شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

۱۰گام به سوی ایجاد سازمان خلاق


۱) اگر به راستی خواهان یک سازمان خلاق هستید از خودتان سؤال کنید، آیا آماده هستید کارکنانتان با بیان ایده های خود سبب آزار شما شده و یا منشی شما با استدلال برای شما بیان کند که …

۱) اگر به راستی خواهان یک سازمان خلاق هستید از خودتان سؤال کنید، آیا آماده هستید کارکنانتان با بیان ایده های خود سبب آزار شما شده و یا منشی شما با استدلال برای شما بیان کند که نظرات او از شما هوشمندانه تر است پس در ابتدا در این خصوص فکر کنید.

۲) به این موضوع توجه داشته باشید که شما دارای یک سازمان تقریباً خلاق هستید. شما کارکنانی دارید که قابلیت های نهفته ای داشته و دارای ایده های فراوان هستند، آنها ایده های خود را به هنگام صرف ناهار، نوشیدن قهوه و چای و یا در هنگام شست وشوی دست و صورت به یکدیگر منتقل می کنند و در صورتی که به طور فعالانه در زمینه ارتقای خلاقیت در سازمان تلاش نکنید، تمامی این ایده ها، هنگامی که آنان به پشت میز کارشان برمی گردند، فراموش خواهند شد.

۳) ایجاد امنیت نمایید. این نکته اهمیتی ندارد که کارکنان سازمان شما چقدر خلاقند. بخاطر داشته باشید در صورتی که آنان اعتماد به مدیریت شما نداشته باشند، ایده های خود را منتقل نخواهند کرد.

۴) شرایطی را در سازمان پدید آورید تا ارتباطات تسهیل شده و ایده ها در سازمان به گردش درآیند و مدیریت نیز با جدیت آنان را تحویل گرفته و مورد بررسی قرار دهد و این می تواند از طریق سیستم مدیریت ایده های شغلی انجام شود. همچنین می توان در سازمان دیوار ثبت نظرات را ایجاد نمود تا هر کسی که ایده ای به ذهنش می رسد آن را با نام خود بر روی آن ثبت نماید.

۵) شرایطی را ایجاد نمایید که افراد در بیان ایده ها مشارکت نمایند. یک ایده اغلب نوک یک کوه یخ است که اگر کارکنان با یکدیگر همکاری نمایند این ایده توسعه یافته و از یک ایده خوب به یک ایده بسیار ارزشمند تبدیل خواهد شد.

۶) یقین حاصل نمایید که تمامی کارکنان در کلیه واحدهای سازمان می توانند در شرکت دادن، ایده های خود و توسعه آنها مشارکت نمایند. اگر تصور می کنید تنها کارکنان بازاریابی قادرند در زمینه بازاریابی ایده های نو ارائه نمایند، تنها ایده های معمولی نصیبتان خواهد شد. شاید تعجب کنید که کارکنان حسابداری، منابع انسانی و حتی کارکنان رستوران نیز می توانند ایده های خوبی در زمینه بازاریابی ارائه نمایند.

۷) اگر کارکنان شما ایده های خوبی ارائه می کنند به آنها پاداش دهید و این پاداش تنها پول نخواهد بود. دادن مرخصی، هدایا، گواهی و یا تشویق از طرف مدیرعامل سازمان می تواند بسیار ارزشمند باشد. البته پاداش ها می توانند پول و یا حتی پول ناشی از به کارگیری ایده ها باشد، بخصوص سهیم کردن کارکنان در منافع ناشی از به کارگیری ایده ها بسیار مهم خواهد بود زیرا به جای این که آنان در پی تخریب سازمان باشند به دنبال ارائه ایده های خوب و عملی ساختن آنها خواهند بود.

۸) هیچ گاه کارکنان را به خاطر ایده های نامناسب تنبیه نکنید، حتی یک خنده ممکن است به طور جدی سبب کاهش اعتماد به نفس شخصی شود که فردا می تواند ایده ای بسیار عالی ارائه نماید.

کارکنان خلاق در تمامی زمان ها دارای ایده هستند. گاهی اوقات بعضی از ایده های آنها نامناسب اند و بعضی اوقات بسیار هوشمندانه هستند لذا با تنبیه افراد خلاق این ایده ها از دست خواهند رفت.

۹) خیلی بر روی تحقیقات و تحلیل ها تکیه نکنید، اگرچه آنها در جای خود دارای ارزش بوده و واقعاً وجود آنها در قرن ۲۱ بسیار ضروری است اما بزرگترین ایده ها معمولاً از طریق الهام به دست آمده اند.

۱۰) به خاطر داشته باشید خلاقیت یک سرمایه گذاری بلندمدت است و منافع آن در کوتاه مدت به سازمان باز نمی گردد. اگر سازمان شما خلاق نیست، زمان خواهد برد تا کارکنان با روش های جدید فکر کردن آشنا شده تا نحوه رفتار و روش تولید کردن آنها تغییر کند. پس زمانی که ایده ها به جریان افتد، آنها باید به مرحله عمل برسند و این نیازمند زمان است.

اما در گذر زمان نتایج و منافع این سرمایه گذاری قابل توجه خواهد بود، لذا برخیز و برای رسیدن به این هدف حرکت کن.