چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
خیابانهای محلی؛ بایدها و نبایدها
امروزه آرامسازی محلات مسکونی برای حضور هرچه بیشتر و ارتباط اجتماعی شهروندان در فضاهای شهری، به یکی از جنبشهای نوین شهرسازی تبدیل شده است.
جوامع پیشرفته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به صرافت هرچه انسانیتر کردن محیطهای شهری خود افتادهاند و در حالی که این مساعی در سطح جهان به امری عادی تبدیل شده است، در کشور ما هنوز طراحی و برنامهریزی در راستای حاکمیت هرچه بیشتر خودرو انجام میپذیرد. محلههای مسکونی ما روز به روز مورد حمله و اشغال بیشتر خودروهای بیگانه قرار میگیرند در صورتی که کوچهها و خیابانهای مسکونی شهری میبایست ادامه فضاهای سکونت ساکنان آن باشد.
امروزه تعداد غریبهها در محلههای ما بیشتر از اهالی محل شده است. غریبههایی که بی توجه به حضور زن و بچه، بزرگ و کوچک، سالم و معلول، حیاط دوم خانههایمان را آماج تاخت و تاز و حرکتهای سریع نمودهاند.
عمق فاجعه در حدی است که نه فقط رانندگان بیفکر، بلکه کارشناسان و مدیران شهری نیز فراموش کردهاند که خانواده و بستگان آنان در چنین کوچه و خیابانهای زندگی میکنند و هر لحظه در خطر تصادم با خودرو یا یک موتور سیکلت میباشند. نگاهی به آمار رسمی تصادفات حاکی از خسارتهای جانی و مالی وارد شده به ساکنان شهرها است.
امروزه بیتوجه به نیاز پیادهها و سایر آلترناتیوهای حملونقل، طراحی همه مسیرها صرفا بر اساس نیازهای کمی خودروی شخصی صورت میگیرد. استفاده از الگویی یکسان برای طراحی همه محورها چنان رایج و مرسوم شده است که نه تنها هر نوع حساسیتی در بین طراحان در مورد هماهنگی طرح مسیر با رویدادهای واقع در آنها از بین برده بلکه حتی منجر به نوعی بیتوجهی به ایجاد سلسله مراتب بین انواع مسیرها شده است. دیگر حتی سلسله مراتب ترافیکی بین مسیرها نیز به فراموشی سپرده شده و مسیرها را حتی برای خودروها دچار ناامنی کرده است.
تقاطعهای غیرکارا و خطرساز فقط بازمانده به هم رسیدن چند محور هستند و امکان ورود و خروجهای بیحساب و بدون کنترل به تمامی محورها، تبدیل به معضلی فراگیر برای بافتهای موجود به خصوص بافتهای شطرنجی شده است.
این قضیه علاوه بر ایجاد ناامنی و عدم آرامش برای محورهای محلی، همه محورها را تبدیل به محورهای عبوری نموده و هرگونه نقش ویژه و غیرعبوری را از آن سلب کرده است.
این معضل زمانی تبدیل به فاجعه میشود که وجود ترافیک در محورهای اصلی شهر، باعث سرریز خودروهای غریبه به درون محورهای محلی میشود. عدم کنترل حرکت خودرو و سرعت آن به تدریج این شبهه را برای همه به وجود آورده است که خودرو حق دارد به همه جا دسترسی داشته باشد، به نحوی که کمکم همه مالکان خودروهای شخصی خواستار تردد هرچه سهلتر و بیقید و شرطتر در سطح شهر و محله شدهاند.
تقصیر این تصادفها و خسارات جانی و مالی را فقط به گردن راننده غریبه انداختن، توجیهی ساده اندیشانه و غیر مسوولانه است. متاسفانه اکثر خیابانهای مسکونی ما به دلیل برخورداری از شبکه شطرنجی قربانی شدهاند. ما با تصمیمهای خود، امکان "میانبر زدن" را برای همه کس ایجاد کردهایم و خود نیز از این میانبرها استفاده میکنیم، ولی توقع داریم که راننده به فکر زن و بچه ما و دیگران باشد.
دهها شعار اخلاقی یا تبصره قانونی برای رانندگی بهتر صادر میکنیم، ولی نه گوش شنوایی پیدا شده، نه ما ضمانت اجرایی لازم را برای آن اندیشیدهایم. فقط امیدواریم که ماموران قانون بتوانند این مسوولیت بزرگ را بر عهده بگیرند.
ولی متاسفانه یک محاسبه سرانگشتی را فراموش میکنیم، حسابی که نشان میدهد برای حفظ ایمنی هر یک از هزاران کوچه و خیابان محلی شهرمان، به بیش از یک افسر راهنمایی و رانندگی نیازمندیم. البته حضور و کنترل ماموران در محلهها به دلایل کاملا موجه، بسیار کمرنگ است و ماموران نیز ترجیح میدهند، محل استقرار و کنترل خود را به تقاطعهای بزرگ و معابر اصلی خلاصه کنند.
یکی از (صدها) تقاطع خطرساز در شهرما (تبریز) تقاطع خیابان پاستور جدید و خیابان محلی حاججبارنایب میباشد. خیابان پاستور جدید که دو خیابان پرتردد طالقانی و ارتش جنوبی را به هم متصل میکند، به عنوان یک مسیر میانبر در حدفاصل بین دو خیابان مذکور به خیابان محلی حاج جبار نایب برخورد میکند که حاصل این برخورد تقاطعی است خطرساز و بدون کنترل. این تقاطع به رغم آنکه از ایجاد آن چندین سال میگذرد، فاقد حداقل علایم هشداردهنده میباشد.
در این تقاطع غیر از یک تابلو "ایست" در محلی غیراصولی که قابل رویت نیست، از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، چراغهای راهنما و چشمکزن و خط کشی عابر پیاده خبری نیست. هفتهای نیست که ما شاهد تصادفی در این تقاطع نباشیم. خوشبختانه تاکنون (تا آنجایی که نگارنده اطلاع دارد) هیچکدام از حوادث منجر به فوت نگردیده، ولی شاید در تصادف بعدی یکی از شهروندان قربانی شود. بهتر است حداقل در این مورد علاج واقعه را قبل از وقوع نماییم.
http://seventhview.persianblog.ir/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست