چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تحویل مدرك بی واسطه طرح استفاده از Ebscodoc و Firstsearch
۶۵./. هزینه امانت بین كتابخانهای در كتابخانههای تحقیقاتی صرف كاركنان میشود با توجه به این مقدار هزینه و اصرار استفادهكنندگان برای دسترسی هر چه بهتر و بیشتر به اطلاعات، مدیران كتابخانهها به استفاده از خدمات تحویل مدرك بی واسطه تمایل بیشتری یافتهاند. طی یك پروژه كه در دانشگاه A&M تگزاس به اجرا گذاشته شده، دانشجویان و اعضاء هیأت علمی بخش اقتصاد كشاورزی به جای امانت بین كتابخانهای سنتی از Ebscodoc ،Paperfirst و Articlefirst استفاده نمودند. مشاركت كنندگان قادر شدند مواردی را كه در مجموعه خود ندارند از طریق سه دانشگاه سفارش دهند. از چهار كارگزار تحویل مدركISI،Ebscodoc ،BLDSC و UMI نیز استفاده میشد. استفادهكنندگان همچنین میتوانستند كارگزار مورد نظر و شیوه دریافت اطلاعات را كه بصورت ارسال از طریق فكس، پست، Ariel و پست پیشتاز بود، خود انتخاب نمایند. دادههای جمعآوری شده شامل الگوهای كاربردی استفاده از روشهای تحویل مدرك مختلف و كارگزاران تحویل مدرك، هزینهٔ اقلام، مسائل و مشكلات استفادهكنندگان در برخورد با خدمات تحویل مدرك و اطلاعات كلی راجع به رضایت استفادهكنندگان بود. افزایش قیمت نشریات ادواری كتابخانهها را مجبور به ارزیابی مداوم اشتراك مجلات و جلوگیری از ادامه اشتراك چاپی و دسترسی به آنها به منظور حداكثر استفاده از بودجه محدود خود نموده است و این به معنی حذف اشتراك نشریات میباشد. در نتیجه استفاده از امانت بین كتابخانهای بشدت افزایش یافته است.
از سال ۱۹۹۷-۱۹۹۱ تعداد مبادلات امانتبینكتابخانهای در كتابخانههای عضو انجمن كتابخانههای تحقیقاتی بیش از ۵۸ درصد رشد داشته است. (كایریلیدو و دیگران، ۱۹۹۸). آمارهای انجمن كتابخانههای تحقیقاتی نشان میدهد كه از سال ۹۷-۱۹۹۶ كتابخانههای عمومی A&M تگزاس بیشترین تعداد امانت گرفتن و امانت دادن را داشته است. (كایریلیدو و دیگران، ۱۹۹۸) درسال ۹۷-۱۹۹۶ دانشگاه A&Mتگزاس رتبه بیست و پنجم را در بین امانتدهندگان و رتبه هشتم را در بین امانت گیرندگان به خود اختصاص داده است (كایریلیدو و دیگران، ۱۹۹۸). بهرحال تعداد اقلام امانت گرفته شده توسط دانشگاه A&Mتگزاس ده هزار بیشتر از تعداد اقلام امانت داده شده است.با محاسبه هزینهٔ كاركنان كه هفتاد درصد بودجه امانت بین كتابخانهای این دانشگاه را به خود اختصاص میدهد. هزینهٔ فرایند درخواست از طریق امانت بین كتابخانهای بسیار بیشتر از هزینه امانت دادن اقلام میباشد. این فاكتورها كتابخانهها را به منظور مطالعه روشهای بهتر دستیابی از راه دور برای استفاده هر چه بیشتر كاربران و مطالعه گزینههای دیگر نسبت به خدمات امانت بین كتابخانهای دچار چالش نموده است.
این طرح آزمایشی به منظور امكان سنجی دسترسی به اطلاعات به صورت پیوسته و بیواسطه از طریق كارگزاران تحویل مدرك تجاری طراحی شده است. اهداف این طرح سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات و منابعی بود كه به صورت عادی و از طریق امانت بین كتابخانهای سفارش داده میشد. این طرح مدت زمان مورد نیاز برای پاسخگویی توسط كاركنان را كاهش داد و در نتیجه هزینه فرایند دریافت اطلاعات را كم نمود.طرح مذكور به منظور كمك در پاسخگویی به درخواستها بوجود آمد. آیا افراد فرصت آنرا خواهند یافت تا اطلاعات مورد نیاز خود را با هزینه مناسب فراهم نمایند؟ اگر این امر به وقوع بپیوندد، هزینه امانت بین كتابخانهای كاهش مییابد و به استفاده بیشتر و دسترسی آسانتر با كاهش هزینهها، افراد را قادر میسازد تا بدون از دست دادن مزایای امانت بین كتابخانهای از امتیازات تحویل مدرك پیوسته بهرهمند گردند. هرچند امانت بین كتابخانهای در دانشگاه تگزاس هزینه دسترسی به برخی منابع را كاهش داد، كاهش هزینه كاركنان، امانت بین كتابخانهای را خوشایندتر ساخت.
چنانچه افراد مقالات خود را از طریق روشهای بهتر و بیواسطهای نسبت به امانت بین كتابخانهای درخواست نمایند، هزینه كاری این فرایند به شدت كاهش مییابد و در نتیجه ارائه خدمات به صورت كارآمد میسر میگردد.مؤسسات دیگر تحویل مدرك پیوسته را به منظور حل این مسئله مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاند. كوچان و لی(۱۹۹۸) مدل دسترسی به خدمات مقالات مجلات پیوسته را با شركت كتابخانههای دانشگاهی یوتا مورد بررسی قرار دادند. افراد درخواستهای خود را به صورت الكترونیكی به كتابخانههای دانشگاهی یوتا ارسال مینمودند و درخواستها برای پاسخگویی به صورت خودكار به Ebscodoc میرسید. هر چند كوچان و لی قیمت هر مقاله را سی دلار برآورد نمودند، نتایج تحقیق نشان داد كه قیمتها بستگی به میزان خرید و شرایط و رفتار طبیعی خرید داشت. درمطالعه كوچان و لی دسترسی توسط كلید رمز شخصی محدود شده بود. اما در این مطالعه كلید رمز شخصی كنترل بیشتری نسبت به شركت كنندگان داشت و این امر به افراد خاص، اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در بخشهای مختلف این امكان را میداد كه اقلام مورد نیاز خود را به راحتی سفارش دهند.
بعلاوه یك سرور فعال كار آموزش دسترسی از راه دور را به دانشجویان انجام میداد. در كتابخانه عمومی سین سیناتی و بخشها، میلتون فندر (۱۹۹۵) طرحی ارائه داد كه در آن افراد میتوانستند اطلاعات خود را از طریق First search جستجو نمایند یا درخواست امانت بین كتابخانهای خود را به oclc PRISM تحویل نمایند. اما هنوز سفارشها بوسیله كاركنان امانت بین كتابخانهای چك میشد، با وجود اینكه استفادهكنندگان بایستی اطلاعات شخصی خود را وارد مینمودند باز هم مدت زمان زیادی صرفهجویی در وقت را میسر نمود، این یكی از جنبههای پر اهمیت خدمات تحویل مدرك بیواسطه به حساب میآید، چیزی كه باعث تشویق بیشتر میشد این بود كه تعداد خیلی كمی از اقلام سفارش داده شده درخود كتابخانه وجود داشت. در دانشگاه ایالت كلورادو سلرز و بیم (۱۹۹۵) امكان ارائه خدمات تحویل مدرك بیواسطه و با هزینه پایین برای تمامی جوامع دانشگاهی را با استفاده از Uncover۲ مورد مطالعه قرار دادند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند كه ارائه خدمات سریع شده است، اما هنوز به عنوان جانشین خدمات باواسطه از طریق امانت بین كتابخانهای مطرح است. مسائل و مشكلات محلی وجود داشت و اكثر كارگزاران و گزینههای تحویل نیازمند ارائه خدمات به صورت بهتر و كاراتری بودند.
اور و دنیس (۱۹۹۶) در دانشگاه مركزی كوینزلند، به كاركنان و دانشجویان تحصیلات تكمیلی اجازه دادند، به صورت مستقیم اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق دستیابی بیواسطه و پایگههای اطلاعاتی پیوسته، جستجو نمایند و درخواستهای خود را به صورت پیوسته ارائه نمایند. تصمیمگیری راجع به انتخاب بهترین تهیه كننده به عهده استفاده كننده بود. در مورد هزینه، مدت زمان مورد نیاز تا دریافت اطلاعات، كیفیت كپی و مدت زمان مكانیابی یك سفارش، استفادهكننده تصمیم میگرفت. بدین صورت مطالعه محققان مشابه به نظر میرسید، یكی از نتایج مثبت این بود كه استفادهكنندگان روشهای خوبی برای دسترسی به اطلاعات پیدا كردند و رضایت و شور و شوق استفادهكننده نهایی را به همراه داشت (اور و دنیس، ۱۹۹۶). نتایج دیگر مطالعات اور ودنیس میزان استقبال بیشتر از خدمات بیواسطه را نشان میداد. استفادهكنندگان همیشه فهرستها را قبل از سفارش چك نمیكردند.
برخی سفارشات بوسیله كاركنان بررسی میشد و شركتكنندگان هزینههایی برای انتخاب فنون جستجوی پایگههای اطلاعاتی پرداخت نمیكردند.در مطالعهای كه در دانشگاه ایلیونز جنوبی در ادوارد زویل توسط بهم و هانسن (۱۹۹۷) انجام شد. اعضاء هیأت علمی اجازه یافتند مدارك خود را از طریق سه كارگزار SIS, Ebscodoc ,UMI infostore و با استفاده از سه روش از طریق First search، با استفاده از تلفن یا فكس سفارش دهند ، این به استفادهكنندگان قدرت انتخاب میداد. طوری كه مطالعه حاضر نشان داد افراد ابتدا به چك موجودی و دارایی میپرداختند و در ابتدا تعدادی از استفادهكنندگان نسبت به سفارش اقلام بیمیل بودند اما در طول زمانی استفادهها افزایش یافت. این هم یك جنبه از مطالعه حاضر بود. هر چند یافتهها برگرفته از جامعه كوچكی بود اما در جهت شناسایی و پیشبینی رفتار خریداران، مفید واقع شد.طرح ترنتون و جكس (۱۹۹۷) در دانشگاه A&M تگزاس استفاده از نظام تحویل مدرك پیوسته ProQuest Direct را ممكن ساخت. آنها علاقهمند به شناسایی مسائل و مشكلات استفادهكنندگان در مواجهه با یك روش جستجوی بدون كمك كاركنان بودند، اكثر مسائل و مشكلات مربوط به موارد فنی میشد.
منابع:
Arkin, E. (۱۹۹۸), ``User initiated interlibrary loan Interlending & Document Supply, Vol. ۲۶ No. ۳, pp. ۱۱۹-۲۲.
Behm, K. and Hansen, J. (۱۹۹۷), ``Document delivery assessment at Southern Illinois University at Edwardsville;, Illinois Libraries, Vol. ۷۰ No. ۱, pp. ۳۱-۵.
Fender, K. (۱۹۹۵), ``Patron initiated interlibrary loan through FirstSearch: the experience of the public library of Cincinnati and Hamilton CountyJournal of Interlibrary Loan, Document Delivery and Information Supply, Vol. ۶ No. ۱, pp. ۴۵-۸.
Hunt, J. (۱۹۹۸), ``(Carl) UnCover as a substitute for or supplement to interlibrary loanCollege and Undergraduate Libraries, Vol. ۵ No. ۱, pp. ۴۵-۵۵.
Jackson, M.E. (۱۹۹۸), Measuring the Performance of Interlibrary Loan Operations, Association of Research Libraries, Washington, DC.
Kochan, C.A. and Lee, D.R. (۱۹۹۸), ``Utah article delivery: a new model for consortial resource sharing;,
Computers in Libraries, Vol. ۱۸ No. ۴, pp. ۲۴-۸.
Kyrillidou, M., OConnor, M. and Blixrud, J.C. (۱۹۹۸), ARL Statistics ۱۹۹۶-۱۹۹۷, Association of Research
Libraries, Washington, DC.
Orr, D. and Dennis, C. (۱۹۹۶), ``Unmediated document delivery and academic staff at Central Queensland
UniversityInterlending & Document Supply, Vol. ۲۴ No. ۴, pp. ۲۵-۳۱.
Sellers, M. and Beam, J. (۱۹۹۵), ``Subsidising unmediated document delivery: current models and a case
study", The Journal of Academic Librarianship, Vol. ۲۱ No. ۶, pp. ۴۵۹-۶۶.
Thornton, J.K. and Jackson, K.M. (۱۹۹۷), ``Using ProQuest Direct for do-it-yourself document delivery: a case
studyONLINE, March/April, pp. ۵۶-۶۳.
Walters, S. (۱۹۹۵), ``User behaviour in a non-mediated document delivery environment: the Direct Doc Pilot
project at Arizona StateComputers in Libraries, Vol. ۱۵ No. ۹, pp. ۲۲-۶.
Walters, S. (۱۹۹۶), ``End-user document delivery services: to mediate or not to mediateColorado Libraries,
Vol. ۲۲ No. ۳, pp. ۱-۱۱.
پانویس:
۱. Crowley, Gwyneth H. “Unmediated document delivery: a project using FirstSearch and EBSCOdoc” Interlending & Document Supply, Volume ۲۷, Number ۳, ۱۹۹۹, pp. ۱۲۲-۱۲۷.
متن اصلی مقاله
نوشته: جاینس اچ. كراولی(Gwyneth H. Crowley )
ترجمه: غلام حیدری
كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه رازی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست