پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
۲۳ فیلم در سودای سیمرغ
بالاخره به فاصله هفت روز مانده تا آغاز بیست وششمین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلم های ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران «سودای سیمرغ» و فیلم های ایرانی بخش مسابقه سینمای آسیا «جلوه گاه شرق» معرفی شد و با معرفی ۲۳ فیلم ایرانی برای رقابت در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر به نوعی شک و شبهه ها درباره برخی فیلم ها را به یقین بدل کرد و هویت بیست وششمین جشنواره فیلم فجر را به عنوان جشنواره ای متنوع به ثبت رساند.
نگاهی به ۲۳ فیلم ایرانی بخش «سودای سیمرغ» و ۳ فیلم ایرانی بخش «جلوه گاه شرق» بیش از هر چیز محتاطانه بودن انتخاب ها را برجسته می کند. بخصوص اجتناب از انتخاب فیلم هایی که هر کدام به دلیلی خاص اشکال دار یا حضور آنها در هاله ابهام بوده است.
حذف این آثار از ابتدای کار و به نوعی عینی شدن حرف و حدیث هایی که این روزها درباره برخی فیلم ها بر سر زبان ها بود، این نکته را یادآوری می کند که هیئت انتخاب و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر بیشتر در پی تکرار نشدن تجربه جشنواره پرحاشیه بیست وپنجم هستند.
بخصوص اتفاقاتی که برای «سنتوری» افتاد و بسیاری جلوگیری از اکران این فیلم پس از نمایش در جشنواره را غیرمنطقی و رویکردی متناقض تلقی کردند.
حذف مشخص سه فیلم «آتشکار»، «صد سال به این سال ها» و «دایره زنگی» در پی گمانه زنی ها ناشی از اعمال همین رویکرد از سوی هیئت انتخاب است. «آتشکار» محسن امیریوسفی به خاطر مضمون و نوع طنز جاری در آن به نظر می آمد با جرح و تعدیل هم نتواند مجوز حضور در جشنواره فجر را دریافت کند، ولی در مورد «دایره زنگی» ماجرای دیگری است.
هرچند به نظر می آید حضور محوری شخصیت نصاب ماهواره باعث حذف فیلم شده، ولی ظن قوی تر ضعیف بودن کلیت فیلم است که بدل به نسخه سینمایی مجموعه های طنز تلویزیونی شده است. البته جرح و تعدیلی کوچک در فیلم «به همین سادگی» رضا میرکریمی هم به خاطر حضور دیش ماهواره و... در یک سکانس انجام شده است.
اما ماجرای حذف «صد سال به این سال ها» به نظر می آید به حضور یک کاراکتر محوری با ویژگی های خاص بازگردد که در مقاطعی هم اشاره شد حجاب بازیگر زن این فیلم دچار مشکل است. در هر صورت این فیلم هم طبق گمانه زنی ها از فهرست فیلم های حاضر در جشنواره خارج شد. اما ۲۳ فیلم شرکت کننده در بخش «سودای سیمرغ» به شرح زیر می باشند:
-«آتش سبز» دومین فیلم مستندساز قدیمی محمدرضا اصلانی است. «آتش سبز» بر اساس افسانه کهن «سنگ صبور» نوشته شده و داستان دختری به نام ناردانه است که در کودکی سروش ازدواجش را با یک مرد مرده می شنود و برای گریز از این سرنوشت خوفناک ناخواسته گام در راهی دشوار می گذارد.
-«آن مرد آمد» دومین فیلم حمید بهمنی پس از «آخرین نبرد» است که سال ۷۶ ساخته شد و وقفه ده ساله در ساخت فیلم دوم این فیلمساز را به رخ می کشد که هر دو در ژانر دفاع مقدس قرار می گیرند. «حمید بهمنی» فارغ التحصیل دانشکده سینماتئاتر دانشگاه تهران است و بر اساس طرح اولیه ای از خودش، نگارش فیلمنامه «آن مرد آمد» را به شادمهر راستین سپرد.
«آن مرد آمد» داستان پدر و دختری است که با هم اختلاف دارند. اما با وخامت حال پدر اتفاقی جدید می افتد.
▪ «آواز گنجشک ها» هفتمین سینمایی مجید مجیدی است. «آواز گنجشک ها» درباره یک کارگر مزرعه شترمرغ است که به دلایلی از کار اخراج می شود و برای پیدا کردن کاری دیگر به تهران می رود.
▪ «احضارشدگان» ششمین ساخته بلند سینمایی معیریان، در ژانر وحشت تولید شده است. «احضارشدگان» داستان دو زوج است که در میان عده ای از خوابگردها در تلاش برای زنده ماندن با ابعادی تازه از زندگی آشنا می شوند.
▪ «استشهادی برای خدا» پنجمین فیلم بلند سینمایی علیرضا امینی است.«استشهادی برای خدا» درباره بازگشت مردی بعد از بیست سال به زادگاهش است تا همسر سابقش را پیدا کند و این سرآغاز اتفاقات بعدی است.
▪ «انعکاس» چهارمین فیلم رضا کریمی پس از «عشق+۲»، «هزاران زن مثل من» و «تب» است. «انعکاس» روایت زوجی جوان است که هر کدام بی اراده در معرض آزمون سخت اثبات وفاداری قرار می گیرند. آنها تنها دو را پیش رو دارند و انتخاب نهایی هر کدام انعکاسی را در زندگی مشترکشان رقم خواهد زد.
▪ «باد در علفزار می پیچید» نهمین فیلم خسرو معصومی و تکمیل کننده سه گانه اوست.«باد در علفزار می پیچد» روایتگر داستان شوکا دختر جوانی است که به علت فقر خانواده مجبور می شود به ازدواج با پسری عقب افتاده تن دهد اما شاگرد خیاط دل در گرو عشق او دارد.
▪ «به همین سادگی» پنجمین ساخته سیدرضا میرکریمی مدیر عامل حال حاضر خانه سینماست. «به همین سادگی» با فیلمنامه ای از شادمهر راستین و رضا میرکریمی جلو دوربین رفته و درباره زنی است که همسر او قرار است در یک مسابقه بین المللی معماری شرکت کند، به همین دلیل تصمیم می گیرد محیطی آرام در خانه برایش ایجاد کند.
▪ «پرچم های قلعه کاوه» چهارمین فیلم بلند سینمایی محمد نوریزاد پس از «همه با هم»، «انتظار» و «شاهزاده ایرانی» است. «پرچم های قلعه کاوه» روایت داستان شخصی به نام کاوه است که در قلعه خود در نزدیکی مرزهای خراسان به همراه پنج فرزندش در برابر مغول ها مقاومت می کند.
▪ «تولدی دیگر» ششمین فیلم سینمایی عباس رافعی پس از «راز مینا»، «پروانه ای در باد»، «آیه های زمینی»، «راه طی شده» و «آفتاب بر همه یکسان می تابد» است. فیلم داستان ملوان جوانی به نام زهیر است که برای یافتن کار همسر باردارش را در لبنان رها می کند و در یک کشتی مصری مشغول می شود و زمانی که می شنود در جنوب لبنان جنگ شده، به کشورش بازمی گردد.
▪ «جعبه موسیقی» چهارمین ساخته فرزاد موتمن محسوب می شود. «جعبه موسیقی» درباره پسربچه ای است که بر اساس یک اتفاق با فرشته ای آشنا می شود و این آشنایی ماجراهایی به همراه دارد.
▪ «حس پنهان» نخستین ساخته مصطفی رزاق کریمی است.در خلاصه داستان این فیلم آمده: «حس پنهان» فیلم قصه زمانه ماست، زمانه ای که در غفلت، دیگران برایمان تصمیم می گیرند.
▪ «خاک آشنا» چهارمین فیلم بهمن فرمان آرا در سینمای پس از انقلاب است. فرمان آرا که در سینمای قبل از انقلاب فیلم هایی چون «شازده احتجاب» و «سایه های بلند باد» را در کارنامه دارد، سال ۷۸ با فیلم «بوی کافور، عطر یاس» به دوره جدید سینمای ایران پیوست و خود نقش اول فیلم را ایفا کرد. «خاک آشنا» داستان نامدار، نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهوی مرکز به روستایی در کردستان پناه برده و سال هاست آنجا به خلق آثار خود مشغول است.
▪ «خواب زمستانی» دهمین فیلم سینمایی سیامک شایقی است. «خواب زمستانی» درباره زندگی سه خواهر است که با هم زندگی می کنند و درگیر مشکلاتی می شوند.
▪ «در میان ابرها» سیدروح ا... حجازی اثری اجتماعی با پس زمینه دفاع مقدس است. داستان فیلم در زمان جنگ دوم آمریکا و عراق می گذرد که منجر به سقوط صدام شد و رابطه یک زن عراقی و مرد ایرانی شکل دهنده داستان است.
در خلاصه داستان فیلم که محمدرضا گوهری فیلمنامه آن را نوشته، آمده: گاری ها می تازند. بارها در مرز جابه جا می شوند و مسافران در تکاپوی رفتن. یک گاری مالک بار نورا است. مالک بار نورا را بردوش دارد و انتظار می کشد تا بیاید.
▪ «ستایش» اولین ساخته محمدرضا رحمانی است. «ستایش» داستان زندگی آرام و بدون سر و صدای مادر و دختری را به تصویر می کشد که با ورود غریبه ای به زندگی آنها این آرامش به هم می ریزد.
▪ «سهم گمشده» نخستین فیلم حسن نجفی، محصول مشترک سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری و شبکه جهانی سحر است. فیلم روایتگر داستان پسربچه ای آذربایجانی است که والدینش پس از اظهار ناامیدی پزشکان روسی و آذربایجانی از مداوای بیماری لاعلاج وی، تصمیم می گیرند فرزندشان را برای شفا گرفتن به امامزاده ای در ایران بیاورند.
▪ «شب» ساخته رسول صدرعاملی، قسمت اول «شهری که دوستش می دارم» هستند. صدرعاملی که سه گانه «دختری با کفش های کتانی»، «من ترانه ۱۵ سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» را در کارنامه دارد با ساخت ملودرام «پائیزان» کار خود را آغاز کرد و فیلم هایی همچون «گل های داوودی» و «قربانی» را در کارنامه دارد. «شب» با بازی امین حیایی، عزت ا... انتظامی و خسرو شکیبایی هم درباره زائرانی است که به زیارت امام هشتم(ع) مشرف می شوند.
-«فرزند خاک» با نام قبلی «تلخ عین عسل» سومین تجربه کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر پس از فیلم های «نیمه گمشده» و «نبات داغ» است. در خلاصه داستان فیلم آمده: در پس روزهای تار انتظار، مینا دریافته مسافر گمشده اش در دیاری غریب چشم به راه اوست. مینا تاب ماندن ندارد، دل به دریا می زند و سر به کوه.
▪ «کنعان» سومین فیلم سینمایی مانی حقیقی است. «کنعان» داستان و حواشی زندگی یک زوج را به تصویر می کشد.
▪ «محیا» سومین ساخته خواجویی پس از «خانه ابری» و «سیرک بزرگ»، ملودرامی اجتماعی عاشقانه است. فیلم داستان پسری جوان را روایت می کند که دل در گرو دختری به نام محیا دارد و در رسیدن به عشق خود با مشکلاتی رو به رو می شود. خواجویی علاوه بر کارگردانی این فیلم نویسنده فیلمنامه و تهیه کننده آن نیز هست.
▪ «هامون و دریا» پنجمین فیلم سینمایی ابراهیم فروزش، فیلمساز نام آشنای آثار کودک کانونی است. «کلید»، «خمره»، «مرد کوچک» و «بچه های نفت» فیلم های وی هستند. داستان فیلم که بر اساس کتاب «هامون و دریا» عباس جهانگیریان ساخته شده، درباره نوجوانی دوتارنواز به نام هامون است که همراه مادربزرگش در روستایی زندگی می کند و بین او و دختر عمویش، دریا عشقی فرازمینی جاری است. تا اینکه بیماری دختر قالیباف روستایی هامون و تعدادی از نوجوانان روستا را به کویر می کشاند.
▪ «همیشه پای یک زن در میان است» یازدهمین فیلم کمال تبریزی است. کارگردانی که آثاری نمونه وار چون «لیلی با من است»، «مارمولک»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و فیلم هایی سفارشی مانند «فرش باد»، «یک تکه نان»و... را در پرونده دارد. تبریزی کارگردانی است که هر گاه به خواست خود سراغ مضامین حساس و جسورانه رفته، فیلمی موفق در کارنامه ثبت کرده است. این فیلم بر اساس داستان های کوتاه کتابی به همین نام از سیدمهدی شجاعی توسط رضا مقصودی نوشته شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست