شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
آثار اجتماعی و سیاسی حج از نگاه امام خمینی
خداوند متعال از طاعت و عبادت بندگان بی نیاز است و هیچ نفع و سودی از آنچه انسان ها از نیکی ها به جای می آورند نمی برد همچنان که معصیت بندگان نیز ضرر و زیانی متوجه ذات پاک و غنی او نمی کند و با این وصف آنچه از طاعات و عبادات صورت می گیرد به نفع انسان ها و آنچه از معاصی و گناهان انجام می شود به ضرر و خسران آنان است و این قاعده کلی بر تمام « عبادات و طاعات » و « معاصی و گناهان » حاکم می باشد.
« حج » از عبادات بزرگ الهی است که به تصریح آیه شریفه « ولله علی الناس حج البیت » (۱ ) برای « ناس » یعنی عموم مردم از چهار گوشه جهان وضع و تشریع گردیده است و به مصداق « لیشهدوا منافع لهم » (۲ ) هدفی بزرگی چون نفع رسانی در ابعاد معنوی و مادی و اجتماعی و سیاسی به آدمیان را دنبال می نماید و با انگیزه خالصانه الهی و با تصریح قرآنی « واتموا الحج والعمره لله » (۳ ) به تهیه زاد و توشه بزرگی چون « تقوا » می انجامد که : « فان خیرالزاد التقوی » (۴ )
متاسفانه در طول تاریخ عبادت بزرگ حج با ابعاد وسیع آن در محاق غفلت رفته است و برسیمای آن غبار غربت نشسته است و اولین و مهم ترین مسئولیت و مجاهدت در این روزگار خارج کردن حج از این غفلت و غربت می باشد که هم در ابعاد معنوی و عرفانی و هم در ابعاد اجتماعی و سیاسی تحقق این تحول ضروری است .
حضرت امام خمینی در پیام ها و بیانات مکرر خویش به این موضوع مهم تصریح دارند و از جمله اعلام می کنند :
« حج ابراهیمی محمدی » ـ صلی الله علیهما و آلهما ـ سالهاست غریب و مهجور است هم از جهات معنوی و عرفانی و هم از جهات سیاسی و اجتماعی و حجاج عزیز تمامی کشورهای اسلامی باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت در آورند. اسرار عرفانی و معنوی اش به عهده عرفای غیر محجوب و ما اینک با بعد سیاسی و اجتماعی آن سروکار داریم که باید گفت فرسنگها از آن دوریم . ما مامور به جبران مافات هستیم . » (۵ )
حضرت امام خمینی در این پیام اولا به غربت حج در همه ابعاد معنوی عرفانی اجتماعی و سیاسی تصریح می نمایند. ثانیا حجاج همه کشورهای اسلامی را به یاری می طلبند تا این عبادت عظیم را با مساعی و مجاهدت های خویش از غربت به در آورند که این تحول باید به دست توانای « ملت های مسلمان » صورت گیرد و از « دولت های اسلامی » که متاسفانه خود در به غربت نشاندن حج دخیل و سهیم می باشند و اکثرا با دنیای استکبار زدوبند دارند و علیه مسلمین در تکاپو می باشند و پسوند « اسلامی » را به « ظاهر » و برای « فریب » به دنبال خود می کشند هیچ کاری ساخته نیست !
ثالثا تبیین اسرار معنوی و عرفانی حج را به عهده « عرفای غیرمحجوب » می گذارند یعنی همان کسانی که از سرچشمه زلال اسلام اصیل جرعه نوشی کرده اند که « عرفان ناب و خالص » را فراراه بشر قرار می دهد و همه عرفان های انحرافی و شرقی و غربی و صوفیانه و عوام فریبانه را نفی می کند و « عرفان و حماسه و جهاد و سیاست و حکومت » را « پیکری واحد » می داند.
رابعا به این واقعیت تلخ اشاره دارند که اسرار و آثار اجتماعی و سیاسی حج به گونه ای در غفلت و غربت است که ملل مسلمان جهان فرسنگ ها از آن فاصله دارند و تاجبران مافات نکنند چهره واقعی و راستین حج نمایان نمی شود و ملل مسلمان نمی توانند با بهره وری های جامع و بهینه از آن به قلل رفیع عزت و قدرت صعود نمایند و به این وسیله سرزمین های اسلامی را از محاصره استعمارگران خارج نموده و به آزادی و استقلال برسانند.
حضرت امام خمینی در مرحله بعد سیمای کلی « حج » را می نمایاند و در بیانی مجمل و صریح مسلمانان را با خط مشی و اهداف اجتماعی و سیاسی حج آشنا می نمایند تا به این وسیله این خط مشی و اهداف را در جز جز اعمال و مناسکی که انجام می دهند تعقیب کنند و بدانند که درون مایه همه حرکات و آداب این عبادت حج گزاران را به همان هدف و خط مشی کلی راهنمایی می کند.
این عبارات و تعابیر کوتاه و عمیق را مرور می نمائیم :
« این کنگره سراپا « سیاست » که به دعوت ابراهیم و محمد ـ صلی الله علیهما و آلهما ـ برپا می شود و از هر فج عمیق (۶ ) در آن اجتماع می کنند برای منافع « ناس » است و « قیام به قسط » است و در ادامه بت شکنی های ابراهیم و محمد است و طاغوت شکنی ها و فرعون زدودن های موسی است . و کدام بت به پایه شیطان بزرگ و بت ها و طاغوت های جهانخوار می رسد که همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فرا خوانند و همه بندگان آزاد خدای تعالی را بنده فرمانبردار خویش دانند » (۷ )
بیندیشیم « کنگره ای که سراپا سیاست است » وقتی از سیاست گریزان شود و به صورت جلوه ای از تفکر « جدایی دیانت از سیاست » تبلیغ گردد و در جهان اسلام و در میان ملل مسلمان ترویج گردد چه حاصل و نتیجه ای به بار می آورد جز آن که به مرور شاهد نضج و شکل گیری و گسترش « اسلام غربی و آمریکایی » در منطقه باشیم !
بنگریم حجی که « ادامه بت شکنی های ابراهیم و محمد و طاغوت شکنی ها و فرعون زدودن های موسی باشد » وقتی به جدایی مسلمین از « جهاد اسلامی » منتهی شود و از تقابل با بتان و طاغوتان و فرعون های زمان باز دارد و در خمودگی بیفکند و در ذکر و مناجات و حرکات فاقد محتوا و تحول و پیام محدود نماید چه روزگار فلاکت باری برای جهان اسلام به وجود می آید و چگونه به قدرت های استعماری جرات می دهد تا کشورها و سرزمین های اسلامی همچون عراق و افغانستان و فلسطین و لبنان را مورد تعدی و تهاجم نظامی قرار دهند !
تامل کنیم حجی که « برای منافع ناس » است و هدفی چون « قیام به قسط » را دنبال می کند وقتی در عبادت های فردی خلاصه شود واز عبادت های اجتماعی فاصله گیرد و درحالی که « جسم و تن و روح و روان » همه حج گزاران در « جمع » است از جمع گریزان می باشند و در عین حال که « کنار یکدیگر » هستند « با همدیگر » نیستند چه فاجعه عظیمی به وقوع می پیوندد و چه ذلت و حقارتی مسلمین را در محاصره می گیرد!
و بیندیشیم و بنگریم که وقتی « شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار و بت ها و طاغوت های سیطره جو در این عصر و زمان همه مستضعفان جهان را به سجده و ستایش خود فرا می خوانند و بندگان آزاد خدا را بنده و برده فرمانبردار خود می طلبند » گروه های کثیری از مسلمین در کشورهای اسلامی نه تنها این قدرت ها را که از مصادیق « شیاطین الانس » (۸ ) هستند شیطان و بت و طاغوت نمی دانند و آنان را دفع و رجم نمی کنند و دشمن تلقی نمی نمایند که دوست می پندارند و جذب می کنند و حامی حقوق بشر! می دانند و منادی دموکراسی ! و خواهان صلح ! و مخالف جنگ ! و حتی طالب همزیستی با اسلام ! و خواهان سلامت و سعادت مسلمین ! و در این شرایط سخت و وضعیت اسفناک و حسرت زا چه خاکی باید بر سر ریخت و چگونه می توان این مصائب را دید و جام تلخ زهر در کام جان نریخت !
حضرت امام خمینی پس از نمایاندن سیمای حج در یک بیان کلی به شرح مناسک این عبادت بزرگ الهی می پردازد و فلسفه و آثار اجتماعی و سیاسی حج را به زیبایی هرچه تمامتر تبیین می نماید.
این توضیح و تبیین فشرده مقدمه ای است برای گرایش پژوهندگان به مطالعه دقیق و بررسی های جامع در فلسفه اجتماعی و سیاسی حج که در تمام مناسک این عبادت بزرگ جاری می باشد و متاسفانه مسلمین از آن غفلت می ورزند. در عبارات و تعابیر بسیار آگاهی بخش و زیبا و تحول زای امام خمینی تامل می کنیم .
حج با « احرام » آغاز می شود که شامل نیت خالصانه برای انجام این عبادت پوشیدن لباس ساده احرام و به زبان جاری ساختن « لبیک » می باشد. این لبیک با عبارت زیر پاسخی است به دعوت خداوند :
« لبیک اللهم لبیک لبیک لبیک لاشریک لک لبیک ان الحمد والنعمه لک والملک لاشریک لک لبیک »
« به فرمانم خداوند به فرمانم ای خدای بی همتا حمد و سپاس نعمت و ملک همه از توست و شریکی برای تو نیست . »
حج گزاران وقتی این عبارات را به زبان جاری می کنند باید از فلسفه و آثار آن آگاه باشند و این دیدگاه ژرف و الهی امام خمینی را درباره تلبیه و نیز طواف در ذهن و فکر و روح زنده کنند :
« در لبیک لبیک « نه » بر همه بتها گویید و فریاد « لا » بر همه طاغوت ها و طاغوتچه ها کشید و در طواف حرم خدا که نشانه عشق به حق است دل از دیگران تهی کنید و جان را از خوف غیرحق پاک سازید و به موازات عشق به حق از بتهای بزرگ و کوچک و طاغوت ها و وابستگانشان برائت جویید که خدای تعالی و دوستان او از آنان برائت جستند و همه آزادگان جهان از آنان بری هستند . » (۹ )
استلام حجرالاسود از جمله اعمالی است که در حج صورت می گیرد و مستحب گردیده که دست طواف کننده به آن برسد و شایسته است حج گزارانی که طواف مستحبی به جا می آورند آنان را که طواف واجب انجام می دهند در استلام حجرالاسود بر خود مقدم دارند و مزاحمتی برایشان ایجاد نکنند.
در متون فرهنگ و معارف دینی « حجرالاسود » به صورت تشبیه از باب معقول به محسوس دست خدا نام گرفته است و در نتیجه استلام آن نمادی است از بیعت و میثاق با خدا و تعهد در برابر تعالیم مقدس دین او و این عمل پاک آثاری دارد که بالاترین آنها جنبه اجتماعی و سیاسی آن است . امام خمینی در این باره چنین می فرمایند :
« و در لمس « حجرالاسود » بیعت با خدا بندید که با دشمنان او و رسولانش و صالحان و آزادگان دشمن باشید و به اطاعت و بندگی آنان هر که باشد و هر جا باشد سر ننهید و خوف و زبونی را از دل بزدایید که دشمنان خدا و در راس آنان « شیطان بزرگ » زبونند هرچند در ابزار آدمکشی و سرکوبی و جنایتشان برتری داشته باشند . » (۱۰ )
« سعی بین « صفا ومروه » یکی دیگر از اعمال مهم حج می باشد که عبارت است از رفتن از کوه « صفا » به کوی « مروه » و بازگشت از مروه به صفا و این عمل باید هفت بار انجام گردد.
عمل سعی بین صفا و مروه هجرت و حرکتی است به سوی خدا و مصداق آیه شریفه « ففرواالی الله » (۱۱ ) که باید به توحید و یکتابینی ختم شود و آثار آن در همه اعمال و رفتارهای مسلمانان در همه عرصه های حیات فردی اجتماعی و سیاسی تسری یابد.
در پیام امام خمینی به حج گزاران در این باره چنین آمده است :
« و در سعی بین صفا و مروه با صدق و صفا سعی در یافتن محبوب کنید که با یافتن او همه یافت های دنیاوی گسسته شود و همه شکها و تردیدها فروریزد و همه خوف و رجاهای حیوانی زایل شود و همه دلبستگی های مادی گسسته شود و آزادگی ها شکفته گردد و قید وبند شیطان و طاغوت که بندگان خدا را به اسارت و اطاعت کشند درهم ریزد . » (۱۲ )
« وقوف در عرفات » که از مناسک دیگر حج است سرشار از رازها می باشد و حج گزارها باید از این عمل توشه بسیار اندوزند. از حضرت علی (ع ) نقل است : عرفات خارج از حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه آنقدر تضرع کند تا لایق ورود به حرم شود . » (۱۳ )
از دیگر فلسفه های این عمل واقف و آگاه شدن هر حج گزار به علوم و معارف دینی و اسرار نظام آفرینش و نیز دریافت این شناخت است که خداوند به نهان و آشکار انسان واقف است . این شعور و شناخت ها همچنان که آثار فردی و معنوی دارد دارای آثار اجتماعی و سیاسی نیز می باشد که امام خمینی به آنها چنین تصریح می کنند :
« و با حال شعور و عرفان به مشعرالحرام و عرفات روید و در هر موقف به اطمینان قلب بر وعده های حق و حکومت مستضعفان بیفزایید و با سکوت و سکون تفکر در آیات حق کنید و به فکر نجات محرومان و مستضعفان از چنگال استکبار جهانی باشید و راه های نجات را از حق در آن مواقف کریمه طلب کنید . » (۱۴ )
مهم ترین بخش از رهنمودهای امام خمینی در تبیین آثار اجتماعی و سیاسی حج را در توضیح پیرامون رفتن حج گزاران به « منا » و تامل در این که آیا از اعمال و مناسک حج اهداف و آرزوهای بزرگ معنوی و اجتماعی و سیاسی را دریافته اند و فلسفه و اسرار بزرگ و گوناگون این عبادت را در وجود خویش محقق ساخته اند یا نه
این نگرش زیبا و تبیین تحول زا را در کلام و ادبیات جذاب امام خمینی مرور کنیم و بیندیشیم که در کجای جهان قرار داریم و دنیای استکبار و در راس آن شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار و وابستگان و ایادی اش در سرزمین های اسلامی چه می کنند و با این وصف چرا باید افراد و جریان هایی در داخل ایران و کشورهای اسلامی فریب لبخندهای آمریکا را بخورند و خود را در حلقه های نامرئی و ناپیدای اسارت آنان بیفکنند و به دیپلماسی و مراوده و مذاکره با شیطان بزرگ دل بندند و در یک نگرش لیبرال مسلکانه و در عین حال انقلابی نمایانه تحت تاثیر جاذبه های فریبنده دموکراسی و حقوق بشر غربی و آمریکایی قرار گیرند !
این بخش از دیدگاه های امام خمینی را ـ که بی نیاز از هر شرح و تبیین است و در متن خود درس و پیام های بسیار دارد ـ پایان بخش این نوشتار می کنیم :
پس به « منا » روید و آرزوهای حقانی را در آنجا دریابید که آن قربانی نمودن محبوب ترین چیز خویش در راه محبوب مطلق است و بدانید تا از این محبوب ها که بالاترینش حب نفس است وحب دنیا تابع آن است نگذرید به محبوب مطلق نرسید و در این حال است که شیطان را رجم کنید و شیطان از شما بگریزد و رجم شیطان را در موارد مختلف با دستورهای الهی تکرار کنید که شیطان و شیطان زادگان همه گریزان شوند. و شرط همه مناسک و مواقف برای رسیدن به آرزوهای فطری و آمال انسانی « اجتماع مسلمانان » در این مراحل و مواقف و « وحدت کلمه تمامی طوایف مسلمین » است بدون اعتنا به زبان و رنگ و قبیله و طایفه و مرز وبوم و عصبیت های جاهلی و هماهنگ خروشیدن بر « دشمن مشترک » است که دشمن اسلام عزیز است و در این عصر از آن سیلی خورده است و آن را مانع غارتگری های خود می داند و با تفرقه افکنی و نفاق پراکنی می خواهد این مانع ملموس را از سر راه خود بردارد و عمال مزدور آنان که در راس آنها آخوندهای حسود دنیاگرای درباری اند و در هر جا و هر وقت خصوصا در ایام حج و مراسم الهی آن مامور اجرای این مقاصد شوم می باشند. مسلمانان در مواقف و مراسم این عبادت که یکی از مقاصد بزرگ آن اجتماع مسلمین از تمام بقاع زمین برای منافع مستضعفان جهان است و کدام نفع بالاتر از کوتاه کردن دست جهانخواران از ممالک اسلامی است لازم است با هوشیاری مراقب اعمال ضداسلامی وقرآنی این عمال خبیث و آخوندهای نفاق افکن باشند و آنان را که با نصیحت به اسلام و منافع مسلمین وقعی نخواهند گذاشت از خود برانند . » (۱۵ )
پاورقی :
۱ ـ قرآن کریم سوره آل عمران (۳ ) آیه ۱۹۷
۲ ـ سوره حج (۲۲ ) آیه ۲۸
۳ ـ سوره بقره (۲ ) آیه ۱۹۶
۴ ـ سوره بقره (۲ ) آیه ۱۹۷
۵ ـ پیام امام خمینی به کنگره عظیم حج و خطاب به ملت مسلمان ایران و ملل مسلمان جهان ۱۳۶۵ ۵ ۱۶ صحیفه امام موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی ج ۲۰ ص ۸۹
۶ ـ « فج » در لغت یعنی راه گشاده میان دو کوه و در اینجا « فج عمیق » کنایه از دورترین نقاط است .
۷ ـ صحیفه امام ج ۲۰ ص ۸۹
۸ ـ سوره انعام (۶ ) آیه ۱۱۲
۹ ـ صحیفه امام ج ۲۰ ص ۸۹
۱۰ ـ همان مدرک ص ۸۹ و۹۰
۱۱ ـ سوره ذاریات (۵۱ ) آیه ۵۰
۱۲ ـ صحیفه امام ج ۲۰ ص ۹۰
۱۳ ـ اصول کافی ج ۴ ص ۲۲۴
۱۴ ـ صحیفه امام ج ۲۰ ص ۹۰
۱۵ ـ همان مدرک ص ۹۰ و۹۱
متاسفانه در طول تاریخ عبادت بزرگ حج با ابعاد وسیع معنوی عرفانی اجتماعی و سیاسی آن در محاق غفلت رفته است و برسیمای آن غبار غربت نشسته است و تا از این غفلت و غربت خارج نشود تحول پذیری مسلمین از آن غیرممکن است
با جرعه نوشی از سرچشمه زلال اسلام و عرفان ناب و خالص آن همه عرفان های انحرافی و شرقی و غربی و صوفیانه و عوام فریبانه نفی می شوند و « عرفان و حماسه و جهاد و سیاست و حکومت » دارای « پیکری واحد » می گردند
امروز گروه های کثیری از مسلمین در کشورهای اسلامی نه تنها قدرت های استعماری و در راس آن آمریکا راکه از مصادیق « شیاطین الانس » هستند دفع و رجم نمی کنند و دشمن تلقی نمی نمایند که دوست می پندارند و جذب می کنند و حامی حقوق بشر! می دانند و منادی دموکراسی ! و خواهان صلح ! ومخالف جنگ ! و حتی طالب همزیستی با اسلام ! و خواهان سعادت مسلمین ! و در این شرایط اسفناک چگونه می توان این مصائب را دیدو جام تلخ زهر در کام جان نریخت !
وقتی امام خمینی به طور مکرر و از جمله در پیام های مختلف به حج گزاران آمریکا را « شیطان بزرگ » معرفی می کند و مسلمین را به اتحاد و مبارزه علیه این قدرت استعماری فرا می خواند چرا باید افراد و جریان هایی در داخل ایران و کشورهای اسلامی فریب لبخندهای آمریکائیان را بخورند و خود را در حلقه های نامرئی و ناپیدای اسارت آنان بیفکنند و به دیپلماسی ومراوده و مذاکره با شیطان بزرگ دل بندند و در یک نگرش لیبرال مسلکانه و در عین حال انقلابی نمایانه تحت تاثیر جاذبه های فریبنده دموکراسی و حقوق بشر غربی و آمریکایی قرار گیرند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست