پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
اخبار فوری را چطور پوشش بدهیم
بیشتر خبرهایی که تازه رخ دادهاند، با نوشتن یک هشدار (Alert) منتشر شده و پیروی آن یک خبر فوری (Urgent) نوشته میشود. بعد هم چند تا خبر تکمیلی(Update) اضافه میشود.
هشدار که به آن خبر سر ضرب (Snap) هم گفته میشود سریعترین محصولی است که رویترز تولید میکند.
▪ هشدار:
ـ تا ۸۰ حرف است که شامل فاصلههای بین کلمات نیز میشود. البته میتوانید به خاطر شفافیت تا ۱۰۰ حرف هم آنرا کش بدهید. [در فارس میتواند تا ۱۲۰ حرف هم باشد.]
ـ در انگلیسی هشدار را با حروف بزرگ مینویسند (Capital_Letters).
ـ باید منبع خبر داشته باشد.
ـ در زمان حال نوشته میشود.
هشدار به خوانندهها اطلاعات میدهد و جزییات اصلی ماجرا را در اختیار میگذارد. زمانی یک هشدار نوشته میشود که پیشبینی کنید ممکن است خبری که در دست دارید مثلا روی بازار سهام یا تصمیمات مخاطبانتان تاثیر بگذارد یا آن خبر در سطح جهانی [در ایران در سطح ملی] ارزش داشته باشد. فکر کنید دارید یک تیتر بلند مینویسید که منبع را هم در آن میآورید. ممکن است برخی از خبرها به چند تا هشدار نیاز داشته باشند. تصمیمگیری درباره این که چه چیزی خبر است در زمانی که قصد دارید یک هشدار بنویسید مهم است. با بیموقع نوشتن هشدار ارزش شان را زیر سؤال نبرید. شفافیت در این نوع خبر حیاتی است و منبع نویسی دقیق همچنان باید رعایت بشود. تنها زمانی میتوانید منبع خبر را حذف کنید که هشدار درباره نتایج یک نشانگر اقتصادی باشد که مدام منتشر میشود یا اتفاقی که از قبل قرار بوده رخ دهد. از کلمات ساده روزمره استفاده کنید و افعال معلوم در زمان حال. از آوردن زبان تخصصی یک حوزه که ممکن است برای همه قابل فهم نباشد پرهیز کنید. میتوانید از عبارتهای اختصاری که شناخته شده هستند استفاده کنید.
هشدارها به مخاطبان از جزییات کلیدی و حساس میگویند.
مثال:
کمپانی ZX PLC میگوید، آزمایشات پزشکی نشان میدهد تدفلاکس سرخ [یک داروی گیاهی سنتی] میتواند به مداوای سرماخوردگی کمک کند.
● خبر فوری (Newsbreak)
وقتی خبری داغ است یا پشت یک هشدار میآید، خبر پیرو در قالب یک خبر فوری (که به آن Urgent هم میگویند) روی خط میرود.
در خبر فوری به اطلاعات جدید مقداری پیشینه و اطلاعات پیرامونی اضافه میشود تا آن اطلاعات معنادار بشود. خبرهای فوری اغلب باید کلمه فوری را در تیتر همراه داشته باشند. اما اگر قرار است صرفا به عنوان اولین خبر از یک سلسله اخبار باشد، میتوان کلمه فوری آن را در تیتر حذف کرد.
هر هشدار، یا خبر فوری باید کد خبری خود را داشته باشد و هر آنچه روی خط میرود باید روی خط بماند و خبر جدید نباید جایگزین خبرها یا هشدارهای پیشین بشود.
اگر خبری آنقدر مهم نیست که مثلا روی بازار سهام تاثیر بگذارد، اما به هر حال باید سریعتر از خبرهای عادی روی تلکس برود، میتوان با یک خبر فوری خبر را شروع کرد و ظرف ۳۰ دقیقه اولین خبر تکمیلی را روی خط فرستاد.
بیشترِ خبرهای فوری از دو پاراگراف فراتر نمیروند. تنها در صورتی سه پاراگراف بنویسید که اطلاعات تان پیچیده باشد و به پیشینه، اطلاعات پیرامونی و یک نقل قول کلیدی نیاز داشته باشد. در این صورت این خبرها نباید از ۱۰۰ کلمه فراتر برود. در صورتی که در انبار پیشینهتان اطلاعات مربوط به این اخبار را دارید میتواند خبر فوری تان را بلندتر بنویسید. البته در صورتی که مهلت زمانی بین هشدار و خبرفوری را از دست ندهید.
سرعت حیاتی است. هدفتان باید این باشد ظرف حداکثر ده دقیقه پس از هشدار، خبر فوری را روی خط بفرستید.
▪ ذکر اطلاعات پیرامونی و توضیح ماجرا در تمام خبرهای فوری حیاتی است.
▪ هشدارها به مخاطبان از جزئیات کلیدی و حساسی میگویند.
اگر پس از نوشتن یک خبر فوری هنوز مطالبی دارید که تمایل دارید آن را روی خط بفرستید، سریع یک خبر تکمیلی بنویسید. اگر میتوانید همان تیتر و لید را استفاده کنید و مطالب جدید را پایین خبر بیاورید.
اگر خبر فوری همه چیز را به خوبی پوشش داده باشد نیازی نیست تمام جزییاتی را که در سلسلهای از هشدارها آمده در یک خبر فوری زیر هم بچینید.
● محتوای خبر فوری
▪ خبر فوری باید عناصر زیر را داشته باشد:
- اطلاعات اصلی، منبع خبر، توضیح وضعیت (مثلا: رئیس شرکت IBM در یک نشست خبری) و عنصر زمان.
- «خب که چی؟» خبر را توضیح بدهد. خبر را در قالب اطلاعات پیرامون آن خبر توضیح بدهید. باید قصه خبر را تعریف کنید، اهمیت آن را برجسته کنید، آن را مقایسه کنید، و اگر واکنشی به آن وجود دارد آن واکنش را در همان خبر بیاورید.
- یک نقل قول رسمی ارجح است، اما اگر چنین نقل قولی ندارید، نیازی ندارد خبر را نگه دارید و آن را روی خط نفرستید.
- در مواقعی که خبر طی یک برنامه از قبل پیشبینی شده رخ داده (مثلاً سفر رییسجمهوری به کشوری دیگر یا برپایی جشنوارهای سینمایی) خبرنگارها باید از قبل پیشینهآماده کنند، از قبل به سراغ منابع بروند و از آنها درباره نتایج آن اتفاق نظرخواهی کنند. باید درباره مثبت و منفی بودن ماجرا نقل قولهایی از قبل داشته باشید. حواستان باشد، وقتی از این نوع نقل قولها استفاده میکنید باید اضافه کنید که فلانی «قبل» از برپایی نشست گفت، ...
▪ مثال:
خبر فوری: شرکت ZX میگوید، تحقیقات مداوای سرماخوردگی به نقطه خوبی نزدیک شده است
لندن، آگوست ۷ (رویترز) والکن سان بارستر رئیس شرکت ZX Plc دوشنبه گفت که تحقیقات پزشکی این شرکت انگلیسی برای پیدا کردن راهی برای درمان ویروس سرماخوردگی زتا نتایج خوبی داشته است.
«ما هنوز در مورد استفاده از این دارو برای مداوای ویروس سرماخوردگی زتا محتاط هستیم، اما فاز دوم آزمایشات با استفاده از تِدفلاکس سرخ نتایج خوبی داشته است. همه چیز خوب به نظر میآید،» این را سان بارستر طی بیانیهای پس از اعلام نتایج تحقیقات شش ماهه شرکت گفت.
● خبر تکمیلی (The Update)
خبر تکمیلی دوباره نویسی خبر اولیه است. در خبر تکمیلی باید آخرین تحولات، واکنشها، اطلاعات پیرامونی و توضیحات، تحلیل و پیشینه به هم بافته بشود. عبارت «خبر تکمیلی» در تیتر میآید. اولین خبر تکمیلی با عنوان «خبر تکمیلی ۱» متمایز میشود و به همین ترتیب «خبر تکمیلی ۲،» ...
خبر تکمیلی باید کد خبری خودش را داشته باشد و خبر تکمیلی جدید نباید جایگزین خبر تکمیلی پیشین بشود.
خبر تکمیلی ۱ که پس از خبر فوری نوشته میشود نباید بیشتر از ۲۰۰ کلمه یا بیشتر از پنج یا شش پاراگراف باشد، مگر این که مطالبی از پیش نوشته شده در آن گنجانده شده باشد. خبر تکمیلی ۱ باید حداکثر ۳۰ دقیقه پس از خبر فوری به دست مخاطبان برسد. اگر موضوع خبر مهم است و ممکن است خبرهای تکمیلی بعدی هم روی خط بروند، آن خبرها نباید بیشتر از ۶۰۰ کلمه باشند.
▪ مثال :
خبر تکمیلی ۱- سهام شرکت ZX به خاطر امید به درمان سرماخوردگی اوج میگیرد
(در این خبر تحلیل و نقل قول اضافه شده است.) پنی ورت
لندن، ۷ آگوست (رویترز) سهام شرکت داروسازی انگلیسی ZX Plc دوشنبه پس از آن که این شرکت اعلام کرد آزمایشات جدید پزشکیاش با استفاده از یک گیاه درمانی به نام تدفلاکس ممکن است منجر به درمان سرما خوردگی بشود ۲۵ درصد اوج گرفت.
سهام این شرکت به رغم درآمدهای نه چندان زیاد همیشگی، به خاطر امکان مداوای ویروس سرماخوردگی زتا که در آستانه هزاره جدید میلادی عامل بیماری عالمگیر سرفه و عطسه بوده از مرز ۱۰.۵۰ پوند گذشت.
«ما هنوز در مورد استفاده از این دارو برای مداوای ویروس سرماخوردگی زتا محتاط هستیم، اما فاز دوم آزمایشات با استفاده از تِدفلاکس سرخ نتایج خوبی داشته است. همه چیز خوب به نظر میآید،» این را سان بارستر طی بیانیهای پس از اعلام نتایج تحقیقات شش ماهه شرکت گفت.
درآمدهای شش ماهه اول شرکت ZX تا ۳۰ ژوئن بدون کسر مالیات ۳۰۲ میلیون پوند و تقریباً نسبت به دوره قبلی که به ۲۹۳ میلیون پوند رسیده بود تغییر زیادی نکرده. آمارهای فروش ۱۲ درصد رشد داشت و به ۱.۲۷ میلیارد پوند رسیده بود و سود سالانه سهام دو پنس بود.
همین ۱۸ ماه پیش، شرکت ZX ۳۰۰ میلیون پوند برای خرید شرکت هلندی گراس گرون پرداخت و کار را روی گیاه درمانی تدفلاکس سرخ، که یک داروی سنتی است و برای درمان سرما خوردگی استفاده میشود، آغاز کرد.
مانکس شیرواتر تحلیلگر امور پزشکی در موسسه کارگزاری تورن گراستِر گفت این خبر مثل یک بمب است. «همه دیگر باور کردهاند که سان باستر به هر چه دست بزند طلا میشود. اگر آنها از نتایج آزمایش تدفلاکس راضی هستند پس حاضرند تمام زندگی خود را روی آن بگذارند،» شیرواتر گفت.
▪ خبرهای تکمیلی پیرو
همین طور که یک خبر پا میگیرد (بر آخرین تحولات آن اضافه میشود)، میشود آن را تکمیل کرد و یک خبر تکمیلی را روی خط فرستاد. مثلا خبر تکمیلی شاه تایلند ۲، خبر تکمیلی شاه تایلند ۲، ...
بد نیست زیر خط تیتر یک جمله اضافه شود که در خبر تکمیلی جدید چه چیزهایی افزوده شده است. (مثلا: در پاراگراف سوم نقل قولهای شاه آمده است.)
خبر تکمیلی همیشه باید شامل آخرین اطلاعات و تحلیلها باشد. به یاد داشته باشید: وقتی خبر تکمیلی مینویسید ممکن است آخرین اطلاعاتی که به دست آوردهاید مهمترین اطلاعات نباشد. میتوانید این اطلاعات را کنار اطلاعاتی بگذارید که در لید آوردهاید یا لید را دست نخورده باقی بگذارید و اطلاعات را جایی پایینتر در خبر بیاورید. اگر لید همچنان مهمترین خبر را میرساند و هنوز نسوخته (هنوز آخرین خبر است)، نیازی ندارید لید را تغییر بدهید.
خبرهای تکمیلی باید اطلاعات خبرهای قبل را در خود جا بدهند. این باعث میشود دبیران مطمئن باشند که بخشی از محتوای خبر حذف نشده و همچنین بتوانند اشتباهات خبرهای قبلی را اصلاح کنند. باید تمام ملاطی که مثلا در خبر تکمیلی ۲ آمده در خبر تکمیلی ۳ هم آورده شود و همین طور الی آخر.
همه خبرهای تکمیلی باید کد خبری خودشان را داشته باشند. خبرهای تکمیلی نباید جایگزین خبر فوری شوند.
اما خبرهای تکمیلی میتوانند جایگزین خبرهای تکمیلی پیشین خود بشوند. در پایان روز آنچه روی خط باقی خواهد ماند، هشدار (در صورتی که هشداری نوشته شده باشد)، خبر فوری (یا اولین خبر) و آخرین خبرتکمیلی است به اضافه تحلیلها و غیره.
شماره بندی خبرهای تکمیلی با پایان روز تمام میشود و اغلب خبرهای بعدی دوباره از نیمه شب با ارسال یک خبر معمولی(Spot_Story) آغاز میشود و به دنبال آن دوباره یک خبر تکمیلی ۱ فرستاده میشود و به همین ترتیب الی آخر.
البته تصمیم درباره فرستادن سری دوم خبرهای تکمیلی به شرایط بستگی دارد و اگر خبری یازده شب رخ داد، شاید بهتر باشد شماره بندی خبرهای تکمیلی ادامه پیدا کند.
● برنامه پوشش اخبار(The skedline)
بیشتر به درد دفاتر خبرگزاریها و خبرنگارهایی میخورد که خارج از مرکز کار میکنند]
به دبیر خود یا به مرکز خبرگزاری اطلاع بدهید که قصد دارید خبر را به چه ترتیبی با خبرهای تکمیلی خود پوشش بدهید. مثلا بگویید که قصد دارید یک تحلیل بفرستید، یا درباره یکی از چهرههای اصلی یک گزارش از شخص بنویسید. Skedline را میتوانید روی خط بفرستید تا مشتریهای خبرگزاری آگاه بشوند که موضوع خبری روز چیست و آنها باید منتظر چه چیزهایی باشند. اما در عین حال این برنامه به دبیران شما هم کمک میکند تا بفهمند که شما قصد دارید خبر را چهطور پوشش بدهید.
پروسه هشدار، خبر فوری و خبر تکمیلی که به عمق یک خبر میرود برای این طراحی شده تا بتوانیم اطلاعات را سریع به مخاطبان منتقل کنیم. در مورد خبرهایی که بنا بر یک تقویم زمانی رخ میدهند، مثلا نشستی خبری یا اعلام نشانگرهای اقتصادی و سخنرانیها باید خودمان را از قبل آماده کنیم.
● نکته
▪ تا جایی که میتوانید از قبل پیشینه و اطلاعات پیرامونی خود را بنویسید. وقتی خبری رخ میدهد کاری که میماند این است که لیدی برای آن بنویسید و یکی دو نقل قول اضافه کنید و پیشینه و اطلاعات را به آن پیوند بزنید.
▪ دبیران در بسیاری از موارد میتوانند به نوشتن خبرهای تکمیلی کمک کنند و دست خبرنگار را باز بگذارند که در حوزه به دنبال اطلاعات جدید باشد.
- برای پوشش اتفاقات مهم تعداد خبرنگارها را دو برابر کنید. مثلاً برای پوشش یک سخنرانی مهم که از تلویزیون پخش میشود. به این شکل خبرنگارها میتوانند به یکدیگر در نوشتن هشدار ها، خبرهای فوری و خبرهای تکمیلی کمک کنند.
- بی جهت خبرها را تکه تکه نکنید. بیشتر خبرهای سلسلهای (سریالوار) شامل یک خبر اصلی (Trunk_story) هستند که هر وقت نیاز باشد با افزودن یک خبر تکمیلی تکمیل میشوند. نیازی نیست بعد ازهر خبر فوری یک خبر تکمیلی بنویسید، مگر آن که واقعا خبر یا اطلاعات جدید و متفاوتی به دست آورده باشید.
- همیشه با ارسال برنامه پوشش اخبار یا گفت وگو با دبیران به آنهااطلاع دهید که قصد دارید خبرهای تکمیلی ارسال کنید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست