سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
نحوه انتخاب یك طرح وب
پیش از انتخاب طرح برای اولین وب سایت خود ، ابتدا باید سوالات زیر را در نظر گرفته و سپس با توجه به پاسخ های داده شده تصمیم گیری كنید :
۱. هدف شما از ایجاد سایت چیست ؟
۲. چه مقدار هزینه برای آن در نظر گرفته اید ؟
۳. چقدر می توانید وقت صرف این كار كنید ؟
در این مقاله قصد داریم با تشریح این سه سوال ، به شما در انتخاب یك طرح مناسب كمك كنیم .
۱.هدف شما از ایجاد سایت چیست ؟
برای سهولت كار ، وب سایت ها را در سه دسته كلی طبقه بندی كرده ایم . شما می توانید با بررسی آنها ، آنچه را مطابق نیازتان بوده و مناسب تر است ، انتخاب كنید .
الف ) تبلیغاتی :
این نوع سایت صرفاً شامل معرفی شركت و جزئیات مربوط به نحوه برقراری تماس می شود .
راه اندازی چنین سایتی بسیار كم هزینه بوده و به حداقل نگهداری و به روز رسانی نیاز دارد . هر طراحی می تواند با استفاده از قالب های صفحات وب ، خیلی سریع یك سایت تبلیغاتی طراحی كند . در این زمینه ، توجه شما بیشتر از طرح های گرافیك باید معطوف محتوا و دسترسی باشد ؛ بازدید كننده سایت باید بتواند به راحتی كار و فعالیت شما را بفهمد ( محتوا ) و به سرعت اطلاعات مربوط به برقراری تماس را بیابد ( دسترسی ) . باید تا آنجا كه ممكن است سایت خود را در موتورهای جست و جو و دایركتوری های مرتبط ثبت كنید . با استفاده از تگ های META و عبارات توصیفی می توانید مطمئن شوید كه جزئیات سایت شما در نتایج حاصل از جست و جوی كلمات كلیدی مربوطه ، نشان داده می شود . می توانید از روش های مورد استفاده رقبای خود نیز الگو بگیرید .
ب ) ارائه خدمات فروش :
این نوع سایت شامل معرفی شركت ، اطلاعات مربوط به برقراری تماس ، فرم نظر خواهی ، خصوصیات محصولات ، راهنما ، بروشورها و سوالات متداول در این زمینه است . با ایجاد چنین سایتی ، كار واحد فروش و مشتریان را سهولت می بخشید . در این نوع سایت می توانید برای ایجاد جذابیت بیشتر ، از طرح های گرافیكی و هنری استفاده كنید اما باز هم باید به دو مسئله محتوا و دسترسی توجه بیشتری داشته باشید .
محتوا باید مفید ، دقیق و به روز باشد ؛ احتمالاً به دلیل حجم زیاد اطلاعات ، سازماندهی محتوا با این ویژگی ها كار مشكلی است . به علاوه برای دسترسی بهتر ، پیمایش در سایت باید سریع ، آسان ، منطقی و یك دست باشد . فهرست مطالب باید كامل بوده و نام حوزه انتخابی شما تا حد امكان قابل فهم باشد . همچنین تا جایی كه می توانید نام سایت خود را در موتورهای جست و جو و دایركتوری های مرتبط ثبت كنید .
ج) فروشگاه :
این نوع سایت ، معرفی شركت ، اطلاعات مربوط به برقراری تماس ، كاتالوگ محصولات و سیستم پرداخت الكترونیك را در بر می گیرد .
این نوع سایت ، كاملاً در حیطه مخاطره آمیز تجارت الكترونیكی قرار می گیرد . چالش اصلی در این زمینه ، شكل طراحی و یا حتی مكانیسم سیستم پرداخت نیست ، بلكه مسئله مهم ایجاد هماهنگی بین سیستم فروش موجود و انجام سفارشات است . توصیه می شود این كار را به عنوان اولین فعالیت خود در وب به عهده نگیرید ؛ مگر اینكه پیش از این در یك بخش فروش و پذیرش سفارش از طریق پست فعالیت كرده باشید .
اگر تصمیم به ایجاد یك فروشگاه الكترونیكی دارید ، باید به خاطر داشته باشید كه تنها راه دستیابی به سود مناسب ، كاهش دادن هزینه ها در روند فروش خواهد بود .
كسب و كار الكترونیكی موجب تحول عمده ای خواهد شد ، اما نه لزوماً برای شما و نه همین حالا . از آنجائیكه باید كاملاً احتیاط كنید ، هزینه ایجاد این نوع سایت ، بیشتر از سایت های دیگر بوده و به علاوه جبران هزینه های راه اندازی آن بسیار مشكل است ، پس كاملاً احتیاط كنید .
۲. چه مقدار هزینه برای آن در نظر گرفته اید ؟
برای هر فرد با هر میزان هزینه ، طراحانی وجود دارند . اما به خاطر داشته باشید كه طراحی یك سایت ، تنها درصد كمی از هزینه های راه اندازی را تشكیل می دهد .
باید سایر هزینه های معمول شامل دریافت نام حوزه و میزبانی آن توسط یك سرور مناسب را نیز بررسی كنید . به علاوه باید هزینه حساب های پست الكترونیكی ، نگهداری مداوم و مدیریت سایت را هم در نظر بگیرید . در ساده ترین سطح ، هزینه های راه اندازی یك سایت عبارتند از :
اجاره نامه حوزه .
اجازه فضا در وب .
هزینه به روز رسانی محتوا .
هزینه كنترل حساب های پست الكترونیكی .
۳.چقدر می توانید وقت صرف این كار كنید ؟
در اینجا منظور از وقت اختصاصی ، زمانی نیست كه می توانید در ابتدا صرف كارهای ابتكاری جالب كنید ، بلكه مقصود كارهای تكراری و خسته كننده دیگر است ، از جمله غلط گیری ، چك كردن دائم موتورهای جست و جو ( به صورت هفتگی یا ماهانه ) ، بررسی مرتب صحت جزئیات و فعال بودن پیوندها ، به روز رسانی اخبار و غیره . اگر سایت شما اشتباهات اساسی داشته باشد ، موجب تضعیف ارتباط شما با مشتریان فعلی و از دست دادن مشتریان آتی خواهد شد .
پس از پاسخ به این سوالات می توانید جست و جوی خود را برای یافتن یك طرح وب آغاز كنید .
●یافتن طرح مناسب .
آسان ترین راه جهت پیدا كردن طراحی كه بتواند سایت مورد نظر شما را ایجاد كند ، جست و جوی سایت هایی است كه به نظرتان مناسب می رسند .
زمانی را صرف مرور سایت شركت هایی كنید كه می شناسید ، چه در حوزه كاری شما باشند و چه نباشند . بدین ترتیب از آنچه دیگران انجام داده اند ، ایده هایی می گیرید .
در موتورهای جست و جوی معروف به دنبال نوع فعالیت تجاری خود بگردید و نتایج را بررسی كنید .
پس از پیدا كردن سایت های جالب ، برای شناسایی طراح آنها سه روش وجود دارد :
در برخی سایت ها پیوندی به طراح آنها نیز وجود دارد .
نام آنها را در وب جست و جو كنید .
با مالك سایت تماس گرفته و از او نام طراح را بپرسید . البته توجه داشته باشید كه برخی سایت ها تمایلی به معرفی طراح خود ندارند و برخی نیز ممكن است سایت شان را خود طراحی كرده باشند .
در مرحله بعد ، فهرست حاصل از طراحان را طبق معیارهای زیر بررسی كنید تا تعداد آنها محدودتر شود :
آیا طراح طبق هزینه مورد نظر شما ، خدماتی را كه می خواهید ارائه می دهد ؟
آیا هزینه های بعدی راه اندازی سایت برایتان قابل پرداخت است ؟
آیا طراح می تواند در مدت زمان تعیین شده ،سایت را ایجاد كند ؟
آیا می توانید با فردی كه مسولیت طراحی سایت شما را بر عهده دارد مستقیماً صحبت كنید و به طور خصوصی وی را ملاقات كنید ؟ ( این مورد ، اهمیت زیادی دارد . )
آیا طراح مورد نظرتان ، فردی هست كه بتوانید با او كار كنید ؟
همه ما نگرش های متفاوتی نسبت به كار خود داریم و این نكرش ها بر نحوه فعالیت ما در گروه تأثیر گذار است . طراح باید قادر باشد خود را با گروه شما هماهنگ كند .
پس از تهیه فهرست كوتاه تر باید به منابع مراجعه كنید ، حساب های مالی را بررسی كنید و با طراحان مورد نظر خود در مورد جزئیات به بحث و بررسی بپردازید . در این مرحله باید با نوشتن قرارداد ، تعیین كنید كه دقیقاً به چه خدماتی نیاز دارید ، كار باید چه زمانی آماده باشد ، چه كسی آن را انجام دهد و هزینه كلی چقدر باشد . توصیه نهایی اینكه ، با تمام موسسات طراحی موجود در فهرست نهایی خود صحبت كنید و پیشنهادات آنها را مورد بررسی قرار دهید و نتیجه را یادداشت كنید ؛ سپس با مقایسه نتایج ، طراح مناسب را انتخاب كنید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست