چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
منطق لیزینگ
امروزه به لطف مزایای سیستم لیزینگ، گرایش چشمگیری به آن ایجاد شده است. موضوع بسیار ساده است؛ تصور كنید خودروی شما میتواند به یك ابزار تجاری و سرمایه برای كار شما تبدیل شود و به یاد داشته باشید برای لذت بردن از آن، حتماً نیاز نیست مالك آن باشید.
مهمترین مزیتی كه خودروهای لیزینگ دارند، این است كه سرمایه به جای آن كه برای خرید خودرو صرف شود، میتواند با بهرهوری بیشتر برای بسط و گسترش امور تجاری مورد استفاده قرار گیرد. اگر شركت شما تمامی خودروهای موردنیازش را به تازگی خریداری كرده و اكنون برای تامین تجهیزات و ماشینآلات خود به تزریق سرمایه نیاز دارد، بهترین گزینه این است كه تمامی ناوگان موتوری و نقلیه خود را به یك موسسه لیزینگ بفروشند و با یك قرارداد، دوباره آنها را به اجاره خود درآورید. با این كار شما دیگر از پرداخت مستقیم مالیات و عوارض هم خلاص شدهاید و از امور دفتری و مسائل دست و پاگیر و وقتگیر تنظیم قراردادهای تعمیرات و نگهداری و حتی فروش وسایل نقلیه خود نیز آسوده میشوید.
طی چند سال اخیر تامین خودرو از طریق لیزینگ در نیوزیلند رشد قابل ملاحظهای داشته است. گرانت ادواردز از بخش امور مالی نیسان در این زمینه معتقد است: وقتی بدانیم سرمایهای كه برای خرید خودرو صرف میكنیم، نه تنها درآمدزا نخواهد بود بلكه باتوجه به استهلاك خودرو، روز به روز از ارزش آن نیز كاسته میشود و به یك دارایی مستهلك تبدیل میشود، بسیار شگفت زده خواهیم شد.
قبل از تصمیمگیری در مورد این كه آیا لیزینگ گزینهای مناسب برای یك شركت است یا خیر، باید ابتدا تكلیف خود را با خود عبارت لیزینگ روشن كنیم زیرا در این مبحث ما با سه گونه متفاوت عملیات لیزینگ روبه رو هستیم: الف) لیزینگ با ارائه كامل تمامی سرویسها اعم از نگهداری و تعمیرات ب) لیزینگ بدون ارائه سرویسها، كه این مدل میتواند ریسك مضاعفی را در پایان قرارداد برای مشتری داشته باشد. ج) لیزینگ سرمایهگذاری یا فاینانس كه با عنوان «اجاره به اختیار تملیك» نیز شناخته میشود.
نوع سوم بدین معناست كه قرارداد از ابتدا به گونهای تنظیم میشود كه در پایان دوره، خودرو با خودروهای مورد قرارداد به تملك مشتری درمیآید.
قراردادهای لیزینگ معمولاً سه ساله تنظیم میشوند. این بهترین گزینه پیش روی مشتریان برای پایین آوردن نرخ پرداختهاست. البته این قرارداد میتواند ۱۲ و یا ۲۴ ماهه و ـ همان طور كه ذكر شد ـ حداكثر ۴۸ ماهه باشد. با افزایش روزافزون تقاضا برای تهیه خودرو به صورت لیزینگ، بازار این رویكرد نیز به شدت رقابتی شده است. اغلب شركتهای لیزینگ با ارائه خدمات منحصر به فرد در پی جذب مشتریان شخصی هستند. یكی از مهمترین نوآوریهای شركت لیزینگ لیزپلان (Leas Plan) در نیوزیلند، حساب و كتاب باز با مشتریان است. مدیرعامل شركت یادشده در این زمینه میگوید: «به این ترتیب مشتریان ما میتوانند از پس اندازی كه از ناوگان نقلیه آنها در نتیجه همكاری با شركت لیزپلان به دست میآید و در پایان هر ماه حساب و كتاب میشود، بهرهمند شوند؛ به طوری كه ما در پایان هر ماه كلیه هزینهها را محاسبه كرده و براساس مسافت طی شده برحسب كیلومتر، میزان بدهكار بستانكار را مشخص میكنیم. اگر در محاسبات انجام گرفته نسبت به بودجه پرداختی مشتری مبالغی باقیمانده باشد، عیناً به مشتری برگردانده میشود و اگر ضرری هم متوجه شركت شود، این زیان را خود شركت برعهده خواهد گرفت.
بدون شك این همه مزیتهای شركتهای لیزینگ، قیمتهای گزافی نیز خواهد داشت، اما همان طور كه ادواردز خاطر نشان میكند: هزینه لیزینگ به هیچ وجه بیشتر از خرید خودرو نیست و مطمئناً این موضوع برای افراد و ارگانها بسیار آسانتر از تعمیرات و مشكلات جانبی خرید خودروست كه به طور مستقیم باید توسط خود آنها انجام پذیرد. وی همچنین معتقد است: با توجه به این كه ما در طول ماه بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه خودرو خریداری میكنیم، بیشك تخفیفهای قابل توجهی به ما تعلق میگیرد كه میتوانیم آنها را به طور مستقیم به مشتریان خود انتقال دهیم. یك مزیت پنهان لیزینگ نیز به همان نقطه آغازین مربوط میشود. خودرو را میتوان با قیمتی بسیار پایینتر از آنچه مردم به دست میآورند، خریداری كرد. در حقیقت ما به دلیل قدرت خرید بالا میتوانیم تاثیرات شایانی را در قیمت پرداختی خود به ازای هر خودرو بر جای بگذاریم.
حال آیا هیچ گاه این توجیه مالی وجود خواهد داشت كه فرد یا شركت از مزایای پیشگفته چشمپوشی و وسیله نقلیه و یا ناوگان نقلیه مورد نیاز خود را رأساً خریداری كند؟ ویلمر، مدیرعامل شركت لیزپلان در پاسخ به این پرسش میگوید: این موضوع به نیازهای فردی بستگی دارد اما اگر یك شركت شناخت داخلی كافی از هزینه بودجهای خود نداشته باشد و به بازگشت سرمایه خود توجه نكند ـ كه البته یافتن چنین شركتی بسیار بعید به نظر میرسد ـ آن گاه میتوان شركتهایی را یافت كه رغبت چندانی به لیزینگ نشان ندهند و آن را به عنوان یك راهكار یا ابزار مالی به كار نبرند.
موضوع مالیاتها و عوارض جانبی مرتبط نیز از دیگر مواردی است كه باید به آن اشاره كرد. افزایش و نوسانات مالیاتهایی كه به خودرو تعلق میگیرد، از طریق لیزینگ دیگر متوجه مشتری نمیشود و یا حداقل درصد آن بسیار تنزل مییابد؛ضمن این كه مالیاتها و عوارض یادشده همیشه براساس قیمت پایه خودرو و با فرض یك خودروی نو بسته میشود و قانون در این زمینه به استهلاك و كاهش ارزشی خودروها و در نتیجه ارزش سرمایهای آن به مرور زمان هیچ توجهی نمیكند.
ویلمر همچنین یادآور میشود طی چند سال گذشته گرایش عمومی به مقوله لیزینگ با توجه به صرفه فوقالعاده اقتصادی، تخفیفهای قابل توجه و حفظ نقدینگی بیشتر برای انجام امور تجاری، افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به این كه مشتریان از هزینههای واقعی توام با خرید خودرو كاملاً آگاهند، بیشترین تمركز آنها در قراردادهای لیزینگ بر روی نوع فراگیر آن یعنی با ارائه تمامی سرویسها و خدمات بوده است. یكی از دلایل آشكار كارمندان برای عدم استقبال از خرید خودرو آن است كه متوجه شدهاند این شیوه به هیچ وجه قادر به رقابت با مزایا و صرفه اقتصادی خدمات شركتهای بزرگ لیزینگ نیست.
تغییرات پیوسته مالیاتها، حسابداران شركتها را ترغیب میكند تا تصمیمی هوشمندانه و مناسب برای افزایش نقدینگی كاركنان (افزایش درآمد ناخالص به منظور خرید خودرو) و یا تامین خودرو برای آنها بگیرند. حال اختلاف نظر در این است كه آیا هزینههای خودرو متوجه فرد خواهد بود یا شركت؟
به نظر عادلانه میرسد اگر اذعان كنیم افزایش درآمد ناخالص حقوق كارمندان به منظور خرید خودرو، در مجموع به زیان مجموعه مدیریتی شركت متبوع تمام میشود. شركتهای لیزینگ تنها ارائه دهنده یك پكیج مالی صرف نیستند؛ آنها تمامی موضوعات جانبی مرتبط و البته پردردسر آن را نیز پوشش میدهند؛ مواردی همچون تشریفات ثبتی و دفتری، نگهداری و تعمیرات، حتی تعویض دورهای لاستیكها و رسیدگی به آنها، ارائه كارتهای سوخت و در اختیار گذاشتن خودروی جایگزین در صورت بروز هرگونه مشكلی برای خودروی تحت قرارداد.
امروزه لیزینگ هم مانند متدهایی همچون «خرید استیجاری» با اقبال عمومی روبه رو شده است. اگرچه بعضی بر این باورند كه به رغم آن كه با تسویه حساب در انتهای دوره قرارداد ـ اگر از ابتدا در قرارداد قید شده باشد ـ مالكیت خودرو میتواند به مشتری منتقل شود اما در مجموع در پایان دوره لیزینگ دارایی و مایملكی برای مشتری باقی نمیماند. دین اسمیت ـ مدیر شركت ولوو ـ با اشاره به این كه كاركنان وی به خرید استیجاری تمایل بیشتری دارند، میافزاید: در قراردادهای لیزینگ هیچ دارایی و ارزشی در پایان قرارداد برای مشتری باقی نمیماند؛ در حالی كه خرید استیجاری یا حتی لیزینگ فاینانس (اجاره به شرط تملیك) به گونهای است كه مشتری در تمام طول دوره قرارداد عملاً مالك آن دارایی محسوب میشود.
خرید خودرو براساس قرارداد خرید استیجاری به این معناست كه پرداختها به صورت معوقه یعنی پس از خرید و یا از هنگام خرید خودرو صورت میگیرد. بعد از پرداخت اولین قسط در پایان ماه، خودرو به مالكیت شما درمیآید. این یك مزیت و بهتر است بگوییم منفعت آشكار است زیرا در حقیقت مالك اصلی و قطعی خودرو، مشتری است.
حال این رویه را با لیزینگ فاینانس مقایسه كنید كه شما پیشاپیش و معمولاً در دورهای سه ماهه باید اقساط خود را بپردازید و سپس در پایان دوره لیزینگ هم اگر تمایل به نگهداری وسیله نقلیه داشته باشید، باید ۴۰ درصد ارزش آن را یكجا بپردازید. در حال حاضر اغلب افراد ترجیح میدهند خودرو را خریداری كنند زیرا ارزش بیشتری برای پول پرداختی آنها به همراه خواهد داشت.
اسمیت در این زمینه پیشنهاد میكند: اگر درصدد كسب دارایی به عنوان یك سرمایهگذاری و نه به منظور دریافت یك پكیج حقوقی هستید، راهكارهای بهتری نیز برای تنظیم قرارداد خرید استیجاری و یا لیزینگ فاینانس وجود دارد.
در پایان میتوان با جمعبندی مطالب به این نتیجه رسید كه لیزینگ برای همه افراد گزینهای مناسب به حساب نمیآید اما اگر درصدد انجام آن هستید، بهتر است مطمئن شوید حسابدار یا شركت شما با قوانین جاری حسابداری كاملاً آشنا بوده و به زیر و بم آن واقف است. قبل از امضای قرارداد لیزینگ، تمامی ساختارهای پیچیده آن را به دقت بررسی و ارزیابی كنید، از جمله مواردی همچون اختیار تجدید و یا ابطال اجاره، میزان اجاره بها و همچنین ارزش مازاد تضمین شده.
یكی از موارد مهم و كلیدی كه شركتها باید آن را به دقت مدنظر قرار دهند، این است كه پیش از تنظیم قرارداد تمامی هزینههای ثابت و متغیر را برای چند سال آینده به دقت ارزیابی كنند.
ملانی سلیگمان
ترجمه : سیدرسول روناسی
Ronasi@Saipacrop.com
منبع
NewZealand Management, vol. ۴۷, Iss.۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست