چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

بررسی خصوصی سازی مخابرات کشور از دیدگاه دکتر هاشمی فشارکی


بررسی خصوصی سازی مخابرات کشور از دیدگاه دکتر هاشمی فشارکی

برخی صاحبنظران معتقدند که در تدوین برنامه سوم توسعه, به بحث خصوصی سازی مخابرات به صورت علمی نگاه نشده بود و دیدگاه جامع و مشخصی نسبت به این مسئله و اثرات و پیامدهای آن وجود نداشت

دکتر هاشمی­فشارکی، مدیر گروه خصوصی­سازی و آزادسازی مرکز تحقیقات مخابرات ، در این زمینه نظرات خود را با شبکة تحلیل­گران تکنولوژی ایران در میان گذارده است:

خصوصی­سازی نباید بر روند ارائة خدمات عام، تاثیر منفی گذارد

در حال حاضر دولت در قالب شرکت مخابرات ایران و به­ویژه شرکت‌های مخابرات استانی، وظیفه ارائه خدمات در مناطق روستایی و دورافتاده و نیز ارئة سرویس­های ارزان­قیمت به افراد کم‌‌درآمد را در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و ارتباطی برعهده دارد. درحالیکه شرکت­های خصوصی معمولاً در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سودده باشد و لزوماً ملاک عمل برای این شرکت­ها، تحقق عدالت اجتماعی نخواهد بود. بنابراین باید راهکارهایی اندیشیده شود که کیفیت ارائة چنین خدماتی تحت تاثیر تغییرات ساختار مخابرات قرار نگیرد و مناسبات حاکم بر بازار، آن را مختل نکند. به بیان دیگر، تداوم خدمات عام ( Universal Service Obligation ) باید مورد توجه برنامه­ریزان قرار گیرد.

تقسیم پهنای باند فرکانسی از وظایف دولت خواهد بود

تاکنون پهنای باند فرکانسی به­راحتی در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار می­گرفته است؛ اما با ورود شرکت‌‌های خصوصی، باید نگرش انحصاری شرکت مخابرات نسبت به این موضوع تغییر کند؛ به­گونه­ای که سایر ارائه­دهندگان خدمات به صورت خصوصی هم بتوانند از پهنای باند فرکانسی که محدود هم می­باشد، استفاده کنند.

دولت باید از انحصاری شدن بازار خدمات مخابراتی جلوگیری کند

با ورود اپراتورهای خصوصی به عرصة مخابرات، قیمت‌گذاری خدمات و تعیین تعرفه­ها از اهمیت زیادی برخوردار خواهدشد و اگر قوانین خاصی برای تنظیم بازار وضع و اجرا نشود، ممکن است بازار ارائة خدمات در انحصار برخی شرکت­ها درآید. به عنوان مثال، یک شرکت که در دو یا سه زمینة مختلف توانایی ارائة سرویس را دارد، می­تواند از طریق درآمد بیشتری که از سرویس موبایل نصیب خود می‌کند، قیمت خدمات تلفن ثابت را پائین بیاورد. این مسئله باعث می­شود که یک شرکت کوچک که فقط در زمینة تلفن ثابت فعالیت می­کند، نتواند با آن به رقابت بپردازد. البته نظارت دولت بر بازار به این معنی نیست که مانع از ارائة سرویس­های مختلف توسط شرکت­های خصوصی شود. اگر شرکتی خصوصی توانایی ارائه سرویس­های مختلف را دارد، می­تواند با دریافت پروانه، وارد بازار شود. بدین ترتیب، خصوصی‌سازی به صدور پروانة ارائه خدمات، منتهی می­شود. البته صدور پروانه به معنی عقد قرارداد بین وزارتخانه و شرکت‌های خدماتی نیست. بلکه با صدور پروانه به یک شرکت اجازه داده می­شود که طبق ضوابط مشخص، به فعالیت بپردازد.

وظایف حاکمیتی دولت در قالب نهاد تنظیم مقررات، اعمال می­شود

اولین و مهم­ترین اقدامی که باید انجام شود، تصویب و ایجاد "نهاد تنظیم مقررات" ( Regulator Body ) در وزارت می­باشد. با وجود اینکه تغییر ساختار وزارت پست و تلگراف و تلفن در برنامة سوم توسعه پیش­بینی شده­بود، تاکنون ساختار این نهاد در بخش مخابرات به طور دقیق تعریف نشده­است؛ اما اخیراً این مسئله در وزارت پیگیری شده­ و مقدمات تشکیل این نهاد فراهم شده­است.

نهاد تنظیم مقررات به طور مشخص در زمینه تقسیم باند فرکانسی، تعرفه‌ها، کیفیت خدمات و غیره، قوانینی را تنظیم می‌کند و همچنین به تعاملات حاکم بین اپراتورهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی می­پردازد.

به طور کلی مهمترین وظایف نهاد تنظیم مقررات را می­توان در محورهای زیر خلاصه کرد:

۱) واگذاری پروانة خدمات ( Licence ) به اپراتورهای دولتی و خصوصی بر پایة مقرراتی که توسط این نهاد تدوین و ابلاغ می­شود.

۲) مدیریت منابع کمیاب (تقسیم پهنای باند فرکانس، اجرای طرح شماره­گذاری)

۳) تعیین تعرفه­های خدماتی و ابلاغ آنها (سقف و کف قیمت­ها)

۴) تعیین استانداردهای مربوط به کیفیت ارائة خدمات

۵) تنظیم روابط متقابل بین اپراتورها برای تثبیت رقابت در بازار، همراه با حفظ بی­طرفی نسبت به اپراتورهای مختلف

۶) تدوین قوانین و مقررات برای تضمین ارائة خدمات و دسترسی عام ( USO )

راهکارهای پیش­بینی شده برای تداوم خدمات عام

با توجه به اینکه ایجاد دسترسی و خدمات عام، از وظایف نهاد حاکمیت (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) می­باشد، راهکارهایی در دست مطالعه ­است که شرکت‌های دولتی بتوانند ضمن ارائه سرویس‌های پایه در مناطق دورافتاده، با شرکت­های خصوصی به رقابت بپردازند.

یکی از روش­های قابل اجرا، به مزایده گذاشتن ارائة خدمات در مناطق دورافتاده می­باشد. به این ترتیب که هر شرکت دولتی یا خصوصی که در قبال ارائة چنین سرویس­هایی، هزینه کمتری از دولت دریافت کند و همچنین بتواند شرایط و استانداردهای لازم را برآورده سازد، مجوز کار می­گیرد. اخیراً این روش در برخی کشورها مانند شیلی و پرو اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

روش دیگر، پرداخت یارانه توسط وزارت به شرکت‌های دولتی می­باشد که هزینة آن هم می­تواند از طریق دریافت حق پروانه از شرکت‌های خصوصی، تأمین ‌شود.

ساختار شرکت­های مخابراتی دولتی باید تجاری شود

مسئله دیگر لزوم طراحی یک سیستم تجاری برای شرکت‌های دولتی است. تاکنون در شرکت‌های دولتی مخابرات، به موضوع برگشت سرمایه و سوددهی آن پرداخته نشده است و انتخاب سرویس­ها بدون توجه به مسائل اقتصادی و صرفاً با درنظر گرفتن ملاحظات تکنولوژیک بوده­است. از طرفی برای تحقق کامل برنامه­های خصوصی­سازی و نیز ایجاد رقابت منجر به ارتقای خدمات، شرکت­های دولتی باید مانند شرکت­های خصوصی اداره شوند و برای رسیدن به چنین هدفی، باید در ساختار جدید شرکت‌های مخابرات، نگاه و برنامه­ریزی تجاری ( Business planning ) حاکم شود. به این معنی که به جای تفکر صرفاً تکنولوژیک، باید به تکنولوژیهای جدید به صورت تجاری و خدماتی نگاه کرد.

نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که شرکت‌های مادر دیتا، موبایل و زیرساخت فقط در مرحلة گذر از ساختار دولتی به رقابتی و برای دورة زمانی تغییر ساختار، پیش‌بینی شده‌اند. با تکمیل این روند و در حالت ایده‌آل، وقتی که شرکت‌های استانی و یا هر شرکت خصوصی دیگر بتوانند هر نوع سرویس اعم از دیتا، موبایل و ثابت را ارائه کنند، وجود شرکت‌های مادر دیتا و غیره لزومی نخواهد داشت. حتی اگر این شرکت‌ها بخواهند ادامه حیات دهند باید خصوصی شوند؛ چون طبق برنامه­ فقط زیرساخت شبکة مخابراتی کشور در اختیار دولت باقی خواهد ماند.