دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
اخلاق سیاسی و جامعه معاصر
فارابی نخستین فیلسوف اسلامیاست كه به سیاست پرداخته است. حتی به نوعی فارابی تنها فیلسوف سیاسی جهان اسلام است كه یك دستگاه منظم فلسفه سیاسی را ترسیم كرد. از این رو میتوان گفت:
فارابی مرجع تمام فیلسوفان بعدی در این زمینه است از جمله ابنسینا. ابنسینا به طور پراكنده و نه منسجم در مسائل سعادت و شقاوت بحث كرده و در اخلاق سیاسی یعنی مجموعه صفات و اخلاقی كه هر انسان در اجتماع باید بدان آراسته باشد تا در زندگی خوشبخت شود نیز مباحثی هرچند مختصر ارائه كرده است.
ابنسینا برای رسیدن به سیاست مدنی ابتدا از معرفت نفس آغاز میكند. برخلاف فارابی كه از اعم به اخص میرسد ابنسینا ابتدا اخلاق فردی را مد نظر قرار میدهد. ابنسینا ترجیح میدهد كه نخست درباره خود آدمی سخن بگوید. چرا كه معتقد است اصلاح اجتماع وابسته به اصلاح تك تك افراد جامعه است. هر كس اول خود را اصلاح میكند و بعد به اصلاح جامعه و دیگران میپردازد. از آنجا كه آدمیمركب از نفس ناطق (عقل) و جسم مادی است باید از اصلاح نفس شروع كرد. چرا كه با سیطره عقل كارها اصلاح میپذیرد. نفس چونكه غرقه در ماده است معایب زیادی دارد. این معایب راه وصول به سعادت را لغزان میكند. بنابراین ابتدا باید با قوه عقل در معایب نفس خود اندیشید تا بتوان آنها را از بین برد. ابنسینا معتقد است كه نیازمندترین مردم به اصلاح روسا، هستند، چرا كه آنها به سبب غفلتشان از خود، تملقگویی مردم، اندرزناپذیری و امتناع مردم از اظهار بدیهایتان و آگاه ساختن آنها بر عیوب خود از صالحان فاصله بسیاری دارند. ابنسینا بعد از بحث سیاست نفس به سیاست منزل توسط فرد میپردازد. دست آخر ابنسینا به بحث سعادت در اجتماع میپردازد. او معتقد است علیرغم همه این موارد مطروحه سعادت تنها در اجتماع قابل وصول است. انسان مدنیالطبع است به همین خاطر نهتنها جهت رفع نیازهای خود بلكه برای نیل به سعادت برین نیز نیاز به جامعه و مدینه دارد.
آدمی اگر بخواهد به تنهایی زندگی كند بدون كمك دیگری قادر به اصلاح نیست. او بین لذت جسمی و لذت عقلی تفاوت قائل است اولی را مخصوص انسانهای زبون زودگذر میداند ولی تنها افراد خاصی قادر به درك لذات عقلی هستند.
همانطور كه در ابتدای بحث هم اشاره شد مباحث فلسفه سیاسی ابنسینا پراكنده هستند و از انسجام خاصی برخوردار نیستند. ابنسینا به جای آنكه از اخلاق سیاسی سخن بگوید بیشتر بر اخلاق فردی تاكید كرده است. او در نهایت به تدبیر منزل میپردازد. اصولا فارابی اهمیت خاصی به علم مدنی و مدینه میدهد و در جستوجوی مدینه آرمانی خود است تا انسانها در آن به سعادت و آرامش برسند. اما به نظر میرسد ابنسینا چنین اهتمامی ندارد. چرا كه در مباحث خود به نحوی منسجم به علم مدنی و اخلاق سیاسی نپرداخته است. نظرات سیاسی ابنسینا بیشتر تكرار سخنان فارابی است بدون اینكه نظری مبتكرانه را بیان كرده باشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم انتخابات مجلس دوازدهم عراق
قتل شهرداری تهران فضای مجازی تهران هواشناسی شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی شهرداری سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو دلار مسکن یارانه ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه طالبان
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل اینستاگرام آیفون سامسونگ اپل عکاسی ناسا
کاهش وزن فشار خون چای توت فرنگی کبد چرب