پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 23 May, 2024
ضرورت انتظار فرج و تعمق در فلسفه غیبت
باور به مهدی موعود از زمان حیات پیامبر اسلام میان مسلمانان رواج داشته است و رسول الله او را از اهل بیت و فرزندان فاطمه معرفی می کرد . (۱ ) تواتر این اخبار در حدی است که هیچ یک از شیعه و اهل سنت وجود مهدی را انکار نکرده اند . با این تفاوت که برای عموم اهل سنت مهدی پیام آور « آخرالزمان » است ولی شیعه حکمت وجودی خود را با فلسفه غیبت و ضرورت انتظار مهدی گره زده و با اتکای به همین اعتقاد دید غیبت گرایانه خود را توانمند کرده و با ایمان به آن توانسته سده های پرمخاطره ای را پشت سر بگذراند و با خودیاری اجتماعی در فساد محیط حل نشود جامعه خود را تهذیب کند و با دیدی روشن بینانه و امیدوارانه به آینده بنگرد و به قول عروضی سمرقندی « به غایت متمسک باشد » (۲ ) خود را باز یابد و با بهره گیری از این اعتقاد از خدمت به دستگاههای ستم دوری جوید و ابزار حاکمان زورمدار و زرسالار و تزویرگر واقع نشود.
هر خروجی جز به تایید او و نایبان او را باطل بداند و بر خلاف مظلومیت اقلیت و عوامل فراوان بازدارنده از تنگناهای ویران ساز تاریخ سرافراز بیرون آید و هر حاکمیتی جز حکومت اسلام را نفی کند و از این راه اندیشه خود را بعدی جهانی ببخشد و مدعی گردد این مهدی « صاحب السیف » است که در نهایی ترین مصاف حامیان و حاملان داد و بیداد همه مظاهر ستم را با قیام دادگرانه خود در سطح جهانی از میان برخواهد داشت و همه طاغوتها را سرکوب خواهد کرد و بر تمام مظاهر و نمودهای کفر و شرک و نفاق و تعارضهای باطل چیره می شود خاوران و باختران را می گشاید و حکومت واحد جهانی را چونان پرنیانی برگستره کره خاکی می گستراند و میان همه انسانها به داد حکم می راند و دین را چون ماه از محاق بدعتها درآورد و به آن عزت الله و حقایق مکتوم جهان را ظاهر گرداند.
پس در یک کلمه « مهدی » در ضمیر تشیع انسان کاملی است که به جامعه آرمانی اسلام جامه عمل می پوشاند و از این راه به همه آرمانهای مردان خدا تحقق می باشد.
این بود که مدام ضرورت انتظار فرج و تعمق در فلسفه غیبت از سوی رهبران راستین اسلام گوشزد شده است به گونه ای که هرچه غیبت طولانی تر گردید انتظار عمق بیشتری یافت و هرچه انتظار عمیق تر گردید فلسفه غیبت روشن تر شد تا جایی که در سده های پیشین در شهرهای شیعه نشین جهان اسلام انتظار مهدی به صورت سمبلیک در بامدادان و شامگاهان به نمایش درآمد و گزارشاتی از آن در سفرنامه ابن بطوطه (۳ ) معجم البلدان یاقوت حموی (۴ ) و روضه الصفای میرخواند(۵ ) آمده است (۶ )
پاورقی :
.۱ « کمال الدین و تمام النعمه » شیخ صدوق .۴۰۳ ۱ موسسه نشر اسلامی ; « فتوحات مکیه » محی الدین عربی ج ۳ ـ باب ۳۶۶ نشر دار صادر بیروت ; « قواعد الایمان » خواجه نصیرالدین طوسی » ـ .۴۶۱
.۲ « چهار مقاله » نظامی عروضی باب شرح حال فردوسی اشرافی .
.۳ « سفرنامه » ابن بطوطه ترجمه محمدعلی موحد ج .۲۳۹ ۱ انتشارات علمی و فرهنگی .
.۴ « معجم البلدان یاقوت حموی . ج .۱۵ ۴
.۵ روضه الصفا میرخواند
.۶ چشم به راه مهدی (عج ) ص ۴۰۶ و ۴۰۷
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی حسین امیرعبداللهیان ابراهیم رئیسی شهدای خدمت رئیسی شهادت ایران شهادت رئیسی رهبر انقلاب
هواشناسی آموزش و پرورش باران سازمان هواشناسی مترو ترافیک بارش باران شهر تهران شهرداری تهران کنکور تعطیلی ادارات پلیس
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو مسکن حقوق بازنشستگان بازار خودرو دلار ایران خودرو پیام تسلیت بورس سایپا
خرمشهر مناظره انتخاباتی تلویزیون سوم خرداد زنان سینما سینمای ایران هالیوود رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل آمریکا روسیه جنگ غزه حماس چین علی باقری کنی بنیامین نتانیاهو وزارت خارجه
فوتبال پرسپولیس تیم ملی والیبال ایران استقلال ناصر حجازی آتالانتا لیگ برتر رئال مادرید والیبال باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال بارسلونا
هوش مصنوعی هلیکوپتر مایکروسافت اپل سامسونگ تبلیغات گوگل اسکارلت جوهانسون
فشار خون آلزایمر پوست قلب مغز افسردگی سلامت روان