جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
دلارهای مازاد برای واردات بنزین
![دلارهای مازاد برای واردات بنزین](/web/imgs/16/123/6i9ne1.jpeg)
در دولتی كه با شعار »عدالت محوری« بر عرصه كارآمد هنوز چالشی به نام یارانه بنزین وجود دارد كه استفادهكنندگان اصلی آن جزو دهكهای بالا محسوب میشوند و مغایر با اصل عدالت در كشور است.
اختصاص بودجه عظیمی از كشور به عنوان یارانه به برخی بخشها، توزیع عادلانه یارانه را بین دهكهای پایین و بالای جامعه تحتالشعاع قرار داده است به طوری كه در هشت ماه سال گذشته بیش از چهار میلیارد دلار صرف واردات بنزین در كشور شده است كه در صورت هدفمند كردن یارانهها، میتوان این میزان اعتبار را در امور زیربنایی و مولد اشتغالزا هزینه كرد و بر اساس برنامه چهارم، تمام دهكهای پایین جامعه را شناسایی و در اختصاص یارانه به آنها اقدام كرد و بر این اساس ثروت ملی را به تولید ثروت تبدیل كرد. دولت با تقدیم لایحهای در مهرماه ۸۴ به مجلس شورای اسلامی خود را موظف به كاهش بنزین وارداتی و منطقی كردن مصرف آن در كشور با انجام تمهیداتی نظیر آمادهسازی جایگاه عرضه بنزین كرد تا بر این اساس در پایان سال ۸۴ با استفاده از كارت هوشمند و دو نرخی كردن بنزین و آزادسازی قیمت بنزین وارداتی برای مصارف بیش از حد مجاز، مصرف بی رویه بنزین را كنترل كنند. اما با گذر دو ماه از سال جدید هنوز شاهد تغییراتی در این سیستم نبودهایم و همچنان مشكل رو به رشد مصرف روزانه بنزین در كشور و سیاست پرداخت یارانه به مصرف بنزین از گذشته تا به حال در جریان است. به طوری كه میتوان گفت یكی از معضلات اقتصاد كشور، در پرداخت یارانه غیرهدفمند است. پرداخت یارانه بنزین در كشور از یك سو و ارزان بودن آن باعث شده است كه مصرفكنندگان تمایلی به صرفهجویی و كاهش مصرف بنزین نداشته باشند. از سویی عواملی چون رشد تولید و مونتاژ انواع خودروهای جهان در كشور در افزایش مصرف بنزین بسیار تاثیرگذار بوده است. در سال ۱۳۸۰ تولید انواع خودرو در كشور حدود ۳ هزار عدد بوده است و در سال ۱۳۸۳ این رقم به حدود یك میلیون خودرو ارتقا یافت یعنی روزانه تعداد ۲۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بازار شده است. سیاست افزایش تولید خودرو به دلیل انحصاری بودن بازار فروش كماكان ادامه دارد و قرار است تا ۱۰ سال آینده سالانه ۱۵ میلیون خودرو تولید شود. به دلیل ثروتمند شدن اقشار خاصی از جامعه و كم اهمیت بودن هزینه پرداخت بنزین برای چنین افرادی، خودروهای تك سرنشین در شهرهای بزرگ پرتردد شدهاند كه عواقب چنین شرایطی آلودگی محیط زیست، ایجاد ترافیك و اتلاف وقت شهروندان و مصرف بالای بنزین است ضمن این كه ناكارآمدی وسایط نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس، مترو، تاكسی و راهآهن حومه شهری علیرغم اعتبار هنگفت هزینه شده و برنامهریزیهای انجام گرفته از دلایل رویكرد افراد به استفاده از وسایط نقلیه شخصی به شمار میرود.
●پرداخت یارانه، افزایش مصرف بنزین
اثرات نامطلوب مصرف زیاد بنزین در كشور باعث شده است كه ایران در خاورمیانه مقام اول را در مصرف سوختهای فسیلی كسب كند. با وجود ذخایر نفتی بسیار غنی در كشور، مسئولان مجبورند هر ساله مقدار زیادی بنزین وارد كنند. به طوری كه در سال ۱۳۸۳ روزانه دولت حدود ۱۶۰ هزار بشكه بنزین وارد كرده است و در سال ۱۳۸۴ با افزایش تعداد خودروها و فرسودگی و كهنگی ناوگان و رانندگی غیرعلمی مقدار واردات بنزین تا ۱۸۰ هزار بشكه افزایش یافته است. با توجه به پرداخت یارانه سنگین برای مصرف بنزین، مصرفكنندگان كه عمدتا ثروتمندان و دهكهای بالای درآمدی هستند، تمایلی به صرفهجویی مصرف بنزین ندارند. لذا دولت مجبور است روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد كند و آن را با قیمت پایین به اقشار مرفه بپردازد. آمار و ارقام نمایانگر این واقعیت است كه مصرف سوختهای فسیلی و سایر انرژیها در كشور ایران رقم بالایی دارد. به طوری كه میتوان مصرف سرانه انرژی در سال ۱۳۸۳ را ۳ برابر مصرف سرانه انرژی در كشور مصر و ۲ برابر مصرف سرانه انرژی در كشور تركیه دانست.
●دلایل رشد بی رویه مصرف بنزین
▪پراخت سالانه یارانه برای مصرف بنزین
قاچاق بنزین به دلیل پایین بودن قیمت بنزین در حدود یك بیستم قیمت جهانی انگیزهای برای افراد سودجو شده است تا بنزین ارزان كشور را جهت فروش به كشورهای همسایه به قیمت گران قاچاق كنند.
وجود خیابانها و جادههای غیرمتعارف و خارج از استاندارد از مهمترین عوامل اتلاف انرژی است. مصرف سوخت وسایل نقلیه درحال حركت و به ویژه در سرعتهای كم چندین برابر حالت درجاست. مطابق تحلیلهای انجام شده استفاده از دور برگردان، هفت برابر سوخت بیشتر مصرف میكنند. برای ۲ میلیون وسیله نقلیه كه شبانهروز از دوربرگردانها عبور میكنند حدود ۲۶۴۰۰۰ لیتر سوخت اضافه مصرف میشود كه ۳/۸ درصد از كل مصرف سوخت شهر تهران را تشكیل میدهد.
▪تردد بیضابطه موتورسیكلتهای پرمصرف و فرسوده و غیراستاندارد
▪نبود ناوگان حمل و نقل عمومی و كارا و مناسب از قبیل اتوبوس، راهآهن درون شهری، حومه شهری و راهآهن برون شهری
▪عدم كنترل خودروهای تك سرنشین و نبود فرهنگسازی مناسب برای كاهش استفاده از اتومبیل به عنوان وسیله تفریحی
▪راهكارهای كاهش مصرف بنزین در كشور
▪قطع یارانه پرداخت بنزین و منطقی كردن قیمت و عرضه بنزین به قیمت جهانی
▪گازسوز كردن خودروها و استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جانشین و احداث جایگاههای سوخت
▪اشاعه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از تردد خودروهای تك سرنشین
استفاده از كارت هوشمند؛
رئیس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است هرچند استفاده از كارت هوشمند بهترین گزینه برای حل این معضل نیست اما در شرایط كنونی، آسانترین راه و عملیترین شیوه برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه بنزین است.
ارائه قیمت بنزین دولتی به شهروندان تا حد معینی در ماه و دریافت مالیات بر مصرف بنزین به طور تصاعدی تا سطح سودآوری و در نظر گرفتن سهمیه یعنی برای تاكسیها و آژانسها و سرویسهای مدارس و ادارات.
ایجاد رقابتهای بینالمللی بین تولیدات داخلی و خارجی و ایجاد تسهیلات برای وارد كردن خودروهای خارجی به كشور با استانداردهای مصرف بهینه انرژی
گسترش سطح خدمات مترو در كلیه نقاط شهرهای بزرگ و توجه به توسعه طرحهای ملی ●گسترش شبكه سراسری راهآهن
گسترش خطوط اتوبوسرانی و ایجاد ناوگان گازسوز و راحت برای عموم و عدم توجه به سودآوری اتوبوسرانی و پرداخت یارانه خرید بلیت و تبلیغ ارزشهای اجتماعی و اقتصادی آن به لحاظ علمی برای شهروندان (تا پیش از استفاده از كارت هوشمند دولت مكلف است ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاكسی و ۲۰ هزار مینیبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه كند.)
الهام دریابر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست