دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
بازگشت به دنیا برای جبران اعمال

در بسیاری از اوقات در زندگی بعد از انجام بعضی کارها ، پشیمان می شویم . خوشبختانه در اکثر موارد راه برگشت و اصلاح وجود دارد و می توانیم کمبود ها و کاستی ها را جبران کنیم .اما این نکته را باید همیشه در خاطر داشته باشیم که این قانون ، همیشگی وثابت نیست .
یکی از مواردی که این قانون را نقض می کند ، عالم قیامت است ، به طوری که درقیامت، هیچ راه بازگشت واصلاحی وجود ندارد ؛ به عبارتی هرآنچه در این دنیا انجام دهیم ، بازتابش را در قیامت خواهیم دید و هیچ تغییر و بازگشتی برای اعمال وجود نخواهد داشت .
● سیمای سورهی سجده
سوره سجده ، سی آیه دارد و در مکّه نازل شده است .
این سوره یکی از ۲۹ سورهای است که با حروف مقطّعه آغاز و پس از آن از قرآن تجلیل شده است .
این سوره یکی از چهار سورهای است که در آن آیه سجدهی واجب آمده است که به وقت خواندن یا شنیدن آن ، سجده کردن واجب است.
جایگاه هایی در قرآن که سجده واجب می شود :
در مجموع قرآن مجید در پانزده محل ، آیه سجده آمده است ، بعضی می گویند سجده در همه آنها مستحبّ است ولی بعضی سجده را در همه آنها واجب میدانند . به عقیده شیعه در چهار محل از آنها سجده واجب و در بقیه مستحبّ میباشد و آن چهار آیه عبارتند از : آیه پانزدهم از سوره سجده ، آیه سی هفتم از سوره فصلّت ، آیه شصت دوم از سوره و النجم ، آیه نوزدهم از سوره علق .
طبق حدیثی که در مجمع البیان آمده ، رسول اکرم (صلی اللَّه علیه و آله) هر شب قبل از خواب این سوره را با سورهی مُلک تلاوت میفرمودند .
● محتوای سوره سجده
همانند دیگر سورههای مکّی، در این سوره نیز مباحث گستردهای در مورد مبدأ و معاد و سرانجام کافران آمده است تا موجب تقویت ایمان مؤمنان و پایداری آنان در برابر فشار دشمنان گردد.
در آیه ۱۵، از رکوع و سجده به هنگام شب که مردم در خواب هستند ، به عنوان ویژگی مؤمنان راستین یاد شده و قرائت این آیه نیز سجده واجب دارد .
در حدیثی از امام جعفر بن محمد الصادق (علیهم السلام) چنین نقل شده : « هر کس سوره سجده را درهر شب جمعه بخواند، خداوند نامه اعمال او را به دست راستش میدهد، و گذشته او را میبخشد، و از دوستان محمد (صلی اللَّه علیه و آله) و اهل بیتش خواهد بود» فضیلت تلاوت سوره سجده
در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (صلی اللَّه علیه و آله) چنین آمده است : « من قرأ الم تنزیل و تَبارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ، فکانما احیا لیلة القدر : کسی که سوره " الم تنزیل" و " تبارک" را بخواند مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته باشد .» (مجمع البیان ، جلد هشتم ، صفحه ۳۲۴)
در حدیث دیگری از امام جعفر بن محمد الصادق (علیهم السلام) چنین نقل شده : « من قرأ سوره السجدة فی کل لیلة جمعه اعطاه اللَّه کتابه بیمینه ، و لم یحاسبه بما کان منه ، و کان من رفقاء محمد (صلی اللَّه علیه و آله) و أهل بیته : هر کس سوره سجده را درهر شب جمعه بخواند ، خداوند نامه اعمال او را به دست راستش میدهد ، و گذشته او را میبخشد ، و از دوستان محمد (صلی اللَّه علیه و آله) و اهل بیتش خواهد بود.» (" مجمع البیان" ، جلد ۸ ، صفحه ۳۲۵)
از آنجا که در این سوره بحثهای گستردهای از مبدء و معاد و مجازاتهای مجرمان در روز رستاخیز و درسهای هشدار دهندهای مربوط به مؤمنان و کافران آمده است ، بدون شک تلاوت آن ، (ولی تلاوتی که سرچشمه اندیشه ، و اندیشهای که مبدء تصمیمگیری و حرکت بوده باشد) میتواند آن چنان انسان را بسازد که مشمول این همه فضیلت و افتخار گردد و اثر بیدار کنندهاش همچون احیاء شب قدر و نتیجهاش قرار گرفتن در صف اصحاب الیمین ، و رسیدن به افتخار دوستی پیامبر و آلش گردد .
● مأمور قبض روح
« قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ ؛ بگو: فرشتهی مرگ که بر شما گمارده شده، جانتان را میگیرد، سپس به سوی پرودگارتان برگردانده میشوید .» (سجده ۱۱)
کلمهی « توفی » به معنای باز پس گرفتن کامل چیزی است . با توجّه به اینکه بدن مرده پس از مرگ در جای خود باقی میماند ، پس مراد از گرفتن به طور کامل ، گرفتن روح است که حقیقت انسان است که اگر رفت ، انسان به طور کامل رفته است .
قرآن دربارهی شیوهی قبض روح ، سه تعبیر دارد :
الف) در یک جا میفرماید : فرشتگان ، جان و روح آدمی را میگیرند : «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ» (نحل، ۲۸)
ب) در آیهی مورد بحث ، مأمور قبض روح را فرشتهای به نام ملک الموت معرّفی کرده است.
ج) در آیهی ۴۲ سوره زمر این کار را به خداوند نسبت میدهد : «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ»
در جمع این سه آیه شاید بتوان گفت : فرشتگان ، روح را میگیرند و آن را به ملک الموت تحویل میدهند و او به خدای متعال تحویل میدهد . چنان که امام صادق (علیه السلام) در پاسخ این سؤال که در اطراف جهان افراد زیادی در آنِ واحد میمیرند ، چگونه ملک الموت در یکلحظه در همه جا حضور دارد ؟
فرمودند : او یارانی از فرشتگان دارد که روح مردم را از اطراف میگیرند ، سپس ملک الموت ارواح را از فرشتگان تحویل میگیرد . (تفسیر نور الثقلین)
شاید هم درجات مردم سبب تفاوت قبض روح آنان میشود به این معنا که مردم عادی را فرشتگان ، مردم با تقوا را ملک الموت و اولیای خدا را خداوند قبض روح میکند .
« قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ ؛ بگو: فرشتهی مرگ که بر شما گمارده شده، جانتان را میگیرد، سپس به سوی پرودگارتان برگردانده میشوید» برداشت هایی از آیه :
۱) شبهات را بدون پاسخ نگذارید :«قالُوا ... قُلْ»
۲) حقیقت انسان روح اوست ، همین که روح قبض شد گویا انسان قبض شده است : «یَتَوَفَّاکُمْ»
۳) فرشتگان از انجام مأموریّت ، شانه خالی نمیکنند : «مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ»
۴) کار فرشتگان ، طبق مأموریّتی است که به آنان واگذار شده است : «وُکِّلَ بِکُمْ»
۵) مرگ انسان و دفن او ، گامی برای زنده شدن اوست ، همان گونه که دفن بذر گامی برای سبز شدن می باشد : «ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ»
۶) همان خدایی که جانها را میگیرد ، روزی با یک اراده ، همه انسانها را به سوی خود «تُرْجَعُونَ»
● چه صحنهی دلخراشی!!
« وَ لَوْ تَری إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ ؛ و (چه صحنهی دلخراشی است) اگر ببینی مجرمان را هنگامی که نزد پروردگارشان سرهای خود را به زیر افکنده (میگویند:) پروردگارا! دیدیم و شنیدیم (آنچه را وعده کرده بودی) ، پس ما را (به دنیا) بازگردان تا کار نیکو انجام دهیم، همانا ما به یقین رسیدیم .» (سجده ۱۲)
گرچه در این آیه، مجرمان تقاضای بازگشت به دنیا و انجام عمل صالح دارند ، امّا چنان که در آیه ۲۸ سورهی انعام میخوانیم : آنها اگر به دنیا نیز برگردند باز تخلّف خواهند کرد : « وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ »
و (چه صحنهی دلخراشی است) اگر ببینی مجرمان را هنگامی که نزد پروردگارشان سرهای خود را به زیر افکنده (میگویند:) پروردگارا! دیدیم و شنیدیم (آنچه را وعده کرده بودی) ، پس ما را (به دنیا) بازگردان تا کار نیکو انجام دهیم، همانا ما به یقین رسیدیمپیامهای آیه :
۱) سرکشی امروزِ مجرمان، سرافکندگی فردای قیامت را در پیش دارد، و این مایهی تسلّی پیامبر و مؤمنان است : «وَ لَوْ تَری»
۲) قیامت ، روز سرافکندگی و شرمندگی مجرمان است : «الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ»
۳) روز قیامت، روز اقرار است : «رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا»
۴) روز قیامت ، روز کشف حقایق و باز شدن چشمها و گوشها است . (کسانی که چشم و گوش خود را بر دیدن و شنیدن حقّ بسته بودند ، در آن روز میگویند: «أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا»
۵) آنچه در قیامت سبب نجات است ، تنها عمل صالح است که جای انجام آن تنها در دنیا می باشد : «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً»
۶) دلیل جرم و گناه ، باور نداشتن قیامت است : (آن جا میگویند: «إِنَّا مُوقِنُونَ» ولی چه سود؟)
● نتیجه گیری
بنا بر آیات قرآن کریم ، روح آدمی دارای اصالت و استقلال بوده و باقی است و در قیامت همین روح با ملحق شدن دوباره به جسم ، برانگیخته خواهد شد .
پس کاری انجام ندهیم که در روز قیامت سرافکنده بوده و از فرط پشیمانیاز انجام بعضی از کارها ، سرهایمان را به زیر انداخته و خجالت زده باشیم .
آمنه اسفندیاری
منابع:
۱- تفسیر نور، ج۹
۲- تفسیر احسن الحدیث، ج۸
۳- تفسیر نمونه ، ج۱۷
۴- تفسیر نور الثقلین
۵- " مجمع البیان"، جلد ۸ ، صفحه ۳۲۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست