شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
اگر باب توبه باز نبود چه می شد

ازجمله تعالیم اسلامی بلکه تمام شرایع سماوی باز بودن درِ توبه به روی بندگان گنهکار است. زمانی که انسان گنهکار جدّاً از کار زشتی که انجام داده نادم شده، فضای روح او را توجه به خداوند و تضرّع به درگاه او پر میسازد و از صمیم قلب تصمیم میگیرد که دیگر گرد آن عمل ناروا نگردد،خداوند مهربان نیز توبه او را، با شرایطی که در کتب کلامی و تفسیری بیان شده است، میپذیرد. قرآن میفرماید: (وَ تُوبُوا إلی اللّه جَمیعاً أَیُّهَ المُۆْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحونَ)(نور/۳۱): ای افراد با ایمان، همگی به سوی خدا باز گردید، باشد که رستگار شوید.کسانی که از آثار تربیتی توبه و اعتقاد به شفاعت آگاه نیستند تصور میکنند باز شدن باب این دو به روی گنهکاران، نوعی تشویق آنان به گناه است! در حالی که آنان از این نکته غافلند که بسیاری از انسانها، هر یک به شکلی، آلوده به برخی از گناهانند و کمتر انسانی یافت میشود که در طول عمر خویش گرد گناه نگردیده باشد: «ناکرده گنه، در این جهان کیست بگو؟».
بنابراین، چنانچه باب توبه (و شفاعت) به روی افراد باز نباشد، کسانی که آمادهاند در بقیه عمر، از گناه دوری جسته و راه طهارت و پاکی را در پیش گیرند، با خود میگویند: ما بالأخره بایستی به علت گناهانی که انجام داده ایم کیفر ببینیم و به دوزخ افتیم؛ پس چرا در باقیمانده عمر نیز تمنّیات نفسانی خود را ارضا نکنیم و بیشتر در آغوش لذتهای نامشروع نلغزیم؟!بدینگونه، با بسته شدن باب توبه، چاه یأس از رحمت الهی دهان میگشاید و انسانها را، اژدها وار به کام خویش میکشاند.آثار مثبت اصل توبه، زمانی روشنتر میشود که بدانیم پذیرش توبه در اسلام شرایطی دارد که پیشوایان دین و محققان علوم اسلامی بهتفصیل درباره آنها سخن گفتهاند. قرآن، صریح و روشن در باب توبه چنین میفرماید: (کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالة ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصلَحَ فإِنَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ)(انعام/۵۴): پروردگار شما رحمت را بر خویش مقرّر داشته است. اگر یکی از شما از روی جهالت کار بدی انجام دهد، سپس از آن توبه کرده و به اصلاح کوشد، خداوند آمرزنده و مهربان است.
● سرانجام اعمال نیک و بد ما
عقل و نقل گواهی میدهند که هر انسانی در روز رستاخیز پاداش اعمال نیک خود را خواهد دید. قرآن میفرماید: (فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَیْراً یَرَهُ) (زلزله/۷): هر کس به اندازه وزن ذرّه ای کار نیک انجام دهد پاداش آن را خواهد دید. نیز میفرماید:(وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوفَ یُری * ثُمَّ یُجْزاهُ الجَزاء الأَوفی)(نجم/۴۰ـ۴۱): سعی و تلاش او قطعاً مشهود گشته و سپس به طور کامل پاداش داده میشود.از آیات فوق برمی آید که اعمال زشت آدمی، اعمال نیک وی را از بین نمی برد. درعین حال باید دانست کسانی که مرتکب بعضی از گناهان خاص (نظیر کفر یا شرک) میگردند یا راه ارتداد در پیش میگیرند، گرفتار حبط عمل میشوند و در نتیجه اعمال نیکشان تباه شده و در آخرت گرفتار عذاب ابدی میگردند، چنانکه میفرماید:(وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَة وَأُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ) (بقره/۲۱۷): هر کس از شما، از دین خویش برگردد و به همان حالت بمیرد، اعمال وی در دنیا و آخرت تباه میگردد و این گونه کسان برای همیشه در آتش خواهند بود.با توجه به آنچه گفتیم ، هر انسان با ایمانی در سرای دیگر پاداش کارهای نیک و بد خود را میبیند، مگر در صورت ارتداد و نظایر آن که در کتاب و سنت مایه نابودی و حبط اعمال نیک انسانها قلمداد شده است.
در خاتمه یادآوری این نکته لازم است که، هرچند خداوند درباره کارهای نیک به مومنان «وعده» پاداش داده و متقابلاً درباره کارهای بد نیز «وعید» کیفر داده است، ولی از نظر حکم عقل این دو وعده و وعیدـ با هم فرق دارند. چه، لزوم عمل به وعده یک اصل عقلی است و تخلّف از آن قبیح است. اما در مورد «وعید» چنین نیست، چون کیفر دادن حق کیفر دهنده است و او میتواند از حق خود بگذرد. ازاین روی هیچ مانعی ندارد که برخی از کارهای نیک، زشتی وتبعات کارهای بد را بپوشاند که در اصطلاح به آن «تکفیر» میگویند.([ کشف المراد، ص۴۱۳، مقصد ۶، مساله ۷]) در قرآن برخی از اعمال نیک مایه تکفیر اعمال بد شمرده شده، که یکی از آنها اجتناب شخص از گناهان بزرگ است. چنانکه میفرماید:(إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَونَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیّئاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُمْ مُّدْخَلاً کَریماً)(نساء/۳۱): چنانچه از گناهان بزرگ دوری جویید ما گناهان کوچکتان را میپوشانیم وشما را به جایگاه ارجمندی وارد میکنیم.اعمالی همچون توبه([تحریم/۸])، صدقه پنهانی([بقره/۲۷۱]) و غیره نیز دارای چنین اثری هستند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست