دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
دیدگاه غزالی در معنای نفس و اثبات وجود آن
ابو حامد غزالی (۱) یكی از فلاسفه اسلامی و از متكلمین بزرگ و متفكران اهل سنت، مطالب زیادی در مسائل مربوط به تصوف و فقه و اصول و فلسفه نگاشته و تحقیقات زیادی در مورد نفس و اثبات آن و آثار و مسائل مربوط به آن انجام داده است. وی در كتاب «معارج القدس فی مدارج معرفهٔ النفس» چنین مینویسد:
«ما از شناخت نفس به شناختخداوند تبارك و تعالی میرسیم».
● دو معنا برای نفس
سپس به براهین مربوط به حالات نفس انسانی پرداخته، قوای او و مساله حدوث نفس و بقای آن و اسباب سعادت و شقاوت نفس بعد از مفارقت از بدن را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. از جمله این مطالب این مساله است كه نفس دو معنی دارد:
الف) معنای اول: معنای جامع صفات ناپسند یعنی قوای حیوانی كه با قوای عقل متضاد بوده و این معنی نزد صوفیه معروف است چنان كه در روایات نبوی گفته میشود: «من افضل الجهاد ان تجاهد نفسك»: «از بالاترین جهادها، جهاد با نفس و مبارزه با خواهشها و تمایلات نفسانی است».
و باز پیامبر گرامی اسلامصلی الله علیه وآله میفرماید: «اعدی عدوك نفسك التی بین جنبیك»: «دشمنترین دشمن تو نفس توست كه در باطن تو، قرار دارد» و آن قوای حیوانی انسان است.
ب) معنای دوم نفس: حقیقت آدمی و ذات اوست زیرا نفس هر چیزی حقیقت آن میباشد (۲) . سپس در باب جداگانهای در كتاب «معارج القدس» (۳) در مقام اثبات وجود نفس چنین میگوید:
«النفس اظهر من ان تحتاج الی دلیل فی ثبوتها فان جمیع خطابات الشرع یتوجه لا علی معدوم بل علی موجود حتی یفهم الخطاب...».
«وجود نفس در انسانها آشكارتر از این است كه نیازی به اثبات آن باشد، زیرا جمیع خطابها و تكالیف شرعی متوجه بر موجودی است كه خطاب و تكلیف را میفهمد و درك میكند نه بر شیء معدوم».
پس نفس یك امر موجودی است كه وجود آن نیازی به اقامه دلیل ندارد. ولی در عین حال در توضیح و اثبات وجود نفس انسانی چنین مینویسد: من المعلوم الذی لا یرتاب فیه ان الاشیاء مهما اشتركت فی شیء و افترقت فی شیء آخر فان المشترك فیه غیر المفترق فیه... (۴) » «بدیهی است كه اشیاء هنگامی كه در یك چیزی باهم مشترك باشند، طبعا در شیء دیگری باهم افتراق دارند زیرا امر مشترك غیر از امر مفارق است...».
● ادراك كلیات و استنتاجهای عقلی، دلیلی بر نفس ناطقه
ما میدانیم كه همه اشیاء خارجی در این مشترك هستند كه همه آنها جسم هستند یعنی در آنها وجود ابعاد سهگانه طول و عرض و عمق هست; و در عین حال مشاهده میكنیم كه اینها با یكدیگر فرق دارند زیرا برخی از اجسام متحرك بوده، دارای اراده است و برخی دیگر به ذات خود حركت ندارد و یا صاحب اراده نیست. حال این سؤال مطرح است كه آیا حركت در اجسام به جهت جسمیت آن میباشد؟ و اگر چنین باشد، لازم است كه همه اجسام، حركت را داشته باشند زیرا همه اشیاء موجود هستند و لازمه آن حركت میباشد پس لازم میآید همه اجسام، متحرك باشند درحالی كه چنین نیستند و اگر حركت در اجسام به جهت جسمیت نبوده باشد، پس ناچار در داخل این جسم، مبدائی وجود دارد كه از آن به نفس تعبیر میآوریم خواه جوهر باشد یا عرض. مثال آن، این كه ما اجسام نباتی را میبینیم كه تغذیه كرده، نمو دارند و تولید مثل كرده، حركات مختلف در جهات دارند. اگر این حركات در آنها به جهت جسمیتباشد، لازم است در جمیع اجسام این حركت وجود داشته باشد چون آنها نیز جسم هستند و جسمیت را دارند در حالی كه در سنگ و دیوار و كوه و بیابان چنین حالتی و حركتی قطعا دیده نمیشود و اگر این حركات به جهت غیر جسمیتباشد، پس ناچار آن مبدا، نفس نباتی خواهد بود. و ما میدانیم آنچه در نباتات از حركت و... وجود دارد، در حیوانات نیز وجود دارد و علاوه; در حیوان ویژگی حس و حركتبه اراده وجود دارد كه به سوی مصالح نفس خود در تلاش استبهطوری كه از چیزهای دارای ضرر و زیان دوری و به چیزهای مورد نیاز روی میآورد پس میدانیم كه قطعا یك معنای زاید در حیوانات وجود دارد كه نباتات آن را ندارند و آن نفس حیوانی است و باز میدانیم كه آنچه در نباتات و حیوانات وجود دارد، در انسانها موجود است . عبارت وی در كتاب «معارج القدس...» چنین است:
«...ثم یجد الانسان فیه جمیع ما فی النباتات و الحیوان من المعانی و یتمیز بادراك الاشیاء الخارجهٔ عن الحس مثل ان الكل اعظم من الجزء فیدرك الجزئیات بالحواس الخمسهٔ و یدرك الكلیات بالمشاعر العقلیهٔ و یشارك الحیوان فی الحواس و یفارقه فی المشاعر العقلیهٔ فان الانسان یدرك الكلی من كل جزئی و یجعل ذلكالكلی مقدمهٔ فی الحواس و یستنتج منه نتیجهٔ...» (۵) . :«همه آن چیزهائی كه در گیاهان و حیوانات موجود است، در انسان نیز موجود است. و انسان اشیاء خارج از حس خود را تمیز میدهد مثل این كه میفهمد و درك میكند كه كل از جزء بزرگتر است پس جزئیات را به حواس پنجگانه درك میكند و كلیات را با قوای عقلی و مشاعر باطنی خود ادراك میكند پس انسانها با سایر حیوانات در حس كردن با حواس مشتركاند و تفاوت آن دو در ادراك كلیات و مشاعر عقلی استبه این ترتیب كه انسانها از مجموع جزئیات، كلیات را به دست میآورند و این امر كلی را مقدمه استنباط و استنتاج خود قرار داده، به تدبیر و تفكر میپردازند و نتایجبزرگ عقلی را به دست میآورند». پس اصل ادراك و ادراك كننده و نه جسمیت قابل عرض و نه نبات و حیوان قابل انكار است و لكن غیر انسان از سایر اجسام از قبیل نباتات و حیوانات، ادراك كلیات را ندارند پس معلوم است در انسان مبدائی وجود دارد كه از آن به «نفس ناطقه» تعبیر میآورند كه دارای عقل است و كلیات را تمییز میدهد و نیكی و خوبی را میفهمد و به استدلال و تدبر میپردازد. و دارای عقل بوده، بهطور اجمال این موجود نفسانی در انسانها جوهر بوده، خاصیت ماده و صورت جسمانی را ندارد.
پس نتیجه این میشود كه هر مبدائی كه از آن فعلی صادر میگردد، یا به فعل خود شعور دارد و آن را درك میكند، یا شعور نداشته، آن را درك نمیكند. موجوداتی كه فعل خود را درك نمیكنند و به آن شعور ندارند فعل آنها یا به یك طریق بوده یا مختلف و گوناگون میباشد؟ و آنچه دارای شعور و درك میباشد یا برای او تعقلی وجود دارد یا نه اگر دارای قوه عقل باشد، یا فعل او به یك طریق و نسق استیا مختلف میباشد. پس پنج مبدا در اینجا تصور میشود پس مبدائی كه فعل او یك نسق بوده و دارای شعور نباشد، این مبدا به نام «مبدا طبیعی» نامیده میشود مثل این كه اجسام سنگین میل به سقوط به زمین دارند و اجسام خفیف و سبك میل به صعود.
اگر مبدا اجسام مختلف بوده، دارای شعور نباشد، آن نفس نباتی است زیرا نباتات دارای حركت هستند و اگر مبدا اجسام دارای شعور و ادراك بوده ولی فاقد عقل و ادراك كلیات باشد، به آن نفس حیوانی اطلاق میگردد و اگر مبدا حركات دارای تعقل بوده، همراه تعقل، دارای اختیار و اراده نیز در انجام فعل و ترك بوده باشد، آن نفس انسانی است و اگر مبدا حركات دارای عقل باشد و فعل او بر یك طریق بدون اختلاف بوده باشد، به آن در اصطلاح فلاسفه «نفس فلكی» میگویند (۶) . حال این سؤال قابل طرح است كه روح انسانی چه ویژگی دارد؟ و از كدام قبیل است؟
غزالی در پاسخ این سؤال در كتاب «كیمیای سعادت» ص ۸۵ روح انسانی را از قبیل روح ملائكه میداند و در این مورد چنین مینویسد:
«بدان كه روح آدمی دو روح استیكی از جنس روح حیوانی فائت و دیگری از جنس روح ملائكه كه آن را روح انسانی مینامیم و این روح حیوانی را منبع; دل است و آن گوشت كه در جانب چپ نهاده است، و وی چون بخار لطیف است از اخلاط باطن حیوان و وی را مزاجی معتدل است (۷) . كنكاش در آثار تالیفی غزالی و مطالعه آنها حاكی از این است كه وی گاه به آرای ارسطو كه در آن، آراء فارابی و ابنسینا بازتاب داشته، متمایل شده و گاه به آرای افلاطون كه آن را با مبانی دین اسلام موافقتر شمرده است، گرایش نشان داده است. پس غزالی در كتاب «معارج القدس فی مدارج معرفهٔالنفس» میان نفس نباتی و نفس حیوانی و نفس انسانی فرق میگذارد و این انواع سهگانه نفس را بدان طریق كه ابنسینا و فارابی تعریف كردهاند، توضیح میدهد (۸) .
● برهان استمرار دلیلی دیگر برای اثبات نفس
غزالی برای اثبات وجود نفس مشهورترین دلائل ابنسینا را اقتباس كرده و نیز به ذكر یك دلیل شرعی پرداخته استبا این بیان كه شرع، نفوس را مورد خطاب قرار داده و درباره دنیا و عقبی وعده و وعید داده است، مجموع خطابهای شرع به نفس انسانی دلالتبر این دارد كه نفس جوهر است. به عنوان مثال اگر درد و المی (گرچه) بر بدن وارد شود، به خاطر نفس است، از این گذشته، نفس را عذابی دیگر است ویژه خود او چون خواری، حسرت، درد و جدائی. اما آنچه را كه غزالی در اثبات وجود نفس از ابنسینا گرفته، برهان استمرار است آنجا كه میگوید:
«تو میدانی كه نفست از آن زمان كه بوده هیچ تبدلی نپذیرفته ولی بدنت و صفات آن همواره در تبدل بوده است زیرا اگر بدن متبدل نمیشد، نمیتوانست تغذیه كند چون تغذیه این است كه به بدن بدل ما یتحلل برسد پس نفس تو از جنس بدن نیست و موصوف به صفات بدن نمیباشد» (۹) .
مرحوم فضل الله حامد الحسینی (۱۰) از علمای قرن نهم در كتاب «رسالهٔالنفسیهٔ» صفحه ۱۰ مینویسد:
«غزالی و شیخ مقتول (منظور شیخ شهابالدین سهروردی صاحب حكمهٔالاشراق) موافق مشائیناند...»).
غزالی در توضیح وجود نفس در «احیاء العلوم» (۱۱) و كتاب «مشكاهٔالانوار» (۱۲) مینویسد:
«ان النفس و القلب و العقل و الروح الفاظ مختلفهٔ لمعنی واحد و مظاهر متباینهٔ لحقیقهٔ واحدهٔ، هذه الحقیقهٔ هی تلك اللطیفهٔ الربانیهٔ التی تسمی النفس» (۱۳) . پس نفس نزد غزالی جوهر روحانی است كه نه جسم است و نه خاصیت و ویژگی جسمانیت را دارد و نه داخل در بدن است و نه خارج از آن و در عین حال روح موجود بوده، وابسته به بدن است مثل وابستگی عاشقی به معشوق خود!. مؤلف كتاب «معارف و همعاریف» (۱۴) در ماده روح نظریه بالا را از ابوحامد غزالی نقل میكند و آن را به اكثر متكلمین شیعه مثل شیخ مفید و بنینوبخت و شیخ طوسی و از اشاعره مانند راغب اصفهانی نسبت میدهد.
حسین حقانی زنجانی
پینوشتها:
۱) فرزند طاوس طوسی ملقب به حجهٔالاسلام، متولد شهر طوس خراسان سال ۴۰۵ ه ق (۱۰۵۸ میلادی). وی ابتدا در نیشابور نزد امام الحرمین ابوالمعالی جوینی به تحصیل علوم فقه و اصول و منطق و كلام و فلسفه اشتغال ورزید و در سال ۴۸۰ ه ق به بغداد رفت و مدرسی نظامیه به او تفویض شد و ده سال در آنجا بود. آنگاه از عراق به موطن خود باز گشت و چندی نیز در نظامیه نیشابور تدریس كرد و سپس به طوس رفت و در آنجا خانقاه و مدرسهای ساخت و به عبادت و تدریس پرداخت و در ۱۴ جمادی الآخر سال ۵۰۵ ه ق از دنیا رفت، كتابهای زیادی در مورد اخلاق و فقه و اصول و تفسیر و تصوف و عقاید و فلسفه به رشته تحریر درآورد. مشهورترین كتابهای او: احیاء العلوم در علم اخلاق و كتاب «معارج القدس فی مدارج معرفهٔالنفس» در خصوص مباحث مربوط به نفس و تهافتالفلاسفهٔ و مشكاهٔ الانوار و مقاصد الفلاسفهٔ و... است. برای اطلاع بیشتر در حالات و زندگانی و آثار وی به لغتنامه دهخدا ماده ابوحامد غزالی، ص ۳۹۵ و ۳۹۶ و كتاب «معارج القدس فی مدارج معرفهٔ النفس» ص ۷ و ۸ مراجعه كنید».
۲) معارج القدس فی مدارج معرفهٔالنفس: ص ۳۹.
۳) ص ۴۲.
۴) معارج القدس...ص ۴۲.
۵) ص ۴۳.
۶) معارج القدس... ص ۴۴ - ۴۳.
۷) به نقل از كتاب «فرهنگ معارف اسلامی» تالیف دكتر سید جعفر شهیدی: ج۲، ص ۲۴۴ چاپ اول تاریخ نشر ۱۳۶۲ش، ناشر شركت مؤلفان و مترجمان: ص ۴۴۵.
۸) علم النفس ازدیدگاه دانشمندان: ص ۱۴ تالیف دكتر حسن احدی، شكوه السادات بنیجمالی، تاریخ چاپ سال ۱۳۶۳ش، ناشر انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
۹) نقل با تصرف و اختصار از علمالنفس. تالیف حناالفاخوری و خلیل البحر، ص ۵۶۳.
۱۰) متوفای سال ۹۲۱ه ق تصحیح و تحشیه اسماعیل واعظ جوادی.
۱۱) ج۳ ص ۳.
۱۲) ص ۴۱.
۱۳) كتاب منهجالبحث عن المعرفهٔ عندالغزالی، تالیف مكتور سعید باسیل، دارالكتب اللبنانی، بیروت، ص ۴۶.
۱۴) تالیف سید مصطفی حسینی دشتی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست