دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
معرفی مراکز معتبر تعمیر کشتی در ایران و جهان
تعمیر کشتی در جهان مقولهای است که حمل و نقل دریائی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد چراکه مالکان کشتی برای حفظ و نگهداری کشتی نیاز به تعمیر آن دارند. این ضرورت سالهاست که در کشورهای مختلف احساس شده و تجربه آنها در جذب کشتیها برای تعمیر و ارزآوری بیانگر اهمیت صنعت تعمیر کشتی است.
در حال حاضر کشورهائی توانستهاند رتبههای اولیه را در بخش صنعت تعمیر کشتی به خود اختصاص دهند که در سایر بخشهای اقتصادی حرفی برای گفتن ندارند.
متأسفانه علیرغم اینکه شرکتهای کشتیرانی ایرانی در منطقه اول و در جهان جزو کشورهای مطرح هستند. در بخش ساخت و تعمیر کشتی از قافله عقب میباشد.
امید که این عقبماندگی با آسیبشناسی بیشتر و شناخت ضعف و قوت هرچه زودتر جبران شود.
در پی معرفی شرکتهای معتبر خطوط کشتیرانی و کشتیسازی ایران و جهان، به سراغ شرکتهای تعمیر کشتی رفتهایم. البته رویکرد اصلی بیشتر معرفی شرکت معتبر تعمیرات است چراکه اگر نسبت به معرفی همه آنها اقدام میکردیم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
● دبی
شیخ راشدبن سعیدالمختوم در سال ۱۹۷۱ میلادی حوضچههای خشک دبی را بنیانگذاری کرد. امروزه حوضچههای خشک دبی بهعنوان یک مرکز پیشرو در ارائه خدمات کشتیسازی و تعمیرات کشتی در جهان مطرح و حوزه اصلی فعالیتهای آن در اروپا و خاور دور است. این شرکت بزرگ تاکنون در بخش سیستم مدیریت کیفیت، مجوز ایزو ۹۰۰۱ و ۲۰۰۰ و در بخش سیستم مدیریت ایمنی، مجوز ۱۹۹۹ ـ ۱۸۰۰۱ OHSAS را دریافت کرده است.
از سال ۱۹۸۳ میلادی که این شرکت فعالیت خود را به کشتیسازی نیز بسط داده است تاکنون، پنج هزار فروند کشتی در انواع و سایزهای مختلف از جمله ULCC و VLCC تعمیر کرده است.
یاردهای تعمیر کشتی این شرکت با ۸۵۰۰ کارگر ماهر از ۳۰ کشور جهان، یکی از بزرگترین مارکز تعمیر کشتی در جهان به شمار میرود. این شرکت سه حوضچه خشک با ابعاد ۳۶۶٭۶۶، ۴۱۱٭۸۰، ۵۲۱٭۳۲ متر دارد.
این مجموعه کشتیسازی دارای اسکلههائی به طول ۲۵۰۰ متر با ظرفیت پهلودهی به ۸ فروند کشتی ULCC بهطور همزمان است. اخیراً مقامات این شرکت طی پروژهای عمق اسکلههای این مجموعه را به ۵/۱۱ متر افزایش دادهاند. از دیگر تجهیزات این مجموعه، تعمیر کشتی با ۱۰ دستگاه جرثقیل ریلی است. در ماه آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی این یارد کشتیسازی یک جرثقیل شناور با ظرفیت ۲ هزار تن بار احداث کرد که قادر است بار را تا ارتفاع ۷۰ متر بالا ببرد. مابین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ میلادی، ۶۰ درصد کل کشتیهای VLCC و ULCC موجود در ناوگان دریائی جهان برای انجام عملیات تعمیری، حوضچههای خشک دبی را انتخاب کردهاند.
همچنین رشد چشمگیر منطقه خاورمیانه به خصوص در حوزه حمل و نقل دریائی بسیاری از کشتیهای باری را برای تعمیر، به سوی حوضچههای خشک دبی سوق داده است. طبق پیشبینی مقامات این شرکت، با توجه به رشد چشمگیر بنادر کانتینری در اطراف خلیجفارس و افزایش تعداد کشتیهای کانتینری فعال در منطقه دبی، بیشک تقاضا برای تعمیر در حوضچههای خشک دبی به شدت افزایش خواهد یافت.
● بحرین
مجموعه یاردهای تعمیر کشتی ASRY متعلق به ۷ کشور عضو سازمان اُپک (بحرین، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) است. این یارد تعمیر کشتی در سال ۱۹۶۹ میلادی با ظرفیت پهلودهی به کشتیهای VLCC و ULCC فعالیت خود را آغاز کرده است. از آنجائی که بحرین به لحاظ منابع انسانی و زیرساختهای صنعتی توسعه یافته بود و فضاهای بلااستفاده آن در وضعیت مناسبی قرار داشت، بهعنوان محل اصلی احداث این یارد انتخاب شد. همچنین دریای بحرین دریای آرامی است و از گزند امواج سهمگین و بادهای شدید به دور است و عمق آب نیز در سواحلش تا حدی رضایتبخش است.
یارد تعمیر کشتی ASRY یکی از معدود یاردهای تعمیر کشتی در جهان است که کشتیهای بسیار عظیم و غولپیکر را تعمیر میکند. عملیات احداث این یارد در سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز شد و در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۷ میلادی به مرحله بهرهبرداری رسید. از جمله تجهیزات اصلی این سایت ۲ داک شناور با ظرفیت پذیرش کشتیهای تا ۱۲۰ هزار dwt است که در سال ۱۹۹۲ میلادی به مجموعه اضافه شد. این شرکت دارای ۸ عدد پارکینگ، ۶ عدد یدککش به ظرفیت ۳۰ تن یک عدد جرثقیل شناور میباشد.
در حال حاضر ASRY یکی از مهمترین و فعالترین مجموعههای صنایع دریائی است که تحت همکاری کشورهای جهان عرب فعالیت میکند.
یکی از اصلیترین حوزههای فعالیتی این مجموعه، تعمیر کشتیهای تانکر مخصوص حمل مواد شیمیائی است که موفقیتهای شایانی نیز در این حوزه بهدست آورد. با توجه به شرایط مساعد جوی و وجود نیروهای انسانی ماهر و تجهیزات بسیار مدرن، ASRY یکی از بهترین گزینههای تعمیر کشتیهای تانکری است. همچنین در سالهای اخیر این شرکت حوزه فعالیت خود را به تعمیر کشتیهای مخصوص حمل LNG و کشتیهای حمل LPG نیز بسط داده است. هماکنون تعداد کشتیهای حمل LNG و LPG فعال در حوزه کشتیرانی کشورهای حاشیه خلیجفارس، روبه افزایش است. یارد تعمیر کشتی ASRY در این حوزه طی سالهای اخیر به موفقیتهای شایانی در جذب این نوع کشتیها که از جمله پیچیدهترین کشتیهای عصر حاضر به شمار میروند، دست یافته است. میزان درآمد این یارد تعمیر کشتی که بزرگترین مرکز تعمیر کشتی خاورمیانه به شمار میرود، در سال ۲۰۰۶ میلادی با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی، در حدود ۱۱۰ میلیون دلار اعلام شد که حجم عملیات تعمیراتی آن برابر با ۸ میلیون dwt بود. همچنین طی این سال، در مجموع ۱۵۳ فروند کشتی در این مجموعه نیز تحت عملیات تعمیراتی بودهاند که این رقم نیز نسبت به سال قبل آن ۱۶ درصد افزایش داشته است. میزان بهرهوری از ۳ داک خشک این مجموعه نیز طی سال ۲۰۰۶ میلادی به ۹۵ درصد رسیده که بالاترین رقم اعلام شده در تاریخ فعالیت این شرکت بوده است. گزارشها حاکی از آن است که شرکتهای بزرگ داخلی و خارجی از جمله شرکت نفتکش کویت، شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت دیناکوم یونان از جمله اصلیترین مشتریان یارد تعمیر کشتی ASRY به شمار میروند. علاوهبر تعمیر کشتی، تعمیر دستگاههای لایروبی از جمله دیگر فعالیتهای این مرکز تعمیر کشتی است. طبق آمار طی سال گذشته ۱۳ دستگاه لایروبی در این مجموعه تعمیر شده است. همچنین طی سه سال گذشته، تعمیر کشتیهائی با طول ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر در این مرکز تعمیر کشتی، ۳۰ درصد افزایش یافت. در حال حاضر ۲ عدد SHIPWAY به طول ۲۵۵ متر با بودجه ۲۰ میلیون دلار در حال ساخت است که در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی به بهرهبرداری خواهد رسید. ظرفیت آن ۱۵ هزار تن است. همچنین ساخت guaywall به طول ۱۰۰۰ متر جهت تعمیرات در کنار در برنامه میباشد. بدینترتیب این مرکز در حال تبدیل شدن به مرکز اصلی تعمیر کشتیهای بزرگ در منطقه است.
● کویت
شرکت HEISCO Marine در بندر Shuwaikh قرار دارد. دارای یک حوض شناور به طول ۳۲٭۱۹۰ متر و ظرفیت ۳۵ هزار تن میباشد. سینکرولیفت با ظرفیت ۵ هزار تن، ۵ عدد پارکینگ (berth) از ۹۰ تا ۲۳۰ متر و ۶ عدد جرثقیل از ظرفیت ۱۰ تا ۳۰ تن در محوطه باز یارد و جرثقیلهای ۱۰ تا ۲۰ تن در محوطه کارگاهها و انبارها از دیگر امکانات این شرکت میباشد.
● قطر
Nakilat یک شرکت کشتیرانی است که به منظور فعالیت در زمینه حمل و نقل LNG قطر در سال ۲۰۰۴ میلادی تأسیس شد. پیشبینی میشود تعداد کشتیهای حمل LNG این شرکت تا سال ۲۰۱۰ میلادی به ۵۶ فروند برسد.
مساحت این شرکت ۴۲ هکتار است و دارای ۲ حوض خشک به ابعاد ۱۰٭۸۰٭۴۰۰ متر و ۱۰٭۶۶٭۳۶۰ متر و یک حوض شناور به ابعاد ۳۸٭۲۲۰ متر با ظرفیت بالابری ۲۰ هزار تن میباشد.
استراتژی توسعه این شرکت در ۵ فاز خلاصه میشود.
فاز ۱ تعمیر و تغییر کاربری کشتیهای بزرگ VLCC، LNG، فاز ۲ تعمیر کشتیهای متوسط (۳۰ هزار الی ۸۰ هزار تن)، فاز ۳ ساخت سازههای فراساحل، فاز ۴ ساخت کشتیهای کوچک با ارزش افزوده بالا تا طول ۱۲۰ متر و فاز ۵ جهت تعمیر کشتیهای کوچک میباشد.
ساخت یارد در پائیز ۲۰۰۷ میلادی شروع و در انتهای سال ۲۰۰۹ اتمام خواهد شد.
● عربستان سعودی
شرکت APMMS یکی از اعضاء گروه ACTO Aervices میباشد که از سال ۱۹۷۵ میلادی در عربستان سعودی تشکیل شده است.
گروههای کاری این شرکت در زمینه خدمات ترمینالی بندر، پشتیبانی فراساحلی، تعمیرات کشتی، تعمیرات کلی، تعمیر و نگهداری سازههای فراساحل، مدیریت کشتیها و خدمات ایمنی میباشد.
این شرکت به همراه مجموعه ATCO تاکنون مدیریت و تعمیرات نگهداری ماشینآلات بسیاری از بنادر مهم مانند بندر جده، جیران، الربیق و ... در کشور عربستان سعودی را طی قراردادهای ۱۰ ساله به عهده گرفته است.
یارد تعمیراتی البکری دارای کارگاههای تخصصی برای تعمیرات انواع موتورهای اصلی و متفرقه، توربینها، ژنراتورها، سوئیچبورد، تجهیزات عرشه، توربوشارژرها و ... میباشد.
یارد تعمیراتی دنا Dena BMS Co.Ltd دارای ۲ عدد داک شناور میباشد. دارای تجهیزات فنی و ماشینآلات مرتبط با فعالیت یارد بوده که در فضائی در حدود ۵۰ هزار متر مربع نصب شده است.
شرکت Zamil علاوهبر تعمیر کشتی، تنها شرکت سازنده کشتی در کشور عربستان سعودی میباشد که دارای توانائی در زمینه ساخت کشتی، تعمیرات کشتی، تغییر کاربری کشتیها، مهندسی دریائی، تأمین قطعات و تجهیزات شناور و تعمیرات زیرآبی میباشد.
این یارد در یکی از مناطق استراتژیک در خلیجفارس در نزدیکی یک منطقه بزرگ نفتی در بندر شاه عبدالعزیز در محل ۱۵ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است.
این شرکت تاکنون تعمیر ۳ کشتی تا طول ۸۰ متر و تغییر کاربری ۵ کشتی کوچک را انجام داده است.
کل مساحت یارد در حدود ۴۰۰/۱۲۱ متر مربع برای ساخت و تعمیر کشتی میباشد و دارای امکاناتی از جمله سینکرولیفت تا ظرفیت ۱۵۰۰ تن و طول ۸۰ متر با توانائی سرویس به ۹ پارکینگ، یک دستگاه جرثقیل موبایل تا ظرفیت ۱۰۰ تن و یک فروند جرثقیل شناور ۲۰۰ تنی است.
● چین
در کشور چین بیش از ۱۴۰ شرکت تعمیراتی فعالیت میکنند با این حال بسیاری از شرکتهای کشتیرانی در جهان علاوهبر آنکه شرکت COSCO چین را یکی از بزرگترین کشتیسازان جهان میدانند، این شرکت را بهترین گزینه انتخابی برای فعالیتهائی از جمله تبدیل و تعمیر کشتی در خاور دور میدانند.
این شرکت همزمان با آغاز فعالیت کشتیسازی خود در سال ۲۰۰۱ میلادی فعالیت تعمیر و تبدیل کشتی را نیز در لیست فعالیتهای خود قرار داده است. در حال حاضر شرکت کشتیسازی و تعمیر کشتی COSCO دارای ۱۳ داک (حوضچه) است که دامنه ظرفیتی آنها از ۳۰۰ هزار dwt آغاز میشود و به ۵۰ هزار dwt ختم میشود. این شرکت که مقر اصلی آن در استان نان تانگ قرار دارد سالانه بهطور متوسط ۶۰۰ فروند کشتی بزرگ را تحت عملیات تعمیری قرار میدهد. در بخش تعمیر کشتی فعالیت اصلی این شرکت در حوزه کشتیهای تانکری، حمل مواد شیمیائی، LPC، LNG، کشتیهای فلهبر و کانتینری است اما در بخش تبدیل (کانورژن) فعالیت این شرکت به تبدیل کشتیهای تک جداره به دو جداره، تبدیل کشتیهای تانکری به کشتیهای کانتینری لنگردار و تبدیل کشتیهای تانکری به کشتیهای هوی لیفت (heavy lift) مربوط میشود.
شرکت تعمیر کشتی بیولیان داک یارد که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شده است در غرب بندر شنزن و در فاصله ۲۰ مایل دریائی هنگکنگ قرار دارد. این شرکت بهعنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر تعمیر کشتی چین بهصورت حرفهای فعالیتهای مربوط به تعمیر کشتی، کانورژن (تبدیل یک نوع کشتی به نوع دیگر) و تعمیر تجهیزات فراساحلی را دنبال میکند این شرکت که دارای مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ هزار متر مربع است دارای اسکلههائی با طول در مجموع ۵۱/۰ متر است. از جمله تجهیزات این شرکت میتوان به دو داک شناور با ظرفیت ۸۰ و ۴۰ هزار dwt اشاره کرد. این شرکت از آغاز فعالیت تاکنون بهطور متوسط ۲ هزار فروند کشتی را تحت عملیات تعمیر و کانورژن قرار داده است.
یارد کشتیسازی SUMEC جین جیانگ (VSS) دارای یک راه آبی ۱۲۰۰ متری و یک مساحت عملیاتی ۲۸۰ هزار متر مربعی است. این یارد به ویژه کشتیسازی، تعمیر کشتی، جداسازی قطعات کشتی، مقاومسازی سازههای فولادی در برابر خورندگی، محافظت از صفحات فولادی و تولید پوششهای مخصوص است. این یارد دارای امکانات و تجهیزات برای ساخت و تعمیر همه نوع کشتی با ظرفیت کمتر از ۸۰ هزار dwt را داراست.
● سریلانکا
یارد کشتیسازی و تعمیر کشتی کلمبو کلمبوداک یارد فعالیت خود را از سال ۱۹۷۴ آغاز کرده، دارنده بزرگترین تجهیزات فنی در حوزههای کشتیسازی و تعمیر کشتی است. این شرکت که در بندر کلمبو سریلانکا واقع شده است از آنجا که به اسکلههای آب عمیق دسترسی دارد یکی از مهمترین و فعالترین یاردهای کشتیسازی و تعمیر کشتی در جهان به شمار میآید. این شرکت با نام اختصاری ۴CDL داک خشک دارد که بزرگترین آن با ظرفیت ۱۲۵ هزار dwt، از امکانات تعمیر کشتی برخوردار است. این شرکت دارنده مجوز کیفیت کنترل ایزو ۲۰۰۰ـ ۹۰۰۰ است.
به این ترتیب پذیرای بسیاری از مشتریان داخلی و بینالمللی است و تاکنون تعداد بسیاری از کشتیهای تانکری، فلهبر، باری، مسافربری کروز، تحقیقاتی و کانتینری را تعمیر کرده است.
از مجموع ۴ داک خشک CDL، کوچکترین آن دو داک با ۹ هزار dwt ظرفیت است که برای تعمیر و ساخت کشتیهای کوچک ماهیگیری و حتی قایق استفاده میشوند. بزرگترین داک خشک که ظرفیت ۱۲۵ هزار dwt دارد برای ساخت و تعمیر کشتیهای تانکری، فلهبر و کشتیهای حفاری است. از داک خشک دیگری که دارای ظرفیت ۳۰ هزار dwt است، معمولاً برای ساخت و تعمیر کشتیهای فیدرینگ استفاده میشود.
طبق آمار بهطور متوسط سالانه ۱۰۰ فروند کشتی در این حوضچههای خشک، تحت عملیات تعمیری قرار میگیرند. این شرکت از ماه مارس سال ۱۹۹۳ تحت همکاری مشترک با شرکت اونومیچی ژاپن، اپراتوری میشود.
● کره جنوبی
یکی از عمده فعالیتهای شرکت کشتیسازی هیوندای میپو که زیرمجموعه شرکت هیوندای بزرگ است از آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۹۷۵ تاکنون، علاوهبر کشتیسازی، تعمیر کشتی و انجام عملیات کانورژن بوده است. این شرکت سالانه بهطور متوسط ۲۰۰ فروند کشتی را تحت عملیات کانورژن قرار میدهد که از جمله اصلیترین آنها تبدیل کشتیهای محصوص حمل LNG به کشتیهای فلهبر، کشتیهای تانکری به کشتیهای مخصوص حمل دام و کشتیهای فلهبر به کشتیهای حمل مواد مایع است. این شرکت که تحت یک قرارداد همکاری مشترک با شرکت ویناشین ویتنام همکاری میکند قصد دارد این تجارت تعمیر کشتی را به کشور ویتنام نیز منتقل کند. از آنجا که شرکت هیوندای ـ ویناشین (HVS) که تحت همکاری هیوندای میپو و ویناشین در ماه آوریل سال ۱۹۹۹ تأسیس شده از آنجا که در کشور ویتنام قرار دارد بیشک با بهرهگیری از نیروی کار ارزان قیمت میتواند در حوزه تعمیر کشتی بسیار موفق ظاهر شود.
● ویتنام
شرکت کشتیسازی ویتنام در سال ۱۹۷۲ میلادی تأسیس شد. این شرکت دارای ۲۰ یارد تعمیرات کشتی و ۳۲ شرکت وابسته است که ۱۵ هزار نیروی ماهر در آن مشغول به کار میباشند. حوضچه خشک آن همه نوع کشتی تا ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وزن ناخالص را پذیراست.
از اهداف توسعه این شرکت توسعه و بهبود یاردهای تعمیراتی به منظور تعمیرات کشتی تا ظرفیت ۴۰۰ هزار تن وزن ناخالص است.
● مالزی
کارخانه Brooke در سال ۱۹۱۲ تأسیس یافت و سپس به دولت واگذار شد و بهعنوان یک شرکت نیمه دولتی مشغول انجام تعمیرات شناورها و ماشینآلات بخش دولتی و البته خصوصی شد.
در سال ۱۹۳۲ میلادی فعالیتهای کشتیسازی این کارخانه تحت کنترل هیئتمدیرهای دولتی قرار گرفت. در سال ۱۹۷۷ میلادی، دولت مرکزی مالزی حکم قانونی ۱۰۰ درصد دولتی شدن آن را صادر کرد. در حال حاضر هم بزرگترین کارخانه سازنده کشتی در Sarawak مالزی است.
شرکت MSE مالزی در طول ۲۲ سال اخیر موفق به ثبت رکوردی فوقالعاده در تعمیر و بازسازی انواع کشتیهای مالزی در منطقه خود شده است. این شرکت از پرسنلی ماهر، فنی، تجهیزات مدرن و موقعیتی استراتژیک برخوردار است. تاکنون بیش از ۲۰۰۰ فروند کشتی را تعمیر و بازسازی کرده است.
بهعلاوه این شرکت مجهز به ۲ حوضچه بزرگ با ظرفیت ۴۵۰ هزار dwt و ۱۴۰ هزار dwt و تجهیزات بالابر ۵۰ هزار dwt است که میتواند تمامی خدمات مورد نیاز تعمیر شناورها را فراهم سازد.
فعالیتهای این شرکت شامل تعمیر و بازسازی کشتی، بازرسی کلی، بازرسیهای ویژه، تعمیرات دورهای، تبدیل کشتی و افزایش عمر کشتی از قبیل بازرسیهای فنی داخل و خارج بدنه کشتی و احیاء آن و همچنین رنگ و پوشش مخازن، معاینه ماشینآلات و تجهیزات کشتی است. این شرکت تاکنون موفق به تعمیر و بازسازی انواع شناورها از قبیل فرآوردهبر، کانتینربر، کشتیهای ماهیگیری، یدککش، دوبه و همچنین کشتیهای جنگی مجهز به سلاحهای کامل و سیستمهای اطفاء حریق شده است.
● سنگاپور
شرکت کشتیسازی جورانگ سنگاپور که تحت مالکیت SembCorp Marine درآمده است بهعنوان مرکزی برای ارائه خدمات کامل به انواع کشتیها در زمینههای مختلف از قبیل ساخت، تعمیر و تبدیل کشتی و همچنین خدمات فراساحلی است.
کارخانه ساخت کشتی جورانگ در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار دارای چهار حوضچه خشک با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار dwt و اسکلهای به طول ۲۷۲۸ متر با آبخور ۹ متری است.
● ژاپن
شرکت ایماباری با برخورداری از ۶۶ هزار متر مربع فضای روباز محوطه کارخانه و ۲۶ هزار مربع فضای سرپوشیده که در آن بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار میباشند تا به امروز به ساخت و تعمیر انواع کشتیها پرداخته است.
این کارخانه از ۲ حوض خشک به ابعاد ۸/۱۶٭۱۰۷ متر و دیگری به ابعاد ۲۵٭۱۶۱ متر برای تعمیرات کشتی برخوردار است.
شرکت ناگازاکی در سال ۱۸۷۵ میلادی کارخانه کشتیسازی ناگازاکی بهعنوان اولین مجموعه تعمیرات کشتی جنگی ژاپنی کار خود را شروع کرد و از ابتدای قرن نوزدهم میلادی با ساخت چند حوض خشک اقدام به تکمیل و تجهیز لازم برای ساخت و تعمیرات کشتیها نمود. در این کارخانه تاکنون انواع کشتیهای LPG و LNG، مسافربری و نظامی تعمیر شده است.
● آلمان
شرکت Kroegerwerft با داشتن ۳۰۰ نفر کارمند شرکتی متوسط است که افتخارش در هنر و تبحر در کار، کیفیت و انعطافپذیری است.
این شرکت دارای تجهیزات پیشرفتهای است که همواره در حال ارتقاء و سرمایهگذاری برای فائق آمدن بر رقابتهای آینده است.
این کارخانه در منطقهای استراتژیک میان دریای شمال و بالتیک در یکی از شلوغترین آبراههای جهان قرار دارد.
تأسیسات شرکت Lioyd Werft در برمرهاون مجهز به کلیه لوازم و تجهیزات فنی مورد نیاز میباشد که آن را به یک شرکت بزرگ کشتیسازی تبدیل کرده است.
این شرکت در صنعت آلومینیوم و فلزات ضدزنگ نیز فعال است و هر نوع مواد مورد نیاز سفارشی را تولید میکند این مواد در صنایع غذائی هم کاربرد دارند.
این شرکت موفق به دریافت گواهی استاندارد از مؤسسات استاندارد صنعتی آلمان (DIN) و استاندارد بینالمللی ۹۰۰۱ ISO شده است. تمامی محصولات این شرکت براساس ضوابط مؤسسات ردهبندی انجام میشود. این شرکت مجاز به انجام بازرسیهای ردهبندی نیز میباشد. ضمناً براساس مقررات سولاس یک شریک با تجربه برای انجام استانداردهای ایمنی به حساب میآید.
اگر کشتی امکان رفتن به محل این شرکت را ندارد، کارشناسان آن آماده عزیمت به محل کشتی مورد نظر در سراسر جهان هستند.
شرکت Markisches MWH طی چند دهه اخیر بهعنوان یکی از مهمترین کارخانههای تولید انواع سوپاپ و شیرهای کنترل محسوب میشود. شهرت این شرکت در تنوع تولید و کیفیت فوق استاندارد آن است. شرکتهای تولیدکننده موتور همواره تولیدات MWH را از نظر عملکرد و ارزش برجسته آن ستایش میکنند.
شرکت MWH در سراسر جهان فعالیت دارد. عمدهترین مراحل تولید و همچنین تمامی فعالیتهای کارخانههای این شرکت در دفتر مرکزی آن واقع در Halver آلمان کنترل میشود. دیگر کارخانههای این شرکت در Grossbodungen (آلمان) و بوسان (کره جنوبی) واقع شدهاند.
شرکت MWH دفاتری در اکثر بنادر بزرگ جهان دارد که به کار تعویض قطعات و تعمیرات سبک، مشغول هستند. بهعلاوه شعبه Maerkisches در شمال آمریکا متقاضیان آمریکای شمالی را پوشش میدهد.
● یونان
کارخانه کشتیسازی Elefsis بهعنوان یکی از بزرگترین کارخانههای کشتیسازی حوزه دریای مدیترانه در خلیج تحت حفاظت Elepis یعنی در حدود ۱۰ مایلی لنگرگاه Piraevs یونان مستقر است.
این کارخانه که در سال ۱۹۶۲ میلادی تأسیس یافت، از سال ۱۹۶۷ میلادی به بعد تحت مدیریت یکی از باتجربهترین تیمهای مدیریتی یعنی همان گروهی که کارخانه کشتیسازی Neorion را مدیریت میکند، بهطور خصوصی اداره میشود. حوزه اصلی فعالیت آن کشتیسازی، تعمیر کشتی، تبدیل کشتی و کارهای صنعتی است.
● اوکراین
شرکت Dobrynya&Co اوکراین در زمینه تعمیر و تبدیل کشتی تخصص دارد. در سال ۲۰۰۰ میلادی کیفیت خدمات این شرکت با گواهی ISO ۹۰۰۲ مورد تأیید قرار گرفت. مؤسسه استاندارد RMRS فعالیتهای تعمیر کشتی این شرکت را تأیید و گواهی کرده است. همچنین مؤسسات استاندارد DNV و MRS فرآیند شناسائی و عیبیابی نقاط ضعف و آسیبدیده بدنه کشتی را براساس استانداردهای مدون IMO و IACS و تمهیدات CAP -۱، ۲ بینالمللی ردهبندی کردهاند.
این شرکت با اجاره حوضچهها و تجهیزات ساخت و تعمیر کشتی در شهرهای بزرگ اوکراین فعالیتهای خویش را دنبال میکند. تجهیزات تحت اجازه آن، توان بالا بردن و تعمیر شناورهائی با LOA تا ۲۶۰ متر و BM تا ۴۲ متر را دارد.
متخصصان حرفهای در زمینه تعمیر کشتی و همچنین شرکتهای تخصصی بخش خصوصی ماهر در امر تعمیر کشتی نیز با این شرکت قرارداد همکاری دارند.
همکاری با کارخانههای ساخت کشتی به آن کمک میکند که از یکسو از تجهیزات مدرن و فنآوری روز آنها در زمینه ساخت کشتی استفاده نماید و از سوی دیگر برای تعمیر و بازسازی کشتیهای علیالخصوص در زمینه بازسازی قطعات فولادی، پاکسازی و رنگ مخازن آب توازن کشتیها و دیگر مخازن حمل براساس مقررات مرسوم از قبیل HEMPEL، JOTUN و INTEANTIONAL و همچنین تعمیر انواع بویلر و توربین عمل کند.
شرکتهای کشتیرانی Novorossiysk و Arkhangelsk روسیه و Russochart آلمان و Novoship انگلستان و غیره از مشتریان دائم این شرکت هستند.
● هلند
گروه کشتیسازی دمن از توسعه یک کمپانی کوچک به نام دمن شیپ یاردز که در سال ۱۹۲۷ میلادی تأسیس شده بود، شکل گرفت. این شرکت در سال ۱۹۶۹ مفهوم ساخت یدککشها و قایقهای تجاری را براساس طراحیها و اصول ساخت استاندارد اینگونه شناورها ارائه کرد. مفهوم طراحی و ساخت استاندارد و الگوی ویژهای برای آنها، باعث شهرت و اعتبار جهانی این گروه شد.
شرکت نیهوس و وندن برگ با برخورداری از بهترین امکانات و کارشناسان و پیشینهای یکصدساله، در قلب بندر روتردام قرار دارد. تعمیر و نگهداری انواع مختلف ناوهای یدککش، کشتیهای باربری عادی، تانکرهای نفت و گاز و حملکنندههای مواد شیمیائی از جمله توانائیهای این یارد به شمار میرود.
این شرکت علاوهبر ارتقاء مداوم خدماتی که به مشتریانش ارائه میدهد، اطلاعات لازم را نیز از طریق اینترنت در اختیار آنها قرار میدهد.
● انگلستان
شرکت Cammell laird انگلستان در سال ۱۸۲۴ میلادی تأسیس شد و سابقهای طولانی و برجسته در صنعت دریانوردی دارد. کارخانه آن یکی از بزرگترین کارخانههای ساخت و تعمیر و تبدیل کشتی در انگلستان و بازار جهانی است که به دلیل فراوانی و کیفیت خدمات صنعتی و دریانوردی شهرتی بینالمللی پیدا کرده است.
علاوهبر آن، این شرکت در فهرست بورس سهام لندن نیز قرار دارد. کارخانه کشتیسازی آن از قدمتی طولانی در ساخت کشتی برخوردار است بهطوری که بیش از ۵ هزار کشتی در کارگاههای تحت نظر آن ساخته شده است. همچنین از وجود مهندسان متخصص، کارشناسان سیستمهای برقی، هیدرولیک، قطعات فلزی و عایقکاری، مشاوران طراحی مهندسی دریائی در یاردهای ساخت کشتی خود بهره برده است.
گروه A&P یکی از کارخانههای پیشتاز اروپا در زمینه تعمیر و تبدیل انواع کشتیها و همچنین انجام خدمات دریانوردی است. این کارخانه با استقرار در قسمتهای مهم سواحل انگلستان و اروپا و استانداردهای بالا و در عین حال کاهش هزینهها، به نیاز بازار پاسخ میدهد.
بهطور خلاصه گروه A&P گروهی است که از نیروی کار انعطافپذیر، مبتکر، ماهر و باتجربه برخوردار است. آنها متعهد به داشتن کیفیت بالا، ایمنی و حفظ محیط زیست هستند و در نقاط استراتژیک مستقرند و به رضایت مشتری، سرعت در عمل و کیفیت در کار اهمیت میدهند.
مترجمان: مهندس توماس گراگوسیان، اصغر نیکعهد، مهرداد علمداری، سپیده جواهری، مهتاب سروش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست