دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
چالش های روابط عمومی الكترونیك
با جدی شدن مباحث مربوط به روابط عمومی الكترونیك و گام های مؤثری كه از سوی برخی از سازمانها ، نهادها، وزارتخانه ها و .... به این سمت برداشته شده است و با علم به اینكه این حركت ها كامل نبوده و متأسفانه شاید در خیلی از جاها نیز فقط جنبه ی نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد ؛ ولی در عین حال همین حركت را نیز باید به فال نیك گرفت و ضمن یادآوری های لازم در خصوص چالش های موجود در این مسیر ( فرایند الكترونیكی شدن روابط عمومی ها )، برای مواجهه با آنها برنامه ریزی كرده و آماده تر از گذشته و مجهز به فنون و تكنیك های لازم آن، گام های بعدی را مستحكم تر برداریم.
●برای این منظور، توجه به نكات زیر در ابتدای این راه ضروری است:
۱) بدون شك آشنایی با فضای مجازی برای اطلاعرسانی و اطلاع یابی در روابط عمومی هر دستگاهی نیازمند آموزش مستمر آن مجموعه است .كاركنان باید ضمن آشنایی كلی با آی سی تی اطلاعاتی نیز در باره ی مفاهیم پایه و اصولی این علم داشته باشند. هرچند كه آموزش آی سی تی در سرفصل های لازم الاجرای دستگاه های دولتی به عموان آموزش ضمن خدمت در طی برنامه ی چهارم توسعه گنجانده شده است ولی عدم ایجاد انگیزه های لازم برای كاركنان در امور آموزشی ضمن خدمت، كارایی این دوره ها را به حد اقل رسانده و این خود به عنوان یك چالش جدی در سیستم آموزشی دولتی نیازمند آسیب شناسی می باشد كه پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد.
۲) اطلاعرسانی به عنوان رسالت اولیه ی روابط عمومی و به وسیله اینترنت علاوه بر دسترسی به اطلاعات مناسب، نیازمند بهرهگیری از دانش های نوینی است كه آموزش و بهرهگیری از آنها نیازمند طی دورههای تخصصی كامپیوتر است. اگر تهیه ی محتوی و اطلاعات و به روزرسانی آن به كاركنان روابط عمومی كه به طور حتم دغدغه ی بروز رسانی اطلاعات را دارند، واگذارشده و تیم فنی، عهدهدار مسائل كامپیوتری نظیر طراحی وب سایت، نگهداری سرویسدهنده وب، افزایش كیفیت خدمات شبكه و امنیت آن باشند؛ دیگر نگرانی برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و جذب مخاطبان بیشتر وجود نداشته و یا به حد اقل ممكن خواهد رسید.
مشكلات عمده ای كه در عدم بروز رسانی سایت های دولتی مشاهده می گردد، حكایت از عدم هماهنگی روابط عمومی ها و متولیان فنی یا محتوایی سایت ها می باشد كه این عدم هماهنگی بیش از هر چیز به میزان نارضایتی مخاطبان از دستگاه های مذكور می انجامد.
در حال حاضر به جرأت می توان گفت كه بیش از ۷۵ درصد از سایت های سازمان های دولتی به روز نشده اند و در حقیقت سایت مرده به حساب می آیند كه متأسفانه هر روز نیز بر میزان آنها افزوده می شود.
۳) انتخاب نام مناسب برای سایت سازمان با هدف سهولت یادگیری و ثبت سریع آن در حافظه ی مخاطبان و در نتیجه دسترسی آسان و سریع كاربران به چنین سایت هایی از دیگر نكاتی است كه توجه به آن می تواند زمینه های رضایتمندی بیشتر مخاطبان سازمان را نیز فراهم آورد.
۴) نیاز سنجی در روابط عمومی به عنوان یكی وظایف مهم آن محسوب می گردد و با توجه به حجم بسیار گسترده ی اطلاعات در فضای وب و به تبع آن تنوع مخاطبان و نیاز های آنان، اهمیت این نیاز سنجی در چنین فضایی بیش از پیش نمایان شده و تهیه ی اطلاعات به صورت آن لاین (۷*۲۴ ) را در قالب های زیبا ، جذاب و در عین حال خلاصه و مختصر و متناسب با نیاز مخاطبان ضروری می نماید.
۵) زبان ارائه اطلاعات در سایت ها و استفاده از كدهای استاندارد برای سهولت دسترسی كاربران به هنگام مراجعه، از جمله نكاتی است كه به هنگام طراحی سایت باید به آن توجه كرد.
اگر امكان طراحی و ارائه ی مطالب هرسایتی به هر دو زبان فارسی و انگلیسی باشد، خیلی مناسب تر و در جذب مخاطبان بیشتر و ارائه آگاهی و شناخت بیشتر سازمان موفق تر خواهد بود.
۶) معرفی وب سایت سازمان در موتورهای جستجو با انتخاب كلمات توصیفی مناسب و كلیدی باعث می شود كه مخاطبانی كه برای اولین بار قصد ورود به سایت را دارند به راحتی و بدون دغدغه به سمت وب سایت ما هدایت شوند. كاربران همواره بهترین و كوتاه ترین راه رسیدن به سایت مورد نظرشان را در جستجوی در موتورها جستجوی موجود در فضای وب می بینند؛ بنابراین روابط عمومی ها باید نسبت به معرفی وب سایت خود در كلیه ی موتورهای جستجو اقدام كنند و البته بروزرسانی مستمر سایت به دسترسی آسان تر كاربران از طریق موتورهای جستجو كمك زیادی می كند.
۷) و بالاخره نباید از این نكته غافل شویم كه هرچند وارد عصر فرا اطلاعات شده ایم و دسترسی سریع و آسان آحاد جامه به اطلاعات مورد نیاز خود نیز از ویژگی های این عصر می باشد و ما نیز باید خود و جامعه ی خود را هماهنگ و همگام با این تغییرات كنیم؛ ولی باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم كه در شرایط كنونی چیزی حدود ۷ میلیون كاربر اینترنتی در كشور ما امكان دسترسی به صفحات وب را دارند و بخش اعظم مخاطبان ما هنوز نیازمند دریافت خدمات روابط عمومی در قالب های سنتی آن می باشند و متولیان روابط عمومی نباید به بهانه ی حركت به سوی روابط عمومی مدرن از توجه به این حجم عظیم مخاطبان خود غافل شوند.
Posted by kazmazin at February ۲۵, ۲۰۰۶ ۰۶:۰۰ PM
Comments
Dont rise Hermione whispered imploringly to Harry and scat movie clips Ron, who were both watching Malfoy, faces set and fists clenched. It what he wants
pictures of people shitting I mean said Malfoy, raising his voice shit piss cum scat a little more, his grey eyes glittering malevolently in Harry and Ron direction,if it a question of influence with the Ministry, I dont think theyve got much chance: from what my father says, theyve been looking for an excuse to sack Arthur Weasley for years: and as for Potter: my father says it a matter of time before the Minis-try has him carted off to St Mungoapparently theyve got a special ward for people whose brains have been addled by magic
pooping potty training accidents at school slipknot people shit Malfoy made a grotesque face, his mouth sagging open and his eyes rolling. slipknot people shit Crabbe and Goyle gave their usual grunts of laughter
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست