چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
فولکسواگن از خودروی ملت تا خودروی دولت
گروه خودروسازی فولکسواگن یکی از بزرگترین خودروسازان اروپاست و شاید بعد از جنرالموتورز دومین خودروسازی باشد که بیشترین تعداد برند را دارد. این خودروساز شش برند با نامهای آئودی، سئات، اشکودا، بنتلی، بوگاتی و لامبورگینی دارد. تولید سالانه این خودروساز بیش از ۴ میلیون دستگاه (در سال ۲۰۰۴ معادل ۴.۱۴ میلیون دستگاه) است. استراتژی تولید این خودروساز بر پلتفرم و مجموعه قطعات مشترک بین برندهایش بنا نهاده شده است. این خودروساز علاوه بر اینکه بزرگترین خودروساز اروپا بهشمار میآید و بازار این قاره در اختیار آن است، واحدهای تولید مهمی در امریکای شمالی(مکزیک)، امریکای جنوبی و چین دارد. محصولات این شرکت بسیار متنوع است و همه نوع خودرو از خودروهای سواری کوچک گرفته تا خودروهای سنگین را دربر میگیرد. در زیر ابتدا به معرفی شرکت مادر این مجموعه یعنی فولکسواگن میپردازیم.
● فولکسواگن
پیشینه این کمپانی به دهه ۳۰ میلادی برمیگردد؛ زمانی که هیتلر دستور داد خودرویی برای مردم عادی که در زبان آلمانی فولکس واگن۱ (خودروی ملت) خوانده میشود، بسازند. این خودرو همان خودروی معروف یعنی فولکس واگن بیتل (در ایران قورباغهای) است. البته طراحی خودروی فولکس بیتل (قورباغهای) به زمان فردیناند پورشه (۱۸۷۵-۱۹۵۱) برمیگردد که خواسته هیتلر با طراحی این خودرو توسط این فرد همزمان شد و به تولید مدل افسانهای فولکس بیتل انجامید. ناگفته نماند که طراحی پورشه خود نیز ملهم از خودروهای تاترا هانس لودوینکا بوده است. البته هیتلر تغییراتی در این مدل از جمله کاهش مصرف سوخت (به دلایل اقتصادی و سهولت دسترسی افراد قشر متوسط)، ایمن بودن، استفاده آسان، ارزان و راحت بودن تعمیر و تعویض قطعات اعمال کرد. هدف از این تغییرات آن بود که یک فرد سطح متوسط جامعه آلمان با پسانداز کردن بتواند خودرویی تهیه کند. سرانجام این ایده هیتلر به حقیقت پیوست و حدود ۳۳۶ هزار نفر این خودرو را خریدند. اروین کومندا یکی از طراحان ارشد پورشه کسی است که نمونه اولیه فولکس قورباغهای را که ما امروز می شناسیم، خلق کرده است.
کارخانهای در کا.د.ف اشتات که امروزه ولفسبورگ خوانده میشود، تنها تعدادی از این مدل را تولید کرده بود که جنگ جهانی در سال ۱۹۳۹ شروع شد. در نتیجه به دلیل شرایط آن زمان مدلهای قدیمی این خودرو بیشتر بهصورت مدلهای نظامی شبیه جیپ و با نامهای کوبل واگن و یا خودروی آبی خاکی شومین واگن موجودند. از سال ۱۹۴۸ فولکسواگن به یکی از مهمترین شرکتهای آلمان غربی هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سمبولیک تبدیل شد. هنریش نوردهوف یکی از مدیران ارشد اسبق اپل که بر مدل نظامی و شهری این خودروساز در دهههای ۳۰ و ۴۰ میلادی نظارت داشت، از این سال بهعنوان مدیر فولکسواگن منصوب شد. بهغیر از معرفی تعدادی مدل نوع دوم (ونها، وانتها و خودروهای کاروان) سیاست تولید نوردهوف سیاست تکمدلی بود که تا پیش از مرگ خود یعنی سال ۱۹۶۸ میلادی در فولکسواگن دنبال کرد. تولید خودروی نوع اول فولکسواگن یعنی فولکس واگن بیتل(قورباغهای) که در کشورهای مختلف با نامهای مختلفی شناخته میشد، طی این سالها افزایش چشمگیری داشت که در سال ۱۹۵۴ در مجموع به یک میلیون دستگاه رسید. در دهههای ۶۰ و ۷۰میلادی با وجودی که این مدل دیگر از مد افتاده بود اما سیاستهای خوب این شرکت از قبیل صادرات به امریکا، تبلیغات ابتکاری و محبوبیت رو به فزونی این مدل سبب شد که رکورد قبلی فروش خودرو که متعلق به فورد تی بود، شکسته شود و فروش این خودرو در سال ۱۹۷۳ از ۱۶ میلیون دستگاه فراتر رود.
فولکسواگن تولیدات خود را در سال ۱۹۶۷ با معرفی نوع سوم خودروهایش که بیشتر در قالب تغییراتی در بدنه خودروی نوع اول (فستبک، ناچبک و...) عرضه میشد و در سال ۱۹۶۹ با معرفی نوع چهارم خودروهایش به نامهای ۴۱۱ و ۴۱۲ با ساختار بدنه یکپارچه، دنده کاملا اتوماتیک و سیستم تزریق سوخت مستقیم، گسترش داد. درسال ۱۹۷۳ فولکسواگن مدل تینگ خود را که خودرویی نظامی بود، در امریکا معرفی کرد.
در اواخر دهه ۶۰ فولکسواگن با دردسری جدی مواجه شد. نوع سوم و چهارم خودروهایش با شکست مواجه شدند و مدل کا ۷۰ نیز نظر طرفداران این خودروساز را به هیچ وجه جلب نمیکرد. فولکسواگن میدانست که باید روزی تولید فولکس واگن قورباغهای را تمام کند اما موضوع جایگزین کردن یک خودروی جدید کابوسی بود که برای این شرکت پایان نداشت. کلید حل این مشکل خرید شرکت آئودی در سال ۱۹۶۴ بود. این شرکت تخصص لازم برای تولید موتورهای خنکشونده با آب و دیفرانسیل جلو را داشت و میتوانست به فولکسواگن در تولید یک جانشین برای بیتل کمک کند. آئودی راه را برای نسلهای جدید فولکس واگن که به نامهای پولو، گلف و پاسات معروف شدهاند، باز کرد.
کارخانه فولکسواگن در ولفسبورگ در سال ۱۹۷۴ به مرکز تولید فولکس واگن گلف که در امریکا با نام رابیت در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بازاریابی میشد، بدل شد. این مدل برخلاف پیشینیانش هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ بصری کاملا متفاوت بود. طراحی این مدل توسط طراحی ایتالیایی به نام گیورگتو گیوگیارو انجام شد که به آن بدنهای زاویهدار بخشید. سبک طراحی این خودور الگویی برای شرکتهای دیگر در تولید خودروهای کوچکی مانند رنو ۵ بود. موتور گلف که به صورت اریب نصب شده بود، با سیستم آبی خنک میشد و با دیفرانسیل جلوی خود این خودرو را به حرکت درمیآورد. بیتل تا سال ۱۹۷۸ در دیگر کارخانههای فولکسواگن در آلمان در تیراژ محدود و در شعب این خودروساز در مکزیک و برزیل با حجم بیشتر تولید شد. هم اکنون این شرکت بسیار گسترش یافته است و برندها (شرکتهای تابعه) بسیاری دارد که در زیر با آنها آشنا می شویم.
● آئودی
این شرکت که دفتر مرکزیش در اینگلواشتات در باواریای آلمان واقع است، یکی از شرکتهای تابعه فولکسواگن بهشمار میآید که تمام سهام آن متعلق به این شرکت است. تأسیس شرکت مذکور به سال ۱۸۹۹ و آگوست هورش برمیگردد. اولین خودروی این شخص در سال ۱۹۰۱ در زویکای آلمان شرقی سابق تولید شد. در سال ۱۹۱۰ هورش از شرکتی که خود تأسیس کرده بود بیرون رانده شد. سپس شرکتی دیگر در زویکا به راه انداخت و با نام تجاری هورش به تولید خودرو پرداخت. شرکای سابق او بهدلیل تقلید از نام تجاری، او را مورد پیگرد قرار دادند و دادگاه آلمان حکم به تعلق برند هورش به شرکت سابق آقای هورش داد. در واقع هورش نمیتوانست از نام خانوادگی خود در شرکت خودروسازی جدیدش استفاده کند. از آنجاکه واژه هورش در آلمانی به معنای "شنیدن" است، هورش معادل این واژه در لاتین را برای شرکت خود برگزید. البته عدهای نیز معتقدند که واژه آئودی۲ برگرفته از عبارت اتحاد خودروی انگلوشتات آلمان۳است. هم اکنون آئودی بیش از ۲ میلیون خودرو در کارخانه انگلوشتات خود تولید میکند و شعبهای نیز در نکراسولم دارد.
شرکت آئودی کار خود را با تولید خودرویی با موتور ۲۶۱۲ سیسی و بعد از آن با موتورهای چهار سیلندر ۳۵۶۴، ۴۶۸۰ و ۵۷۲۰ سیسی آغاز کرد. این خودروها حتی در رویدادهای ورزشی نیز کارکرد خوبی داشتند. هورش شرکت آئودی را در سال ۱۹۲۰ ترک کرد. بعد از آن در سال ۱۹۲۴ اولین موتور شش سیلندر آئودی با حجم ۴۶۵۵ سیسی عرضه شد. در سال ۱۹۲۸ جی. اس. راسموسن، صاحت دی کی دبلیو و کسی که تعدادی از خودروسازان امریکایی را که موتورهای هشت سیلندر تولید میکردند نیز خریده بود، آئودی را خرید. موتورهای شرکتهایی که راسموسن خریداری کرده بود، در سال ۱۹۲۹ در مدلهای زویکا و درسدن آئودی بهکار رفت. همزمان مدلهای شش و چهار(تحت لیسانس پژو) نیز تولید میشد. آئودیهای آن زمان خودروهای لوکسی بودند که با بدنهای خاص ساخته میشدند. در سال ۱۹۳۲ آئودی با شرکتهای هورش، دی کی دبلیو و وندرر ادغام شد و شرکتی به نام اتویونیون (اتحاد خودرویی) را تشکیل داد. قبل از جنگ جهانی دوم اتویونیون از نشانی با چهار حلقه در هم فرو رفته یعنی همان مارک کنونی آئودی استفاده میکرد. البته این نشان درآن زمان تنها در خودروهای مسابقهای اتویونیون استفاده میشد و شرکتهای دیگر این گروه از نشان خود استفاده میکردند. پیشرفتهای تکنولوژیک متمرکزتر شد و متعاقب آن برخی از مدلهای آئودی با موتورهای هورش و وندرر به بازار آمد. طی جنگ جهانی دوم اتویونیون بمباران شد و بهشدت آسیب دید. بعد از جنگ زویکا جزئی از جمهوری دموکراتیک آلمان شد و دفتر مرکزی آئودی به انگلوشتات انتقال یافت. در آن دوره نشان چهار حلقه متصل بر روی محصولات دی کی دبلیو بهکار میرفت. شرکت تلاش خود را بر برند دی کی دبلیو متمرکز کرد اما موتورهای دوزمانه در آن زمان محبوبیت نداشتند. در سال ۱۹۵۸ دایملر بنز ۸۰ درصد سهام اتویونیون را خریداری کرد و سال بعد صاحب کل این شرکت شد. دایملر بنز موتور چهارزمانه با توان ۷۲ اسب بخار و سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو را طراحی کرد. این مدل در سپتامبر ۱۹۶۵ عرضه شد و برند آئودی را دوباره رونمایی کرد. دایملر بنز این شرکت را در ۱۹۶۴ به فولکس واگن فروخت. درسال ۱۹۶۹ آئودی با ان اس یو در نکراسولم نزدیک اشتوتگارت ادغام شد. ان اس یو در دهه ۵۰ میلادی بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت جهان بود اما بعدها بهسوی تولید خودروهای کوچکی مانند ان اس یو پرینتز روی آورد. سپس مطابق ایده فلیکس وانکل این شرکت کار خود را بر موتورهای دورانی متمرکز کرد. در سال ۱۹۶۷ خودروی جدید این شرکت به نام رو ۸۰ که به دلیل بهرهگیری از خصوصیاتی مانند ایرودینامیک، وزن کم، ایمنی و غیره خودرویی جلوتر از زمان خود بود، عرضه شد اما مشکلاتی که برای موتورهای دورانی ایجاد شد، استقلال ان اس یو را برهم زد. هم اکنون بسیاری از مدلهای آئودی در نکراسولم تولید میشوند. بعد از آن، این شرکت مدلی به نام کا ۷۰ را که بین مدل آیندهنگر رو ۸۰ و مدل پرینتز بود، عرضه کرد اما فولکسواگن این مدل را از آن خود کرد و هویت اناس یو را بهعنوان یک برند جداگانه از بین برد.
اولین آئودی که در عصر نوین عرضه شد، آئودی ۱۰۰ سال ۱۹۶۸ بود اما خیلی زود با یکی از مشتقات فولکس واگن پاسات یعنی آئودی ۸۰ جایگزین شد. در آن زمان تصویری که از خودروهای آئودی وجود داشت، تصویر خودرویی محافظهکار بود، به همین علت پیشنهاد جورج بنزینگر، یکی از طراحان شاسی فولکسواگن مبنی بر استفاده از تکنولوژی دو دیفرانسیل - که تنها در خودروهای نظامی فولکسواگن استفاده میشد- در خودروهای معمولی و مسابقهای آئودی مورد قبول قرار گرفت. مدل معمولی آئودی که در دهه ۸۰ به نام کواترو معروف بود، خودرویی دو دیفرانسیل و توربوشارژردار بود که براساس آئودی کوپه طراحی شد. با آن که این مدل فروش خوبی نداشت اما به آئودی در بهدست گرفتن بازار تکنولوژی کمک شایانی کرد.
در سال ۱۹۸۶ زمانی که آئودی ۸۰ به نوعی از مد افتاده و شمایل یک پدربزرگ را به خود گرفته بود، مدل ۸۹ معرفی شد. این مدل کاملا جدید فروش خوبی کرد اما برخلاف ظاهر جذاب و مدرن خود، قوای محرکه مناسبی نداشت و تجهیزات کاملا ابتدایی در آن بهکار رفته بود، حتی آینه سمت شاگرد به-صورت آپشن نصب میشد. در ۱۹۸۷ آئودی مدل ۹۰ خود را که ظرافت خاصی در طراحی آن بهچشم میخورد و ویژگیهای استاندارد بسیار عالی داشت، معرفی کرد. در دهه ۹۰ فروش مدلهای ۸۰ آئودی با سقوط مواجه شد و مشکلات اساسی پدید آمد. با گزارش ۶۰ دقیقهای تلویزیونی که در یکی از شبکههای تلویزیونی امریکا براساس اظهارات مشتریان پخش شد این رکود فروش شدت بیشتری پیدا کرد. این گزارش سعی داشت نشان دهد که خودروهای آئودی با مشکل شتابگیری بیهوده مواجهاند. بعدها محققان مستقل دریافتند که این مشکل ناشی از نزدیکی پدالهای گاز و ترمز درخودروهای آئودی و عدم توانایی رانندگان امریکایی در تمایز بین این دو بود زیرا امریکاییها به خودروهایی با جعبهدنده خودکار و دو پدال کاملا مجزا از هم عادت دارند. به هر حال این گزارش تأثیر شدیدی بر فروش آئودی داشت و این شرکت مجبور شد مدل مذکور را با نام دیگری عرضه کند و حتی ناچار به خروج از بازار امریکا تا اواسط دهه ۹۰ میلادی شد. نقطه عطفی که میتوان برای آئودی درنظر گرفت، فروش مدلA۴ در سال ۱۹۹۶ و بعد از آن عرضه مدلهای A۴/۶/۸ است. این مدلها که با همکاری فولکسواگن و برندهای دیگر این شرکت و با روش پلتفرم مشترک تولید شدند، اعتبار از دست رفته آئودی توسط آن گزارش مغرضانه را برگرداندند.
در حال حاضر آئودی بهسرعت در اروپا رشد میکند و به داشتن خط تولید محصولاتی با کیفیت معروف است. درسال ۲۰۰۴ آئودی یازدهمین افزایش فروش جهانی خود را با میزان ۷۷۹.۴۴۱ دستگاه تجربه کرد. این رقم از ۲۱ مرکز فروش از مجموع ۵۰ مرکز فروش این شرکت در جهان بهدست آمده است. بیشترین میزان فروش مربوط به اروپای شرقی(۱۹.۳درصد)، افریقا(۱۷.۲درصد) و سپس خاورمیانه(۵۸.۸درصد) بوده است. در سال ۲۰۰۵ آئودی به دلیل افزایش فروش در این منطقه دو مرکز فروش در هند راهاندازی کرد. با آن که نشان آئودی جذبه و اعتبار نشانهایی مانند مرسدس و ب ام و را ندارد اما حسن شهرت این شرکت در زمینه کیفیت و سبک خاص محصولات، این برند را بسیار محبوب کرده است. در سال ۲۰۰۴ بعد از عرضه مدل A۶ بهدلیل تعهد به کیفیت، این شرکت توانست از رقبایی همچون مرسدس و ب ام و پیشی گیرد.
● سئات
سئات یکی از بزرگترین خودروسازان اسپانیاست که بازار خودروی این کشور را در دست دارد. این شرکت در سال ۱۹۵۰ به عنوان یکی از شرکتهای تابعه فیات بنیان گذاشته شد که سهم قابلتوجهی از آن متعلق به دولت اسپانیا زیر نظر فرانسیسکو فرانکو بود. سئات مخفف عبارتی چهارکلمهای۴ در زبان اسپانیایی و به معنای "اتحادیه اسپانیایی خودروهای شخصی" است.
این شرکت ابتدا محصولات فیات را که از نظر ظاهری کمی با دیگر محصولات این شرکت متفاوت بودند، با نشان خود تولید میکرد. برای مثال سئات پاندا در اصل فیات پاندا بوده است یا سئات ۶۰۰ که اولین خودرویی است که بسیاری از اسپانیاییها خریدند، براساس فیات ۶۰۰ ساخته شده است.
اولین خودرویی که با نشان سئات و بدون دخالت فیات در سال ۱۹۸۲ عرضه شد، سئات روندا نام داشت. از آنجا که این خودرو تغییر شکل یافته فیات ریتمو بود، شرکت مادر یعنی فیات را مجبور به اقامه دعوا در خصوص شباهت روندا به ریتمو کرد. این ادعای فیات، رئیس وقت فیات را مجبور کرد تکتک قطعات با رنگ زرد روشن را به رسانهها نشان دهد تا تفاوت این خودرو با ریتمو مشخص شود و به این ترتیب دعوا خاتمه یافت. بعد از کنار گرفتن فیات از سئات، فولکسواگن از طریق شرکت مادر خود یعنی واگ قرارداد همکاری با این شرکت در سال ۱۹۸۱ منعقد کرد و سپس در سال ۱۹۸۶ به سهامدار عمده آن و در سال ۱۹۹۰ به صاحب این شرکت تبدیل شد. کارخانه سئات در مارتورل واقع است و سالانه ۴۵هزار خودرو در آن تولید میشود. البته دفتر مرکزی این شرکت در بارسلونا قرار دارد.
سئات در ۵۰ کشور دفاتر توزیع و فروش محصولات مختص به خود را دارد. به غیر از ۱۲۵۰ کارمندی که در مارتورل در زمینه تحقیق و توسعه کار میکنند، این شرکت ۱۴هزارو ۵۰۰ کارمند دارد. سئات محصولاتی با نشان خود اما مطابق با سیاستهای فولکسواگن تولید می کند. البته بعضی از تولیدات این شرکت مانند سئات ایبزا در برخی کشورها (مانند کشورهای افریقایی) با نشان فولکسواگن فروخته میشود. از لحاظ استراتژی مدلها، سئات از سبک آئودی پیروی میکند و آئودی ـ همانطور که گفته شد ـ شرکت تابعه فولکسواگن است.
● اشکودا
اشکودا دیگر شرکت تابعه فولکسواگن است که در کشور خود یعنی جمهوری چک، خودروساز راهبر و بزرگی است. این خودروساز یکی از شرکتکنندگان مسابقات رالی جهانی است که با مدلهای اکتاویا و بهتازگی فابیا در این مسابقات شرکت میکند.
این شرکت که بنیان آن در سال ۱۸۹۵ توسط لورین و کلمنت و با اسم این دو نهاده شد، ابتدا به تولید دوچرخه میپرداخت. در سال ۱۸۹۹ موتورسیکلت و در سال ۱۹۰۵ خودرو را به تولیدات خود اضافه کرد. اولین مدل تولیدی این شرکت به نام وترت A با موفقیت همراه شد و در اتریش- مجارستان و در سطح بینالمللی جایگاهی برای خود یافت. در طول جنگ جهانی دوم مانند بیشتر خودروسازان، درگیر تولید خودروهای نظامی شد. بعد از جنگ تولید کامیون را آغاز کرد اما در سال ۱۹۲۴ به دلیل وقوع مشکلاتی مانند آتشسوزی مجبور به جستوجو برای شریک شد. در نتیجه با اشکودا که بزرگترین واحد صنعتی در اتریش- مجارستان بود، ادغام شد. بعد از رکودی که طی بحران اقتصادی دهه ۳۰ با آن دست به گریبان بود، اشکودا توانست در اواخر این دهه با عرضه مدلهایی مانند پاپیولار موفقیتهایی کسب کند. طی جنگ جهانی دوم و اشغال چکسلواکی، این شرکت جزئی از گروه آلمانی هرمن گورینگ ورک شد و به تولید محصولات جنگی پرداخت. بعد از جنگ، اشکودا از شرکت مادر خود جدا شد. در دوره پس از جنگ (دهههای ۴۰ تا ۶۰) با وجود شرایط نامساعد سیاسی و قطع ارتباط با پیشرفتهای فنی که در کشورهای غیرکمونیست وجود داشت، اشکودا توانست اعتبار خوبی تا دهه ۶۰ برای خود کسب کند و مدلهایی مانند اشکودا اسپارتاک ۴۴۰، اکتاویا ۴۴۵، فلیسیا و اشکودا ۱۰۰۰ را تولید کرد. اشکودا به تولید خودروهای محکم و ایمن معروف است. تا اواخر دهه ۸۰ میلادی اشکودا همچنان به تولید محصولاتی که از لحاظ ایده متعلق به دهه ۶۰ بودند، میپرداخت و این موضوع سبب شد که به دلیل ورود مدلهای زیبایی از کشورهای اروپای غربی، از اعتبار اشکودا در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی کاسته شود. وضعیت به گونهای شد که لطیفههایی در مورد خودروهای اشکودا در این دهه رایج گردید. یکی از این لطیفه ها این است:« نفر اول:" چطور میشود ارزش یک اشکودا را دو برابر کرد؟ نفردوم: برو باک بنزینش را پر کن."»
اما این بحران در سال ۱۹۸۷ که نقطه عطف فعالیت شرکت اشکوداست، با عرضه مدل فیورت برطرف شد. این خودرو توسط طراحی ایتالیایی طراحی و موتور آن تحت لیسانس تکنولوژی موتورهای اروپای غربی ساخته شده بود. با عرضه این مدل اشکودا توانست خودرویی قابل مقایسه با خودروهای اروپای غربی بسازد و فاصله تکنولوژیکی خود را با خودروسازان این کشورها از بین ببرد. با آن که لطیفهها همچنان رواج داشت اما این مدل جدید در چکسلواکی و کشورهای بلوک شرق مورد استقبال قرار گرفت.
انقلاب مخملی تحولات بنیادینی مانند خصوصیسازی شرکتها در چکسلواکی ایجاد کرد. در مورد اشکودا دولت تصمیم گرفت یک شریک خارجی بیاورد بنابراین در سال ۱۹۹۰ شرکت واگ برای این کار انتخاب و در سال ۱۹۹۱ اشکودا چهارمین برند شرکت واگ شد.
از آن زمان تاکنون این شرکت با بهرهگیری از حمایت تکنولوژیکی فولکسواگن پیشرفت زیادی کرده است. برای نمونه اشکودا فلیسیا سال ۱۹۹۶ با آن که بر پایه فیورت ساخته شده بود اما از لحاظ کیفی بسیار ارتقا یافته بود. مدلهای دیگر مانند اکتاویا و فابیا نیز راه خود را به بازار اتحادیه اروپا باز کردند.
با این اوصاف تصوری که از اشکودا در اروپای غربی وجود داشت، کاملا تغییر یافت. با پیشرفتهای تکنولوژیکی این شرکت، تصویر آن یکشبه کاملا تغییر کرد که از این تغییر در تبلیغات خود نیز استفاده میکند. هم اکنون اشکودا از این شعار در تبلیغات خود بهره میبرد:" اشکودا این است؛ صادق". در حال حاضر این شرکت خطوط مونتاژ و کارخانههای متعددی در کشورهای مختلف مانند سارایوو، بوسنی و هرزگوین دارد.
● بنتلی
بنتلیموتورز شرکتی بریتانیایی است که در حوزه خودروهای لوکس و گراند تورر فعالیت میکند. این شرکت در سال ۱۹۱۹ توسط اون بنتلی۵ در انگلستان تأسیس شد. بنتلی پیش از این و در زمان جنگ جهانی اول با تولید موتورهای دورانی هواپیما که معروفترین آن BR۱ است، موفقیتهای خوبی کسب کرده بود. فولکسواگن درسال ۱۹۹۸ رولزرویس و بنتلی موتورز را از وایکر(صاحب آن از سال ۱۹۸۰) با شکست ب ام و در مزایده به قیمت ۴۳۰ میلیون پوند خریداری کرد. پیش از این ب ام و موتورهای هشت سیلندر برای بنتلی آرنیج و موتورهای دوازده سیلندر برای رولزرویس سراف تأمین میکرد. نام شرکت رولزرویس در ردیف برندهای فولکسواگن قرار نگرفت و با قیمتی ۴۰ میلیون پوندی تحت لیسانس ب ام و درآمد. مطابق توافق ب ام و و فولکسواگن، فولکسواگن میتواند تا سال ۲۰۰۲ به تولید خودروهای رولزرویس و بنتلی بپردازد اما تولید خودروهای رولزرویس تنها مختص ب ام و خواهد بود. در این زمان فولکسواگن بهتدریج اعتماد خود را به ب ام و از دست داد و سرانجام در سال ۲۰۰۳ موتورهای ب ام و دیگر در خودروهای بنتلی بهکار گرفته نشد.
در سال۲۰۰۳ بنتلی تولید یک کوپه لوکس به نام کانتیننتال جی تی را آغاز کرد. این خودرو که شبیه فولکس واگن W۱۲ است، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با آن که دو کارخانه این شرکت در کروه و کشایر۶ حدود ۴۵۰۰ دستگاه از این مدل را طی یک سال تولید کردند اما نتوانستند به تقاضای مردم پاسخ دهند و عدهای همچنان در نوبت دریافت این مدل قرار دارند. در نتیجه پیشنهاد تولید گونه چهاردر این مدل در درسدن یعنی همان جایی که خودروی لوکس فولکس واگن فاتون تولید میشود، ارائه شد. در آوریل ۲۰۰۵ بنتلی برنامه تولید مدل جدیدی از آرنیج کوپه در کروه از سال ۲۰۰۶ را طرحریزی کرد.
● بوگاتی
بوگاتی یکی از معروفترین مارکهای خودروهایی است که ملیتی ایتالیایی- آلمانی- فرانسوی دارند. این خودروساز به دلیل تولید خودروهای اسپرت به خودروسازی افسانهای تبدیل شده است. بوگاتی اولیه در طول جنگ جهانی دوم از بین رفت اما دوباره توسط فولکسواگن احیا شد. فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ امتیاز تولید خودرو با نام تجاری بوگاتی را خریداری کرد. در این زمان فولکسواگن وظیفه طراحی بوگاتی EB ۱۱۸ را که از نوع سدان- تورینگ است و از موتور ۵۵۵ اسب بخاری و ۱۸ سیلندر بهره میبرد، به شرکت ایتال دیزاین محول کرد و آن را در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآورد. در سال ۱۹۹۹ بوگاتی EB ۲۱۸ در نمایشگاه خودروی جنوا معرفی شد و اواخر همین سال بوگاتی چیرون در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت. سپس در نمایشگاه خودروی توکیو علاوه بر نمایش مجدد EB۲۱۸ بوگاتی ویرون را که خودرویی جادهای است، معرفی کرد. تمامی این خودروها موتورهایی ۱۸ سیلندر دارند. در سال ۲۰۰۰ فولکسواگن مدل مفهومی بوگاتی EB ۱۶/۴ ویرون با موتوری ۱۶ سیلندر و توان ۱۰۰۱ اسب بخار را در نمایشگاههای خودروی پاریس، جنوا و دیترویت به نمایش گذاشت. ارتقای این مدل طی سال ۲۰۰۱ ادامه یافت و سرانجام در سال ۲۰۰۱ بوگاتی اعلام کرد که تولید بوگاتی ویرون EB۱۶/۴ را از سال ۲۰۰۳ آغاز خواهد کرد. عرضه این مدل در نیمه دوم سال ۲۰۰۵ آغاز شد. این مدل در کارخانه قدیمی این شرکت در شهر دورلیسهایم نزدیک مولزهایم تولید میشود. بوگاتی ویرون توانی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و قیمتی بیش از ۱ میلیون دلار امریکا دارد و قادر است رقیبانی مانند مک لارن F۱ را پشت سر بگذارد و سرعتی بیش از ۴۰۵ کیلومتر در ساعت را بهدست آورد. انتظار میرود که بعد از موفقیت بوگاتی ویرون ۴/۱۶، بوگاتی خودروی چهاردری با شاسی منحصر بهفرد و موتور و سیستم انتقال قدرت ویرون تولید کند.
● لامبورگینی
شرکت خودروسازی لامبورگینی اس. پی. ای.۷ که به لامبورگینی معروف است، تولیدکننده خودروهای اسپرت بسیار قوی است که در روستایی کوچک به نام بولوگنیز نزدیک بولوگنه ایتالیا واقع شده است. این شرکت درسال ۱۹۶۳ توسط فروشیو لامبورگینی تأسیس شد و از شرکت تراکتورسازی لامبورگینی تراتوری اس. پی. ای منشعب شده است. فروشیو لامبورگینی یکی از عاشقان خودروهای اسپرت مانند فراری بود. داستانهای گوناگونی در مورد چگونگی شکلگیری لامبورگینی وجود دارد، از جمله اختلاف میان لامبورگینی و انزو فراری(صاحب شرکت فراری). معروفترین این داستانها این است که لامبورگینی، فراری را در یک مهمانی ملاقات میکند و صحبت آنها به بحث در مورد خودروهای اسپرت کشیده میشود. سپس لامبورگینی به چند نکته درباره خودروهای فراری که موافق نظر آقای فراری نبود، اشاره میکند. فراری که فردی بیپروا بود آشفته میشود و میگوید:"اگر از طریقه خودرو ساختن من خوشت نمی آید چرا نمیروی و خودت یک خودرو در آن کارخانه تراکتورسازیات نمی سازی؟"
هم اکنون لامبورگینی با استفاده از طراحان بدنهای مانند فرانکو اسکاگلیون، زاگاتو، ماریو مارازی، برتون، ایتال دیزاین، مراچلو گاندینی و غیره توانسته است گرانترین، قدرتمندترین و مناسبترین خودروهای جادهای را تولید کند. جالب آن که چون فروشیو لامبورگینی خود یکی از طرفداران مسابقات گاوبازی است، تقریبا نام تمام خودروهایش بهگونهای با گاوبازی در ارتباط است.
محمدرضا شرع پسند
پانوشت:
Volks(ملت)wagon(خودرو)
Audi
Auto Union Deutschland Ingolstadt
Sociedad Española de Automóviles de Turismo
Owen Bentley
Crewe, Cheshire
Automobili Lamborghini S.p.A.
منبع:
سایت جاست اتوwww.just-auto.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست