جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

دنیائی « پیچیده »


دنیائی « پیچیده »

گاه به گاه این دنیای « پیچیده چون صحنه یک شطرنج », که آنچنانکه خانم سگولن رویال می گوید ترکیبی است از مجموعه« کشورهای پیچیده » با « مسائل پیچیده », که در آن « وقایع متعدد و گوناگون جوامع کنونی ما» در یک نگاه سریع به چشم نمی آید, آری گاه به گاه, این دنیای باصطلاح « پیچیده » و حتی « نا منظم و از هم گسیخته », بر عکس به گونه ای شگفت انگیز ساده جلوه می کند

گاه به گاه این دنیای « پیچیده چون صحنه یک شطرنج »، که آنچنانکه خانم سگولن رویال می گوید ترکیبی است از مجموعه« کشورهای پیچیده » با « مسائل پیچیده »، که در آن « وقایع متعدد و گوناگون جوامع کنونی ما» در یک نگاه سریع به چشم نمی آید، آری گاه به گاه، این دنیای باصطلاح « پیچیده » و حتی « نا منظم و از هم گسیخته »، بر عکس به گونه ای شگفت انگیز ساده جلوه می کند.

▪ این چنین است در این سه شنبه ٢٩ آوریل

اول در شمال فرانسه، در شهر آمین مسئولین شرکت لاستیک سازی گودیر حذف ٤٠٠ پست شغلی را اعلام می کنند و رئیس کارخانه اطلاع می دهد « که این مرحله اول است و محققا حذف پست های دیگری را نیز به دنبال دارد»(١). جریان از این قرار است که کارگران این کارخانه از طریق رفراندم، « مدرنیزه کردن » ساعات کار را نپذیرفتند. نمونه ای از کله شقی کارگران!

همین داستان در شهر ماندر نا حیه دوب در کارخانه مو تور سازی پژو تکرار می شود، با این تفاوت که در آنجا طبق گفته خود وزیر آقای گزاویه برتران سندیکاها در مقابل« تهدید» عقب نشینی کردند. کارخانه اتوموبیل سازی پاداشی به کارکنان « در عوض موافقت در مورد سی و پنج ساعت، اعطا خواهد کرد، آنها مشاغلشان را حفظ خواهند کرد» (٢)

و در پایان در کارخانه ایر بوس که « تمام کارگاههای آن در فرانسه دست از کار کشیده اند، و برای سومین بار در این چند روز، در کارخانه منطقه پیکار. کارکنان به عدم تعادل در روند فروش مراکز تولیدی در فرانسه و آلمان اعتراض دارند»(٣). به دلیل « سقوط دلار نسبت به یورو و شرایط دادن اعتبار در دو کشور»، پیمانکاران لاتکور(در آلمان) حاظر به باز خرید کارخانه سن لازر(در فرانسه که قطعات دماغه هواپیما را می سازد) نیستند. از این رو« در داخل کارخانه شایع است، که مدیریت اروپائی این شرکت هوانوردی دفاعی و فضائی، بیشتردر صدد است که این بخش را به« سر مایه گذاران مالی» بفروشد.

و سپس در جنوب، در تونس که آقای سرکوزی به آنجا مسافرت کرد. خارج از مسئله حقوق افراد، و « فضای آزادی که پیشرفت کرده است» یا نه، رئیس جمهور از« تصمیمات تونس در مورد خرید ١٩ ایر بوس اظهار خوشنودی کرد» ودر ادامه اعلام کرد که« یک کارخانه به ظرفیت ٢٠٠٠ نفر در بخش هوانوردی در تونس ایجاد می شود.» و چه کسی این کارخانه را در تونس ایجاد می کند؟ « فکر ارتباط خرید ایر بوس وایجاد کارخانه لاتکور در خاک تونس به میان آمد»(٤). واین کارخانه چه چیزی را تولید میکند؟ بخش دماغه هواپیما.

منطق ساده و جهانی سود. که بدون خجالت و رودرواسی، قبلا از جانب خانم لورانس پارزو مسئول سندیکای کارفرمایان، در مقابل کافرمایان تونسی بیان شده بود:

« رئیس کارفرمایان فرانسه، که دو بار درباره «تغییر مکان» کارخانه ها مورد سوال قرار گرفت، اظهار داشت که با آن موافق است اگر چه با دقت از تکرار کلمه« تغییر مکان» خو داری نمود. « باید قبول کرد فعالیتها جابجا شود، وبتوان فعالیتهائی با باز دهی بیشتر در فرانسه ایجاد کرد» و چنین اضافه می کند: « ما معتقدیم که باید، آن چه را نمی توانیم با قیمت رقابتی تولید کنیم به جاهای دیگر منتقل نمائیم(...) تنها مشکل من راضی کردن آقای رئیس جمهور است (آقای سر کوزی): ایشان تحمل بسته شدن یک کارخانه را ندارد وازاین بابت ناراحت می شود »(٥)

به نظر میرسد که این سد زیاد غیر قابل از میان برداشتن نباشد.

به ویژه که بقیه مسائل کاملا تنظیم شده است.

از اول ژانویه ٢٠٠٨ تونس وارد منطقه تبادل آزاد با اروپا شد، البته با قبول معافیت گمرکی برای تولیدات صنعتی.

از سوی دیگر این کشور مالیات ٠ % را در مورد صادرات را بر قرار کرده است- یک « سیستم بدون مالیات» و یک « شانس بزرگ برای تونس در رقابتهای بین المللی به منظور جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی»(٦)

Franc Inter, ۲۹ avril ۲۰۰۸ (١)

Les Echos, Paris, ۳۰ anril ۲۰۰۸ (٢)

Le Courrier Picard, Amiens, ۳۰ avril ۲۰۰۸ (٣)

Les Echos, Paris , ۳۰ avril ۲۰۰۸ (٤)

Les Echos, Paris , ۳۰ avril ۲۰۰۸ (٥)

La Lettre de Tunisie N° ۱, Tunis, janvier ۲۰۰۸ ; www.tunisianewsletter.com (٦)

نوشته François RUFFIN