چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

بازگشت اعجوبه ها


بازگشت اعجوبه ها

داستان Pink floyd در واقع شامل دو گروه موسیقی است یكی گروه دو نفره Space – rock بود كه به مدت دو سال فعالیت كرد و در دوران اوج خود دو ترانه موفقیت آمیز روانه بازار كرد اما دیری نگذشت كه همین گروه سبك خود را تغییر داد و با استفاده از سازهای الكترونیكی, تقریبا وارد حوزه پاپ شد و پینك فلوید دوم تشكیل شد علاقه زیاد سید به دو هنرمند موفق موسیقی بلوز به نام های Floyd Council و Pink Anderson باعث شد كه او از اختصار نام این دو برای گروه تازه تاسیس خود استفاده كند

● نگاهی به فعالیت و آثار گروه پینك فلوید

(One of My Turns

روز به روز عشق رنگ می‌بازد

شبیه مردی كه می‌میرد

و ما هر شب وانمود می‌كنیم

كه همه چیز رو به راه است

هر شبی كه من پیرتر می‌شوم و تو سردتر)

(Another brick in the wall

آغوشی نمی‌خواهم كه مرا در بر گیرد

دارویی نمی‌خواهم كه مرا آرامش دهد

روی دیوار نوشته‌ام

من هیچ چیزی نمی‌خواهم

نه من هیچ چیزی نمی‌خواهم

جز خشتی از دیوار

تنها و تنها خشتی از دیوار می‌خواهم )

● اعضای گروه:

۱- راجر بارت Roger Keith Barrett Syd نویسنده، خواننده و گیتاریست كه پس از اولین آلبوم به علت اختلالات روانی گروه را ترك گفت.

۲- راجر واترز George Roger Waters متولد ۶ سپتامبر ۱۹۴۳، خواننده، نویسنده اول گروه و باس زن كه در دهه ۸۰ گروه را ترك گفت

۳- دیوید گیلمور David Jon Gilmour متولد ۶ مارس ۱۹۴۶ ، نویسنده دوم، خواننده و رهبر گروه، هنوز هم خود را عضو پینك فلوید می‌داند.

۴- نیك میسون Nicholas Berkley Mason متولد ۲۷ ژانویه ۱۹۴۵ ، طبل زن، جز اعضای باقیمانده.

۵- ریك رایت Richard William Wright متولد ۲۸ جولای ۱۹۴۵ ، نویسنده، خواننده و كیبرد زن گروه، كه هنوز هم با گروه همكاری می‌كند.

اعضای گروه پینك فلوید پس از ۲۰ سال بار دیگر كنار هم جمع شدند تا در كنسرت‌های لایو ۲۰۰۵ كه در ۸ كشور به طور زنده اجرا شد شركت كنند این كنسرت به منظور مبارزه با فقر و برای تشویق هشت كشور ثروتمند جهان برای كمك به كشورهای فقیر صورت گرفت.

● تاریخچه

Roger Keith Barrett راجر كیت بارت ۶ ژانویه ۱۹۴۶ در انگلیس متولد شد و مثل همه هم سن و سالان خودش نامی مستعار برای خود انتخاب كرد او نام syd سید را برگزید سید استعداد زیادی در نویسندگی و گیتارزنی داشت Roger Waters(bass) در كمتر از یك‌صد یاردی خانه آن‌ها زندگی می كرد هر دو در همان اوایل كودكی والدینشان را از دست داده بودند دایره كودكی سید و واترز با حضور Dived Gilmour (دیوید گیلمور) گیتاریست برجسته ای كه قبل از آن رهبری و آوازه خانی گروه " The Jokers Wild " را بر عهده داشت كامل‌تر شد.

بارت سال ۱۹۶۴ به لندن نقل مكان كرد و وارد دانشكده معماری دانشگاه Comberwell شد همان‌جا بود كه او با نیك میسون (nick Mason) و ریك رایت(Rick wright) آشنا شد و به فكر تشكیل یك گروه موسیقی افتاد.

داستان Pink floyd در واقع شامل دو گروه موسیقی است یكی گروه دو نفره Space – rock بود كه به مدت دو سال فعالیت كرد و در دوران اوج خود دو ترانه موفقیت آمیز روانه بازار كرد اما دیری نگذشت كه همین گروه سبك خود را تغییر داد و با استفاده از سازهای الكترونیكی، تقریبا وارد حوزه پاپ شد و پینك فلوید دوم تشكیل شد علاقه زیاد سید به دو هنرمند موفق موسیقی بلوز به نام‌های Floyd Council و Pink Anderson باعث شد كه او از اختصار نام این دو برای گروه تازه تاسیس خود استفاده كند.

بدین ترتیب پینك فلوید در اواسط دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز كرد آن‌ها زیرزمینی را در یكی از خیابان‌های شهر لندن گرفتند و شروع به تمرین كردند سید و واترز شروع به نوشتن كردند شعرهایی با مضامین معنوی كه با تركیب صدای گیتار و ارگ ملودی جذابی به وجود می‌آمد سید و واترز با شعرهای معنایی و درون‌گرای خودشان مردم را با نوعی موسیقی تیز و انتقادی روبرو كرد هر چند كه اشعار او از روحی كودكانه برخوردار بودند از این گذشته سبك موسیقی كه آن‌ها به جهان عرضه كردند سبكی نو و منحصر بفرد بود استفاده از سازهای الكترونیكی، جلوه‌های نوری و صوتی، استفاده از ضرب‌آهنگ‌های ناگهانی، صداهای پر جیغ و داد (خودشان نام این موسیقی را كانكریت گذاشته بودند)، افت و خیزهای ناگهانی صدا خیلی زود آن‌ها را در مركز توجه یك واقعه فرهنگی قرار داد و جوانانی كه طالب تازه‌گی و هیجان بودند جذب پینك فلوید شدند.

ترانه‌هایی كه سید برای گروه می‌نوشت كاملا برتری خود را نشان می‌داد نوع و سبك و سیاق شعرهای سید رفته رفته به سوی روان پریشی پیش می‌رفت تا جایی كه سید هنگام اجراهای زنده به شدت عصبی می‌شد و حركات جنون آمیز از خود نشان می‌داد تكروی می‌كرد و با گروه هماهنگ نمی‌شد سید در یكی از كنسرت‌های گروه كه در آمریكا اجرا می‌شد كنترل خود را از دست داد و شروع به كندن لباس‌هایش كرد این كار موجب انزجار مردم و افراد گروه شد گروه تصمیم گرفت همكاری خود را با سید متوقف كند تا این‌كه سال ۱۹۶۸ یك از دوستان واترز به نام Dave Gilmor دیو گیلمور گیتاریست به عنوان نفر پنجم به آن‌ها ملحق شد او توانست رهبری گروه را به عهده بگیرد و شروع به نوشتن ترانه‌های پینك فلوید كرد بدین ترتیب با جدا شدن سید از گروه، پینك فلوید یكی از برجسته‌ترین نویسندگان، خوانندگان، گیتاریست‌های خود را از دست داد. بطور كلی این رویدادهای حاشیه‌ای برای بسیاری از گروه‌ها می‌افتد اما گروه پینك فلوید یكی از نادرترین گروه‌هایی بود كه به خوبی از پس این مشكل برآمد و پس از جدایی سید محبوبیت خود را حفظ كرد و روز به روز به موفقیت بیشتری دست یافت هر چند كه عده‌ای هنوز معتقدند كه طلائی‌ترین دوران پینك فلوید زمان حضور سید در این گروه بود. در اوایل دهه ۷۰ گروه قراردادی با شركت EMI بست تا برای آن‌ها آلبومی (Ummagumma, Atom Heart Mother و Meddle) با ۲۰ ترانه تهیه كنند یكی از بهترین ترانه‌های این آلبوم " The piper at the gates of dawn" موفقیت خوبی در چارت انگلستان به دست آورد شعرهای این ترانه‌ها مربوط به زمانی بود كه سید در گروه حضور داشت.

سال ۱۹۷۳ گروه با ترانه سرایی گیلمور آلبوم بسیار موفق "نیمه پنهان ماهThe Dark Side of the Moon " را روانه بازار كرد كه با استقبال بی نظیری روبرو شد یكی از ترانه‌های موفق این آلبوم به همین نام "نیمه پنهان ماه" بود كه به مدت ۲۷ سال در جایگاه اول چارت آمریكا قرار گرفت. این ترانه بعدها به زبان‌های مختلف ترجمه و میكس شد و به بازارهای جهانی عرضه شد هنوز هم در سراسر جهان به فروش می‌رسد. این ترانه و ترانه‌های بعدی پینك فلوید از مضامین تند اجتماعی و بعضاً ضد سرمایه داری برخوردار بودند.

یكی از جنجالی‌ترین آلبوم‌های گروه پینك فلوید در دهه ۷۰ آلبوم "The wall" بود كه در آن به شدت به نظام آموزشی انگلستان حمله كرده بودند ترانه " آجر دیگری در دیوارAnother Brick in the Wall" موفقیت بزرگی بدست آورد و به عنوان شماره یك آمریكا انتخاب شد. آلن پاركر كارگردان معروف سینما بر اساس آلبوم دیوار پینك فلوید فیلمی در نقد نظام آموزشی انگلستان ساخت كه باب گلدوف " خواننده معروف بریتانیی" در آن ایفای نقش كرد. همچنین یكی از بزرگ‌ترین تورهایی كه گروه در آمریكا برگزار كرد مربوط به همین آلبوم بود.

افسانه پینك فلوید در اوایل دهه ۸۰ رو به زوال گذاشت اعجوبه‌هایی كه كار خود را در اوایل دهه ۶۰ شروع كرده بودند هر كدام به سراغ زندگی خود رفتند و به كارهای تك‌نفره روی آوردند هر چند كه هرگز به طور رسمی انحلال پینك فلوید را اعلام نكردند.

● آلبوم‌ها:

۱- Animals

۲- Atom Heart mother

۳- Dark side of the moon

۴- Delicate sound of Thunder

۵- The final cut

۶- Meddle

۷- Amomentary lapse of reason

۸- more

۹-Piper at the Gates of dawn

۱۰- Pulse

۱۱- Relics

۱۲- Asaucerful of secrets

۱۳- Ummagumma

۱۴- wish you were here

۱۵- The wall

۱۶- The division bell

۱۷- obscured by clouds

● Syd Barrett

Madcap Laughs

Opel

Barrett

● Roger Waters

Music From The Body

The Pros and Cons Of Hitchhiking

When The Wind Blows

Radio K.A.O.S.

The Wall: Live In Berlin

Amused To Death

In The Flesh

Flickering Flame

● David Gilmour

David Gilmour

About Face

● Nick Mason

Fictitious Sports

●Rick Wright

Wet Dream

Broken China

● گفت‌وگو با اعضای گروه پینک‌فلوید

این مصاحبه از بین چندین مصاحبه در زمان‌های مختلف و با اعضای گروه پینك فلوید انتخاب شده است.

از شروع پینك فلوید بگویید؟

سید بارت: راجر واترز بزرگ‌تر از من بود هر دو در دانشكده هنرهای زیبا، رشته معماری می‌خواندیم خانه‌ای در Highgate لندن گرفته بودیم و بیشتر اوقات را باهم می‌گذراندیم ما به نواختن گیتار علاقه داشتیم هر چند كه من در ابتدا زیاد وارد نبودم اما كم كم یاد گرفت و حرفه‌ای شدم هم‌چنین شروع به نوشتن شعر كردم. ترانه‌های ما همیشه ساده بودند صدای گیتار مشخصه اصلی گروه بود و سازها و صداهای الكترونیكی هیجان خارق العاده‌ای به ترانه‌های ما می‌داد.

سوال همیشگی مردم، چطور شما این طور افسانه‌ای شدید؟

نیك میسون: مردم فكر می كنند كه نوع موسیقی ما با بقیه فرق می كند فكر می‌كنند نوعی سبك خاص است اما وقتی به آن‌ها می گوییم كه این همان Rok & roll است آن‌ها دوست ندارند.

دیوید گیلمور: من فكر می‌كنم كه مردم به همه كارهایی كه ما می‌كنیم احاطه ندارند همواره نظرات خوب و بد داریم كه هیچ‌گاه باهم برابر نمی‌شوند ما اصلاً نگران این چیزها نیستیم وقتی روی صحنه هستیم به این فكر می‌كنیم كه ۹۹ درصد مردم از پولی كه پرداخت كرده‌اند راضی‌اند و حقیقتا شب خوبی را سپری خواهند كرد.

نام آلبوم جدیتان حساسیت خاصی دارد "دیوار" آیا این ریشه در تفكر خاصی دارد هر چند كه موفق‌ترین تور شما هم مربوط به همین آلبوم است.

نیك میسون: كاملاً انتزاعی است وقتی شما به عنوان یك ترانه نگاه می‌كنید فكر می‌كنید كه با یك موسیقی خوب روبرو هستید اما مفهوم فقط در نوع ارتباط بین كلمات است كلمات به تنهایی هیچ معنای خاصی ندارند همان طور كه در یك داستان خوب این ترتیب مناسب كلمات معنای كل را برای شما می‌رساند.

باب گیلمور: خوب كنسرت "دیوار" ۳۵ روز طول كشید تور مناسبی نبود ما پنج شهر را در عرض یك هفته طی كردیم. اما اگر دوباره بخواهیم آن را اجرا كنیم نمی‌توانیم زمان به سرعت می‌گذارد و ما دیگر نمی‌توانیم دور هم جمع شویم. بعد از ۱۰ سال این اولین تور ما بود.

چه عاملی باعث شد كه Roger waters از گروه جدا شد.

گیلمور: تقریباً غیر ممكن است كه شما فكر كنید می‌توانید با راجر كار كنید در حالی‌كه قوه تخیلتان را آزاد و بی قید و بند بگذارید خوب شما همیشه چیزهایی را از دست می‌دهید و چیزهایی را به دست می‌آورید صادقانه بگویم ما با از دست دادن واترز بیش‌تر سود كردیم تا زیان، در سال‌های اندكی كه واترز با ما بود ما طرفداران كمی داشتیم او واقعاً می‌خواست احساس و انرژی ما را كنترل كند و این چیزی شبیه شكنجه بود البته این را هم بگویم كه آلبوم‌هایی را كه با او كار كردیم فروش خوبی داشت.

یك بار اوایل دهه ۶۰ با پینك فلوید شروع كردی و حالا در سال ۲۰۰۲ یك شروع تكنفره داری چه فرقی بین شروع و شروع اولی بود.

راجر واترز: دو حس كاملاً جدا بود شروع اولی كاملا ناخودآگاه بود. اشتیاقی شبیه عاشق شدن، مردم برایت دست می‌زدند و تو را تحسین می‌كردند فكر می‌كردی كه مورد توجه همه هستی آن موقع من فقط ۱۵ سالم بود و تمام انگیزه‌هایم داشتن یك دختر خوب، یك ماشین اسپورت و پول بود و بالاخره به همه آن‌ها رسیدم هم زن خوب هم ماشین اسپورت و هم پول كافی، اما انگیزه دومی كاملا متفاوت بود حالا تمام علاقه‌ام كارم است از خلق موسیقی لذت می‌برم.

وقتی روی صحنه می‌روی و روبروی مردم می‌ایستی چه چیزهایی از ذهنت عبور می‌كنند.

راجرز واترز: سعی می‌كنم تا جایی كه امكان داشته باشه تمام حواسم را به كارم و به مردمی كه آن‌جا جمع شده‌اند بدهم قبلا این طور نبودم و به مردم دوربرم توجهی نمی‌كردم زمانی كه با پینك فلوید كنسرت داشتم همیشه توی اون روابطم با شنوندگان دچار مشكل می‌شدم یكی از دلایلی كه باعث شد ترانه دیوار را بنویسم هم همین بود احساس محصور شدن می‌كردم البته قسمتی از حقیقت هم این است كه همیشه از حضور جمعیت بیش‌تر از ۲۰ هزار نفر می‌ترسم.

تا به حال به چیزی اعتیاد داشته‌ای؟

راجرز واتر: خوب اوایل دهه ۷۰ چیزهایی بود كه نیرویم را صرف آن می‌كردم اما من توانستم جلوی آن را بگیرم چون اغوا كننده بود و حالا من در آرامش هستم مردم به من اعتماد دارند و من خوشحالم.

هیچ شده كه از عشقی جدا شوی، از این جدایی چه بر جای مانده است؟

راجرز واترز: درد، پس از هر جدایی درد بر جای می‌ماند اما من یاد گرفته‌ام كه خود را تسكین دهم تسكین هر دردی قابل درمان است اما زمان می‌برد و این ارزشمند است آن‌چه از درد به جای می‌ماند گرانقیمت است چون نشان می‌دهد كه عشق زنده است و شما احساس دارید. من عاشق مردم هستم و اگر زمانی این عشق را از دست بدهم برایم دردناك است بنابراین فكر می‌كنم جواب سوال شما را داده‌ام شما هرگز نمی‌توانید از عشق جدا شوید.

آیا هنوز چیزی مانده است كه بخواهی ثابتش كنی.

راجرز واترز: اخیرا دریافته‌ام كه با تمام وجود به آرامش رسیده‌ام فكر می‌كنم چیز دیگری در زندگیم وجود ندارد كه بخواهم آن را ثابت كنم . با این وجود فكر می‌كنم كه كار من شباهت زیادی به نقاشی دارد احتمالا بخواهم نقاشی را ادامه دهم تا روزی كه بمیرم من با نقاشی‌هایم حرف می‌زنم.

منابع:

http://www.pinkfloyd.com/home/۶.html

http://www.neptunepinkfloyd.co.uk/bio

http://www.neptunepinkfloyd.co.uk

http://www.hokafloyd.com/Biography.htm

http://utopia.knoware.nl/users/ptr/pfloyd/pictures/pictures.html

http://www.pink-floyd.org/artint/interviews.html

علی باقرزاده