یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
میتوانیم گول نخوریم

«همهچیز تا نیمه اسفند با ۷۰ درصد تخفیف به فروش میرسد»، «انواع لباسهای زنانه و مردانه با تخفیفهای استثنایی»، «فقط تا آخر این هفته فرصت دارید از تخفیف ۵۰ درصدی ما استفاده کنید» و... حتما شما هم این نمونه تبلیغات را دیدهاید.
تبلیغاتی که یا روی کاغذهای رنگارنگ نوشته شده و به دست شما میرسد یا از طریق پیامکها به شما خبر میدهد که از چه زمانی قرار است تخفیفهای فروشگاهی خاص آغاز شود.
خبرهایی از بازار داغ تخفیفها که گاه دهانمان را باز نگه میدارد و گاهی به قول قدیمیها دود از کله بلند میکند.
اولین برخورد شما در مواجهه با این تبلیغات چیست؟ بخصوص انواع پیامکی آن که وقت و بیوقت از راه میرسد و گاهی باید اسم ضدتبلیغ برایش انتخاب کرد. بعضیها به محض دیدن پیامکهای تبلیغاتی آن را از روی گوشی تلفن همراهشان پاک میکنند و اصلا زحمت خواندن آن را هم به خود نمیدهند.
دسته دوم پیامک را میخوانند، اما آن را خیلی جدی نمیگیرند و بالاخره گروه سوم هم کسانی هستند که با دیدن این نوع از تبلیغات شال و کلاه میکنند و راهی فروشگاهی میشوند که وعده تخفیف داده است.
اینجا اصلا کاری به درست یا نادرست و واقعی یا غیرواقعی بودن این نوع پیامکها و تبلیغات نداریم، ولی آنچه مشخص است این که دلیل ارسال این خیل عظیم تبلیغات، رفتار برخی شهروندان است.
آنها که به محض دیدن هر تبلیغی در مورد حراج و تخفیف، شال و کلاه میکنند و راهی آدرس پیامکی میشوند. میروند تا بخرند، حتی اگر نیازی به آن کالا نداشته باشند؛ از کیف و کفش گرفته تا آباژور و لوستر.
این گروه معمولا بدون فکر راهی میشوند و بدون ارزیابی و مقایسه قیمتها خرید میکنند. یکی از خانمهایی که حدود ۷۰۰ هزار تومان از فروشگاهی خرید کرده بود ادعا میکرد اجناسش شامل ۳۰ تا ۴۵ درصد تخفیف شده است، میگوید: چند روز بعد از خرید از این مغازه، به مرکز خرید دیگری رفته بودم که دیدم یکی از لباسهایی را که من با تخفیف ۳۰ درصدی خریدم، در این فروشگاه کمتر قیمت خورده است. تازه آن موقع بود فهمیدم چقدر بعضی از کالاهای آن فروشگاه ـ حتی بعد از تخفیف ـ گرانتر از جاهای دیگر بوده است. پس بهترین کار این است که قبل از خریدکردن آن هم تنها به دلیل تخفیف خوبی که مغازه میدهد، از مناسب بودن قیمتها مطمئن شوید و پس از آن هم بیفکر و بیدلیل کالاهای مشابه با آنچه در خانه دارید یا حتی کالاهای بیاستفاده را اصلا و ابدا به دلیل ارزان بودن نخرید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست