شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

نشانه فرد بخیل چیست


نشانه فرد بخیل چیست

برخی آیات و روایات را بارها شنیده ایم اما به معنای آن توجهی نکرده ایم تا به حال به عبارتی که همیشه بعد از نمازها خوانده می شود,و پس از آن صلوات فرستاده می شود دقت کرده اید این عبارت آیه ۵۶ سوره احزاب است

برخی آیات و روایات را بارها شنیده ایم اما به معنای آن توجهی نکرده ایم .تا به حال به عبارتی که همیشه بعد از نمازها خوانده می‌شود،و پس از آن صلوات فرستاده می‌شود دقت کرده اید؟این عبارت آیه ۵۶ سوره احزاب است. إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا (خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‏فرستند. ای کسانی که ایمان آورده‏اید، بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبی گردن نهید.)این آیه به مومنان دستور می‌دهد به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) درود بفرستند.

مقام پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) آنقدر والا و بلند است که اول خود پروردگار عالم و خالق تمام موجودات و دوم ملائکه که مدبّران امور الهی هستند به او درود می‌فرستند و مومنان نیز به تبعیت از آنان به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) درود می‌فرستند.اما خود صلوات به چه معنایی است و صلوات خداوند بر رسولش چه معنایی دارد و چگونه است؟درباره معنای صلوات گفته شده در اصل به معنای انعطاف بوده و صلات خدا بر پیغمبر به معنای انعطاف خدا به وسیله رحمتش به وی است و همچنین صلات ملائکه او انعطاف آنها به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند می‌باشد. صلات مومنین بر او انعطاف به وسیله درخواست رحمت برای ایشان است.نکته مهم آیه این است که خداوند برای درود فرستادن خودش و ملائکه و مومنان بر پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) قیدی نیاورده و به معنی مطلق بودن این صلات است.همچنین یصلون فعل مضارع است، که به معنای مستمر بودن می‌باشد. یعنی پیوسته خداوند و فرشتگان رحمت و درود بر او می فرستند.

در روایات زیادی نیز توصیه به صلوات فرستادن شده است.از ابوطلحه نقل شده که روزی به حضور پیامبر گرامی شرفیاب گردیدم و آن حضرت را در شادمانه ترین روزها و خوش ترین حالات و شرایط می‏نگرم؛ آیا این گونه است؟فرمود: چرا چنین نباشد در حالی که فرشته وحی هم اینک از نزد من رفت و او پیام آورده بود که: پروردگارم می‏فرماید:من صل علیک صلاة صلّیت بها علیه عشر صلوات و محوت عشر سیئات و کتبت له عشر حسنات.(هان‌ای بنده برگزیده ام! هرکسی بر تو صلواتی بفرستد و درود خالصانه نثار کند، من در برابر آن درود، ده صلوات و درود بر او می‏فرستم و ده گناه از گناهان او را از پرونده‌اش می‏زدایم و ده پاداش کار نیک برای او می‏نویسم.)در کتاب خصال، از امیرالمومنین (علیه السلام) در ضمن حدیث معروف به اربع مائه (چهار صد) آمده که فرمودند: صلوات را بر محمد و آل او بفرستید که خدای تعالی دعای شما را هنگامی که نام محمد را ببرید و حق او را رعایت کنید، مستجاب می کند، پس وقتی می خوانید (إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ) چه در نماز آن را بخوانید و چه در غیر نماز، صلوات را بفرستید.همچنین مراجع معظم تقلید شیعه در توضیح‌المسائل خودشان حکم به استحباب صلوات در هنگام شنیدن نام مبارک پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) نموده اند و این حکم شامل در حال نماز هم می‌شود.نکته دیگر آنکه در انتهای آیه دو فعل امری آمده است. تفاوت صلوا و سلموا در این آیه با توجه به ریشه لغوی این دو کلمه و ظاهر آیه این است که صلوا امر به طلب رحمت و درود فرستادن بر پیامبر است، اما سلموا به معنی تسلیم در برابر فرمان‌های پیامبر است.

ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) سوال کرد منظور از «صلات» بر پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) را فهمیده ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟ امام فرمودند:هو التسلیم له فی الامور(منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.)در روایات متعددی بر کیفیت صحیح صلوات بر پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) تأکید شده است.در روایتی «ابن حجر» در «صواعق» چنین نقل می کند که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: لا تصلوا علی الصلاة البتراء فقالوا و ما الصلاة البتراء؟ قال تقولون: اللهم صل علی محمد و تمسکون، بل قولوا اللهم صل علی محمد و آل محمد(هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید! عرض کردند: صلوات ناقص چیست؟ فرمود: اینکه فقط بگوئید «اللهم صل علی محمد» و ادامه ندهید، بلکه بگوئید: اللهم صل علی محمد و آل محمد.). و روایات زیادی از شیعه و سنی نقل شده که باید وآل محمد هم در ادامه صلوات بیاید و نیز این نکته قابل توجه است که در بعضی از روایات اهل سنت و بسیاری از روایات شیعه حتی کلمه «علی» میان «محمد» و «آل محمد» جدایی نینداخته ، بلکه کیفیت صلوات به این صورت آمده است : اللهم صل علی محمد و آل محمد.در انتها روایتی از امام حسین (علیه السلام) نقل می‌کنیم که فرمودند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بخیل کسی است که نام من نزد او برده شود و صلوات نفرستد.

فاطمه خالکی