شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
فایده ای که خیرات دارد

مگر نمیگوییم که هر کس از دنیا برود، خوب یا بد اعمالش به همراهش هست، پس تلاوت قرآن، فاتحه، یا خیرات و ... چه فایدهای برای مُرده دارد؟ البته که هر کس از دنیا میرود، خوب یا بد اعتقادات و اعمالش را به همراه دارد. در برزخ از همان توشهای که اندوخته میخورد و در قیامت نیز با همان پرونده در پیشگاه حق تعالی جلّ جلاله محشور میشود و به او گفته میشود که خودت کتاب خودت را بخوانی، برای حساب تو کافی است:«اقْرَأْ کَتَابَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا» (الإسراء، ۱۴)کتابت (نوشته شده آنچه بودی و کردی) را بخوان. کافی است که امروز خودت حسابرس خود باشی.
بله، انسان همان است که اعتقاد دارد و عمل میکند، پس چه در این دنیا باشد و چه در عوالم دیگر، هر کجا که برود، خودش است که میرود، یعنی کتاب عقاید و اعمالش همیشه به همراه اوست. اما به چند نکته نیز باید توجه داشت:الف انسان وقتی از دنیا میرود، امکان عمل اختیاری از خودش ساقط میشود، اما آثار اعمال او همچنان باقیست و قاضیِ عادل، عمل و اثر عمل را با هم منظور میدارد و مینویسد، چنانکه فرمود اعمال و آثار آنها را در لوح محفوظ جمع میکنم. «إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَی وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ» (یس، ۱۲)این ماییم که مردگان را زنده میکنیم و هر چه را از پیش فرستادهاند و آثارشان را مینویسیم، و همه چیز را در لوحی نمایان بر شمردهایم.از این رو بسیار توصیه برای «باقیات الصالحات» شده است و از گناهانی که آثار سوء آنها همچنان جاری و ساری است نیز به شدت پرهیز داده شده است. پس، نامه اعمال همچنان تا قیامت باز است.
لذا معلوم میشود، پس از مرگ، آنچه از دنیا میرسد بر میّت مترتب میگردد، وگرنه باز بودن نامه اعمال، برای کسی که از دنیا رفته و اختیاری برای عملی ندارد، معنا و مفهومینخواهد داشت.ب فایده تلاوت قرآن، دعا، زیارت، خیرات و مبرات و صدقات و سایر نیکیها برای مُردهها، مانند فایده همین کارها برای زندهها میباشد.گاهی انسان کاری میکند که به ظاهر طرف مقابلش منتفع میشود و چه بسا خودش ضرر کند. مثلاً مقداری پول به مستمند و مستحق کمک میکند؛ یا مقداری هزینه کرده و خویشاوندان را به دیدار و صله دعوت میکند و یا وقت و آبرو و توان میگذارد تا به دیگران کمک نماید؛ در نگاه ظاهری، پول، توان، کار، اعتبار و ...، همه از حساب بذل کننده به حساب طرف مقابل رفته است، پس چه فایدهای برای خود او دارد؟ اما به نگاه باطن، همه به نفع خود او بوده است که اولاً اطاعت و عبادت کرده است و ثانیاً مراتب رشد خود را ارتقا داده است و ثالثاً برای فردای خود چیزی اندوخته است. همین طور است وقتی فاتحهای بر خیرات مُرده میخواند، یا زیارتی به نیابت میرود، یا پول و یا غذایی خیر میکند.
بدیهی است که ظاهراً میّت دیگر «اهدنا الصراط المستقیم» ندارد، هزینه هم ندارد و معده برای خوردن نیز ندارد و همه این کارها خیرش به زنده میرسد. زنده قرآن میخواند و مراتب وجودیاش بالاتر میرود، زنده پول خیرات را میگیرد و به رفع مشکلات مادی خود میپردازد و زنده غذای خیراتی را میخورد و رفع گرسنگی میکند، اما چون واسطه این فیض، همان شخص مُرده بوده است، خیر و اجرش به او نیز میرسد. در مَثَل مانند بسیاری از امور در حال حیات میماند، آیا اگر کسی به کسی پولی بدهد که برود از طرف او در فلان روستا مدرسه یا مسجدی بسازد و یا غذایی بدهد، خودش و واسطه اعمال در ثواب این کارها شریک نشده و فایده نمیبینند؟پس از یک سو، مُرده واسطه فیض و خیر میشود و از سوی دیگر شخص زنده و خیر کننده نیز خودش واسطه فیض و رحمت الهی به مُرده میشود.
مگر غیر از این است که در دعاها، خودمان را واسطه فیض دیگران قرار میدهیم، دعا میکنیم که خداوندا! پدرم ... مادرم همسرم فرزندام همسایهام کشورم ملتم و ...، یعنی به واسطه بندگی من و دعای من و عبادت من و ...، این فیض را به آنها برسان. برای مردگان نیز چنین است. مگر نه این است که خداوند متعال، رحمان و رحیم، به واسطه رضایت پدر، دعای مادر ... یا دیگران، گناهانی بر زندگان و مردگان میبخشاید و یا مشکل آنان را مرتفع مینماید؟ یا آن که به لسان اهل عصمت علیهمالسلام میگوید: «أللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُوْمِنینَ وَالْمُوْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ َالأحْیآءِ مِنْهُمْ وَالأمْواتِ» و خودش و دعایش را واسطه خیر برای دیگران مرده و زنده نمیکند؟ [اینها همه درس و دلیل است، برای کسانی که در وساطت، توسل و شفاعت شک و شبهه دارند]. پس همه عناصر عالم به هم مرتبط است و این ارتباط بین زندهها و مردهها نیز هم چنان باقی است و اعمال همگان آثاری دارد و آثارش باقی میماند و بر دیگران نیز مترتب میشود، چه مرده باشند و چه زنده.از این رو، در آموزههای اسلامیبه دو اصل مهم «ارتباط» و «اثر» بسیار تأکید شده است.
لذا حتی کاشت یا آب دادن به یک درخت یا سیراب نمودن یک حیوان نیز از قلم نمیافتد و اثر و ثواب دارد. چون آثارش هم چنان باقی ماند و منظور میگردد. چنانکهفرمود: اگر انسان فرد بیگناهی را بکُشد، گویی همه را کشته است و اگر سبب احیای کسی شود، گویی همه را احیا کرده است. پس، ارتباط باقیست، نامه اعمال باز است، آثار عمل نیز مترتب میگردد. لذا دعای زنده، ثواب خیرات و مبرات و نیکیها [که بین زندگان معمول میگردد] به از دنیا رفته نیز میرسد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست