جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خدای من , همه را به من بسپار


خدای من , همه را به من بسپار

مکه جای دلپذیری است , آنجا هنوز خدا یافت می شود مکه را باید قدر دانست , در روزگاری که خدا در جغرافیای جهان گستر و در پهنه دست درازی های عقل خودمحور گم شده است مکه و مدینه جاهایی است که در آنها می توانی از سنت , از مدرنیت ابزاری , از بنیادگرایی و از مکاتب تولیدی تلفیقی و تقلیلی و التقاطی و غیره و از اندیشه های آراسته یا پیراسته موجود یا ممکن بگذری و به انتهای مدرنیته برسی

مکه‌ جای‌ دلپذیری‌ است‌، آنجا هنوز خدا یافت‌ می‌شود. مکه‌ را باید قدر دانست‌، در روزگاری‌ که‌ خدا در جغرافیای‌ جهان‌گستر و در پهنه‌ دست‌درازی‌های‌ عقل‌ خودمحور گم‌ شده‌ است‌ مکه‌ و مدینه‌ جاهایی‌ است‌ که‌ در آنها می‌توانی‌ از سنت‌، از مدرنیت‌ ابزاری‌، از بنیادگرایی‌ و از مکاتب‌ تولیدی‌ تلفیقی‌ و تقلیلی‌ و التقاطی‌ و غیره‌ و از اندیشه‌های‌ آراسته‌ یا پیراسته‌ موجود یا ممکن‌ بگذری‌ و به‌ انتهای‌ مدرنیته‌ برسی‌. این‌ نهایت‌ همان‌ جایی‌ است‌ که‌ تو درآن‌ غروب‌ زمان‌ را در طلوع‌ وجود خودت‌ می‌بینی‌ و تمرکز مکان‌ در یک‌ نقطه‌ را نیز. اینجا همان‌ جایی‌ است‌ که‌ افسانه‌های‌ خلقت‌ آدم‌ و زمین‌ و اسطوره‌های‌ بعثت‌ و هجرت‌ و خیال‌پراکنی‌های‌ ظهور عدالت‌گستر و داستان‌های‌ هولناک‌ قیامت‌، همه‌ در اینجا، روی‌ این‌ سن‌ اتفاق‌ افتاده‌اند و بازیگران‌ تاریخ‌ بشری‌ همه‌ روی‌ صحنه‌ نقش‌ بازی‌ کرده‌اند. در آنجا تاریخ‌ فشرده‌ می‌شود و ذره‌ ذره‌ بی‌معنی‌. لحظه‌ یی‌ که‌ کنار کعبه‌ ایستاده‌ یی‌ خلقت‌ و قیامت‌ را نزدیک‌ به‌ هم‌ می‌بینی‌، پس‌ آنچه‌ میانشان‌ است‌ دیگر کوچک‌تر از این‌ می‌شود که‌ حتی‌ به‌ نگاه‌ات‌ بیارزد؛ و وقتی‌ که‌ کنار بقیع‌ ایستاده‌ یی‌، در عین‌ حال‌ که‌ داری‌ در کوچه‌های‌ مدینه‌ قدم‌ می‌زنی‌ به‌ نخلستان‌های‌ کوفه‌ و حدیث‌ جاودانه‌ و بی‌تاریخ‌ چاه‌ و درد و آه‌ و... و به‌ خدا هم‌ بیندیش‌... به‌ ابتدای‌ تاریخ‌ برو ولی‌ نه‌ با عینک‌ نکوداشت‌ و عبرت‌گیری‌ و پندپذیری‌ که‌ سنت‌گرایی‌ است‌ و نه‌ با معیار نقد علمی‌ که‌ تنها و قطعا بیش‌ از خودمدرن‌پنداری‌ نیست‌. نکند در زاویه‌ یی‌ از تاریخ‌، در سقیفه‌، یا نهروان‌، یا گوشه‌ خراب‌ شده‌ یی‌ جا بمانی‌ که‌ عین‌ بنیادگرایی‌ است‌. اینها همه‌ را رها کن‌، یعنی‌ که‌ از آنها گذری‌ کن‌ و نظری‌ و رها شو و سعی‌ کن‌ به‌ جای‌ اندیشیدن‌ به‌ این‌ تاریخ‌ سراپا فراز و نشیب‌، در عین‌ زندگی‌ در آن‌، از آن‌ رها باشی‌.

من‌ قوانین‌ و مقررات‌ صاحبان‌ آن‌ قطعه‌ از زمین‌ خدا را نمی‌دانم‌، اما از تو خواهش‌ می‌کنم‌ که‌ در پیچ‌ و خم‌ اعمال‌ و مستحبات‌ و واجبات‌، خدا را، آنی‌ که‌ دنبالش‌ می‌گردی‌ را گم‌ نکنی‌. مراقب‌ باش‌ که‌ طرف‌ حسابت‌ را، هدفت‌ را و سمت‌ و سویت‌ را اشتباه‌ نگیری‌. شاید به‌ فریب‌ جهت‌مندی‌ کوچه‌های‌ مکه‌ است‌ که‌ همه‌ قبله‌ را در آن‌ شهر گم‌ می‌کنند و به‌ جای‌ کعبه‌ به‌ تبعیت‌ از قبله‌ نماهای‌ دروغین‌ زمینی‌های‌ آسمانی‌نما به‌ سمت‌ جهت‌های‌ نادرست‌ سر به‌ سجده‌ می‌سایند. «تو» مراقب‌ باش‌، تو نباید که‌ اشتباه‌ هزاران‌ ساله‌ نوع‌ بشر را تکرار کنی‌. پس‌ وقتی‌ که‌ می‌خواهی‌ دلت‌ را به‌ جایی‌ پرتاب‌ کنی‌، درست‌ نشانه‌ بگیر...

کاش‌ بشود که‌ قواعد را کنار گذاشت‌. اگرنه‌ انسان‌ خود گمشده‌ خویش‌ را درکجا بیابد و خویشتنش‌ را در کدام‌ کنج‌ و کدام‌ گوشه‌ جست‌وجو کند؟ مگر ممکن‌ است‌.

حرمتت‌ مانعم‌ می‌شود که‌ اینگونه‌ با تو سخن‌ بگویم‌. اما بخاطر خدا، اگر تا به‌ حال‌ به‌ زایمان‌ فکر کرده‌یی‌، سعی‌ کن‌ حرفم‌ را بفهمی‌. اگر در آن‌ اندیشه‌، شده‌ تا به‌ حال‌ که‌ ذهنت‌ از درد و رنج‌ و سختی‌اش‌ که‌ همه‌ آن‌ را اصل‌ قضیه‌ می‌دانند و فراغ‌ را انتظار می‌کشند منحرف‌ شود و به‌ آنچه‌ در درون‌ جسم‌ و بلکه‌ جان‌ مادر است‌ متوجه‌ و معطوف‌ گردد، پس‌ این‌ بار نیز اندیشیدن‌ و قدر دانستن‌ این‌ موجود ارزشمند درونت‌ و این‌ ثمره‌ جسم‌ و جانت‌ و «آنچه‌ از تو باقی‌ می‌ماند» را به‌ هیچ‌ بهایی‌، حتی‌ به‌ بهای‌ از دست‌ رفتن‌ رکعات‌ نماز و تعداد دورهای‌ طواف‌ و خلاصه‌ صحت‌ اعمالت‌، از دست‌ نده‌. غنیمت‌ات‌ می‌شمارند، پس‌ چه‌ کسی‌ شایسته‌تر از توست‌ به‌ غنیمت‌ شمردن‌ خودت‌؟

خدا را بخوان‌؛ آن‌گاه‌ که‌ می‌خوانی‌اش‌ می‌شنود، آن‌گاه‌ که‌ خطابش‌ می‌کنی‌ مخاطبت‌ می‌شود و سخن‌ که‌ می‌گویی‌ هم‌سخن‌ات‌ می‌گردد و آن‌گاه‌ که‌ به‌ آرامی‌ گویی‌ که‌ در گوشش‌ نجوا می‌کنی‌ بی‌دریغ‌ از تو می‌پذیرد. پس‌ در این‌ لحظه‌ است‌ که‌ تو به‌ سمت‌ او گریخته‌یی‌ و در آغوشش‌ جا گرفته‌یی‌ و در پیش‌ رویش‌، رو در رو، رو در رو ایستاده‌یی‌. ایستاده‌یی‌ در حالی‌ که‌ می‌دانی‌ و می‌داند که‌ به‌ او نیاز داری‌؛ و چگونه‌ نداند، چون‌ اشک‌ تو سراسر، نیازت‌ را می‌نماید؟ و چون‌ نگاهش‌ بر تو می‌افتد به‌ گرفتن‌ آنچه‌ دارد و می‌خواهی‌ امیدوار می‌شوی‌. می‌داند که‌ چه‌ می‌خواهی‌ و می‌داند که‌ در درونت‌ چه‌ می‌گذرد. می‌داند، حتی‌ پیش‌ از آنکه‌ تو بگویی‌ و بر او پنهان‌ نیست‌ آنچه‌ که‌ داشته‌یی‌ و داری‌. می‌داند که‌ چه‌ می‌خواهی‌ بگویی‌ و زبانت‌ را به‌ کدام‌ واژه‌ می‌خواهی‌ بگشایی‌ و از آن‌ کلمه‌ چه‌ منظوری‌ داری‌؛ او، شک‌ نکن‌، که‌ می‌داند که‌ چه‌ می‌خواهی‌.

خدای‌ من‌! اگر رهایم‌ کنی‌ چه‌ کسی‌ پناهم‌ می‌دهد؟ و اگر پناهم‌ دهی‌ چه‌ کسی‌ مانده‌ که‌ از او رها نشده‌ باشم‌؟

خدای‌ من‌! همه‌ را به‌ من‌ بسپار ولی‌ من‌ خودم‌ را به‌ خودت‌ می‌سپارم‌.

خدای‌ من‌! بازگشته‌ ام‌ و مانند نیازمندان‌ عذر می‌خواهم‌ و می‌خواهم‌ که‌ بپذیری‌ و می‌دانم‌ که‌ می‌پذیری‌.

خدای‌ من‌! دست‌ خالی‌ برم‌ نمی‌گردانی‌ و رشته‌ امیدم‌ را قطع‌ نمی‌کنی‌ و نگاه‌ نیازمندم‌ را به‌ ناز دیدارت‌ نوازش‌ می‌دهی‌.خدای‌ من‌! اگر مرا نمی‌خواستی‌ چگونه‌ می‌توانستم‌ دعایت‌ کنم‌ و اگر به‌ من‌ محبت‌ نداشتی‌ چرا هنوز دوستت‌ دارم‌؟خدای‌ من‌! دوست‌ دارم‌ که‌ در پیش‌ رویت‌ بایستم‌ و از گناه‌ و بی‌وفایی‌ ام‌ نگویی‌ که‌ شرمنده‌ شوم‌، بلکه‌ از صفاو پاکی‌ ومحبت‌ وعشق‌ خودت‌ بگویی‌، تا لبریز از شور و سرتاپا معنویت‌ شوم‌، آنی‌ شوم‌ که‌ تو می‌خواهی‌.خدای‌ من‌! اگر بگویی‌ خطاکاری‌ می‌گویم‌ که‌ تو بخشنده‌یی‌ و اگر بگویی‌ که‌ آلوده‌ گناهی‌ می‌گویم‌ که‌ تو خدایی‌ و اگر مرا در آتش‌ دوری‌ات‌ تا ابد بسوزانی‌ در میان‌ سوختگان‌ و به‌ همه‌شان‌ می‌گویم‌ که‌ دوستت‌ دارم‌.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.