پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
آیین های اسطوره ای امروز
ارنست کاسیرر کتاب سودمندی دارد در مورد «اسطورهی دولت» که در سال ۱۹۴۵ نوشته است. در این جا او میخواهد نشان دهد چه گونه با وجود پیشرفتهای قابل توجه هنوز اسطورهگرایی سیطره دارد. به ویژه که دولتها ناشران و مبلغان این اسطورهگرایی باشند. جادوگری امری فردیست ولی اسطورهگرایی اموری پیچیده و گاه خطرناک میآفریند. قطعا از خواندن آن بهرهمند خواهید شد. اما من به بخشی از کتاب که از «جان مایکل کرویز» در بارهی این اثر کاسیرر است، اشاره میکنم که پیش از این نیز در چند جا و از جمله «چهرهها و مناظر انسانی» سخنی آورده بودم.
کاسیرر:
اسطوره را نتیجهی فعالیت ناآگاه و محصول تخیل آزاد توصیف کردهاند. اما در این جا اسطورههایی مییابیم که طبق نقشه ساخته و پرداخته شدهاند. اسطورههای سیاسی جدید آزادانه رشد نمیکنند. بل که مصنوعاتی هستند که به دست صنعتگرانی ماهر و زیرک ساخته شدهاند. (ص ۴۰۵، ترجمهی یدالله موقن)
و زیر همین بند، مایکل کرویز نوشته است:
تکنیکِ اسطوره شامل چهار بخش است که همهی آنها در خدمت هدف واحدی قرار میگیرند که عبارت است از منع داشتن اندیشهای مستقل و منع بحث انتقادی. این تکنیکها از این قراراند:
۱) دست کاری زبان به گونهای که مانع تفاهم و ارتباط شود یا لااقل ارتباط را محدود کند.
۲) مناسکی کردن اعمال تا مرز میان زندگی خصوصی و عمومی از میان برود.
۳) از میان بردن همهی ارزشهای ایدهآل و نشاندن تصاویر ملموس نیک و بد...
۴) تفسیر مجدد زمان و تاریخ به منزلهی سرنوشت...
خلاصهی آرای کاسیرر و کرویز این است که، برای به وجود آمدن حکومت آشفته و مستبد، زبان و آیینهایی لازم است تا حریم فردی تبدیل به مصالح عمومی شود. چرا که، مصالح یا منافع عمومی زیر چیرگی آیینها و ایدهآلهای نو قابل کنترل میشوند، اما تحدید آزادیهای فردی با دشواریهای زیادی همراه است. آیینهای متداولِ مشکلزا به نام خرافه حذف میشوند و به رنگ آیینهای نو درمیآیند. این آیینها مردم را از عقاید کهنه و خرافه به سوی عقاید نو میکشند تا مردم به تک صدایی یا همان وحدت منتظم برسند. این آیینها رنگ و بوی همه گونه چند صدایی را از بین میبرد: صداهایی که از حنجرهی فرد میتراود. صداهای احیانا مخالف با دیدن آیینهای ترویج یافتهو تحت زبان و واژههای نوآیین به صدایی هماهنگ تبدیل میشود. صفحات سفید تاریخ مربوط به همین تقدیرگرایی اسطورهایست،- صفحاتی که هیچ نیروی متضاد و ناهماهنگی در آن دیده نمیشود، و نه صدایی فردی. به تعبیر خودِ کاسیرر، قرون وسطا از نظر این گونه هماهنگی زبانی و نظری بینظیر است.
قرون سیاهی که صدایی جز صدای چوپانان که گوسفندان خود را راهنمایی میکنند شنیده نمیشود. جامعهای بدون نیروهای در برگیرنده، چند صدا و واقعی جامعهای بیتحرک و تقدیرگراست. افرادی که در سیطرهی آیینهای روزمرهاند سرنوشتی عمومی را انتظار میکشند. ماهیت «سرنوشت عمومی» در درجهی آسیب پذیری یکسان برای همهی افراد است، چه مخالف و چه موافق. مناسک مردم را به نمایش عمومی از فضاهای یکسان دعوت میکند و در این نمایش همگانی سرنوشت جامعه نشان داده میشود: همه از این دنیای پَست در حال گذریم. همه میآموزند که هویت فرهنگی و تاریخیشان چه گونه باید باشد. تمرکز همه باید به یک چیز باشد: یک امر واحد و بسیار کلی.
امری به غایت انتزاعی که قابل مشاجره و بحث نباشد. همه یک زبان باید یک چیز را بخواهند. جامعهی ایدهآل و اسطورهای جامعهایست که «امر کلی» در بین مردم جا باز کند: امری که پیروی از آن بیچون و چراست. ماهیت فرد در این آیینها به سرنوشت همگانی مانند میشود. فرد بیاختیار در امر جامعهی مقدر دست به کار میشود: جامعهای که از درون تهیست ولی ظاهری با فراست و شیک داراست.
آیینهای نو ساخته از روح فردی بریاند و در عوض سرشار از تجلیهای گروهی هستند. نسبتی با امور واقعی و نیروهای متضاد نداشته و پیوندی با تاریخ و فرهنگ مردم هم ندارند. آیینهایی که این گونه شبیه سازی میسازند به قصد تزیین فرهنگ و روابط اجتماعی مردم به آدابی دل بخواهیست. سفت و سخت شدن آیینها نشان از حکومتی شدناش دارد. آموزش نحوهی برپا کردن مناسک و عزاداریها برای رسیدن به وحدت رویه است. همواره مردم به درست عمل کردن به مناسک مذهبی دعوت میشوند. بدین ترتیب، بخش نامههای دولتی جای بزرگی در تنظیم آیینها مییابند.
کاسیرر به کتابی اشاره میکند که در آن فرهنگ و واژههای مورد استفادهی آلمان نازی چه گونه استفاده میشد.
این واژهها در مقاصد و اهداف همان امر کلی و انتزاعی آرایش یافته بودند. واژهها اوراق تاریخ و ادبیات چندین ساله را به سود آیینها و مناسک تازه تأسیس تغییر میدهند و ریشهی چندین ساله را با اجتماعی از انسانهای بیهویت میخشکاند. نقش واژهها در واقع ایجاد فرهنگ و تاریخی دلبخواهیست تا تقدیرگرایی را نهادینه سازد. زبان مشترک همه از واژههای انتزاعی و ناسودمند تشکیل یافته بود. آثار هنری و فرهنگی زیر چنبرهی چنین زبان مشترکی غیر قابل فهم میشود و انزوای کامل این آثار را رقم میزند. و در غیر این صورت، او بایست از سرچشمهی آن آب ناگوار بنوشد تا با زبان مردماش همراه شود.
زبان مشترک و آیینها و نمایشهای عمومی سرنوشت همه را به همدیگر میپیوندد و بدین ترتیب، وحدتی بینظیر از افراد شکل میگیرد. سیاست در پرتو فرهنگ، و فرهنگ در پرتو اسطوره به زبانی مشترک میانجامد که همه چیز همه چیز را میرساند و همه چیز با همه چیز پیوند مییابد.
تفاوت اسطورههای ساخته و پرداخته (آن گونه که کاسیرر میگوید) با آن چه که جهان ذهنی افراد از اسطورهها رسم میکند در ساختار آن نهفته است. اما با پاک شدن ذهن مردم از فرهنگ و تاریخ خویش اسطورهی چارچوب بر صدر مینشیند تا پندار همه را به یکسان نقش زند. مردمی که در مناسک و همایشهای نمایشی گرد میآیند خوراکی از پیش آماده و مقدر را میچشند و به بازتولید آن میپردازند. هر رویدادی با تعبیری استعاری و تمثیلی تعبیر میشود ولی هیچ حسی از واقعی بودن و قابل لمس بودناش ندارد.
بدین ترتیب، مردم همه چیز را در پرتو استعارهها و نمادهای «امر کلی» مشاهده میکنند. هر رویدادی به طرز معجزه آسایی با دیگری پیوند دارد و اسباب علمی کاربردی محدود و بیمصرف مییابد. هم چنان که نظریهی نسبیت آینشتاین هیچ کاربرد علمی در آلمان نازی و شوروی کمونیست نداشت. هر کدام از اینها تعابیر عجیب و غریبی از یک نظریهی علمی داشتند که همهی دانشمندان نیز میبایست از آن پیروی میکردند. ویگوتسکی روان شناس شهیر شوروی با آن که محدودیت کامل با نظریات علمی جهان داشت پیوند خیلی نزدیکی با نظریات ژان پیاژه یافته بود: زمانی که ویگوتسکی زندگی خود را سپری کرده بود و پیاژه از این که با نظریات او پیش از این آشنا نشده بود افسوس میخورد. این است که همه چیز به همه چیز پیوند مییابد و زبان مشترک، همهی مردم را تقدیرگرا بار میآورد.
خلیل غلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران رژیم صهیونیستی آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی شهرداری تهران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیل بارش باران فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول دبی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی ویتامین کبد چرب قهوه