پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نحوه انتخاب یك طرح وب


نحوه انتخاب یك طرح وب

آسان ترین راه جهت پیدا كردن طراحی كه بتواند سایت مورد نظر شما را ایجاد كند , جست و جوی سایت هایی است كه به نظرتان مناسب می رسند

پیش از انتخاب طرح برای اولین وب سایت خود ، ابتدا باید سوالات زیر را در نظر گرفته و سپس با توجه به پاسخ های داده شده تصمیم گیری كنید :

۱. هدف شما از ایجاد سایت چیست ؟

۲. چه مقدار هزینه برای آن در نظر گرفته اید ؟

۳. چقدر می توانید وقت صرف این كار كنید ؟

در این مقاله قصد داریم با تشریح این سه سوال ، به شما در انتخاب یك طرح مناسب كمك كنیم .

۱.هدف شما از ایجاد سایت چیست ؟

برای سهولت كار ، وب سایت ها را در سه دسته كلی طبقه بندی كرده ایم . شما می توانید با بررسی آنها ، آنچه را مطابق نیازتان بوده و مناسب تر است ، انتخاب كنید .

الف ) تبلیغاتی :

این نوع سایت صرفاً شامل معرفی شركت و جزئیات مربوط به نحوه برقراری تماس می شود .

راه اندازی چنین سایتی بسیار كم هزینه بوده و به حداقل نگهداری و به روز رسانی نیاز دارد . هر طراحی می تواند با استفاده از قالب های صفحات وب ، خیلی سریع یك سایت تبلیغاتی طراحی كند . در این زمینه ، توجه شما بیشتر از طرح های گرافیك باید معطوف محتوا و دسترسی باشد ؛ بازدید كننده سایت باید بتواند به راحتی كار و فعالیت شما را بفهمد ( محتوا ) و به سرعت اطلاعات مربوط به برقراری تماس را بیابد ( دسترسی ) . باید تا آنجا كه ممكن است سایت خود را در موتورهای جست و جو و دایركتوری های مرتبط ثبت كنید . با استفاده از تگ های META و عبارات توصیفی می توانید مطمئن شوید كه جزئیات سایت شما در نتایج حاصل از جست و جوی كلمات كلیدی مربوطه ، نشان داده می شود . می توانید از روش های مورد استفاده رقبای خود نیز الگو بگیرید .

ب ) ارائه خدمات فروش :

این نوع سایت شامل معرفی شركت ، اطلاعات مربوط به برقراری تماس ، فرم نظر خواهی ، خصوصیات محصولات ، راهنما ، بروشورها و سوالات متداول در این زمینه است . با ایجاد چنین سایتی ، كار واحد فروش و مشتریان را سهولت می بخشید . در این نوع سایت می توانید برای ایجاد جذابیت بیشتر ، از طرح های گرافیكی و هنری استفاده كنید اما باز هم باید به دو مسئله محتوا و دسترسی توجه بیشتری داشته باشید .

محتوا باید مفید ، دقیق و به روز باشد ؛ احتمالاً به دلیل حجم زیاد اطلاعات ، سازماندهی محتوا با این ویژگی ها كار مشكلی است . به علاوه برای دسترسی بهتر ، پیمایش در سایت باید سریع ، آسان ، منطقی و یك دست باشد . فهرست مطالب باید كامل بوده و نام حوزه انتخابی شما تا حد امكان قابل فهم باشد . همچنین تا جایی كه می توانید نام سایت خود را در موتورهای جست و جو و دایركتوری های مرتبط ثبت كنید .

ج) فروشگاه :

این نوع سایت ، معرفی شركت ، اطلاعات مربوط به برقراری تماس ، كاتالوگ محصولات و سیستم پرداخت الكترونیك را در بر می گیرد .

این نوع سایت ، كاملاً در حیطه مخاطره آمیز تجارت الكترونیكی قرار می گیرد . چالش اصلی در این زمینه ، شكل طراحی و یا حتی مكانیسم سیستم پرداخت نیست ، بلكه مسئله مهم ایجاد هماهنگی بین سیستم فروش موجود و انجام سفارشات است . توصیه می شود این كار را به عنوان اولین فعالیت خود در وب به عهده نگیرید ؛ مگر اینكه پیش از این در یك بخش فروش و پذیرش سفارش از طریق پست فعالیت كرده باشید .

اگر تصمیم به ایجاد یك فروشگاه الكترونیكی دارید ، باید به خاطر داشته باشید كه تنها راه دستیابی به سود مناسب ، كاهش دادن هزینه ها در روند فروش خواهد بود .

كسب و كار الكترونیكی موجب تحول عمده ای خواهد شد ، اما نه لزوماً برای شما و نه همین حالا . از آنجائیكه باید كاملاً احتیاط كنید ، هزینه ایجاد این نوع سایت ، بیشتر از سایت های دیگر بوده و به علاوه جبران هزینه های راه اندازی آن بسیار مشكل است ، پس كاملاً احتیاط كنید .

۲. چه مقدار هزینه برای آن در نظر گرفته اید ؟

برای هر فرد با هر میزان هزینه ، طراحانی وجود دارند . اما به خاطر داشته باشید كه طراحی یك سایت ، تنها درصد كمی از هزینه های راه اندازی را تشكیل می دهد .

باید سایر هزینه های معمول شامل دریافت نام حوزه و میزبانی آن توسط یك سرور مناسب را نیز بررسی كنید . به علاوه باید هزینه حساب های پست الكترونیكی ، نگهداری مداوم و مدیریت سایت را هم در نظر بگیرید . در ساده ترین سطح ، هزینه های راه اندازی یك سایت عبارتند از :

• اجاره نامه حوزه .

• اجازه فضا در وب .

• هزینه به روز رسانی محتوا .

• هزینه كنترل حساب های پست الكترونیكی .

۳.چقدر می توانید وقت صرف این كار كنید ؟

در اینجا منظور از وقت اختصاصی ، زمانی نیست كه می توانید در ابتدا صرف كارهای ابتكاری جالب كنید ، بلكه مقصود كارهای تكراری و خسته كننده دیگر است ، از جمله غلط گیری ، چك كردن دائم موتورهای جست و جو ( به صورت هفتگی یا ماهانه ) ، بررسی مرتب صحت جزئیات و فعال بودن پیوندها ، به روز رسانی اخبار و غیره . اگر سایت شما اشتباهات اساسی داشته باشد ، موجب تضعیف ارتباط شما با مشتریان فعلی و از دست دادن مشتریان آتی خواهد شد .

پس از پاسخ به این سوالات می توانید جست و جوی خود را برای یافتن یك طرح وب آغاز كنید .

●یافتن طرح مناسب .

آسان ترین راه جهت پیدا كردن طراحی كه بتواند سایت مورد نظر شما را ایجاد كند ، جست و جوی سایت هایی است كه به نظرتان مناسب می رسند .

• زمانی را صرف مرور سایت شركت هایی كنید كه می شناسید ، چه در حوزه كاری شما باشند و چه نباشند . بدین ترتیب از آنچه دیگران انجام داده اند ، ایده هایی می گیرید .

• در موتورهای جست و جوی معروف به دنبال نوع فعالیت تجاری خود بگردید و نتایج را بررسی كنید .

پس از پیدا كردن سایت های جالب ، برای شناسایی طراح آنها سه روش وجود دارد :

• در برخی سایت ها پیوندی به طراح آنها نیز وجود دارد .

• نام آنها را در وب جست و جو كنید .

• با مالك سایت تماس گرفته و از او نام طراح را بپرسید . البته توجه داشته باشید كه برخی سایت ها تمایلی به معرفی طراح خود ندارند و برخی نیز ممكن است سایت شان را خود طراحی كرده باشند .

در مرحله بعد ، فهرست حاصل از طراحان را طبق معیارهای زیر بررسی كنید تا تعداد آنها محدودتر شود :

• آیا طراح طبق هزینه مورد نظر شما ، خدماتی را كه می خواهید ارائه می دهد ؟

• آیا هزینه های بعدی راه اندازی سایت برایتان قابل پرداخت است ؟

• آیا طراح می تواند در مدت زمان تعیین شده ،سایت را ایجاد كند ؟

• آیا می توانید با فردی كه مسولیت طراحی سایت شما را بر عهده دارد مستقیماً صحبت كنید و به طور خصوصی وی را ملاقات كنید ؟‌ ( این مورد ، اهمیت زیادی دارد . )

• آیا طراح مورد نظرتان ، فردی هست كه بتوانید با او كار كنید ؟

همه ما نگرش های متفاوتی نسبت به كار خود داریم و این نكرش ها بر نحوه فعالیت ما در گروه تأثیر گذار است . طراح باید قادر باشد خود را با گروه شما هماهنگ كند .

پس از تهیه فهرست كوتاه تر باید به منابع مراجعه كنید ، حساب های مالی را بررسی كنید و با طراحان مورد نظر خود در مورد جزئیات به بحث و بررسی بپردازید . در این مرحله باید با نوشتن قرارداد ، تعیین كنید كه دقیقاً به چه خدماتی نیاز دارید ، كار باید چه زمانی آماده باشد ، چه كسی آن را انجام دهد و هزینه كلی چقدر باشد . توصیه نهایی اینكه ، با تمام موسسات طراحی موجود در فهرست نهایی خود صحبت كنید و پیشنهادات آنها را مورد بررسی قرار دهید و نتیجه را یادداشت كنید ؛ سپس با مقایسه نتایج ، طراح مناسب را انتخاب كنید.