جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
جایگاه خداوند در هستی و نقش او در سرنوشت انسان

قبل از آن که انسان ( به مفهوم امروزین آن) به جرگه مجموعه خلقت الهی بپیوندد ، موجودات غیرانسانی بیشماری از قبیل جمادات ، نباتات ، جانوران و فرشتگان وجود داشتند ، که هر کدام برحسب هدایت غریزی خود ، که خداوند در تکوین آنها قرار داده است ، به حیات و ممات خود ادامه می دادند ، همانگونه که هنوز و آینده نیز ، به همین روال ادامه خواهند داد .
روزگاران گذشت و گذشت و هر موجودی به راه تکوینی خود می رفت و خداوند از تسبیح او راضی و خشنود .
آنجا که می فرماید :
" آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او میگویند؛ و هر موجودی ، تسبیح و حمد او میگوید ؛
ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید . " ۱
و حتی فرشتگان نیز بر حسب فطرت خدادادیشان ، در سراسر هستی مشغول عبادت و تسبیح اند .
آنجا که می فرماید :
" (در آن روز) فرشتگان را میبینی که بر گرد عرش خدا حلقه زدهاند و با ستایش پروردگارشان تسبیح میگویند. " ۲
و یا امام علی (ع) می فرمایند :
" برخی از آن فرشتگان ، پیوسته در سجودند ، بیآنکه رکوعی کرده باشند ، برخی همواره در رکوعند و هرگز قد نمیافرازند .
صف در صف ، در جای خود قرار گرفتهاند و هیچ یک را یارای آن نیست که از جای خود به دیگر جای رود . خدا را میستایند و
از ستودن ملول نمیگردند . هرگز چشمانشان به خواب نرود و خردهاشان دستخوش سهو و خطا نشود و اندامهایشان
سستی نگیرد و غفلت فراموشی بر آنان چیره نگردد . " ۳
اما از آنجا که همه آن مخلوقات ( غیر انسانی ) فقط به تبع غریزه و هدایت تکوینی و خلقت خداساخته شان ، به تسبیح و عبادت خداوند مشغولند و اراده ای بر این امر ندارند ، لذا با وجود آن همه ، حقیقت گنجینه خداوند بر کسی مکشوف نگشت و گاه زمانی بود که این " گنج " ، " مخفی " بود . تا آنگاه بود که حضرتش قصد کشف و تجلی خود و نمایش آن کردند .
آنجا که در حدیث قدسی می فرمایند :
" کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف " ۴
" من گنج پنهان بودم . دوست داشتم که آشکار شوم . پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم " ۵
بشر را خلق نمود و خصلتی منحصر به فرد ، که به هیچ مخلوق دیگری عطا نکرده بود ، در وجودش به ودیعت گذاشت . و آن چیزی نبود جز دانه ای که در مغز و آنگاه قلبش کاشته بود تا در یک مسیر رو به کمال ، آن گونه رشد یابد تا به میوه " باور " به خدای خالقش بنشیند ۶ .
و آن گاه است که خداوند ، خود را در آئینه وجود او ، به کمال زیبایی و نهایت بزرگی و جلال خواهد دید .
این انسان سالها و سالها عمر سپری کرد ۷ و روز به روز با کشف و شهود جدیدی به فهمی جدید از عالم درون و بیرون خود رسید تا آن گاه که خداوند حد رشد و بلوغش را لایق هدایتی جدید دانست و او را برگزید .
آنجا که می فرمایند :
" خداوند آدم را برای ایفای مسئولیت سنگین خلیفه الهی انتخاب نمود . " ۸
و امانت خود را که همان تجلی گاه ذات حضرت ربوبی بود به او بسپرد .
آنجا که می فرمایند :
" ما امانت خود را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم ، آنها از حمل آن سر برتافتند ، و از آن هراسیدند؛ امّا انسان آن را بر دوش کشید ؛ او بسیار ظالم و جاهل بود ! " ۹
در ظرف وجودش استعداد خداگونه شدن ریخت .
آنجا که می فرمایند :
" سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. " ۱۰
و به دنیای زمینی ، برای بارور کردن آن استعداد ، برگرداند .
آنجا که می فرماید :
" گفتیم : همگی از آن ، فرود آیید ! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد، کسانی که از آن پیروی کنند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین شوند ." ۱۱
و خلیفه خود در زمینش قرار داد .
آنجا که می فرمایند :
" من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد. ۱۲
حال این انسان از آنجا که مختار بود تا کاشته خدایی وجودش را پرورش دهد و یا راه به بیراهه سقوط در اسفل السافلین دنیایی بپیماید ، به عبور در جاده رشد و بلوغ جدید، پا گذاشت .
اما بدان سبب که خداوند این مخلوقش را عبث و بیهوده نیافریده بود .
آنجا که می فرمایند :
" آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریدهایم ، و بسوی ما باز نمیگردید؟ " ۱۳
و او را جز برای خود و عبودیت عاشقانه خود خلق نکرده بود .
آنجا که می فرمایند :
" من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند ! " ۱۴
به هیچ زمانه ای تنهایش نگذاشت و هدایت او را بسوی راهی که در نهایت ، رسیدن به بارگاه الهی و آرام گرفتن در جوار حضرت ربوبی است ، را خود بر عهده گرفت .
اگر چه حضرت ایشان مالکیت علی الاطلاق بر تمامی کائنات و بطور خاص بر انسان دارند .
آنجا که می فرمایند :
" خداوندی که مالکیت آسمانها و زمین از آن اوست....، و همتایی در مالکیّت ندارد ، و همه چیز را آفرید ، و آنچه مقدر بود
تقدیر فرمود . " ۱۵
اما از آنجآ که ذات انسان را تجلیگاه ارزشهای الهی دانسته و او را به عنوان نمایشگاه ملکات اخلاقی خود برگزیده ؛
آنجا که می فرمایند :
" ( ای انسان های معزز خداوندی ) به ملکات اخلاق خداوندی ، متخلق و به آنها آراسته شوید . " ۱۶
و از طرف دیگر همه گونه ابزار و وسوسه شیطانی بر سر راه این انسان ضعیف ، قرار داشته ؛
آنجا که خداوند از زبان شیطان می فرمایند :
" و آنها را گمراه میکنم ! و به آرزوها سرگرم میسازم ! و به آنان دستور میدهم که .... آفرینشِ پاک خدایی را تغییر دهند ! ( و
فطرت توحید را به شرک بیالایند ! ) " ۱۷
و طبیعتا در آن فضای وسوسه و هوس و آرزو های دور و دراز بی حاصل ، این انسان است که در بند دنیای زمینی گرفتار و فریفته مطامع زودگذر آن گشته ؛
آنجا که امام همام علی (ع) می فرمایند :
" این دنیا نیست که تو را گول زده است ، که تو فریفته و شیفته آن شده ای . " ۱۸
تا آنجا که راه گم می کند و بی راهه می رود .
آنجا که خداوند نهیب می زند :
" ( ای انسانهای فریفته دنیایی ) ، به کدامین سو ، درگذرید ؟! " ۱۹
لذا ، خداوند خود ، نقش هدایت او را برعهده گرفت و ذره ای در پذیرش آن اجبار نکرد .
آنجا که می فرماید :
" ما راه را به او نشان دادیم ؛ خواه شاکر باشد ( و پذیرا گردد ) یا ناسپاس ! " ۲۰
و یا آنجا که حضرتش به صراحت می فرمایند :
" در قبول دین ، اکراه و اجباری نیست . " ۲۱
اما از آنجا که ، خداوند اراده فرموده که ؛ انسان در معرض هدایت الهی و وسوسه های شیطانی قرار گرفته ، و خود بر مبنای تعقل انسانیش انتخاب کند که از راه مستقیم مطلوب خداوندی ، به سوی او رفته و در جوار حضرتش قرار گیرد ، و یا بی راهه برگزیند و راه دور نماید و تبعا دیرتر برسد ، پیامبرش را به تبیین هر دو راه برای او ، بسویش فرستاد .
آنجا که می فرماید :
" ما قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی ؛ و ( این قرآن ) مایه هدایت و
رحمت است برای قومی که ایمان میآورند ! " ۲۲
و اینجاست که حضور رسولان را برای شکوفایی عقول بشری می داند .
آنجا که امام علی (ع) می فرمایند :
" خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانی برگزید ....تا خردهاشان را که در پرده غفلت ، مستور گشته برانگیزاند . " ۲۳
و آنگاه است که وقتی عقل انسانی که گنجینه نهفته خداوندی در وجود آدمی است ، شکوفا شد و برهان الهی ، برای پیمودن راه
مستقیم بسوی نور را دریافت کرد .
" ای مردم ! دلیل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد ؛ و نور آشکاری به سوی شما نازل کردیم . " ۲۴
خود می تواند راه روشن رشد بسوی خداگونه شدن را از راه انحراف و بی راهه ضلالت و تاریکی تشخیص دهد .
آنجا که می فرماید :
" راه درست از راه انحراف ، روشن شده است. " ۲۵
و بر همین اساس است که خداوند حکیم ، نیازی به اجبار کسی از جنس آدمیان نمی بیند ، و حتی پیامبرش را نیز حق سیطره بر
آنان نمی دهد .
آنجا که به صراحت می گویند :
" پس تذکّر ده که تو فقط تذکّر دهندهای ! - تو سلطهگر بر آنان نیستی که ( بر اجرای فرامین ) مجبورشان کنی " ۲۶
و حتی پیامبر اکرم (ص) را موظف به حفاظت از نتایج پیامی که به او ، برای ابلاغ سپرده است نمی نماید .
آنجا که خداوند می فرمایند :
" و اگر رویگردان شوند (غمگین مباش)، ما تو را حافظ آنان (و مأمور اجبارشان) قرار ندادهایم؛ وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت است! " ۲۷
حال این انسان اگر دنیای زمینی را بازیچه خود قرار داد و از هر چه نعمت خداوندی بود به عنوان ابزار شادی و رشد خود بکار گرفت ؛
آنجا که خداوند می فرمایند :
" زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست ! و سرای آخرت، برای آنها که پرهیزگارند، بهتر است! آیا نمیاندیشید؟! ۲۸
تحت ولایت و هدایت الهی ، راهش از جاده سراسر نور و روشنی خواهد گذشت ؛
آنجا که حضرتش می فرمایند :
" خداوند ، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند ؛ آنها را از ظلمتها ، به سوی نور بیرون میبرد . " ۲۹
و آنگاه است که جایگاه ابدیش ، بارگاه حضرت رحمان و جوار قرب ربوبی ، خواهد شد .
آنجا که حضرت باری می فرمایند :
" یقیناً پرهیزگاران در باغها و نهرهای بهشتی جای دارند - در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر! " ۳۰
اما ، اگر این انسان ضعیف ، دل به سرای زمینی بست و خود در بند ظاهر فریبای آن گرفتار ساخت ، راهش از جاده نور و روشنی به
سمت جاده ظلمت و تاریکی کج خواهد نمود .
آنجا که حضرت رب بی نیاز میفرمایند :
" کسانی که کافر شدند ، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نو ر، به سوی ظلمتها بیرون میبرند. " ۳۱
و طبیعتا ، آن زمان که پای در سرای آن جهانی گذارده و پرده اسرار به کنار می رود ، جایگاه وحشتناک خود و جاده پر سنگلاخ و
ظلمانی آن را مشاهده کرده و در دیگر سو مقصد نورانی مقصود خلقت الهی را به چشم دل می بیند .
آنجا که خداوند می فرمایند :
" کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر که انسان تشنه از دور آن را آب میپندارد ؛ امّا هنگامی
که به سراغ آن میآید چیزی نمییابد ، و خدا را نزد آن مییابد که حساب او را بطور کامل میدهد " ۳۲
و آنگاه آه از نهاد برآورده و ای کاش ، که شاید خداوند او را به دنیای زمینی برگرداند ، تا بتواند فرصت از دست رفته را
جبران کرده ، و حقیقت وجودی خود را به ملکات اخلاق خداوندی بیاراید .
آنجا که خداوند از زبان او می فرماید :
" و اگر ببینی مجرمان را هنگامی که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، میگویند : « پروردگارا ! آنچه وعده کرده بودی
دیدیم و شنیدیم ؛ ما را بازگردان تا کار شایستهای انجام دهیم ؛ ما (به قیامت) یقین داریم ! »" - ۳۳
اما دیگر دیر شده ، که هر کس به هر مقدار از راه ، که کج رفته ، باید عذاب وحشتناک حسرت دور افتادن از خدای رحمان را بچشد
تا زنگارهای ناشی از غفلت و هوس های زمینی از روح او زدوده شود .
آنجا که پروردگار عزیز می فرمایند :
" (امّا) بزودی او را وارد سَقَر میکنم ! - و تو نمیدانی «سقر» چیست! - (آتشی است که) نه چیزی را باقی میگذارد و نه
چیزی را رها میسازد ! - پوست را بکلّی دگرگون میکند! ( زنگارهای روح را بکلی می برد و آن را خالص و پاکیزه می کند ) " ۳۴
و پس از آن است که راه بسوی مستقر نهایی ، که همان مکان نور و آرامش و حضور خدای رحمان و جمیل است ، باز
خواهد شد .
آنجا که رب جلیل می فرمایند :
" آن روز ، قرارگاه نهایی ، تنها بسوی پروردگار تو است . " ۳۵
محمد صالحی
▪ زیرنویسها:
۱) تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم – اسرا ۴۴
و همچنین در آیات زیر :
ـ "الم تر ان الله یسبح له من فی السماوات و الارض و الطیر صافات کل قد علم صلاته و تسبیحه و الله علیم بما یفعلون " – نور – ۴۱
" آیا ندیدی تمام آنان که در آسمانها و زمینند برای خدا تسبیح میکنند، و همچنین پرندگان به هنگامی که بر فراز آسمان بال گستردهاند ؟! هر یک از آنها نماز و تسبیح خود را میداند؛ و خداوند به آنچه انجام میدهند داناست! "
ـ "بل له ما فی السماوات و الارض کل له قانتون " - بقره ۱۱۶
" بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند! "
۲) و تری الملائکة حافین من حول العرش یسبحون بحمد ربهم و قضی بینهم بالحق و قیل الحمد لله رب العالمین – زمر ۷۵
و همچنین است آیه زیر :
الذین یحملون العرش و من حوله یسبحون بحمد ربهم و یؤمنون به – غافر – ۷
" فرشتگانی که حاملان عرشند و آنها که گرداگرد آن (طواف میکنند) تسبیح و حمد پروردگارشان را میگویند و به او ایمان دارند ."
۳) ثم فتق ما بین السموات العلا، فملاهن اطوارا من ملائکته : منهم سجود لایرکعون ، ورکوع لا ینتصبون، وصافون لا یتزایلون ، ومسبحون لا یسامون، لا یغشاهم نوم العیون، ولا سهو العقول، ولا فترة الابدان، ولا غفلة النسیان – نهج البلاغه – خطبه ۱
۴) بحارالانوار، ج ۸۴ ، ص ۱۹۸
۵) آیت الله شاه آبادی ، استاد عرفان حضرت امام خمینی(س)، در کتاب گرانقدر خویش ، شذرات المعارف ، در توضیح حدیث فوق می فرمایند که :
« حق متعال از جهت وحدت و دوری از کثرت ، مخفی است و آنچه باعث شد این گنج نهفته تجلی نماید ، حب ذات به شناخته شدن در آینه وجود بود و مقصود اصلی حق نیز ، استظهار یا اظهار کمال و جمال خود بوده است .»
۶) لهم قلوب لا یفقهون بها و لهم اعین لا یبصرون بها و لهم اذان لا یسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون – سوره اعراف – ۱۷۹
" آنها دلها [= عقلها ]یی دارند که با آن ( اندیشه نمیکنند، و) نمیفهمند ؛ و چشمانی که با آن نمیبینند ؛ و گوشهایی که
با آن نمیشنوند ؛ آنها همچون چهارپایانند ؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همهگونه امکانات هدایت ، باز هم گمراهند ! "
۷) " هل اتی علی الا نسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا . سوره انسان ( دهر ) – آیه ۱ – تفسیر مجمع البیان
" دوره قبل از خلقت حضرت آدم : آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود ؟! "
۸) " ان الله اصطفی آدم و ... علی العالمین " - سوره ال عمران – آیه ۳۳
۹) " انا عرضنا الامانة علی السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا – سوره احزاب – ۷۲
۱۰) " علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه ۳۱ "
۱۱) " قلنا اهبطوا منها جمیعا فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون " – بقره ۳۸
۱۲) " انی جاعل فی الارض خلیفة – سوره بقره ۳۰ "
۱۳) " ا فحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون " – سوره مومنون – ۱۱۵
۱۴) " و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون "– سوره ذاریات – ۵۶
۱۵) " الذی له ملک السماوات و الارض .... و لم یکن له شریک فی الملک و خلق کل شیء فقدره تقدیرا " – فرقان – ۲
و همچنین آیات زیر :
" ا لم تعلم ان الله له ملک السماوات و الارض و ما لکم من دون الله من ولی و لا نصیر – بقره ۱۰۷
" آیا نمیدانستی که مالکیت آسمانها و زمین، از آن خداست و جز خدا، ولی و یاوری برای شما نیست. "
" و لله ملک السماوات و الارض و ما بینهما یخلق ما یشاء و الله علی کل شیء قدیر – مائده ۱۷ "
" و مالکیت آسمانها و زمین ، و آنچه میان آن دو قرار دارد از آن خداست؛ هر چه بخواهد، میآفریند؛ و او، بر هر چیزی تواناست . "
۱۶) " تخلقوا باخلاق الله - بحارالانوار- ج ۵۸- ص ۱۲۹- ماه رمضان از زبان آیت الله جوادی آملی
۱۷) و لاضلنهم و لامنینهم .... و لامرنهم فلیغیرن خلق الله "– نسا – ۱۱۹
۱۸) " ماالدنیا غرتک و لیکن بها اغتررت . " – نهج البلاغه – خطبه ۲۱۴
۱۹) " این تذهبون " – تکویر – ۲۶
۲۰) " انا هدیناه السبیل ، اما شاکرا و اما کفورا " – انسان – ۳
۲۱) " لا اکراه فی الدین " – بقره – ۲۵۶
۲۲) " و ما انزلنا علیک الکتاب الا لتبین لهم الذی اختلفوا فیه و هدی و رحمة لقوم یؤمنون " - سوره نحل – ۶۴
۲۳) " و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء ..... یثیروا لهم دفائن العقول "– نهج البلاغه – خطبه ۱
۲۴) " یا ایها الناس قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبینا " - سوره نسا – ۱۷۴
۲۵) " قد تبین الرشد من الغی " – بقره – ۲۵۶
۲۶) " فذکر انما انت مذکر - لست علیهم بمصیطر " - سوره غاشیه – ۲۱ و ۲۲
و یا آیه زیر که موید اجباری نبودن پیام خداوند می باشد :
" نحن اعلم بما یقولون و ما انت علیهم بجبار فذکر بالقران من یخاف وعید " – سوره ق ۴۵
ما به آنچه آنها میگویند آگاهتریم، و تو مأمور به اجبار آنها (به ایمان) نیستی؛ پس بوسیله قرآن ، کسانی را که از عذاب من میترسند متذکّر ساز (وظیفه تو همین است)!
۲۷) " فان اعرضوا فما ارسلناک علیهم حفیظا ان علیک الا البلاغ . " – سوره شوری ۴۸
و یا آیات زیر که به پیامبر جز وظیقه ابلاغ نداده و حفاظت از نتایج آن و یا حفاظت بندگان از گمراهی را ، نداده است :
" من یطع الرسول فقد اطاع الله و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا " – سوره نسا ۸۰
" کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده ؛ و کسی که سرباز زند ، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستادیم ( و در برابر او ، مسؤول نیستی ) . "
" و لو شاء الله ما اشرکوا و ما جعلناک علیهم حفیظا و ما انت علیهم بوکیل" – سوره انعام ۱۰۷
" اگر خدا میخواست، (همه به اجبار ایمان میآوردند،) و هیچ یک مشرک نمیشدند؛ و ما تو را مسؤول و محافظ ( اعمال ) آنها قرار ندادهایم ؛ و وظیفه و وکالت از کسی هم نداری که آنها را (به ایمان) مجبور سازی ! "
۲۸) " و ما الحیاة الدنیا الا لعب و لهو و للدار الاخرة خیر للذین یتقون ا فلا تعقلون " – انعام – ۳۲
۲۹) " الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور " – بقره ۲۵۷
۳۰) " ان المتقین فی جنات و نهر . فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر "– سوره قمر – ۵۴ و ۵۵
۳۱) " و الذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات " – بقره ۲۵۷
۳۲) " والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه یحسبه الضمئان مائا حتی اذا جائه لم یجده شیئا و وجد الله عنده " ـ سوره نور ، آیه ۳۹
۳۳) " و لو تری اذ المجرمون ناکسوا رؤسهم عند ربهم ربنا ابصرنا و سمعنا فارجعنا نعمل صالحا انا موقنون " – سجده ۱۲
۳۴) " ساصلیه سقر - و ما ادراک ما سقر - لا تبقی و لا تذر - لواحة للبشر – سوره مدثر – ۲۶ تا ۲۹
۳۵) " الی ربک یومئذ المستقر "- سوره قیامت – آیه ۱۲
▪ منابع:
۱) قرآن کریم – ترجمه مکارم و فولادوند
۲) نهج البلاغه – ترجمه دشتی
۳) تفسیر نمونه
۴) تفسیر المیزان
به مطلب زیر مراجعه شود :
چرایی وجود و حضور دیگران در سرنوشت ما – http://mahsan.parsiblog.com/-۱۵۴۹۱۹۷.htm
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست