پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

«فتنه» ای دیگر


«فتنه» ای دیگر

در خیابان ها راه بروید و ببینید آنها مسلمانان به کجا می روند زمان زیادی طول نخواهد کشید که در می یابید آنها گویی در کشور خودشان زندگی می کنند این یک جنگ است و تنها دراین میان ما از خودمان دفاع می کنیم وگرنه به جایی می رسیم که مساجد از کلیساها بیشتر خواهد شد

از موضوعاتی که در سال های اخیر به عنوان بخش گسترده ای از مسائل اجتماعی و فرهنگی در جوامع اروپایی مطرح است، حضور اسلام به عنوان دینی شناخته شده در فضای حاکم بر اجتماع و زندگی اروپاییان است. این همزیستی فرهنگی اسلام با سایر ادیان دیگر در اروپا سابقه و تاریخچه ای پر رونق دارد که در این نوشتار مجالی برای طرح آن نیست. اما در سال های اخیر و خصوصا پس از حوادث یازدهم سپتامبر این ارتباط میان فرهنگی به یکباره و با دخالت لابی های فعال مستقر در مراکز تاثیرگذار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به هم خورد و وضعیت به صورتی پیش رفت که جامعه مسلمین متحمل بیشترین فشارهای اجتماعی در طول چندین دهه گذشته شد. این روند پرشتاب علیه اسلام در اروپا در سال ۲۰۰۷ با انتشار سبک جدید و بی سابقه ای از تبلیغات ضداسلامی در قالب انتشار و چاپ فراگیر کاریکاتور های موهن نسبت به پیامبر عظیم الشان اسلام به اوج خود رسید که در بسیاری از کشورهای غربی و البته اسلامی خشم مسلمین را برانگیخت.

آنچه امروز به عنوان پروژه ای جدید برای این روند تهاجم گونه سازمان یافته، حرکت تازه دیگری علیه اسلام است.این اقدام جسورانه در ماههای آغازین سال ۲۰۰۸ میلادی با به نمایش گذاشتن فیلمی شبه مستند علیه اسلام بار دیگر فتنه ای جدید را نه تنها بر ضد زندگی و حضور اجنماعی مسلمین در غرب بلکه علیه ایدئولوژی اسلامی و مبانی نظری اسلام نظیر مفهوم حیات‌بخشی چون جهاد و مهمتر از آن تقبیح قرآن به عنوان مانیفستی ضدحقوق بشری به نمایش در آورد.در همین راستا بوده است که سال گذشته گیرت وایلدرز سیاستمدار هلندی پیشنهاد طرحی را می دهد مبنی بر اینکه مسلمانانی که می خواهند در هلند اقامت داشته باشند، باید نیمی از قرآن را پاره کنند چراکه نیمی از این کتاب دینی را تعالیم خطرناک و اندیشه های تروریستی فرا گرفته است و او بود که برای نخستین بار از قرآن به عنوان کتاب فاشیسم یاد کرد.

"فتنه"عنوان فیلم کوتاه و شبه مستندی است که در فضای یکی از سایت های ویدئویی قرار می گیرد و در مدت دو ساعت پس از انتشار آن بیش از یک میلیون و ششصد هزار بازدید کننده داشته است. سازنده این فیلم از سیاستمداران مطرح هلندی و از بنیانگذاران حزب ائتلاف برای آزادی و همچنین از طرفداران شناخته شده قوانین منع مهاجرت خصوصا مهاجرت هایی که از کشورهای غیر غربی صورت می پذیرد می باشد.

ازدلایل آشکار نفوذ سیاست های صهیونیستی در انتشار این فیلم به اعتراف سازنده آن در مطبوعات هلندی زبان، ملاقات های وی با مقامات موساد و البته اولمرت و شارون و همینطور دیدارهای متعدد و پی در پی از تل آویو می باشد.

این فیلم کوتاه در پانزده دقیقه تنظیم شده است. موسیقی متن فیلم و چرخش های گزینشی دوربین و بخش های منتخب از حوادث یازدهم سپتامبر و انفجار قطار در مادرید و تصاویر دلخراشی از قربانیان حوادث مذکور به نوعی تلاش برای استراتژی مظلوم نمایی در برابر اذهان عمومی می باشد.فیلم با هشدار نسبت به حوادث تکان‌دهنده آغاز می شود.اولین نما به تصویر قرآن اشاره دارد که گویی فتنه، برگی جا مانده از قرآن کریم است و همینطور در ادامه در پنج بخش و با اشاره به برخی آیات و سوره های قرآن (انفال،نسا،محمد) ، مفاهیم ضداسلامی را به جلو می برد و در قسمت پایانی پیام نهایی(stop slamisation) به مخاطب تزریق می شود.بدنه اصلی فیلم در پنج نما طراحی شده است.

بخش اول در جلب توجه مخاطب به مفاهیمی چون ماهیت تروریستی اسلام و درآمیختگی اسلام با خشونت تاکید دارد.

بخش دوم اشاره مستقیم به یهود ستیزی مسلمین و همینطور جهاد فی سبیل الله به عنوان حرکتی برای مقابله با یهودیان معرفی می گردد.حتی در بخشی از یک مصاحبه تلویزیونی با کودکی خردسال و با استناد به صحبت های این کودک، یهودیان را از قول قرآن به قومی خوک‌صفت و بوزینه مسلک تشبیه می کند. در این هنگام موسیقی ملایمی بر متن حاکم می شود و بلافاصله تصاویر دلخراشی از حوادث یازدهم سپتامبر و برخی آموزش های نظامی مسلمانان به نمایش در می آید.

بخش سوم با تصویر محمد بویری آغاز می شود،جوانی که تئودور ون گوک فیلمسازی که به اسلام توهین کرده بود را به قتل رساند. در این بخش قسمتی از مصاحبه وی را نشان می دهد که می گوید: اگر فرصت فرار از زندان را داشتم و این موقعیت را داشتم که این کار را دوباره انجام دهم، والله همان کار را دقیقا انجام خواهم داد.پس از این نما تصویر بر می‌گردد و پیام در آمادگی کامل ذهنی مخاطب، القا می شود.

ـ درس بگیرید از تئودور ون گوگ

ـ درس بگیرید از نمونه ای که شما توانستید ببینید

ـ برای هزینه ای که با خونتان خواهید پرداخت.

این قسمت با نمایی از شمشیرهای به خون آغشته و پس زمینه ای تظاهرات مسلمین در اروپا به پایان می رسد.

بخش چهارم اشاره کوتاهی به مقوله تغییر مذهب دارد و همین طور مزیت و برتری اسلام بر سایر ادیان به صورتی که خروج از این آیین برابراست با مجازات اعدام که در این بخش هیچ منطق و دلیلی برای این موارد ذکر نشده است.

بخش پنجم با سخنان مرحوم آیت‌الله مشکینی در یکی از نماز های جمعه قم آغاز می شود که اسلام را به عنوانی دینی که قابلیت مدیریت جهانی را دارد،معرفی می کند. در ادامه به قسمتی از صحبت های رییس جمهور ایران اشاره دارد که وی هم پیام انقلاب را پیامی جهانی قلمداد می کند و اینکه این پیام در جغرافیا و زمان محدود نمی شود. پیام اصلی این قسمت توجه به انتشار سراسری و گسترده اسلام در جهان است که از آن با عنوان پروژه‌ای ضد تمدن غرب یاد می شود.

بخش بعدی فیلم از متن قرآن خارج می شود و به آینده اسلام در اروپا و هلند اشاره دارد. نمایش آمار جمعیت مسلمین در اروپا که بنا بر ادعای این فیلم به پنجاه و چهار میلیون نفر می‌‌رسد، در پس تصویر زنی مسلمان و محجبه در خیابان به مخاطب عرضه می گردد.فیلم با پاره کردن سخیفانه برگی از قرآن به پایان خود نزدیک می شود.این فیلم با پیام نهایی توقف اسلام گرایی و یا اسلامی سازی (stop slmisation) به پایان می رسد.

آنچه این بار در قالب فتنه ای جدید طراحی شده است، تنها بخش کوچکی از یک پروسه ضد اسلامی در غرب و ادامه دهنده توهین به مقدسات مسلمین در اروپاست.فتنه هایی که در پس چهره های خندان نمایندگان پارلمان های کشورهای اروپایی جا خوش کرده است. گویا عده ای از ترس سقوط دولت های آزادی محور و پشتیبان حقوق بشرشان به استراتژی فرار از جلو متوسل شده اند و لحظه ای را برای تضعیف اسلام در غرب ضایع نمی کنند.

اگر این نبود، چندی پیش موسسات تحقیقات اجتماعی بروکسل اعلام نمی کردند که تا بیست سال آینده، اسلام دین اول مردم پایتختهای اروپایی خواهد شد. ترس از اشاعه اسلام در میان مردم فرهیخته و دانشگاهیان اروپایی در نگاه اول در بردارنده مشی حق طلبی، و از زاویه دیگر واکنشی خصمانه نسبت به سیاست های دولت های اروپایی محسوب می شود.این امری ثابت شده است که هر چه تبلیغات علیه اسلام رونق بگیرد، دسته دسته بر مسلمانان افزوده خواهد شد و اتحاد و وحدت مسلمین با خداوند، کتاب و پیامبری واحد بیشتر تقویت می شود.

صالح زمانی