چهارشنبه, ۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 29 May, 2024
مجله ویستا

ساختار شناسی تشكلهای غیردولتی در جهان


ساختار شناسی تشكلهای غیردولتی در جهان

امروزه سازمانهای غیردولتی یكی از مهمترین مولفه های خارجی و عینی در جهت تحقق اهداف مردمی و بستری مناسب و مفید در راستای انعكاس مطالبات فرو خفته جامعه و به طور كامل حلقه واسط فیمابین دولت و ملت در هر اجتماعی محسوب می شوند

امروزه سازمانهای غیردولتی (NGO) یكی از مهمترین مولفه های خارجی و عینی در جهت تحقق اهداف مردمی و بستری مناسب و مفید در راستای انعكاس مطالبات فرو خفته جامعه و به طور كامل حلقه واسط فیمابین دولت و ملت در هر اجتماعی محسوب می شوند. دولت های كارآمد و مردمسالار به دنبال عینیت بخشیدن به انتظارات عموم و كسب نظرات و سلیقه های مختلف افكار عمومی در تدوین و تنظیم قوانین مورد نیاز و اداره امور كشور، تشكل های مردمی و غیردولتی را اهرمی مناسب قلمداد كرده و در جهت توسعه كمی و كیفی آن و ایجاد زمینه های متعدد مشاركت جویی آنان از هیچ كوشش و تلاشی دریغ نمی ورزند.

یونسكو (سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد) چهار ركن را برای داشتن جامعه دموكراتیك نام برده است. ركن اول برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در تمامی سطوح قدرت، ركن دوم وجود دولت شفاف و پاسخگو به صورتی كه هیچ نقطه ای در ساختار قدرت فارغ از پاسخگویی نباشد. ركن سوم، رعایت حقوق مدنی و سیاسی تمام شهروندان و ركن چهارم وجود جامعه مدنی است كه زیرساخت نظام سیاسی دموكراتیك محسوب می شود.

مشاركت به اندازه جدایی حكومت كنندگان و حكومت شوندگان قدمت دارد.

دخالت شهروندان در امور عمومی و در سطوح متنوع تصمیم گیری اداری و سیاسی از انداختن رای به صندوق تا مساعدت مستقیم در ارضای نیازهای اجتماع اشاره دارد. مشاركت همچنین به دخالت مردم در كاركرد سازمان هایی كه حیات كاریشان از كارخانه ها و شركت های صنعتی تا اداره ها و تعاونی های روستایی به آنها بستگی دارد، دلالت می كند. این مفهوم به علاوه شركت مردم در سازمان های مذهبی و غیرمذهبی، انجمن ها و همه گونه جنبش هایی كه حیات اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهند اما مستقیماً به توزیع قدرت مربوط نمی شوند و جنبش هایی كه زندگی خصوصی را متاثر می كند ولی به طور مستقیم با اهداف اقتصادی مرتبط نیستند را در برمی گیرد.

اما تعریفی كه برنامه توسعه ای ملل متحد (UNDP) از مشاركت دارد: مردم در فرایندهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی كه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهند درگیری نزدیك و بی واسطه ای داشته باشد. ممكن است در برخی موارد كنترل مردم بر این فرایندها كامل و مستقیم باشد و در موارد دیگر ممكن است كنترل آنان جزیی یا غیرمستقیم باشد... مشاركت عنصر اساسی توسعه انسانی به شمار می رود.در نتیجه مشاركت یكی از نیازهای اجتماعی انسان است زیرا انسان موجودی است اجتماعی كه بقای خود را تنها با دیگران بودن جست وجو می كند.

مشاركت در كشورهای در حال توسعه بیانگر این واقعیت است كه حضور فعال و پویای مردم در حل برخی از معضلات اجتماعی و اقتصادی به عنوان یكی از مولفه های بدیهی و مسلم نزد دولتمردان قابل پذیرش بوده است. در این میان می توان كشور مالزی را نام برد كه تجارب موفقی در زمینه مشاركت دارد و در سال ۱۹۷۶ برای اولین بار مشاركت مردمی در این كشور در برنامه توسعه مطرح شد.

هند دیگر كشوری است كه به عنوان یكی از پرجمعیت ترین كشورهای جهان جامعه ای است كه تجارب بسیار موفقی در زمینه مشاركت اقشار مختلف جامعه دارد به ویژه شكل گیری نهادهای غیردولتی برای حفاظت از محیط زیست بارزتر از سایر سازمان های غیردولتی است كه از آن جمله می توان به جنبش چیكو اشاره كرد كه در آن نهضت كاشت درختان و اعمال فشار برای نگهداری از درختان از سوی سازمان های غیردولتی شد.

كاستاریكا یكی دیگر از كشورهای موفق در زمینه جلب مشاركت های مردمی در برنامه های توسعه است، از جمله تجربیات موفق كه با مشاركت مردمی به ویژه زنان صورت گرفته برای مسكن بوده است و...

جنبش سبز كنیا از دیگر تلاش های موفق در زمینه بهره گیری از مشاركت های مردمی و سازمان های غیردولتی برای توسعه فضای سبز است.

تجربیات موفق در كشورهای در حال توسعه می تواند الگوی مناسبی برای ارتقای مردمی و بهره برداری از قابلیت های نهادهای مردمی برای فعالیت های مختلف باشد.

- از نظر بانك جهانی (سازمان های غیردولتی) شامل موسسات خصوصی در كشورهای صنعتی است كه از توسعه بین المللی پشتیبانی می كنند. آنها گروه های محلی هستند كه در سطح منطقه ای یا ملی ساماندهی شده اند. همچنین انجمن های خیریه كه بودجه خصوصی را صرف توسعه، توزیع غذا و خدمات مشاوره ای خانوادگی و ساماندهی می كنند تعاریف مستقل، انجمن های اجتماعی، انجمن های مذهبی، انجمن های خدماتی و گروه های زنان شامل سازمان های غیردولتی می شوند.دانشگاه جان هاپكینز با مطالعه ۴۰ كشور طبقه بندی و تعاریف زیر را در رابطه با سازمان های غیردولتی ارائه كرده است:

۱ _ برحسب درآمد: سازمان هایی كه هزینه های آنها عمدتاً از طریق كمك ها و مساعدت های مردمی تامین می شود.

۲ _ برحسب عرضه توان كاری: كار در این سازمان ها غیراجباری و بدون چشمداشت مادی است.

۳ _ سازمان ها از حیث خروجی ها یا كالاهای خدماتی كه ارائه می كنند به صورت سازمان هایی كه مانند خیریه های عام المنفعه هستند و كالاهایی از نوع عمومی تولید می كنند تعریف شده اند.

۴ _ سازمان هایی كه سود خالص آنها میان متولیان سازمان توزیع نمی شود و در حیطه تشكل های غیردولتی شناخته می شوند.

۵ _ سازمان یافتگی تشكل ها تا حدودی نهادینه شده و تثبیت یافته باشد. تجمع های موقت و خلق الساعه كه هیچ ساختار واقعی و هویت سازمانی ندارند، واجد تعریف نیستند.

۶ _ خصوصی بودن: از حیث سازمانی از دولت جدا هستند

۷ _ خودگردانی و استقلال: بتوانند بر فعالیت های خودشان تسلط و نظارت داشته باشند.

۸ - توزیع غیرانتفاعی: حاصل به موسسین یا مدیران تعلق نگیرد و در جهت اهداف سازمان به كار گرفته شود.

۹ _ داوطلبانه بودن: شركت در فعالیت های این تشكل ها به صورت داوطلبانه بوده و نظام عضوپذیری آنها آزاد است.

●در جهان

محمود فرشتیان در باب تاریخ سازمان های مردمی معتقد است در یونان قدیم انجمن مفهومی نداشت. ?رومن ها? آفریننده انجمن ها بودند و زندگی جمعی و مشاركت در كالج های روم، نمونه بارز انجمن ها بود. در برهه هایی از تاریخ قدیم كه دولت ها ضعیف بودند باز انجمن ها سالانه در زمینه های مختلف مخصوصاً در زمینه های اقتصادی فعالیت داشتند. وی معتقد است در دوران قرون وسطی قانون تشكیل هرگونه انجمن را منع كرد. در دوران ضعف حكومت ها، كلیسا وضعیتی ثابت و پایدار داشت. كلیسا برای جهت دادن به فعالیت های اجتماعی مبادرت به تشكیل انجمن هایی كرد و خود نیز از سایر انجمن ها كه مربوط به سازمان های غیرمذهبی بودند حمایت می كرد. البته حمایت كلیسا فقط شامل انجمن ها شد و خود نیز از سایر انجمن ها كه مربوط به سازمان های غیرمذهبی بودند حمایت می كرد. البته حمایت كلیسا فقط شامل انجمن هایی می شد كه تحت كنترل و نظارت كلیسا قرار داشتند. مهمترین ویژگی انجمن ها در قرون وسطی این بود كه انجمن ها تحت فرمان فاون و كلیسا قرار می گرفتند و بایستی این قوانین را بدون چون و چرا تبعیت می كردند.كشور فرانسه یكی از كشورهای توسعه یافته ای است كه از سابقه دیرینه ای در برخورداری از توانمندی سازمان های مردمی موفق بوده است.

دكتر فرشتیان یادآور می شود: در این كشور به كمتر شخصی برخورد می كنید كه اجمالاً قانون اول ژوئیه ۱۹۰۱ را نشناسد زیرا هم اكنون در فرانسه بیش از یك و نیم میلیون انجمن به ثبت رسیده است كه هشتصد و هشتاد هزار عدد آن فعال هستند و هر ساله بیش از شصت هزار انجمن جدید به آن اضافه می شود. نگاهی به تاریخچه پیدایش سازمان های غیردولتی در جهان بیانگر این امر است كه این پدیده در عرصه ملل از سابقه طولانی برخوردار بوده و سازمان ملل متحد به عنوان بزرگ ترین سازمان غیردولتی جهان با مالكیت موسساتی چون یونسكو، یونیسف توانسته است در ایجاد زمینه های برقراری ارتباطات موثر و دوجانبه و توانمند كردن برخی از نهادهای مردمی و مدنی در نقاط جهان توفیقی را به دست آورد و حتی با وضع قوانینی در این راستا قدم های موثری را نیز طی كرده است.

اعلامیه مجمع عمومی سازمان ملل ۱۰ دسامبر ۱۹۸۴ (در بیانیه جهانی حقوق بشر، آزادی گروه ها و انجمن ها را از حقوق اساسی بشر محسوب كرد) ماده ۲۰ اندكی بعد(۴ نوامبر ۱۹۵۰) معاهده حقوق بشر اروپایی نیز از این بیانیه پیروی كرده و آزادی انجمن ها و گروه ها را به رسمیت شناخت.

شاپور كریمی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.