یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مبانی تساهل گرایی
تساهل و تسامح از اصطلاحات رایج در فرهنگ غرب است كه غالبا از آن به عنوان شیوهای مناسب و كارساز در رفتارهای دینی، اخلاقی و سیاسی یاد میشود . در این مقاله با صرفنظر از مباحث دامنهداری كه میان اندیشمندان بر سر حدود و قلمروهای مختلف تساهل و تسامح در گرفته است، پس از اشارهای كوتاه به مفهوم این اصطلاح، به بررسی مبانی غربی اندیشه تساهل میپردازیم .
معنا و مفهوم تساهل و تسامح
تساهل به معنای «به آسانی و نرمی با كسی برخورد كردن» است و درباره دو نفر كه با هم با نرمی و بخشش رفتار كنند، میگویند: این دو با هم تساهل كردهاند . معمولا تساهل با تسامح مترادف دانسته شدهاست;لیكن كلمه تسامح، فرق ظریفی با تساهل دارد، و آن اینكه تسامح از ماده «سمح» به معنای بخشش و بزرگواری است و بنابراین، تسامح به معنای نوعی كنار آمدن همراه با جود و بزرگواری میباشد . (۱) به معنای تحملكردن، Tolero از ریشه لاتینی Tolerance معادل این كلمه در انگلیسی، واژه ، به معنای حمل كردن یا بردن و اجازهدادن، همخانواده Tollo اجازهدادن و ابقاكردن است كه با مصدر است;گویی كسی كه تساهل میورزد، باری را حمل یا تحمل میكند . (۲) اما در اصطلاح، تساهل و تسامح به معنای عدم مداخله و ممانعتیا اجازه دادن از روی قصد و آگاهی به اعمال و عقایدی است كه مورد پذیرش و پسند شخص نباشد . با توجه به این تعریف، در اصطلاح تساهل عناصر زیر لحاظ میگردند: الف) تنوع و اختلاف;ب) نارضایتی;ج) آگاهی و قصد;د) توانایی بر مداخله . (۳) یعنی اولا تساهل باید در میان افرادی باشد كه به نحوی با هم اختلاف دارند، بنابراین، مدارا و همزیستی مسالمتآمیزی كه در میان افراد جوامع یك رنگ و همعقیده وجود دارد، از تعریف تساهل خارج است;ثانیا با شرط دوم، آنگونه تساهلی كه از روی بیاعتنایی و بیتفاوتی باشد، خارج میشود;چرا كه تساهل مورد تعریف، همراه با مخالفت و ناخشنودی است و در آن میل اصلی به همین مخالفت و مقاومت است، اما به دلیلی این میل سركوب و مهار میشود;در حالی كه در بیتفاوتی اصلا میل به مخالفت وجود ندارد . از این شرط به دست میآید كه تساهل و تسامح هرگز به معنای پذیرش عقیده مخالف نیست . ثالثا بنابر شرط سوم، این تساهل نباید از روی جهل و بدون انگیزه صورت پذیرد و بنابر شرط چهارم، مدارای عاجزانه و از روی ناچاری، تساهل و تسامح خوانده نمیشود . تعریف مذكور در فرهنگ غرب متداول است و اندیشمندان غربی شروط چهارگانه فوق را، شرط لازم برای تساهل و تسامح میدانند . با این حال، برخی شرطهای دیگری را نیز افزودهاند . (۴) برای مثال: الف) شخص تساهل كننده باید مداخله در كار دیگران را به لحاظ اخلاقی نادرست و نشانه بیاحترامی به آنان بداند;ب) آنچه را شخص نادرست میداند و نسبتبه آن تساهل روا میدارد باید مستدل و براساس اصول و ادله باشد نه صرفا از روی سلیقه شخصی یا تعصب;ج) آنچه مورد تساهل قرار میگیرد، شخص است نه كار یا عقیده او .
مفهوم تساهل و تسامح در اسلام
در اسلام اصطلاح رایجی به عنوان «تساهل و تسامح» وجود ندارد;یعنی آیه و روایتی نداریم كه در آن مسلمانان امر به «تساهل و تسامح» شده باشند (۵) ;لیكن آنچه از مجموع معنای لغوی و اصطلاحی تساهل و تعریف رایج آن در غرب به دست میآید، این است كه تقریبا بهترین معادل برای چنین معنایی همان اصطلاح حلم و بردباری است كه در اسلام مطرح است و احیانا به عنوان ارزش اخلاقی شناخته میشود . اما مساله اصلی این است كه آیا این حلم و بردباری همه جا روا است و هیچ حد و مرزی ندارد؟ اجمالا پاسخ این است كه تساهل مطلق ممكن نیست و باید حدود و شرایطی داشته باشد كه اسلام، تعیینكننده این حدود را خداوند متعال و وحی او میداند;در حالی كه در تفكر غربی، تعیین این حد و مرزها گاه از طریق منافع فردی یا اجتماعی، قراردادها و هنجارها، حقوق بشر و به طور كلی انسان و طبیعت دانسته شده است . اختلاف دیگر میان دیدگاه اسلام و نظر اندیشمندان غربی بر سر ملاك و معیار این تساهل و مدارا است;ملاك مفهوم غربی تساهل، تفكراتی همچون پلورالیسم (كثرتگرایی) اخلاقی و دینی، و یا نسبیت فرهنگی و اخلاقی است كه این مبانی در تعلیمات اسلامی به رسمیتشناخته نمیشود .
مبانی شكلگیری اندیشه تساهل در غرب
به طور كلی سه مبنا ومنشا را میتوانیم برای شكلگیری اندیشه تساهل و تسامح در غرب، در نظر بگیریم:
مبنای اول مبنایی هستیشناختی است كه برگرفته از اندیشههای ارسطو است . از نظر ارسطو سرتاسر جهان هستی را كثرت و اختلاف و تنوع فراگرفته است . در این میان، انسان به عنوان موجودی كه جوهر حقیقیاش عقل است، باید دستبه گزینش بزند و در واقع سعادت او از طریق همین گزینش عقلانی و آزاد رقم میخورد و هر چه تفاوت و تكثر و اختلاف بیشتر باشد، فرصت گزینش عقلی، بیشتر و ارزش عمل بالاتر خواهد بود . برای حفظ این اختلافها و تنوعها وجود تساهل اجتنابناپذیر است (۶) ;زیرا شخص نامتساهل، در صدد همگون كردن آرا و رویههای رفتاری است و از این طریق زمینه انتخاب و گزینش صحیح عقلی و عمل براساس آن را محدود میسازد . (۷) پس به نظر ارسطو تساهل، لازمه تكثر و تكثر، لازمه سعادت است . (۸) بر اساس این مبنا در چند قرن اخیر، مثلا در عالم سیاست، طرفداران تكثرگرایی سیاسی در غرب تاكید میكنند كه تمركز قدرت، به احتمال زیاد، به خودكامگی و استبداد میانجامد و برای پرهیز از استبداد باید قدرت در میان افراد و گروههای مختلف توزیع شود .
در نقد اجمالی این مبنا میتوان گفت:
اولا، درست است كه اجزای هستی از هم جدا و پراكنده هستند، اما با توجه به تاثیر و تاثراتی كه این اجزا بر یكدیگر دارند (به طوری كه هیچ موجود طبیعی را نمیتوان یافت كه در موجود طبیعی دیگر مؤثر و یا از آن متاثر نباشد)، میتوان همه جهان هستی و طبیعت را در مجموع دارای نظام واحدی دانست . (۹) ثانیا، هر چند اصل وجود تفاوت و اختلاف برای اختیار و انتخاب لازم است، این تفاوت و اختلاف نمیتواند نامحدود باشد;زیرا در این صورت هیچگاه انتخابی صورت نخواهد گرفت;بلكه شخص همواره باید در انتظار حالت تازهای بماند . وانگهی سعادت انسان با صرف انتخاب و گزینش تامین نمیگردد، بلكه در گرو انتخاب موجبات كمال و سعادت حقیقی است، و عقل آدمی به تنهایی برای تشخیص چنین كمال و سعادتی كافی نیست;زیرا نفس انسانی دارای مراتب و شؤون مختلف حیوانی، نباتی و انسانی است كه هر مرتبه و شان، خواستههای خاص خود را دارد . وقتی شؤون مختلف نفس و تزاحمات گوناگون میان افعال انسان را در نظر بگیریم، به فرمولی ساده برای انتخاب و گزینش دست نخواهیم یافت;چرا كه این امور تاثیراتی بس شگرف بر یكدیگر دارند و روابط بسیار پیچیدهای پدید میآورند . اگر كسی بخواهد برنامه كاملا دقیقی برای این گزینشها تعیین كند، باید به همه این روابط آگاه بوده، بر آنها احاطه داشته باشد، و این از قدرت یك انسان متعارف، خارج است . (۱۰)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست