سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
تاثیر اینترنت و ICT در صنعت گردشگری
![تاثیر اینترنت و ICT در صنعت گردشگری](/web/imgs/16/133/412nb1.jpeg)
بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سال۱۹۸۰ صنعت گردشگری را درجهان به کلی متحول ساخته و باعث شده که این صنعت به عنوان یک صنعت بینالمللی و بزرگترین تولیدکننده مشاغل روی کره زمین در مقابل بسیاری از صنایع دیگر عرضاندام نماید. شتاب و برخورد بین فناوری و گردشگری در سالهای اخیر دگرگونیهای اساسیای هم در صنعت گردشـگری و هم در درک ما از این صنعت پدید آورده است. به طور کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات بگونهای فزاینده برای رقابت با سازمانها، مقصدها و مکانهای گردشگری و همچنین صنعت، نقشی بحرانی بازی میکند.
توسعه ماشینهای جستوجو، سرعت شبکهها و ظرفیت جابجایی اطلاعات بر روی تعداد مسافرینی که در سراسر دنیا از این فناوری برای برنامهریزی مسافرتهای خود استفاده میکنند تاثیر زیادی گذاشته و با تغییر مسیر کسبوکار به سمت بازاریابی، اساسا کارآمدی و طرز کار سازمانهای گردشگری اینترنتی را به همان صورت که مشتریها با سازمانها ارتباط برقرار میکنند، تغییر داده است. این فناوری فرآیند کسبوکار گردشگری را به سمت مهندسی مجدد کشانیده و مشاهده میشود که تولیدات تدریجی این صنعت تمایل به سمت یک الگوی جدید را دارند. این جریان، ساختار کل صنعت گردشگری را دگرگون کرده و دامنه کلی فرصتهای شغلی را برای کلیه دستاندرکاران، توسعه بخشیده است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات، به طور فزایندهای باعث میشود که مسافرین به اطلاعات دقیق و با ثباتی دسترسی پیدا کنند و در یک مقطع زمانی رزرو انجام دهند و با روشهای قراردادی، هزینه و نیازمندیهایشان را در اختیار داشته باشند. ICT میتواند در بهبود کیفیت خدمات، یاری رساند و در رضایتمندی بیشتر مسافرین و مهمانان سهم داشته باشد. این فناوری کاربرها را در عملکرد و انتقال اطلاعات تولیدشده کنار هم قرار میدهد، بطوری که میان هر گردشگری با گردشگر دیگر که آمیزهای از تجربیات ویژه، انگیزهها و تمایلات متفاوت است تفاوت میگذارد، تا اندازهای که هر مسافر جدید، به عنوان یک تجربه جدید به حساب میآید. گردشگران مناطق مختلف و عمده جهان، مسافرین دائمی میشوند و مهارتهای زبانشناسی و تکنولوژیکی پیدا میکنند و میتوانند در کشورهای بیگانه و چند فرهنگی کار کنند.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه اینترنت به گردشگر جدید که با اعتبار ویژه پول و زمان کسب اطلاع کند اختیار عمل میدهد. این جستوجوگران علاقه چندانی به بستههای شلوغ ندارند و بیشتر به دنبال برنامهریزی و انتخابهای خودشان هستند، زیرا بستههای حاوی اطلاعات تورها، از طریق تولید بستههای پویا که توسط شرکتهای فعال به نفع تسهیلات گردشگری سازمانیافته مستقل تولید میشوند از دست میروند. در جایی که فضیلت صبر و حوصله از بین رفته است متقاضیان دائمی، تمایلی به تاخیر و انتظار ندارند. کلید موفقیت این است که نیاز متقاضی به سرعت شناسایی شود و به نحو احسن خدمات و امکانات روزمرگی را بگونهای که نیازمندیهای آنها را ارضا نماید در اختیارشان قرار دهد. زندگی خیالانگیز متقاضیان در جهان توسعهیافته، تنها فرصت کوتاهی برای استراحت و اشتغال به فعالیتهای موردعلاقهشان در اختیار آنها قرار میدهد.
اینترنت رفتار متقاضیان گردشگری را به گونهای حیرتانگیز تغییر داده است. مسافرین آیندهنگر تمایل به دستیابی مستقیم به هزینهها از طریق کسب اطلاعات بیشتر تهیه شده توسط سازمانهای گردشگری، مهارتهای شخصی و نیز به وسیله دیگر متقاضیان و مصرفکنندگان دارند. متقاضیان قادرند که از طریق اینترنت، جستوجوی اطلاعات مربوط به مسافرت از قبیل رزرو بلیط هواپیما، رزرو اطاق و انجام سایرخریدها مستقیما خودشان انجام دهند. به واسطه عمومیت پیدا کردن تقاضاهای اینترنتی، بسیاری از سازمانهای توریستی، مثل هتلها، هواپیماها و آژانسهای مسافرتی با بکارگیری اینترنت به عنوان بخش مهمی از استراتژیهای ارتباطی و بازاریابی متحول شدهاند. جستوجوی اطلاعات که بخش مهمی از فرآیند تصمیمگیری خرید به حساب میآید، به عنوان دستاورد اینترنت تکامل یافته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها خطرات دریافت و تردید را کاهش میدهد، بلکه کیفیت مسافرتها را نیز بالا میبرد.
لذا جستوجوهای بیشتری درباره مسافرت انجام میگیرد و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب میگردد، میتوان نیازمندیهای مشتری را بهتر دریافت و خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه داد. یک متقاضی آشنا و باتجربه قادر است با منابع محلی و فرهنگی ارتباط بهتری برقرار کند، محصولات و خدماتی را که برای نیازمندیهای او ارائه میشود بشناسد و از خدمات ویژه و تخفیف قیمتها، امتیاز کسب نماید. چهار عامل اصلی تاثیرگذار در جستوجوی اطلاعات در محتوای گردشگری عبارت است از: قرارومدار (برنامهریزی دیدار) گروههای تفریحی، حضور خانوادهها و دوستان در مقصد، میزان آشنایی با دیدارهای قبلی از مقصد، تعداد افراد جدیدی که در مقصد عضو میشوند. برخی پژوهشها نشان میدهند که شناسایی و تحلیل عمیق توانمندی، علاقهمندی و مشکلات برنامهریزی و اقدام به خرید مسافران به صورت اینترنتی در پیشرفت جستوجوی اطلاعات و اثرات بین فرهنگی آن بر روی رفتارهای جستوجوی اطلاعات اینترنتی گردشگران تاثیر دارد.ابزاری که اینترنت در اختیار کاربران میگذارد شامل سیستمهای رزرو آژانسهای مسافرتی اینترنتی (مانند Expedia)، ماشینهای جستوجو و ابرماشینهای جستوجو (به ترتیب مثل، Google و Kayak)، سیستمهای مدیریت مقصد مثل visitbritain.com، شبکههای اجتماعی و پورتالها مثل wayn و tripadviso سایتهای مقایسه قیمت (مثل Kelkoo) و بسیاری سایتهای دیگر میباشد. در بسیاری از سازمانهایی که برای ارتباط مستقیم با مشتریان از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میکنند، قیمتگذاری از موضوعات مهم صنعت گردشگری اینترنتی به شمار میرود. در این صورت فقط کرایهها، نرخها، تخفیفهایی که از کارفرماها گرفته میشود و پرداختهای پراکنده، در یک زنجیره مالی کوچک تعیین میشود. پژوهشها نشان دادهاند که قیمت بلیطهای هواپیمای معتبر داخلی در آمریکا که بوسیله اینترنت ارائه میشود متفاوت بوده و نسبت به قیمت متوسط بلیطهایی که از طریق آژانسهای مسافرتی سنتی به فروش میرسند ارزانتر است.
اینترنت هم اکنون روی رفتار مشتریها در کشورهای در حال توسعه مثل چین تاثیر بسزایی دارد و به مشتریها کمک میکند که انتخابهای بسیار زیادی داشته باشند. اگرچه از طریق اینترنت انتخابهای زیادی در اختیار مشتریها قرار داده میشود، اما اغلب، سدهای روانی مانع میشود که مشتریها معامله را با اینترنت به پایان برسانند. از دلایل مهم که مصرفکنندگان خرید خود را از طریق اینترنت انجام نمیدهند، نبود خدمت شخصی، موضوعات امنیتی، تجربه وصرف وقت میباشد. در نتیجه مشاهدهگران اینترنت محصولات را بدون استفاده از اینترنت به صورت Off Line خریداری میکنند. در هر صورت چون پرداخت، مهمترین موضوع در تجارت الکترونیک محسوب میشود، مشتریها همیشه خواهان امنیت پرداخت میباشند، چنین تمایلی به دلیل امکان جرایم کامپیوتری است که یکی از فاکتورهای اصلی است که مانع میشود مشتریها اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در اختیار دیگران قرار دهند.
مشتریها برای صرف وقت کمتر و کوتاهکردن زمان انتظار و برنامهریزی و لذت بیشتر علاقهمند هستند که رزرو بلیط و دریافت آن را درخانه و از طریق وبسایتهای گردشگری دریافت کنند. از این گذشته، وقتی مشتری در خانه خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام میدهد، فروش اینترنتی منطقه جغرافیایی وسیعی را در اختیار او قرار میدهد اما جرائمی را از قبیل طرح کلاهبرداری، اقدام به کلاهبرداری، بازیهای کلاهبرداری،Spamming و دزدی هویت مانع از آن میشود که کاربر به راحتی و با آرامش خیال از اینترنت بهره گیرد. لذا سازمانهای تجاری باید توجه بیشتری نسبت به حمایت مشتریهایشان در مقابله با این جرایم نشان دهند. به هر حال، این جرایم، به طور کامل قابل پیشگیری نیست و به وسیله مقامات قانونی به سادگی کشف نمیشود. این موضوع باعث میشود که بسیاری از گردشگران از اینترنت برای کسب اطلاعات استفاده کنند اما خرید اینترنتی انجام ندهند.
● جامعه مسافرت مجازی Virtual Travel Community
جامعه مسافرت مجازی، به طور باورنکردنی برروی گردشگری تأثیر گذاشته است، به طوری که مشتریها به اطلاعات همکاران خود بیش از پیامهای بازاریابی اعتماد میکنند. بهترین و نخستین تعریفی که از جامعه مسافرت مجازی شده است به وسیله «رینگلد» Rheingold در سال ۱۹۹۳ بوده است. با این تعریف «جامعه مسافرت مجازی گروهی از مردم هستند که ممکن است یکدیگر را رودررو ببینند یا نبینند و واژهها و ایدههایی را از طریق شبکهها یا بوردهای کامپیوتری با یکدیگر مبادله کنند.» جامعه مسافرت مجازی تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار میدهد که بتوانند با به دست آوردن اطلاعات موردنیاز در برقراری ارتباطات موثر و توسعه روابط و در نهایت تصمیمگیریهای مربوط به گردشگری موفق باشند.
به طور کلی عضویت و نگرش دو بعد آغازین رفتار مشتری در جوامع مجازی به حساب میآید، چون بسیاری از گردشگران علاقهمند هستند که تجربیات گردشگری خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و به آنها پیشنهاداتی بدهند، برای این منظور VTCها یکی از فضاهای مطلوب برای ارائه خاطرات گردشگری آنها شده است. از این گذشته گردشگران اینترنتی بسیار مشتاق هستند که با دیگر گردشگرانی که نگرشها، تمایلات و شیوه زندگی مشابه آنها را دارند دیدار کنند. به همین دلیل درک بهتر از انگیزه و رفتار کاربران، جوامع مجازی را قادر میسازد که به دستاندرکاران و برنامهریزان گردشگری کمک کنند که در ایجاد، اجرا وحفظ این جوامع شیوههای موثرتری را ایفا نمایند که به نوبه خود بازاریابی ارتباطی را تسهیل میکند. به هر حال VTCها اگر نتوانند رضایت خاطر مشتریان خود را از جهات محتوای طراحی و امنیتی برآورده کنند، ممکن است در خطر از دست دادن مشتریان خود قرار گیرند.
وب ۲ و گردشگری مجازی ظهور وب ۲.۰ یا گردشگری ۲.۰ مفهوم شبکه اجتماعی و جوامع مجازی را به هم آمیخت و آن را در اختیار صنعت گردشگری قرارداد. سایت راهنمای مسافرت (www.tripadvisor.com) یکی از موفقترین شبکههای اجتماعی، جامعه مجازی در امر گردشگری است که آسانسازی دسترسی به تمام هتلهای سراسر جهان و گردآوری افراد برای بحث وگفتوگو را به عهده دارد. این سایت امکان بررسی مستقل کاربران را برای امور گردشگری و ارائه پیشنهادات کتبی به اعضای راهنمای مسافرت و همچنین ماهرسازی راهنمایان را فراهم میسازد و سکوی قدرتی برای برخورد بین افراد همسان فراهم میکند. باید توجه داشت که مهمترین فاکتور برای ارزشیابی سازمان گردشگری رضایتمندی کاربر است، لذا سازمانهای گردشگری میتوانند با تجزیه و تحلیل محتوای VTCها، نوع رفتار و میزان رضایتمندی مشتریهایشان را بفهمند و برای بهبود خدمات خود به فعالیتهای اصلاحی بپردازند.
همچنین سطح آگاهیها را بالا ببرند و بین دستیاران VTCها همکاریهای قویتری به وجود آورند. اینترنت تعداد انتخابها را برای مشتریها در حد قابلتوجهی افزایش داده است. تا پیش از پیدایش اینترنت، متقاضیان فقط میتوانستند به مکانهای مشهور و همچنین سازمانهایی که در مجاورتشان بود دسترسی داشته باشند. هماکنون متقاضیان میتوانند از طریق اینترنت انتخابهای بسیار زیادی برای جستوجو و خرید داشته باشند. انتخاب میتواند منحصر به تولید یک دسته اطلاعات خاص باشد تا کلیه امکانات تفریحی برای نمونه، پروازهای غیرضروری پیشرفته مثل جتهای سریعالسیر، (easyJet و Ryanair) امکانات مختلف تفریحی و تخفیف هزینه رزرو اطاقهای هتل، که میتواند به گردشگران کمک کند تا از مسافرت ارزانقیمت لذت ببرند. ثبت و رزرو اینترنتی با پروازهای هوایی ارزان قیمت بیشک طرفداران بیشتری را در بر میگیرد، چون با ارائه محصولات ارزانتر به آنها میتوانند استراتژی فروش را به راحتی مستقیما دنبال کنند.
از مشکلات مطرح شده در کسب اطلاع از طریق اینترنت، داشتن انتخابهای بسیار زیاد آن است، هنگامی که کاربران نوآور اینترنت برای کسب اطلاعات گردشگری جستوجو میکنند، تمایل دارند که چندین وبسایت را بگردند که این امر اغلب نتیجه شروع جستوجوی اطلاعات در ماشینهای جستوجو از نوع گوگل است. لازم است یک سیستم پیشنهادی در فرآیند اجتماعی برای نشان دادن شاخصها یا دریافت اطلاعات، به افراد کمک کند و مشخص کند که در جستوجوی یک مورد خاص برای افراد خاص چه انتخابی بهتر است، زیرا میتواند اطلاعات ارزشمندی ارائه دهد که برای فرآیند تصمیمگیری به مشتریها کمک کند تا انتخاب مناسبتری داشته باشند. اینترنت همچنین مکانیزمهای موثری را برای مشتریانی که از پروازهای هوایی شکایت داشتهاند فراهم کرده است. در گذشته کمتر از ۵ درصد مشتریانی که ناراضی بودند شکایتهای خود را ابراز میکردند. سازمانهای گردشگری برای مشتریان شاکی باید کانالهایی فراهم نمایند. این امر با پیادهسازی بخش شکایتهای الکترونیکی بر روی وبسایتها و ایجاد یک کانال عمومی برای ارتباطات بین مدیریت و مشتریهای ناراضی محقق شده است.
بنابراین، با پیشرفت سریع اینترنت هم اکنون کاربران میتوانند به آسانی شکایتهای خودشان را ابراز نمایند، که به نوبه خود میتوانند تاثیر مشخصی روی خدمات ارائه شده توسط شرکتها داشته باشند. (WOM) Word - Of Mouuth ابزار مفیدی برای منتشر کردن شکایات در مورد مارکهای مشهور در مقابل وبسایتها، چترومها و گفتوگوی مشتریها میباشد. وبسایت united.com یکی از مشهورترین مثالهایی است از یک نفر که نه تنها از وبسایت خود برای شکایت از United Airlines استفاده کرد بلکه هزاران شکایت از همسفران خود را نیز جمعآوری نمود. این موضوع نشان میدهد که در فضای اینترنت افراد توان کافی برای تسلط بر سازمانهای قوی از قبیل خطوط هوایی دارند. بسیاری از متقاضیان پیش از هرگونه خریدی برای آنکه ریسک و بیثباتی را به حداقل برسانند به WOM اعتماد میکنند. عنوان نمودن شکایات با عبارات واضح و سلیس مثل «هتل شما، هتل بسیار بدی بود» و انعکاس گلایه و اعتراض گردشگران در جراید حاکی از قدرت نفوذ اینترنت و چترومها در حوزه شکایت و اعتراض مشتریان است.
در حال حاضر بسیاری از دستاندرکاران گردشگری با جوامع مسافرت مجازی آشنایی ندارند و نمیدانند که چگونه بخش شکایتهای الکترونیکی را در اختیار بگیرند که منجر به از دست دادن مشتریان خود نشوند. برای جلوگیری از گسترش شکایتهای الکترونیکی مدیریتهای گردشگری باید این گفتوگوهای شکایتآمیز را در محل معینی قرار داده و آنها را به طورحرفهای اداره کنند. رفتار مشتریان که به دنبال اطلاعات و دادههای سودمندی هستند قبل از اینکه بر ماهیت تجربه تکیه کند به طور منطقی هدایت میشود. به عنوان مثال مصرفکنندگان که به دنبال تفریح و لذت باشند بیشتر از ارتباط با وب و بازیهای تحت وب و چت لذت میبرند و این رفتار میتواند نوعی تفریح تلقی گردد. با عمومیت یافتن استفاده از رایانه نه تنها نوجوانان در جستوجوی اطلاعات اینترنتی هستند، بلکه سالمندان اجتماع (۵۰ سال به بالا) همچنین در شمار کاربران اینترنتی فعال میباشند. بنا بر پژوهش انجام شده درسال ۲۰۰۶ توسط گراییپل، Graeupl، بیشترین عنوان پژوهش برای مشتریان سنین بین ۶۰ ۵۰ اطلاعات مربوط به پرواز و جا و مکان بوده است.
این پژوهش نشان میدهد که بسیاری از آنها به اطلاعات مربوط به تفریحات علاقهمند نبودهاند، نتیجه پژوهش نشان میدهد که مشتریها تمایلات خود را برای راحتی بیشتر، انتخاب راحتتر و خریدهای گردشگری اینترنتی ابراز داشتهاند. مشتریها به طرز فزایندهای علاقهمند به فراهم آوردن اطلاعات شخصی معنیدار در مبادله اطلاعات مشخص و خدمات بهتر میباشند. سازمانهای گردشگری نیز باید در هر مرحله از خدمات، (قبل، در ضمن سفر و پس از یک دیدار) به جمعآوری اطلاعات مشتریها بپردازند. به این منظور که با شناسایی رفتارهای انتخابی و تمایلات آنها عوامل تعیینکننده را شناسایی کرده و خدمات بهتری به آنها ارائه کنند. میزان خشنودی مشتریها نه تنها بستگی به دقت و فهم اطلاعات گردشگری ویژه و توانایی واکنشهای پایدار سازمانها دارد، بلکه اهمیت دادن به موضوع کمبود وقت مردم که در جوامع غربی شاهد آن هستیم بازتاب موثر داشته است.
بنابراین اهمیت موضوعاتی که برای نیازمندیهای مشتریها ارائه میشود بایستی مطابق با درخواست آنها بازبینی شود. خدمات شخصیسازی که برگرفته از سیستمهای پیشرفته مدیریت ارتباط با متقاضی میباشد، بایستی نیازمندیها و اولویتهای مشتریان را برای استفاده حال و آینده ثبت کند. نظامها برای اینکه آگاهیهای مناسبی به مشتریان خود ارائه دهند لازم است از مکان، زمینهنیاز و روحیه مشتریان خود اطلاعات کافی داشته باشند. بنابراین لازم است سازمانهای گردشگری این فاکتورها را شناسایی نموده و برای توسعه خدمات شخصیسازی به نیازهای فردی توجه نمایند. ارائه خدمات پویا و پرکاربرد میتواند براساس نیازهای پیشبینی شده که نتیجه ابراز مشتری و یا تشخیص آنهاست ارائه شود یا براساس بررسی پروفایلهای قبلی مشتریهای تجربه یافته، که با مشکلاتی روبرو شدهاند و یا شناخت فاکتورهای محیطی خارجی طرحریزی شود. وجود سیستمهای اطلاعاتی ساده حاصل از ترکیب اطلاعات مرتبط که جمعآوری، فرآیند نگهداری و انتشار اطلاعات تصمیمگیری، هماهنگی، کنترل، تحلیل و دیدار از یک سازمان را حمایت میکنند، میتوانند سازوکارهای جمعآوری، فرآیند انتشار هوشمند اطلاعات را در میان سازمانها و وبسایتهای گسترده آنها پویایی بخشند.
به هرحال تکنولوژی به عنوان یک ساختار اطلاعاتی از سازمانی ناشی میشود که کل دامنه ارتباطات داخلی و خارجی و فرآیندها را حمایت میکند. هرچند در سالهای اخیر، نقش فناوریهای نوین در صنعت گردشگری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما بهرهگیری از این فناوریها، نرمافزارها و شبکههای جدیدی را فراهم میکند که سازمانها را برای بهبود بخشیدن ارتباطاتشان با شرکا و مشتریانشان حمایت میکند. در نهایت بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستمی واحد شامل تجهیزات شبکهای، سختافزاری و نرمافزاری به وجود میآورد که فرآیند دادههای موثر و مرتبط را در جهت رشد منافع سازمانی باعث میشود و صنعت گردشگری را همچون سایر صنایع و فعالیتها تحت تاثیر مثبت قرار داده و بهرهگیری از آن را آسانتر، جذابتر و لذتبخشتر میسازد.
زهره روحانی
کارشناس فناوری و سرپرست خدمات فنی و تخصصی پارک علم و فناوری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست