شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا

خط قرمزهای صمیمیت در محل کار


خط قرمزهای صمیمیت در محل کار

‌در جامعه امروزمان خانم‌ها هم مانند آقایان می‌توانند در هر حوزه شغلی وارد شوند و در کار خود به موفقیت ‌برسند. اما ورود زنان به محیط کار مستلزم آن است که زنان قواعد خاص هر محیط …

‌در جامعه امروزمان خانم‌ها هم مانند آقایان می‌توانند در هر حوزه شغلی وارد شوند و در کار خود به موفقیت ‌برسند. اما ورود زنان به محیط کار مستلزم آن است که زنان قواعد خاص هر محیط کاری را بشناسند تا بتوانند در ‌برقراری رابطه با همکاران خود و در پیشرفت و ترقی خود موفق باشند. شما برای سلامت ماندن در محیط ‌کارتان چه قدر با این قواعد آشنا هستید؟ آیا می‌دانید خیلی از خانم‌ها در اثر همین ناآگاهی آسیب دیده‌اند؟ البته بعضی آقایان هم همین‌طور دچار آسیب شده‌اند ولی از آنجا که خانم‌ها دیرتر پا به عرصه محیط‌های کاری ‌گذاشته‌اند آمار بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. وقتی شما وارد جامعه می‌شوید، از آنجا که نمی‌توانید تک‌تک آدم‌ها را بشناسید و اصولا شناسایی کامل آنها برای ‌برقراری رابطه امکان‌پذیر نیست، باید براساس زندگی اجتماعی، کدهای قراردادی موجود را بشناسید و با آن ‌کدها که معنا و مفهوم خاصی دارند، با دیگران رابطه برقرار کنید. جالب اینجاست که کدهای ارتباطی و معنا و ‌مفهوم این کدها برای خانم‌ها و آقایان یکسان نیست.

شاید انجام رفتار خاصی که برای آقایان بی‌مفهوم باشد از نظر خانم ها معنادار باشد و برعکس، در این بین، رفتارهای برگرفته از احساسات زنانه و مادرانه بسیار باید ‌مورد توجه قرار گیرد. وقتی شما در بیرون از محل کار به یکی از همکاران و آنچه مورد علاقه اوست فکر ‌می‌کنید؛ یعنی دیگر به چشم همکار به او نگاه نمی‌کنید. ناآگاهی از برخی رفتارهاست که بدون مقصود قبلی یا بدون‌هدف خاصی ما را وارد چالش‌های معیوب می‌کند که ‌به روابط خانوادگی و کاری‌مان آسیب می‌زند. لذا خوب است تازه‌کارها از تجربیات افراد مجرب استفاده کنند و ‌آموزش ببینند. ما برای داشتن یک جامعه رو به رشد که روابط سالم وبر پایه منطق در همه قسمت‌های آن شکل ‌بگیرد به چنین مهارت‌هایی هم نیاز داریم. این روابط سالم تنها وقتی میسر می‌شود که این قبیل آموزش‌ها صورت ‌بگیرد.‌ ‌"اما شما خانم شاغل! وقتی همسرتان دوست ندارد که شما با همکارانتان صمیمی‌تر شوید ،بر پایه احترام متقابل، ‌خواسته‌اش را اجرا کنید. دوم اینکه قطعا رفتار همکارتان به مرور و به‌خاطر رفتار شما به این مراحل می ‌رسد. اگر رفتارش دور از خط قرمز و مرز مشخص شما بود به او گوشزد کنید. پس در این مواقع فقط او مقصر ‌نیست.‌ما باید آموزش این کدهای رفتاری را از دبیرستان برای نوجوانان بگوییم چون خیلی‌ها بعد از ‌دیپلم وارد محیط کار می‌شوند و چه خوب است که در چنین مواقعی با طرف مقابل خود صحبت کرده و از ایجاد ‌رفتار های شبهه انگیز، او را مطلع نموده و دلیل رفتارش را بدانید.‌

مرز صمیمیت در محیط کار تا کجا باید باشد؟‌

مهم این است که نباید افراد در محیط کار صمیمیت را با وارد شدن به حریم شخصی اشتباه بگیرند. این دو متفاوتند. مرز صحبت کردن‌ها و شیوه رفتار ما با هم باید طوری باشد که حریم‌های شخصی حفظ و خط ‌قرمز‌های خصوصی و خانوادگی رعایت شود. خیلی‌ها به بهانه صمیمیت از این خط قرمزها می‌گذرند و همین‌جا ‌آغاز ورود به آن چرخه معیوب است که با پوشش صمیمیت به سلامت محیط کاری شما آسیب می‌زند. پس رعایت ‌فاصله‌ها و مرز صحبت کردن مهم است. مثلا هر روز رساندن همکار به منزلش یک کد معنادار است که باید از ‌آن بپرهیزید. مانعی ندارد من یا شما در مسیر خود ، خانم یا آقای فلانی را تا جایی برسانیم و خیلی هم خوب است اما ‌اینکه هر روز من مسیر مشرق را به خاطر او به مغرب تغییر دهم تا او را به در منزلش برسانم معنادار است. ‌ گاهی شما قادر نیستید همسر یا فرزندتان را هر روز به مقصد برسانید، پس چه‌طور همکارتان را همراهی می‌کنید! یا یک‌سری تعارفاتی که مربوط به ظاهر افراد می‌شود و معمولا در بین گروه همجنس ها متداول است، اگر ‌در بین غیر همجنس‌ها نیز مطرح شود معنادار تلقی می‌شود.‌ خلاصه این که اگر قصد دارید سالیان سال در یک محیط کاری باقی بمانید و به سلامت و صمیمیت در کنار ‌همکارانتان ساعات خوبی را بگذرانید باید حتما به رفتارهای خودتان توجه کنید و اگر در رفتار همکارتان مواردی ‌خارج از محدوده تعریف‌شده و مورد انتظار خودتان می‌بینید خیلی صریح و البته به طور شایسته و منطقی به او ‌بفهمانید که او حق ندارد مرزشکنی کند.‌