سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
رقابت خودروهای ۲۰۰۵ در ۵ گروه متفاوت
تقاضا برای خرید خودروهای بزرگ نسبت به گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه افراد بیشتری علاقمند به خرید چنین خودروهایی هستند.
بیشتر از ۵۴ درصد خودروهایی که در سال ۲۰۰۴ در امریکا فروخته شده است مربوط به خودروهای SUV و Pick Up ( وانت) و ون بوده است که این رقم برای سال ۲۰۰۳، ۲/۵۳ درصد بوده است؛ در سال ۱۹۶۰ این مدل خودروها تنها ۳/۹ درصد بازار خودروی امریکا را تشکیل میدادند!
به نظر میرسد علت علاقه خریداران این مدلها حجم مناسب قسمت بار برای حمل کالا و همچنین تعداد سرنشین مناسب است. تعجب آور نیست که شرکتهای خودروسازی سالانه مدلهای جدیدی از این خودروها را به بازار عرضه میکنند. در گذشته این مدل خودروها تنها مختص کشور امریکا بود اما امروزه این خودروها به مدلهایی جهانی تبدیل شدهاند و شرکتهای امریکایی رقبای مهمی در کشورهای آسیایی و اروپایی دارند که همگی در تلاش برای در اختیار گرفتن بازار این خودروها هستند.
شرکتهای خودروسازی رقابت سختی را در سال ۲۰۰۵ پشت سر گذاشتند. در هر گروه از خودروها بسیاری از مدلها نامزد بهترین خودروی سال شدند به طور مثال سال قبل خودروی تویوتا Sienna (سیینا) در گروه ون به عنوان بهترین خودرو در این گروه برگزیده شد.
بهترین فروشنده این مدل خودروها یعنی کرایسلر، ون جدیدی را با قابلیت های زیادی عرضه کرده است. شرکت خودروسازی هوندا نیز مدل جدیدی از خودروی ون خود را معرفی کرده است که نسبت به مدل قبلی خود بهبود یافته است و به عنوان یکی از بهترین خودروها محسوب میشود و برنده اصلی در گروه ون به حساب می آید.
خودروهای پیکاپ (وانت) نیز مانند گذشته خودروهایی نیرومند هستند. هرچند دچار تغییرات بسیاری شده و در مدلهای جدید قابلیتهای تازهای به این خودروها اضافه شده است. از معروفترین سازندگان این مدل میتوان از دوج، نیسان و تویوتا نام برد.
در کلاس خودروهای SUV شاهد مدلهای جدیدی چون لندروور LR۳، اینفینیتی QX۵۶، جیپ گرند چروکی، فورد فری استایل و شورلت Equinox نام برد. البته در این کلاس خودرو، شاهد مدلهایی همیشگی و ثابت هستیم که همگی دچار تغییرات اساسی شدهاند. خودروهایی چون ولوو XC۹۰ با مدل جدید خود (۸ سوپاپ) و فورد Escape (اسکپ) با مدل جدید هیبریدی خود، از این دست هستند.
خودروهای SUV مقداری پیچیدهتر از خودروهای دیگر هستند. این مدل خودروها در سالهای متمادی دست خوش تغییرات گستردهای شدهاند. خودروهای SUV را میتوان خودروهایی بزرگ دانست البته طول این مدلها بیشتر از ۱۸۰ اینچ و وزن آنها کمتر از ۳۹۰۰ پوند نخواهد بود.
بعضی از شرکتهای خودروسازی که مدل های گرانقیمتی تولید میکنند، خودروهای SUV را با قیمتی مناسب عرضه کردهاند که میتوان به پورشه Cayenne (کاین) با شش سوپاپ و قیمت ۹۱۵/۴۱ هزار دلار و فورد سفری با قیمت ۱۵۵/۴۶ هزار دلار اشاره کرد، که البته این مدلها کار را برای انتخاب بهترین خودرو مشکل میسازد. کمترین قیمت برای یک SUV با کیفیت ۳۵ هزار دلار و گرانترین آن دارای قیمت پایه ۴۵ هزار دلار خواهد بود.
به طور معمول خودروها در سه حوزه بررسی میشوند:
ـ مطلوبیت و لذت بخش بودن رانندگی
ـ توانایی و قابلیت خودروها
ـ قیمت پایه خودروها
۱. بهترین خودرو در گروه SUV کوچک : سوبارو فوراستر ۲.۵ XT
مشکل اغلب خودروهای با کاربری اسپورت، این است که رانندگان میخواهند قسمت اسپورتی خودرو بعد از رسیدن به مقصد، در صندوق عقب جا شده یا در باربند بالایی خودرو بسته شود، چون احتمالاً راننده به تفریحات دیگری میپردازد مثل کایاک سواری، دوچرخه سواری در کوهستان یا چادر زدن در ارتفاعات.
اما این دیگر مشکل خودرو ما نخواهد بود. فوراستر ۲.۵ XT از آن دست خودروهای نادری است که خاصیت کاربردپذیری و اسپورت بودن را باهم دارد و رانندگی را لذت بخشتر میکند!
این خودرو دارای یک موتور ۵/۲ لیتری (با ۱۶ سوپاپ) همراه توربو شارژ بوده و بیش از ۲۱۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو دارای پنج دنده معمولی و به طور انتخابی دارای چهار دنده اتوماتیک میباشد.موتور توربوی این خودرو امکان رسیدن به ۶۰ مایل در ساعت را در ۳/۵ ثانیه ایجاد میکند.در حقیقت سوبارو فوراستر ۲.۵XT سریعترین خودرو در کلاس SUV های کوچک خود میباشد.
سوبارو فوراستر در سال ۲۰۰۲ بر روی پلت فرم یک سدان و بدنه SUV معرفی و به بازار عرضه شد؛ چیزی بین SUV و یک خودروی استیشن.
این خودرو دارای مشخصات استانداردی چون حرکت بر روی دو دیفرانسیل, صندلی عقب تاشو وفضای باری در حدود ۶۴ متر مکعب است. البته این فضا ظرفیت بار مناسبی در این گروه خودرو نمیباشد؛ اگرچه فضای آن برابر دو خودروی هوندا CR_V و فورد اسکپ است. خبرهایی از ساخت مدل جدید این خودرو با ۳۰۰ اسب بخار به گوش میرسد.
قیمت پایه: ۲۶۲۷۰ دلار
۲.بهترین خودرو در گروه SUV بزرگ: هوندا پایلوت
این خودرو نه بزرگترین نه جادارترین ونه قوی ترین در گروه خود است و از امکانات نسبتاً کمی برخوردار است اما این خودروی بزرگ غولی رامنشدنی است. این خودرو برای سومین سال به عنوان بهترین خودرو در گروه خودروهای بزرگ دست یافته است.
اگرچه این خودرو در حوزهای خاص برتری ندارد اما در کل برترین خودرو در بین دیگر رقبای خود است. این خودرو با یک طراحی فوق العاده , هشت مسافر را در خود جای داده و از فضای داخل بخوبی استفاده میکند. این خودرو به طور استاندارد دو دیفرانسیل است و دارای موتور ۵/۳ لیتری با ۲۴ سوپاپ و قدرت ۲۵۵ اسب بخار میباشد.
هوندا پایلوت پلت فرم خود را در اختیار آکورا MDX قرار داد. در واقع این دو خودرو به صورت پلت فرم مشترک بوده و هر دو به هوندا ادیسه وابسته هستند. در نتیجه SUV ها به صورت دو دیفرانسیل طراحی شدهاند. وقتی چرخهای جلو دچار لغزش میشوند به طور اتوماتیک خودرو تبدیل به یک دیفرانسیل عقب میشود. بدون سوییچ، بدون دسته، همه چیز اتوماتیک! رانندگی با این خودروی استثنائی و با کیفیت بسیار لذت بخش است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست