چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
پرهیز از خودستایی
یکی از صفات زشت اخلاقی "خودستایی" است. در قرآن کریم آیات متعددی در خصوص نهی از خودستایی آمده است. از جمله: "فلا تزکوا انفسکم هو اعلم بمن اتقی؛ پس خویشتن را پاک مشمارید، او به (حال) کسی که پرهیزکار است داناتر است"(نجم/۳۲). امام باقر (ع) در ذیل این آیه شریفه، در نهی از خودستایی فرمودند: "لا یفتخر احدکم بکثره صلاته و صیامه و زکاته و نسکه لان الله عز و جل اعلم بمن اتقی؛ هیچ کدام از شما به بسیاری نماز و روزه و زکات و عبادتهای دیگر افتخار نکند، زیرا خداوند پرهیزکاران را بهتر میشناسد"(۱).
در روایات نیز بهشدت خودستایی مورد نهی و نکوهش واقع شده است. از رسول خدا (ص) روایت شده است: "من قال انی خیر الناس فهو شر الناس و من قال انی فی الجنه فهو فی النار؛ کسی که بگوید من بهترین انسانها هستم او بدترین انسانهاست و کسی که بگوید من در بهشت هستم او در دوزخ است"(۲). امیرالمؤمنین علی (ع) نیز خودستایی را "زشتترین راستگویی" دانسته است: "اقبح الصدق ثناء الرجل علی نفسه"(۳).
حضرت در خطبه معروف همام درباره صفات ممتاز پرهیزکاران میفرماید: "پرهیزکاران هرگز از اعمال کم خود راضی نیستند و هیچگاه اعمال زیاد خود را بزرگ نمیشمرند، آنها در همه حال خود را در برابر انجام وظایف متهم میشمرند و از اعمال خویش بیمناکند، هنگامی که کسی یکی از آنان را بستاید از آنچه در حق آنها میگوید، وحشت میکند و چنین میگوید: من به حال خود از دیگران آگاهترم و خدا نسبت به من از من آگاهتر است، پروردگارا، به این ستایشی که ستایشگران در حق من میکنند مرا مؤاخذه مکن و مرا از آنچه گمان میبرند، نیز برتر قرار ده و آنچه را که آنها از خطاهای من نمیدانند بر من ببخش".
علت و فلسفه نهی از خودستایی و تعریف نمودن از خود آن است که خودستایی موجب غرور و غفلت و بزرگنمایی در برابر خداست. انسان مخلص باید خود را در برابر خدا کوچک و حقیر بشمارد و در برابر عظمت نامتناهی الهی و نعمتهای فراوان او خود را کمتر از همه بداند، زیرا انسان در برابر عظمت خدا و لطف بیش از اندازه او، هر چه کار نیک انجام دهد ناچیز است. از سوی دیگر، خودستایی مانع رشد و پیشرفت و عامل رکود است؛ زیرا خودستایی بیانگر اعتقاد انسان به کمال خویش است و همین اعتقاد باعث سقوط خواهد شد، چرا که رمز تکامل، اعتراف به تقصیر و پذیرش نقصها و ضعفهاست.
بر همین اساس، امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند: "من مدح نفسه فقد ذبحها؛ کسی که خود را بستاید و تعریف کند، خود را ذبح و نابود کرده است"(۴). از این رو، امامان معصوم (ع) همواره خود را در برابر عظمت خدا کوچک و ناچیز میشمردند و به ضعف و تقصیر خود اعتراف میکردند، چنانکه این مطلب در دعاهای آنان به روشنی دیده میشود. در بخشی از دعای کمیل آمده است: "و قد اتیتک یا الهی بعد تقسیری و اسرافی علی نفسی معتذرا نادما منکسرا مستقیلا مستغفرا منیبا مقرا مذعنا؛ ای خدای من، پس از تقصیر و اسرافی که به خود نمودم به سوی تو آمدهام، در حالی که عذرخواه، پشیمان، شکست خورده، گذشت خواه، آمرزش جو، التماس کننده، اعتراف کننده و دل سپرده هستم".
مصطفی یاسینی
پینوشتها:
۱ - نورالثقلین، ج۵، ص۱۶۵
۲ - بحارالانوار، ج۷۰، ص۳۹۸
۳ - میزان الحکمه، ج۹، ص۹۰
۴ - همان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست