شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

دینداری و پنداشت از جرم


دینداری و پنداشت از جرم

۸۴ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در کشور, خود را مقید به روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان می دانند

براساس پژوهشی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است از میان ۱۶ درصد باقی مانده نیز ۱۰ درصد به صورت متوسط و ۶ درصد دیگر نیز به صورت کم خود را مقید به انجام فریضه روزه می دانند.

۵۵ درصد از جوانان به صورت زیاد، حدود ۳۴ درصد متوسط و ۱۱ درصد نیز به صورت کم احساس نزدیکی به خدا دارند.

۸۰ درصد جوانان گفته اند که از اعتقادات والدین خود پیروی می کنند. پژوهش دیگری نیز نشان می دهد که اضطراب در میان دانشجویانی که گرایش مذهبی دارند، بسیار کمتر از سایرین است.

براساس پژوهشی که با عنوان بررسی مقایسه ای سطح اضطراب دانشجویان مذهبی با سایر دانشجویان بر روی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی انجام شده، نشان می دهد که دانشجویان با گرایش مذهبی بالا از استرس و اضطراب کمتری برخوردارند، حال آنکه با کاهش گرایش مذهبی به میزان استرس و اضطراب دانشجویان افزوده می شود. همین کاهش استرس سبب می شود تا جوانانی که دارای گرایش مذهبی هستند با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت بپردازند.

دینداری جوانان موضوعی است که بسیاری از اندیشمندان به آن پرداخته و میزان پایبندی و عدم پایبندی جوانان به ویژه دانشجویان به باورهای دینی را ملاک بسیار مهم رویکرد دین محوری جامعه می پندارند. بر مبنای این نگره در کهنسالی خواه ناخواه گرایش به دین افزایش می یابد و آنچه اهمیت دینداری را در جامعه بیشتر می نمایاند رویکرد گرایش و تمایل جوانان به دین و باورهای دینی است. با همین نگره دکتر سیدحسین سراج زاده استاد دانشگاه و جامعه شناس تحقیق خود درباره دینداری و نگرش نسبت به جرم یا دینداری و پنداشت سخت گیرانه نسبت به جرم را به انجام رسانده است. چکیده یافته های اولیه این پژوهش در نشست گروه علمی _ تخصصی جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه از نظرتان می گذرد.تحقیق دکتر سراج زاده در چند بخش شامل مرور ادبیات و سابقه نظری و تجربی، فرضیه ها روش شناسی و یافته ها و نتایج تحقیق عرضه شد.

●پنداشت نسبت به جرم

پنداشت سخت گیرانه نسبت به جرم برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ وارد مقولات جامعه شناسی شد و این نکته از آنجا اهمیت پیدا کرد که در جوامع دموکراتیک در همایش های ملی، اجتماعی و یا همایش های آسیب شناسی برای آنان اهمیت داشت که تا چه میزان پنداشت های سخت گیرانه در مهار جرم و آسیب های اجتماعی نقش دارند. به عبارتی نوع نگاه مردم به آسیب های اجتماعی چگونه است. آنها تا چه میزان جرایم را سخت و چقدر آسان می شمارند. در همین جا بود که تفاوت نگرش میان جوامع اسلامی با سایر جوامع آشکار شد و این نتایج به لحاظ تاریخی بدست آمد که نرخ جرم در میان کشورهای اسلامی پایین تر از سایر ملل است. در جوامع اسلامی جرایم جنسی و اخلاقی سخت تر پنداشته می شوند و به همین دلیل سخت گیری در مورد این جرایم در جوامع اسلامی بیشتر و در سایر ملل و جوامع کمتر است.

سپس مطالعات و نتایج تحقیقات در این حوزه ما را به نتایجی رساند که بپذیریم عوامل فرهنگی، اقتصادی هر کدام تاثیر خود را بر نحوه پنداشت سخت گیرانه نسبت به دین برجای می گذارند. در حوزه فرهنگ، قانون جزای اسلامی با سایر ادیان در مورد جرایم تفاوت قایل است. در حوزه اقتصاد نیز این نتیجه بدست آمد که سطح توسعه و مدرن شدن در حوزه اقتصاد هر کدام نسبت به نگرش آدمیان به جرم و بزه تاثیر و سهم خاص خود را دارد.

●مطالعات تجربی

مطالعات اولیه درباره پنداشت سخت گیرانه نسبت به جرم این واقعیت ها را نشان داد که:

۱ _ یک توافق عام و هنجار فراگیر و گسترده در سطح جوامع وجود دارد که باید با جرم برخورد شود و مسامحه در آن مورد جایز نیست.

۲ _ جرایمی که آسیب به دنبال دارند جدی ترین جرایم هستند و پنداشت سخت گیرانه نسبت به آنها وجود دارد.

۳ _ جرایمی که مربوط به تخلف از مقررات اداری است کم اهمیت ترین جرایم هستند و افراد نسبت به آنها تعصب به خرج نمی دهند و از کنار آن بی تفاوت می گذرند.

۴ _ قضاوت پیرامون جرایم در گروه های مختلف با فاصله های تحصیلی، اقتصادی و پایگاه اجتماعی متفاوت است.

۵ _ مطالعات و تحقیقات نشان داد عوامل فرهنگی و مذهبی نقش قابل توجهی در قضاوت پیرامون سخت گیری نسبت به جرایم دارند.

۶ _ در این تحقیق مشخص شد که جوامع اسلامی و مسلمانان تفاوت زیادی با سایر جوامع پیروان سایر ادیان از باب نگاه به جرم دارند.

●پیمایش کشورهای اسلامی

نیومن در سال ۱۹۷۶ تحقیقی در میان کشورهای مسلمان و غیرمسلمان نسبت به نگرش آنها به جرم هایی چون دزدی، زنای با محارم، همجنس گرایی سوءاستفاده از اموال عمومی، سقط جنین و مصرف مواد مخدر انجام داد که در این میان مردم اندونزی با ۶/۸۹ درصد موافق برخورد جدی با این جرم ها بودند مردم سایر کشورها نیز چنین نگرشی نسبت به جرم های یاد شده داشتند. ایران ۸۷درصد موافق، ایتالیا ۸۴ درصد، یوگسلاوی سابق ۷۷ درصد، هند ۷۲ درصد و آمریکا ۵۸درصد موافق برخورد با جرایم پیش گفته شده بودند.

همایش دیگری در میان کشورهای دانمارک، فنلاند، هلند، بریتانیا، نروژ، سوئد، آمریکا و کویت صورت گرفت که در این میان مردم کویت بیش از سایر کشورها مجازات شدید تری را برای برخورد با جرایم قایل بودند. جرایم اخلاقی و جنسی در کویت شدید ترین مجازات ها را در پی داشتند. مثلاً در آمریکا سخت ترین و بدترین جرم کشتن همسر توسط شوهر دانسته شد، در حالی که در کویت اگر یک زن ازدواج کرده مرتکب زنا شود بدترین جرم را مرتکب شده و سخت ترین مجازات را باید پذیرا شود.

عده ای از نتایج آن تحقیق در میان کشورهای اسلامی دو فاکتور را استخراج کردند اول اینکه: چون کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی در میان کشورهای توسعه نیافته بودند در نتیجه تفاوت موجود ناشی از توسعه نیافتگی بود نه دین و فرهنگ.

دوم اینکه: توسعه فرهنگ و دین در نگرش نسبت به جرم تأثیر می گذارد و گرایش به نظام های حقوقی آسان گیرانه تر را اشاعه می دهد.

●فرضیه ها

در تحقیق دکتر سراج زاده فرضیه های زیر مورد بررسی قرار گرفته بود:

-میانگین پنداشت سخت گیرانه نسبت به جرم به نسبت بالا است.

-جرایم اخلاقی و به خصوص جرایم جنسی در میان جرائمی است که پنداشت سخت گیرانه ای دارند

-افراد دیندارتر پنداشت سخت گیرانه تری در مقایسه با سایرین نسبت به جرم دارند.

-مدرن ها که از مدرنیته تأثیر پذیرفته اند، پنداشت کمتر سخت گیرانه ای نسبت به جرم دارند.

-افراد دارای دیدگاه های سیاسی و مذهبی مدرن تر، دارای نگرش مداراجویانه تری هستند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.