دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

برنامه ای برای یک کسب و کار در ۲۰۱۱


برنامه ای برای یک کسب و کار در ۲۰۱۱

چند روز پیش برای مشتریانی که شماره همراه آنها را در تلفن خود داشتم پیامکی به مناسبت نزدیک شدن به سال ۲۰۱۱ ارسال کردم و از آنها پرسیدم که برنامه کسب و کارشان برای فرا رسیدن سال جدید میلادی چیست

چند روز پیش برای مشتریانی که شماره همراه آنها را در تلفن خود داشتم پیامکی به مناسبت نزدیک شدن به سال ۲۰۱۱ ارسال کردم و از آنها پرسیدم که برنامه کسب و کارشان برای فرا رسیدن سال جدید میلادی چیست.

حالا اجازه بدهید همین سوال را از شما بپرسم! با توجه به فرا رسیدن سال ۲۰۱۱، برنامه شما برای کسب و کارتان چیست؟ قرار است چه پیشرفت هایی داشته باشید؟ می خواهید چه کارهای جدیدی را انجام دهید؟ ادامه و یا اتمام تولید کدام محصول را در نظر گرفته اید؟ در سال ۲۰۱۱ می خواهید چه کاری با کسب و کارتان انجام دهید؟

شما باید از قبل “برنامه ای برای کسب و کار در ۲۰۱۱″ می داشتید و تنها به شرط وجود یک برنامه حساب شده، اصولی، صحیح و کاربردی می توانید فعالیت های خودتان را گسترش دهید، جلوی شکست و یا ضررها را بگیرید، سهم بازار بیشتری را به دست بیاورید، گسترش برند موفق تر و گسترده تری داشته باشید، روابط خودتان را با مشتریان، افراد، مدیران و شرکای تجاری خود بهبود و گسترش دهید و نهایتاً جایگاه مناسب تری نسبت به گذشته را در بازار کسب کنید.

امروز دیگر برای برنامه ریزی کردن و نوشتن یک طرح واقعی برای سال ۲۰۱۱ به کلی دیر شده است و اگر قبلاً اینکار را نکرده اید پس فرصت های بسیاری را از دست خواهید داد! البته به صورت محض و قطعی این بدان معنی نخواهد بود که با عدم یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای سال ۲۰۱۱ تمام موقعیت های کلیدی خودتان را برای حفظ و گسترش از دست می دهید اما قطعاً تعداد بسیاری زیادی از کسب و کارهای داخل و خارج از ایران در این سال به چالش هایی کشیده خواهند شد که برای برخی شانس پشت سرگذاشتن آنها وجود دارد و برای برخی دیگر شرایط تا حد زیاد و به صورت جدی مهلک خواهد شد.

اما احتمالاً از خودتان می پرسید سال ۲۰۱۱ چه ارتباطی به کسب و کار من دارد؟ کسب و کاری که من و همکارانم به پیش می بریم یک کسب و کار تعریف شده در محیط داخلی ایران است، پس به همین خاطر ترجیح می دهیم انرژی خود را صرف برنامه ریزی برای سال جدید شمسی و ورود به دهه نود شمسی کنیم تا سال جدید میلادی. و اگر این طرز فکر شماست و به صورت متعصبانه حاضر به تغییر آن نیستید، متاسفانه شما نیز در ۲۰۱۱ یا سال های پس از آن مجبور به تحمل خسارات شدید و نهایتاً ترک بازار خواهید شد!

سال ها پیش “پیتر دراکر” گفت: حتی اگر کسب و کار خودتان را از پشت میز آشپزخانه ی منزلتان شروع می کنید، نگرش جهانی به آن داشته باشید. بسیاری از این جمله چنین برداشت می کنند که شرکت و محصول شرکت شان را می بایست به یک شرکت و محصول جهانی (Global) تبدیل کنند که عملاً این جهانی شدن را برای خود زودهنگام و یا غیر ممکن می دانند. اما تبدیل شدن به یک شرکت جهانی و داشتن یک محصول با عرضه و برند جهانی تنها قسمتی از این گفته ی “پیتر دراکر” است.

مسلماً موفق ترین شرکت ها، آنهایی هستند که گستره خدماتی، عرضه و برند جهانی دارند و در بازار و بورس جهانی راه پیدا می کنند اما همیشه هم قرار نیست که پایتان را از درون مرز، به برون مرزها بگذارید. همیشه امکان، نگرش، توانایی و یا خواست خروج از حیطه ی کسب و کار محلی برای کافرمایان و مدیران شرکت ها فراهم نیست اما مساله آن است که اگر شما قصد خروج از درون مرز را ندارید، رقبای برون مرزی شما از آنجا به داخل خواهند آمد. اگر شما امکانات رقابت در خارج از کشور و بازار جهانی را ندارید آنها امکان رقابت جهانی و ورود به بازار ایران را دارند!

زمانی آمریکا بر مسند قدرت در تجارت خودرو نشسته بود و گمان می کرد که می تواند برای همیشه پیروز عرصه رقابت باشد. با همین طرز نگرش ها و تفکرات خودخواهانه، ژاپنی ها را دست کم گرفتند و در عوض ژاپنی ها با تولید و عرضه محصولات با کیفیت بالاتر در ازاء قیمت کمتر، صنعت خودروسازی آمریکا را به چالش کشیدند. امروزه همان بازی را چین و البته با تولید و عرضه محصولات با کیفیت نه چندان بالا اما با قیمت بسیار کم در آمریکا به راه انداخته است و البته چین نه تنها صنایع و اقتصاد آمریکا را به چالش کشید، همین اتفاق برای سایر کشورها نیز افتاده است.

روزی تولید کننده ایرانی به خیال رهبر و تنها حاضر در میدان رقابت بازار گمان می کرد که این وضعیت همیشگی است اما با ورود رقبای خارجی از سایر کشورها و پس از مدت کوتاهی هجوم بازار چین به بازار ایران، این ماه عسل برای تولید کننده ایرانی با خاطراتی با طعم تلخ تعدیل، تعلیق، ورشکستگی یا حداقل خسارت- از دست دادن سهم بازار- به پایان رسید!

از همین رو اصرار ما بر این است که بر خلاف آنکه سال نـــو میلادی سال رسمی کشور ما نیست اما برای بــــازار (خودتان، مشتریان، رقبا و شرایط) بـرنامه ریزی های از پیش تعیین شده و اصولی داشته باشید. دوام آوردن در بازار نیازمند داشتن یک نگرش طولانی مدت و استراتژیک است و البتـــه شرکت های ایرانی با نگاه های سطحی، کوتاه مدت و تنها تاکتیکی دیر یا زود تسلط خود بر بازار را از کف خواهند داد.

آینده عملاً غیر قابل پیشبینی است اما مسلماً با مرور اطلاعات بدست آمده از گذشته می توان به وضعیت آینده نیز پی برد. با توجه به تجربه های قبلی خودتان، رقبا و بازار شما چه وضعیتی در آینده خواهید داشت؟ اوضاع چگونه پیش خواهد رفت؟

همانگونه که سینمای جهان با آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی فیلم های جدیدی را در بازار عرضه و معرفی خواهد کرد، سایر صنایع جهان نیز محصولات و تکنولوژی های جدیدشان را به معرض نمایش جهانی می گذارند و اگر چه این پایان یک انتظار لذت بخش برای مشتریان و مصرف کنندگان خواهد بود، اما این رویداد با توجه به موقعیت سایر فعالین و رقبا در بازارهای جهانی و منطقه ای، یک چراغ قرمز و در برخی موارد یک کارت قرمز و حتی رسیدن به پایان عمر کسب و کارشان خواهد بود!

در سال ۲۰۱۱ قطعاً تکنولوژی های ارائه شده توسط رقبای خارج از کشور که به هر طریق راهی برای ورود به بازار ایران دارند عرضه می شود که می تواند در برخی شرایط ماهیت کلی کسب و کار شما را زیر سوال ببرد و این دقیقاً همان چیزی است که می بایست خودتان را از ابتدا شروع کار شرکت و طی سال های آینده و سال ۲۰۱۰ برایش آماده می کردید.

معمولاً شکست ها لطمه زننده و منزجر کننده هستند. شکست اجتناب ناپذیر است و اگر چه هر شکست برای مدیران در حکم یک تجربه ارزشمند است اما برای شرکت وی در حکمِ ضرر و زیان مالی، از دست دادن سهم بازار، کوچ مشتریان به سمت رقبا و حتی کنار زده شدن از بازار رقابتی است و تنها راه جلوگیری از شکست و یا حداقل کاهش لطمات و ضربه های وارده از پیامدهای آن می تواند مدیریت بحران و پیشبینی وضعیت های ناخوشایند آینده در امروز باشد. اگر وضعیت های ناخوشایند امروز را در دیروز پیشبینی کرده باشید احتمال آنکه از غافله جان سالم به در برید بسیار بیشتر از زمانی است که خودتان را درگیر شرایط می کنید و مجبور به عکس العمل های واکنشی می شوید.

هر چقدر که شرکت و کسب و کار بزرگتری را اداره می کنید پس مسلماً در گذشته به موفقیت های بزرگتری نسبت به دیگران دست یافته اید و از آنجایی که موفقیت عامل اصلی آفرینش غرور است پس احتمال آن می رود که مغرورتر از سایرین و فعالین بازار باشید. از همین رو ما باور داریم که یکی از دلایل حرکتِ کند و آهسته ی شرکت های بزرگ، موفقیت های بزرگ آنها در گذشته و غرور بزرگ آنهاست. هر چقدر که بزرگتر باشید برای حفظ و ارتقای جایگاه خود در دراز مدت به تغییرات بیشتر و سریعتری نیاز دارید و معمولاً تغییر، خصلت افتاده ها و غره نشده هاست!

هنگامی که بازار در زمان های آتی و سال جدید به صورت غیر قابل تصوری با تغییر به تمامی قسمت های سازمان شما حجوم می آورد شما نیز می بایست پیشاپیش برنامه هایی به صورت مدون و حساب شده و کاربردی داشته باشید تا بتوانید به صورت موثری و البته به سرعت تغییر کنید. تفاوت یک جوی کوچک با یک باتلاق بزرگ در جریان داشتن رود و راکد بودن باتلاق است. اگر چه جوی بسیار کوچکتر از یک باتلاق است اما همان باتلاق نیز خود ابتدا جوی کوچکی بوده است که امروز به هر دلیلی از حرکت باز ایستاده به مکانی برای بلعیدن هر آنچه در آن می افتد و تمام آن چیزهایی که در خودش دارد بدل شده است. اگر چه حجم و اندازه یک جوی در مقایسه با یک باتلاق بزرگ در نظر بسیاری حقیر و یا حتی مسخره است اما این کوچکی و عامل تحقیر شاید خود یه موقعیت و فرصت باشد. از طرفی باتلاق با آن همه عظمت و مساحت اشغال کرده، دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارد!

به صورت جدی، از همین امروز برنامه ای برای کسب و کارتان بریزید!

نویسنده: تـوماج فـریدونـی

برنامه ریز استراتژیک بازاریابی

منبع: روزنامه اقتصادی آسیـا

سعید رمضانی

منتشر شده در: www.Toomaj.com/articles

برای اطلاع از شرایط ایراد سخنرانی توسط مهندس “تـوماج فـریدونـی” در شرکت یا سازمان خود می توانید با ۰۲۱۸۸۹۹۶۸۷۸ تماس بگیرید.

همچنیـــــــن در صورت ارسال مشخصات و نشانی خود به Info@Toomaj.com می توانید هدایای آموزشی شامل کتاب، برنامه های صوتی و تصویری ما را به صورت رایگان دریافت نمائید.

جهت خرید محصولات آموزشی مهندس “تـوماج فـریدونـی” می توانید با ۰۹۱۳۹۱۳۸۲۲۴ (آقای امینی) تماس بگیرید.