پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
آینده بینان ایتالیایی
آیندهبینان هم در هنر و هم در سیاست، فعالیت چشمگیری داشتند. مارینت تی، وكیل و شاعر، رهبر گروه بود. او گذشتهها را مانع كارش میدید و میخواست با انتشار بیانیهای آینده هنر و سیاست را ترسیم كند. این گروه تا پس از جنگ جهانی اول، منحصراً فعالیت سیاسی میكرد. موسولینی ابتدا پیرو این گروه شد، اما به محض این كه به قدرت رسید، آنها را به سكوت واداشت و از سیاست كنارشان گذاشت.
گروه، مانیفستهایی را درباره هنرهای بصری، مجسمهسازی، نقاشی و موسیقی صادر كرد، ولی ما در این میان، منحصراً به نقش روسسولو و اهمیت او در موسیقی الكترونیك تكیه میكنیم.
روس سولو در جنگ راننده موتورسیكلت بود و در همانجا هم زخمی شد. او اعتقاد داشت كه سروصداهای جوامع، بهنوعی تبدیل به موسیقی قرن جدید شدهاند. او در مانیفست خود، هنر صداها (۱۹۱۳) مینویسد:
«زندگی قدیم ساكت بود. در قرن نوزدهم، با اختراع ماشین، صدا زاده شد. امروزه، صداها بر احساسات انسانها حكم میرانند.»
به اعتقاد او، بشر، ریتم و گام را نیز براساس نیازهای تاریخی خویش ساخته است و اجزای پیچیدهای چون پلی فونی، راههایی هستند كه به پیشرفت بشر در زمینه موسیقی كمك كردهاند. از آنجا كه موسیقی پیوسته پیچیدهتر شده است، به نظر او، تركیب صداها به عنوان زبان موسیقایی، گام منطقی بعدی است. او بعدها نوشت:
«ما باید این حصار تنگ صداهای صرفاً موسیقایی را بشكنیم و صداهای گوناگون جدیدی را كشف كنیم. بیایید در این شهرهای بزرگ بچرخیم و گوشهایمان را تیز كنیم، حتّی تیزتر از چشمهایمان و از تشخیص صدا ی لولههای آب، هوا، گاز، رفت و آمد ماشینها، چرخیدن پیچ و مهرهها، بالا و پایین رفتن پیستونها، چرخیدن چرخدندهها بر رویهم و خوردن پرچمها به دیركهایشان لذت ببریم. ما باید به هم خوردن درهای ساختمانها، همهمه بلند و آشنای جمعیت مردم، صدای ایستگاههای قطار، كارخانهها، چاپخانهها، ایستگاههای فشار برق قوی و متروها را به موسیقی خود بیفزاییم، زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم، جزو زندگی ما هستند.»
او در مانیفست دیگری به نام Musica Futurista مینویسد: «باید به تسلط ویكتوریایی به تمامی مفاهیم، از جمله موسیقی خاتمه داد و صداهایی را كه روح جمعیت، كارخانههای بزرگ، راهآهن، خطوط حمل و نقل، كشتیهای جنگی، اتومبیلها و هواپیماها را بیان میكند و واقعیت زندگی هستند، به موسیقی سنّتی خود بیفزاییم.»
نخستین كنسرت گروه توسط مارینتتی و روس سولو در سال ۱۹۱۴ برگزار شد. كنسرت شامل آثاری به نام چهار شبكه از صداها بود و با این عناوین اجرا شد: ۱. بیدار كردن پایتخت ۲. ملاقات ماشینها و هواپیماها ۳. شام در تراس كازینو ۴. زدوخورد در آبادی.
كنسرت با جدال خشونتباری بین نوازندگان و تماشاگردان پایان گرفت.
هر چند هیچ یك از آثار این گروه متأسفانه ضبط نشدهاند، اما بیتردید، آرای آنها با همه افراطی بودنشان، مبنای حركت بزرگانی چون وارز۴ و شائففر۵ قرار گرفت. امروزه میبینیم كه در اغلب آثار، بهخصوص موسیقی مردمی، صداهای محیط پذیرفته شدهاند. روس سولو باعث شد كه موسیقیدانها برای الهام گرفتن، نگاهی هم به محیط زندگی واقعی خود بیندازند و آنها را مجاب كرد كه ذهنها... و گوشهایشان را باز كنند.
۱. Luigi Russolo
۲. Filippo Tommaso Marinetti
۳. Pratella
۴. Varese
۵. Schaeffer
علی زارع
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه