سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
ارزش کارها بر پایه نیت ها
از نظر اسلام هر کاری تاثیر مثبت و منفی در زندگی بشر به جا میگذارد؛ زیرا انسان موجودی درحال شدن و ساخته شدن است. این صیرورت را بارها قرآن با به کارگیری واژه صیرورت مانند الیه المصیر (مائده، آیه ۱۸) بیان داشته است. انسان موجودی است که با کارهایش، خود و جهانش را میسازد. این خودی که با کارهای انسان ساخته میشود، خودی است که در جهان آخرت ظهور و بروز کامل مییابد و انسان براساس ساخته دست خود در قیامت ظاهر میشود. بسیاری از مردم به شکل جمادات یا چارپایان برانگیخته میشوند و در دوزخ عذاب میشوند؛ زیرا خود را در دنیا چنین ساختهاند و چهره و حقیقت خویش را در آینده آنطور که ساختهاند میبینند. در حقیقت انسان، شخص و شخصیت خویش را در دنیا میسازد و شاکله وجودی خویش را ترسیم میکند. همچنین انسان با کارهای خویش، دنیای پیرامون و محیط زیست خویش را میسازد. این ساخت محیط زیست اختصاص به دنیا ندارد، بلکه انسان جهان آخرت خویش را نیز خود میسازد.
هرکاری که انسان انجام میدهد محدوده وکیفیت جهانی را که در آن به سر خواهد برد، میسازد. از این رو در روایات از کلماتی که خشت زرین و سیمین بهشت آدمیمیشود، سخن به میان آمده است. کارهایی که تاثیرات شگرف خود را در آینده بشریت به جا میگذارد و زندگی اخروی انسان و شخصیت او را تثبیت میکند، کارهایی است که با نیت و قصد عامدانه و عاقلانه انجام میگیرد. هرکار خوب و بدی که انسان از روی عمد و قصد انجام میدهد، زندگی اخروی او را شکل میبخشد. از نظر اسلام، نقش نیت خیر و خوب، بسیار برجسته است.
از این رو هر عمل خیری، باید با نیت انجام گیرد. در روایات بارها به اشکال مختلف بر این نقش مهم توجه شده است، از جمله اینکه رسول ا...(ص) فرمود: انماالاعمال بالنیات؛ ارزش اعمال به نیت آن است. (المجموع، ج۱، ص۱۶) همچنین فرمود: لاعمل الا بالنیه... الا ان النیه هوالعمل؛ هیچ عملی جز به نیت نیست... آگاه باشید که نیت همان عمل است. (تفسیر صافی، ج۵، ص۲۰۱) این نیت است که عمل را معنا و مفهوم واقعی و جدیدی میبخشد و از کارهای عادی جدا میسازد. انسانها برای اینکه کاری را انجام دهند که مقبول درگاه الهی باشد و آثار آن در دنیا و آخرت خود را نشان دهد، میبایست نیت نیک و خیر داشته باشند. برهمین اساس پیامبر(ص) درحدیث قدسی از خداوند نقل میکند که فرموده است: قال ا... تعالی: اذا هم عبدی بحسنه و لم یعملها کتبتهاله حسنه فان عملها کتبتها له عشر حسنات الی سبعمائه ضعف و اذا هم بسیئه و لم یعملها لم اکتبها علیه فان عملها کتبتها علیه سیئه واحده ؛ خدای والا میفرماید: وقتی بنده من کار نیکی اراده کند اما آن را انجام ندهد، یک کار نیک برای وی ثبت کنم و اگر بکند ده کار نیک تا هفتصد برابر ثبت کنم و وقتی کار بدی اراده کند و نکند برعهده او ثبت نکنم و اگر بکند یک کار بد برعهده او ثبت کنم. (نهج الفصاحه/ ح ۸۶۰۲) اگر انسان همان اعمالی را که در روزه واجب شده به عنوان یک عمل بدون نیت انجام واجب انجام دهد، هرچند که از برخی از فواید امساک و روزه بهرهمند میشود ولی از آثار کامل دنیوی آن نیز بهره مند نخواهد شد، چه رسد که از آثار اخروی آن بهره مند گردد.
انجام حرکات نمایشی چون نماز همراه با خواندن و گفتن کلماتی تنها یک نرمش و ورزش خواهد بود، اما این نیت نماز است که نماز را نماز میسازد و تاثیرات مثبت آن را بر شخص و شخصیت در دنیا و آخرت به جا میگذارد، هر چند که انجام آن حرکات از نظر ورزش و نرمش نیز آثاری برای فاعل و کننده آن خواهد داشت.
در حقیقت از نظر اسلام، ارزش کارها براساس نیتها ست. این گونه است که: نیه المومن خیر من عمله، نیت مومن بهتر از عملش دانسته شده است؛ (فقه الرضا، ص ۸۷۳) زیرا انسان با نیت خیر و خوب خود هر چند ناقص، میتواند بهتر از آنچه انجام میدهد، به کارش اعتبار و ارزش بخشد. با آن که مومن در پی کار خیر و نیک است، ولی گاه به اسبابی آن کار خیر وی کامل و تمام نیست، ولی نیت خیرش این کار نیک ناقص را به تمام و کمال میرساند و آثار و پیامدهای اخروی اش را نیز به همراه دارد. در روایتی دیگر از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده است: نیه المومن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله و کل عامل یعمل علی نیته؛ نیت مؤمن بهتر از عمل او و نیت کافر بدتر از عمل اوست و هر کس مطابق نیت خود عمل میکند. (کافی، ج ۲، ص ۴۸، ح ۲) درباره نقش نیت در روایات مطالب بسیاری آمده است.
از آن جمله میتوان به این روایات اشاره کرد. پیامبر گرامی(ص) میفرماید: النیه الحسنه تدخل صاحبها الجنه ؛ نیت خوب صاحب خویش را به بهشت میبرد. (کنزالعمال، ج ۳۱، ص ۱۵۱، ح ۲۷۴۶۳) از امام علی(ع) روایت است که فرمود: «آدمیبا نیت خوب و خوش اخلاقی به تمام آنچه در جستوجوی آن است، از زندگی خوش و امنیت محیط و وسعت روزی، دست مییابد.» (کنزالعمال، ج۱۰، ص۳۱۴، ح۱۳۷۸۲) باز آن حضرت میفرماید: «به پاداش بهشت نمیرسد مگر آن کس که باطنش نیکو و نیتش خالص باشد.» (غررالحکم، ج۶، ص۳۴۲، ح۸۶۸۰۱).پیامبر(ص) فرمود: «هیچ کس نیتی را در دل پنهان نمیکند، مگر اینکه خداوند آن نیت را (در رفتار و کردار او) همانند لباس ظاهر میکند، با نیت خوب، ظاهر خوب و با نیت بد ظاهر بد خواهد داشت.» (کنزالعمال، ح۵۷۲۵).امام کاظم(ع) میفرماید: «همان گونه که قوام جسم، تنها به جان زنده است، قوام دینداری هم تنها به نیت پاک است و نیت پاک، جز با عقل حاصل نمیشود.» (تحف العقول، ص۶۹۳).
اصولا هر انسان عاقلی وقتی کاری را انجام میدهد، نیت و قصد انجام آن دارد. این قصد که عامل و انگیزه درونی و دافع به سوی انجام آن کارست، همان نیت است. از این رو، ارتباط نیت با قصد باطنی و قلبی که دافع عمل است. ارتباط تنگاتنگ است و آنچه بر زبان میآید، بیانی از نیت درونی است نه خود نیت؛ زیرا نیت همان خواسته و قصد باطنی و قلبی میباشد. این نیت درونی و باطنی برای انجام آن عمل و قصدی که از آن دارد، نیت همان شخص را شکل میبخشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم بابک زنجانی دولت حجاب لایحه بودجه 1403 بودجه شورای نگهبان مجلس یازدهم
قوه قضاییه هواشناسی سیل تهران شهرداری تهران فضای مجازی شورای شهر تهران سلامت شورای شهر پلیس قتل وزارت بهداشت
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو ایران خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی مالیات تورم مسکن
تلویزیون محمدرضا گلزار سینما رسانه سینمای ایران فیلم سریال تئاتر رسانه ملی موسیقی بازیگر سریال پایتخت
سازمان سنجش انتخاب رشته بنیاد ملی نخبگان آموزش عالی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه عربستان نوار غزه اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل خودرو برقی همراه اول آیفون گوگل روزنامه سامسونگ ناسا
داروخانه سازمان غذا و دارو ویتامین خواب کاهش وزن دیابت طول عمر پرستار سلامت روان بارداری دندانپزشکی