پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

BMW ۲۰۰۲ خودرو محبوب جوانان دهه ۶۰


BMW ۲۰۰۲ خودرو محبوب جوانان دهه ۶۰

هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن ۲۰۰۲BMW است

هیچ طرفدار خودروی اسپرتی نیست که یکی از محبوب ترین مدل های بی ام دبلیو را نشناسد یا حداقل در دوره ای از زندگی اش دوست نداشته باشد صاحب آن باشد. این خودروی جذاب تنها یک نام دارد و آن ۲۰۰۲BMW است.

این خودروی به نسبت کوچک و هیجان انگیز به حدی از سوی خریداران مورد توجه قرار گرفت که هنوز هم سران این کمپانی آلمانی به ساخت و طراحی اش افتخار می کنند. همین بس که بدانید از سال ۶۸ که اولین بار به بازار عرضه شد تاکنون گذر زمان نتوانسته از محبوبیتش کم کند و زیر سایه قرارش دهد و هنوز هم می توان به راحتی و با کمی گشت و گذار قطعات یدکی و تزئینی مناسب آن را پیدا کرد.

البته شاید حضور و تردد بی ام دبلیو ۲۰۰۲ آنچنان در خیابان ها به چشم نیاید ولی با رفتن به پیست های اتومبیلرانی صدای هیجان انگیز موتور و اگزوزشان شما را به وجد خواهد آورد. البته این بدان معنی نیست که نمی توان با این خودرو در سطح شهر رانندگی کرد؛ چرا که با رسیدگی مطلوب و ارتقای وسایل رفاهی آن می توان با نشستن پشت رل آن در خیابان تک و منحصر به فرد بود که حتی راننده یک بی ام دبلیو سری ۷ هم توجهش به شما جلب شود.

این بار نگاهی داریم به داشته و نداشته های این کوچک محبوب جهانی در کشورمان به همراه بررسی قیمت مدل های مختلف و لوازم یدکی آن. در پایان باید گفت اگر توانستید مدلی سالم و خوب و تقویت شده ای از آن را پیدا کنید تا مدت ها می توانید از داشتن یک خودروی کلاسیک، کلکسیونی و البته اسپورت خوشحال باشید.

● تاریخچه بی ام دبلیو ۲۰۰۲

این خودروی جذاب و محبوب برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ معرفی و در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. ظاهری جذاب و دوست داشتنی به همراه سواری لذتبخش و اسپورت با قابلیت های حرکتی فوق العاده و شتاب بالا از نکاتی بود که باعث شد نام ۲۰۰۲ به اسطوره ای فراموش نشدنی در طول تاریخ اتومبیل و به خصوص مسابقات تبدیل شود.

البته از زمان آغاز تا پایان تولید سه بار شاهد تغییرات بود. ابتدا در یک تیپ تولید شد که جلوپنجره تمام استیل داشته و سپرهای کوتاه عقب و البته بدون زه های پایین بدنه؛ داشبورد هم تفاوت هایی با مدل های بالاتر داشته و استیل در آنها استفاده شده بود.

تیپ بعدی این خودرو اما کمی لوکس تر شده بود. این بار جلو پنجره دو رنگ، سپرهای بلندتر با لاستیک سپر و زه پایین بدنه به خودرو اضافه می شود؛ داشبورد هم دو تکه می شود و بعضی تغییرات داخلی دیگر مانند اضافه شدن پشت سری و کمربند را هم نسبت به مدل قبلی شاهد هستیم.

در نسل سوم اما چراغ های عقب از حالت دایره ای به مستطیلی شکل تغییر می کند و داشبورد هم یک تکه می شود؛ قالپاق ها هم جای خود را به رینگ های اسپورت آهنی می دهد. در نهایت تا پایان سال ۱۹۷۶ این خودرو تولید می شود.

● مدل ویژه

این خودرو جدا از تیپ ها و مدل های مختلف یک اسطوره هم داشت. افسانه ای به نام ۲۰۰۲ توربو که در سال ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ با ۱۷۰ کاسب بخار قدرت تولید شد که در زمان خود مدل شگفت انگیزی به حساب می آمد. صفر تا ۱۰۰ این مدل ۷/۱ ثانیه بوده که این شتاب و این قدرت موتور، مدل های توربو را به خودروهای سوپر اسپورت زمان خود نزدیک می کرد. مدل های کروک و تارگا هم از مدل های با ارزشی در این سری بود که به تعداد کم تولید شده است.

● مدل های موجود در ایران

خوشبختانه در کشورمان مدل های بالایی از این خودروی قدیمی و کلاسیک پیدا می شود آن هم به این دلیل که در آن سال ها مدل ها به روزتر بوده و تعداد مدل های بیشتری در سال های آخر وارد ایران شده است. از طرف دیگر در گذشته گاهی وقتی مدل های بالاتر به بازار می آمده، مالکین خودروهای مدل پایین با تغییر در چراغ های جلو و عقب خودرو، آن را به مدل های باللاتر تبدیل می کردند.

به همین دلیل در حال حاضر مدل های بالا بیشتر در دسترس است. به علاوه قطعات مدل های پایین بسیار نایاب است و به همین دلیل خودروهای مدل بالاتر بیشتر دیده می شوند. البته به طور کلی این خودرو به تعداد زیاد وارد شده است؛ هم مدل های شرکتی و هم خودروهایی که اشخاص وارد کرده اند.

● نکات قابل توجه هنگام خرید

پیشنهاد می شود در صورتی که از عاشقان این مدل بی ام دبلیو هستید و قصد خرید آن را دارید زیاد جو زده نشوید و به بعضی نکات کلیدی و اساسی توجه کنید. احتمال پوسیدگی در بعضی از بخش های بدنه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه سالم بودن جلو و عقب آن از نظر تصادف هم در مورد این خودروی اسپورت به مراتب مهم است.

مرحله بعدی در زمینه خرید ۲۰۰۲، تزئینات، اسپورت کردن و رسیدگی به آن است. شاید تا دو سال پیش بسیاری از تزئینات این خودرو در کشور پیدا می شد اما اکنون اینگونه نیست و در حال حاضر قیمت قطعات موجود در بازار و قطعات وارداتی بسیار بالا است. به همین دلیل باید قطعات لوکس خودرو چک شود و اگر لازم است در زمان خرید خودرو هزینه این قطعات پرداخت شود.

در زمینه بخش های فنی ۲۰۰۲ خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت نیاز می توان قطعات فنی را با قطعات نو تعویض کرد. به طور کلی می توان گفت تمام زیبایی این خودرو جدا از ظاهر کلاسیک بیرونی، تزئینات خاص آنها است و بدون قطعات فابریک دیگر خودرو زیبایی روز اول را نخواهد داشت.

● لوازم جانبی و تزئینی

خوشبختانه در صورت خرید این مدل به خاطر عاشقانی که دارد درصد زیادی از قصعات فنی این خودرو در ایران پیدا می شود ولی فراموش نکنید با اینکه قیمت ها در کشورمان نزدیک به قیمت جهانی شان است ولی در کل قطعاتی گران محسوب می شوند.

به عنوان نمونه یک دست پیستون بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. یک دست کمک فنر کامل حدود ۴۰۰ هزار تومان، میل لنگ تا ۷۰۰ هزار تومان و سرسیلندر تا ۷۰۰ هزار تومان با برندهای اصلی در بازار موجود است.

همچنین می توانید قطعاتی مثل چراغ عقب مستطیل را با ۳۰۰ هزار تومان، چراغ جلو ۴۵۰ هزار تومان، سپر عقب و جلو کامل نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان، داشبورد در حدود ۶۰۰ هزار تومان، راهنمای جلو در حدود ۱۵۰ هزار تومان، قالپاق های مدل پایین هر کدام ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان و جلو پنجره مدل بالا در حدود ۳۰۰ هزار تومان را از بازار خریداری کنید.

● مناسب برای اسپورت کردن

مسلما کسی که سراغ این خودرو می رود آن را برای مسافرت های خانوادگی یا رفتن به محل کارش نمی خواهد. ذات و ویژگی های اسپورت این بی ام دبلیو دلیل اصلی انتخابشس به عنوان خودرو شخصی است.

این خودرو ۹۶۰ کیلوگرم وزن دارد و با موتور ۱۰۸اسب بخاری، نسبت قدرت به وزن خوبی را نشان می دهد. همچنین سیستم فنربندی مک فرسون در جلو و جناغی در عقب و عرض محور زیاد باعث شده این خودرو تعادل خوبی در پیچ ها داشته باشد.

به دلیل همین خصوصیات و طراحی ظاهری اش، سال ها در ایران، جوانان هر نسل به این خودرو به چشم یک خودرو اسپورت نگاه کرده اند. در واقع این خودرو توانایی این را دارد که به راحتی اسپورت شود.

موتور این خودرو به شکلی طراحی شده است که با تغییرات کمی می توان قدرت بالایی از آن گرفت، البته هزینه های این کار بالاست!

● وضعیت فنی

موتورهای مختلفی برای این خودرو تولید نیرو کرده اند، ضمن اینکه توجه خریداران به اصل تیونینگ و اسپورت کردن هم روی قوای محرکه آن تاثیر زیادی داشته است ولی به طور کلی باید گفت که موتور ۱۰۸ اسب بخاری آن ظرف ۱۳ ثانیه، ۲۰۰۲ را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

در مدل TI با ۲۰ اسب قدرت بیشتر روبرو هستیم که شتاب زیر ۱۰ ثانیه دارد. البته در سال ۱۹۷۱ مدل TII نیز با موتور انژکتوری و شتاب حدود هشت ثانیه هم ساخته شد. همچنین بد نیست بدانید بی ام دبلیو برای شرکت در مسابقات، گونه های تقویت شده این خودرو را با موتور ۲۷۵ اسب بخاری توربو ساخت. ۲۰۰۲ با این موتور در کمتر از هفت ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسید و تا حدود ۲۱۰ کیلومتر سرعت می گرفت که البته این مدل در ایران پیدا نمی شود.

● وضعیت قیمتی

به طور کلی نمی توان وضعیت قیمتی ثابتی را برای این خودر در نظر گرفت. به چند دلیل؛ این خودرو به عنوان نمونه ای کلاسیک شناخته می شود که مدت ها از سال ساخت آن می گذرد.

خودروهای کلاسیک هم که وضعیت خاص خود را دارند و بعضا کلکسیونی شناخته می شوند تا مصرفی! نمونه های درجه یک که در پارکینگ خوابانده شده اند و قطعاتشان فابریک است به صورت توافقی فروخته می شوند اما مدل هایی که کیلومتر بیشتری کار کرده اند، بدنه آنها تجدید رنگ شده است ولی قطعاتشان فابریک است و حدود هشت تا ۱۲ میلیون تومان قیمت دارند البته مدل هایی هم هستند که در طول و زمان استفاده شان مثل خودروهای دیگر با آنها برخورد شده و وضعیت معمولی و حتی پایین تر از انتظار دارند که می توان حتی با سه میلیون تومان هم آنها را خرید.

البته فراموش نکنید دوستانی هم هستند که با خرج های فراوان خودرویشان را به هیولایی تبدیل کرده اند و با وجود وضعیت تیونینگ و لوازم اضافی ۲۰ میلیون تومانی روی آن قیمت می گذارند.

به عنوان مثال نمونه ای با ۹۰ درصد قطعات فابریک به همراه رینگ و صندلی اسپورت ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده؛ همچنین نمونه کوپه سال ۷۴ با گیربکس دستی این بی ام دبلیو چیزی حدود ۹ میلیون تومان می ارزد.