چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
روش شناسی فارابی در علم مدنی

نظریه و گرایش علمی مدنی فارابی، با توجه به برخورد بنیادین، فراگیر، نظاممند و غایی در عرصه عین یا پدیده مدنی، ذهن یا تعقل مدنی و علم یا یافتههای مدنی و حتی عمل یا روابط و رفتار مدنی، ظرفیت بالایی برای باز سازی دوران جدید و پیش روی دارد و كارآیی روزافزونی مییابد. این نظریه با رویكردی مستقل و معتدل، قابلیت والایی برای ورود به چالش علمی سیاسی، اجتماعی معاصر و پاسخگویی به نیازهای علمی و عملی حاضر دارد. گرایش علمی مدنی فارابی، به عنوان جهتی مستقل، جایگزین مناسب روش طبیعت انگار پوزیتیویستی و رویكرد ضد طبیعتگرای هرمنوتیكی، از جهت معرفتشناسی، روششناسی و علمی اجتماعی و سیاسی بوده و برای رفع یا كاهش جهتگیریهای یك سویه افراطی یا تفریطی و متعارض چالش علمی - سیاسی جاری و آتی میباشد. واژههای كلیدی: روش، روششناسی، فارابی، علم مدنی، عقلگرایی، نقد پوزیتیویسم، هرمنوتیك، استقرا، تجربه گرایی.
مقدمه
فارابی در روششناسی خویش نمودگرا، بودگرا و غایت گراست، و حتی بنیادگرا و راهبردگرا بنابراین از این جهت معتقد به تعدد روشها محسوب میشود. بر این اساس، او علم را شناخت توأمان نمودها، بودها و غایت پدیدههای مدنی میداند، خواه جهات قابل مشاهده؛ یعنی نمودها، كه اعم از افعال، روابط، رفتار و ساختارهای مدنی هستند، و بیشتر نیاز به توصیف، تحلیل و تبیین به شیوه استشهادی دارند، خواه جهات غیر قابل مشاهده یعنی بودها و غایتها اعم از هنجارها، ارزشها و نهادها، كه بنیان نمودها میباشند، و بیشتر نیاز به تعلیل، نهانیابی معناكاوی و تفهم به شیوه استدلالی دارند. شناخت غایتها نیز نیازمند نیتكاوی و انگیزهیابی است. فارابی شناسایی، تعیین و تعریف این عناصر، اجزا،مفاهیم و ساختار آنها و نیز كشف قانونمندیهای حاكم بر روابط ضروری و عقلی اینها را، كار ویژه تحقیقات علمی مدنی میداند. بنابراین وی در روشهای علمی مدنی خود نیز طرفدار تعدد روشها است. در نتیجه در این جا ابتدا نمودگرایی، بودگرایی و غایتگرایی فارابی در علم مدنی مطرح میشود و سپس قانون علمی در چارچوب معرفتشناسی او، و سرانجام روششناسی فارابی در بستر عقلگرایی وی بررسی میگردد.
۱. بودگرایی، نمودگرایی و غایتگرایی فارابی در علم مدنی
فارابی در بررسی پدیدههای مدنی، بر سه عنصر اساسی تأكید میكند: بودها، نمودها و غایتها. در نگاه او ترتیب یا تقدم و تأخر این عناصر، به عنوان مبانی اصلی مدینه و اجتماع مدنی، بسیار مهم میباشد. همچنین در نظریه وی، ساختار جمعی این مبانی نیز در خور تأمل است. بر این اساس در نظام علمی مدنی فارابی، هم خود اجتماع مدنی و مدینه باید مورد توجه قرار گیرد، هم سیر آنها به غایت مشترك مدنی بایستی مطالعه گردد. پدیده و نظام مدنی از نگاه او، در واقع دربردارنده سازمان مدنی و فرآیند سیاست مدنی است.
در علم مدنی فارابی، پویایی در حقیقت، راهبرد و سیر كردن و بلكه سیر دادن به سوی اهداف از پیش تصور و تعیین شده است؛ آن هم با اراده و تدبیر و با برنامه و ساماندهی. از زاویههای دیگر، پویایی در پدیده مدنی موضوع علم مدنی فارابی، عبارت از هدفگرایی و در نظر گرفتن وضعیت مطلوب است؛ به عبارت دیگر، چگونگی انتقال مدینه و اجتماع مدنی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب. از دیدگاه فارابی، پدیده مدنی یعنی حیات مدنی؛ مدینه و اجتماع مدنی دارای وجوه و مراتب وجودی مختلفی، شامل نمودها و غایتها و حتی راهبردها و سیاستهاست؛ مواردی كه میتوان آنها را بنیانهای پدیده مدنی دانست. در نگاه وی، این مبانی لازم و ملزوم یكدیگر هستند. در نظر او، این مبانی، عبارت از ملكات، سجایا یا رویهها و شِیَم یا منشها و اخلاق ارادی هستند. اینها همان جنبه و مرتبه بود پدیدههای مدنی میباشند. در دید وی، بودها، مبدأ و منشأ واقعی نمودهای عینی پدیدههای مدنی محسوب میشوند. همچنین نظام روابط و رفتارها و نیز نهادها و سنتهای ارادی، نمودهای مدنی یا مظاهر موجودیت و هویت پدیدههای مدنی، اجتماع مدنی و مدینه هستند. به اعتقاد او، این نمودهای مدنی از آن بودها، ناشی و منبعث شده و بر آن مبتنی هستند، همان طور كه غایتهای مدنی به عنوان اهداف مدنی عبارت از جهت و به اصطلاح علت غایی وجود و ایجاد بودها و نمودهای مدنی محسوب میگردند؛ مواردی كه فارابی از آنها به سعادت یا سعادات و كمال و نیز غرض تعبیر میكند. راهبردهای مدنی نیز در حقیقت چهارمین عنصر پدیده مدنی هستند. این عنصر به عنوان سیاست، موضوع مطالعه علم مدنی در دیدگاه فارابی است. بر خلاف بودها، نمودها و غایتها كه بنیانهای اصلی پدیده مدنی هستند، سیاست به یك اعتبار به معنای طرح و برنامه و نیز ساماندهی و خط مشی است؛ در نتیجه سیاست بدین معنا، یكی از پدیدههای مدنی خارج لازم مدینه و اجتماع مدنی محسوب میشود. بنابراین علم مدنی به ترتیب به مطالعه موارد ذیل در مورد پدیده مدنی میپردازد: یكی، مطالعه انواع و اصناف افعال و رفتارها یا كنشها و واكنشها و نیز سنتها یا چارچوبههای روابط و رفتار ارادی؛۲ دوم، بررسی ملكات، سجایا و رویهها كه آن افعال و شِیَم یا منشها و سنتها، ناشی از آنها بوده و یا تجلیات، مظاهر و نمودهای آنهاست؛ سوم، مطالعه غایتها و اهدافی كه این افعال برای دستیابی به آنها و در جهت سیر بدانها انجام میپذیرند؛ چهارم، مطالعه راهبردهای مدنی و سیاسی شامل كیفیت و چگونگی وجود و ایجاد این ملكات، سجایا و شیم در انسانها و نیز دربرگیرنده راهكارهای مناسب تحقق عینی و عملی آنها در مدینه و اجتماع مدنی. به طور كلی، علم مدنی به ترتیب به تفحص درباره نمودها، بودها و غایتهای مدنی میپردازد.۳
الف) جایگاه واقعیتگرایی در پدیدهگرایی مدنی فارابی
در پدیدهگرایی مدنی فارابی و در علم مدنی وی، پدیده مدنی و بالاخص اجتماع مدنی، بسان یك پدیده و شیء، دارای ابعاد، مراتب و وجوه گوناگون و متعددی است، مهمترین این موارد از نظرگاه وی عبارتند از: یكی، حقیقت، ماهیت و واقعیت پدیده مدنی؛ دیگری، علل چهارگانه و اسباب وجود و ایجاد آنها. این علل شامل علل خارجی پدیده یعنی علت یا علل فاعلی و غایی و نیز علل داخلی آن یعنی علت مادی و صوری میشود؛ سوم، علل و مبادی فاعلی اعم از علل الهی یعنی علت اول یا ذات اقدس الهی و نیز علل دوم و در حقیقت اسباب یا عقول، ملایكه و مدبران امور هستند؛ همین طور دربرگیرنده عوامل و مؤثرات طبیعی محیط پیرامون انسانهای مدنی، مدینهها و اجتماعهای مدنی است. این اسباب نیز عوامل طبیعی درونی اعم از جسمی بدنی و غریزی نفسانی تا فطری و حتی ذهنی را در بر میگیرند؛ همچنین علل و اسباب انسانی مدنی علاوه بر جهات طبیعی و جبری شامل اراده و تدابیر فردی و اجتماعی مدنی هستند. جهات انسانی پدیدههای مدنی بر این اساس شامل جهات ارادی و تدبیری و صناعی فعالیتها، روابط و نهادها یا نظامات و ساختارهای مدنی میباشند.
فارابی در زمینه شناخت پدیده، مدعی است كه «حكمت عبارت است از تعقل و شناخت برترین اشیا به وسیله برترین علمها»،۴ یا در تعبیری دیگر از نظر وی، «حكمت عبارت است از اینكه عقل، برترین چیزها را به وسیله برترین علمها تعقل كرده و بداند»؛۵ همچنین حكمت را عبارت از این میداند كه نخست «برترین چیزها را به واسطه برترین علمها بداند» تا بر آن اساس نظام علمی، عملی و عینی محكم و استواری برقرار كند.۶ در عین حال او در كتاب آراء اهل المدینة الفاضلة تصریح میكند كه برترین علمها، علمی است كه «دایم» بوده و امكان زوال نداشته و به تعبیری حتی تصور زوال آن ممكن نباشد.۷ فارابی در همین راستا به عنوان موضوع و متعلق عینی و علمی علم و حكمت معتقد است در یك اعتبار فلسفی، «حق مساوی وجود»۸ است؛ بنابراین حقیقت گاه مساوی وجود داشتن و موجودیت یافتن میباشد،۹ در این اعتبار، حق همان وجود بوده و وجود همان حق است،۱۰ خواه این وجود، وجود مطلق یا به تعبیر فارابی اكمل الوجود۱۱ یعنی ذات اقدس الهی بوده یا مطلق وجود از جمله وجود یا پدیدههای مدنی باشد. همچنین در نگاه فارابی و در اعتباری دیگر، علم و معرفت حق و حقیقی۱۲ عبارت از مطابقت عقل با معقول واقعی و علم با معلوم عینی است؛۱۳ به تعبیری؛ حق «اطلاق بر آن معقولی [می]شود كه عقل آن را موجود یابد تا با آن مطابقت كند»؛۱۴ بنابراین حق و حقیقت علمی عبارت از همان صدق و صداقت میباشد؛ همان طور كه وی تأكید میكند این چنین وجود و موجود یا پدیدهای اعم از غیر مدنی یا مدنی است. این پدیده از جهت اینكه در ذهن معقول بوده و موضوع اندیشه در مطابقت با واقع خود قرار میگیرد، بدان «حق» گفته میشود، به این پدیده از جهت ذات و عین خودش و بدون نسبت آن با ذهن و عقل یا فرآیند تعقل و علم، یعنی به طور مطلق، «موجود» اطلاق میشود.۱۵ همچنین رابطه و مطابقت این حق را با وجود و موجود، صدق میگویند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست