یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
وقتی ضیا موحد از سفسطه گران میگوید منطق و تعهد به فلسفه را بیاموزیم
![وقتی ضیا موحد از سفسطه گران میگوید منطق و تعهد به فلسفه را بیاموزیم](/web/imgs/16/152/5eui21.jpeg)
من این توصیف را ناکافی می دانم. چه بسیاری از ایشان با جدیت به عقاید خویش پایبند هستند و حتی نظراتشان را در فرم های منظمی ارائه می کنند. در حقیقت آنچه فلسفه قاره ای یا اروپای متصل را از فلسفه تحلیلی جدا می کند «توجیه» است. هر چه ما در فلسفه تحلیلی استدلالی هستیم و می کوشیم مباحث مان دایر بر توجیه باشد، آنها کمتر به تقویت وجوه استدلالی کار خود علاقه نشان می دهند. «پل استون» فلاسفه را از منظر توجه به استدلال دسته بندی کرده و عقیده دارد بار استدلالی فلسفه اروپایی متصل کمتر است. البته ما می توانیم برای رصدکردن سفسطه ها از ابزار منطق استفاده کنیم؛ در حیطه «فرمالوژی» (صورت شناسی) مشکلی وجود ندارد. مثلا تعریف کامپیوتر به سادگی همان مهندسی برق به علاوه منطق است. جایگاه چنین پدیده ای از لحاظ علمی و تکنولوژیکی بسیار محفوظ است. اصولا پدیده های کاملا صوری به ندرت گرفتار مغالطه می شوند، ولی در حوزه عمومی باید از گفتار «این فرمالوژی» (غیرصوری) استفاده کرد. اساسا «این فرمالوژی» برای تبیین حوزه هایی بنیان می شود که احتمال مغالطه در آنها بالا می رود. ما می دانیم مردم از نوعی استدلال غیر صوری استفاده می کنند؛ به همین خاطر گفته می شود اگر کسی به مطالعه منطق ریاضی بپردازد تا خوب استدلال کند عمر خویش را تلف کرده است. اما کاربرد منطق «این فرمالوژی» یا غیرصوری این است که نشان می دهد منطق شهودی مردم چگونه کار می کند، به چه صورت به مغالطه می افتد و اساسا چگونه است که در گفت وگوهای عمومی مردم مغالطات یکدیگر را درک می کنند. کاربرد دیگر این گرایش، تدقیق در نوشته های فلاسفه است. بدین صورت که پاراگراف هایی از یک مقاله یا کتاب انتخاب می شوند تا بدانیم از چه استدلالی استفاده کرده اند یا دچار چه اِشکالی هستند. بدین ترتیب می توانیم روی فلاسفه ای که به استدلال و توجیه اهمیت کمتری داده اند تحقیق کنیم. این فعالیت ها بدین منظور انجام می شوند که ما از تعهد فلسفه دور نشویم.
منطق در ایران
در دوره ای، یعنی تا قرن هفتم منطق در ایران بسیار شکوفا بود. پس از آن مباحث منطقی به واسطه ترجمه های لاتین به اروپا رفت. من مقاله ای دارم که در آن نشان می دهم چهار فرمول که در مطالعات منطق موجهات به «بارکن» و «بوریک» نسبت داده شده در حقیقت از کشفیات «ابن سینا» بوده است. این نمونه ها نشان می دهد که ما تا چه پایه درخشان و دقیق بوده ایم. ولی فلسفه ما رفته رفته عرفان زده و طبعا از بار منطقی اش کاسته شد. فضایی که در ایران حاکم بود موجب شد منطق رو به ضعف و زوال بگذارد. در این زمینه تقصیر چندانی هم متوجه مردم ایران نیست. بعد از انقلاب نخستین کنگره بین المللی در ایران و تأسیس یک مدرسه منطق باعث شد بار دیگر ایرانیان فرصت کنند درباره منطق مطالعات بیشتری داشته باشند. کتاب مرحوم مصاحب در منطق جدید بسیار پیچیده بود و می توان گفت برای یک نوآموز راهی سربالا و سخت محسوب می شد. من کتابی ساده در منطق جدید نوشتم و همکارانم کارهای مشابهی کردند. هم اکنون دانشجویان و اساتید منطق ریاضی ما در حال سهیم شدن در منطق قرن بیستم هستند. مقالاتی که من و همکارانم می نویسیم در مهم ترین نشریه های جهان چاپ می شود و در همین مدت کم استعدادهای فراوانی کشف شده است. هنوز در زمینه منطق فلسفی کم کار هستیم؛ ولی می توانیم با سرمایه گذاری بیشتر و جذب دانشجو در این رشته نیز توفیقاتی به دست آوریم.
ضیا موحد
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری رئیس جمهور
هواشناسی آلودگی هوا تهران قتل شهرداری تهران سلامت پلیس راهور سازمان هواشناسی آموزش و پرورش پلیس قوه قضاییه سرقت
دولت چهاردهم قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت طلا بورس حقوق بازنشستگان دلار واردات خودرو بازار خودرو اربعین
محرم خودکشی عاشورا کربلا سینمای ایران ماه محرم امام حسین (ع) هنرمندان تلویزیون الناز شاکردوست کتاب
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ آزمون سراسری
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه فلسطین انگلیس اسرائیل جو بایدن چین دونالد ترامپ حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند لیگ برتر ترکیه کریستیانو رونالدو
هوش مصنوعی سامسونگ هواپیما ناسا ایلان ماسک
کاهش وزن طول عمر