یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

RAM های رام نشدنی


RAM های رام نشدنی

بازار فناوری اطلاعات

با توجه به نیاز روز افزون به اطلاعات، جمع آوری، ذخیره و پردازش داده ها برای استخراج اطلاعات مورد نیاز، نقش فناوری اطلاعات به عنوان راهکاری بدون خطا، سریع و کلیدی بیش از پیش برای همگان نمایان شد و نقش کامپیوتر به عنوان ابزار اصلی برای استفاده از این امکان بیشتر مشخص شد. روند دیجیتالی شدن فعالیت های علمی-آموزشی و همچنین گسترش فعالیت های روزمره از طریق کامپیوتر و اطلاع رسانی به خانواده ها برای استفاده از فناوری جدید و امکانات مفید این ابزار برای تمامی افراد خانواده موجب شد تا کامپیوتر یکی از وسایل مورد نیاز هر خانواده در خانه شود.

این تحولات موجب شد تا بازار کامپیوتر به عنوان تامین کننده این نیاز برای تمامی اقشار جامعه نقشی جدی به خود بگیرد و به عنوان حرفه ای جدید و صنفی نوپا قدم در راه تجارت بردارد.

در میان این صنف هر فرد یا شرکت بر اساس تخصص، میزان سرمایه، میزان ریسک پذیری و... اقدام به واردات قطعات مختلف کامپیوتر بنا بر درخواست ها و نیازهای موجود در جامعه کردند. به مرور زمان این صنف پیچیدگی ها و ویژگی های خاص خود را پیدا کرد و در این میان کالاهای خاص خود را با توجه به نحوه تولید کنندگان و نحوه توزیع آن ها در بازار پیدا کرد. RAM،HARD،CPU سه قطعه ای بودند که در میان بازاریان و کاربران به عنوان کالاهای اساسی شناسایی شدند و با توجه به تاثیر آن ها در نحوه ی کارکرد کامپیوتر و همچنین مدل های متنوع و کارایی های متنوع دارای اهمیت خاصی در بازار شدند. در این میان و با گذشت زمان RAM به عنوان قطعه ای اساسی و پر سود در بازار مطرح شد. این قطعه به دلیل تاثیر آن در اجرا شدن نرم افزارها و بازی ها و همچنین نیاز نداشتن به تغییرات دیگر در سیستم در صورت تغییر، در صدر لیست افرادی قرار گرفت که یا قصد ارتقا سیستم داشتند و یا در حال تهیه سیستمی با سرعت بالا را داشتند. این استقبال موجب شد تا بسیاری از توزیع کنندگان و تولید کنندگان توجه بیشتری به طراحی و تولید این قطعه نشان دهند.

این روند باعث ایجاد بازاری پویا، پر سود و البته پر ریسک برای وارد کننده ها و ایجاد مافیای بزرگی برای تولید کنندگان شد تا به این وسیله و با ایجاد تغییرات قیمت سود کلانی به دست آورند. RAM در بازارهای جهانی و بازار داخلی همواره دچار فراز و نشیب های خاص خود بوده و موجب شده تا نسبت به دو کالای HARD و CPU از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. در این گزارش فراز و نشیب های این قطعه در بازارهای جهانی و داخلی مورد بررسی قرار گرفته که می خوانید.

● مافیای RAM

RAM نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای جهانی نیز شاهد تغییرات زیادی است، بطوریکه در طی یک بازه زمانی کوتاه قیمت آن بارها دست خوش تغییر می شود. این کالا از دو قطعه عمدی بورد و چیپست تشکیل شده است. بزرگ ترین دلیل تغییر قیمت این کالا به دلیل تغییر در قیمت چیپست است زیرا این قطعه نقش عمده ای در تولید RAM ایفا می کند. در دنیا تنها چهار تولید کننده بزرگ چیپست رم وجود دارد که این چهار تولید کننده بنابر نیاز بازار و همچنین استعداد فروش چیپست حافظه با ظرفیت ها و فناوری های مختلف تولید می کنند.

البته این چهار تولید کننده تنها چیپست را تولید می کنند و تولید کنندگان رم از چیپست سازان تنها چیپست خریداری می کنند به همین دلایل با وجود تعداد کم چیپست سازان شاهد وجود انواع RAM با برندهای گوناگون در بازار هستیم. این چیپست سازان برای پشتیبانی از یک سری از مادربوردها و یا کارت گرافیک های محبوب در بازار جهانی اقدام به تولید انبوه محصول می کنند تا بتوانند از طریق فروش بالای مدل های پر فروش سایر قطعات مرتبط به RAM محصول خود را بهتر و با سود بیشتر به فروش برسانند.

بازی قیمت گذاری یکی از محرمانه ترین قسمت کار این چهار شرکت بزرگ کره ای است که حتی شرکت های سفارش دهنده به آن ها نیز از تغییرات این تولید کنندگان بی خبرند زیرا هریک از این چهار تولید کننده در عین اینکه استراتژی منحصر به خود را در قیمت گذاری دارد با سه شرکت دیگر کاملاً هماهنگ است.

یکی دیگر از بازی های محرمانه این چهار تولید کننده بحث تولید چیپست در مقیاس کلان است. با توجه به نیاز سرتاسر دنیا به این قطعه کاهش و یا افزایش در تولید تاثیر بسیار زیادی بر روی تقاضا و در آخر قیمت تمام شده RAM در بازارهای جهانی دارد. این چهار تولید کننده بر عواملی همچون وضعیت مواد اولیه، تغییرات ارز، طلا و استراتژی های فروش نظارت دارند و بنابر تغییر هر یک از این عوامل تغییرات در قیمت را اعمال می کنند.

● دلالان تاثیر گذار

تولید RAM در صورت داشتن فناوری ساخت یکی از سود آورترین تجارت ها است به همین دلیل اکثر تولید کنندگان آسیای شرقی به سمت تولید این کالا به صورت اصلی یا غیر اصل رفتند زیرا با کم ترین امکانات می توان این کالا را با تنوع بسیار و در تعدادی زیاد تولید کرد. اما نکته که موجب شد تا از تعداد زیادی از تولید کنندگان از تولید این کالا منصرف شوند داشتن کانال فروش مطمئن و در واقع توان فروش و همچنین ایجاد تقاضا است. نوسان RAM اکثراً بر روی کالاهایی است که از سوی کاربران تقاضای بیشتری دارد و قیمت زمانی مشخص می شود که میزان تقاضا بر روی مدلی مورد بررسی قرار گیرد.

نکته بسیار مهم در مساله تقاضا وجود دلالان است. دلالان جهانی این کالا برای مشخص شدن قیمت یک مدل خاص دست به اقداماتی از قبیل پیش خرید یک ماه یا دو ماه یک مدل خاص می کنند و با خالی کردن بازار از آن مدل طی زمان تولید سفارش خود زمینه را برای ورود آن به بازار با قیمت دلخواه خود آماده می کنند. این دلالان با سرمایه گذاری های بزرگ به دلیل آگاهی از هزینه تولید شرکت های تولید کننده و همچنین توانایی های خاص خود با ایجاد درخواست تقاضاهای کاذب نقش به سزایی در قیمت تمام شده RAM در بازار جهانی را ایفا می کنند.

● وضعیت RAM در ایران

در کشور ما نیز فروش رم قواعد و مشکلات خاص خود را دارد. با اینکه تمامی وارد کنندگان قطعات کامپیوتری در بازار در حال فعالیت هستند، بیشترین درگیری و اختلاف و تداخل در بین وارد کنندگان و توزیع کنندگان RAM دیده می شود. سود بسیار، محبوبیت برندهای آمریکایی در بازار و نبود و عدم نظارت شرکت های مادر و نحوه فروش بسیار متفاوت این کالا نسبت به سایر قطعات و بازی های مخصوص آن این کالا را در بین بازاریان همچون آتش داغی در زمستان کرده که با داشتن کوتاه آن گرم و در صورت نگه داشتن آن سوخته خواهند شد. رم یک کالای مصرفی است و از ابتدای ورود در بازار کامپیوتر آمار دقیقی از میزان سفارش آن در ماه وجود نداشت.

این کالای پر سود به دلیل اینکه تاثیر مستقیم بر روی سرعت کارکرد سیستم داشت از ابتدای ورود به بازار توجه خاصی را نسبت به خود جلب کرد و این توجه در بین ایرانیان به شدت دیده شد. البته این قطعه به دلیل آنکه به راحتی قابل ارتقا بود و نیاز به تغییرات دیگری در سیستم نداشت نیز در صدر لیست کاربران علاقمند ایرانی قرار گرفت. در بین بازاریان این کالا با داشتن قیمت ارزان خرید دارای سود بسیاری است و با وجود اینکه نوسانات بسیاری در فروش آن رخ می دهد اکثریت بازاریان به فروش آن راقب هستند. همچنین این کالا به دلیل اینکه یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود در بین بازاریان اکثراً به صورت نقدی خریداری می شود. در حال حاضر سه مدل ۱۳۳۳/۲، ۸۰۰/۱ و ۸۰۰/۲ پر فروشترین مدهای بازار کامپیوتر در ایران هستند.

● سایه سنگین تحریم ها

اما دعواها بر سر چیست؟ بزرگ ترین دلیل وجود این تشنجات در بازار رو نبود نمایندگان انحصاری شرکت های بزرگ تولید کننده و محبوب بازار در ایران است. کینگستون، کینگمکس و پاتریوت جزو سه برندی هستند که در حال حاضر در بازار سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند و در بین مصرف کنندگان دارای محبوبیت هستند. اما مشکل اینجاست که این سه شرکت تولید کننده رم، شرکت هایی آمریکایی هستند و اجازه حضور و یا داشتن نمایندگی در ایران را ندارند.

این خلا و فروش بالای این سه برند در بازار موجب شد تا وارد کنندگان بسیاری نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند و هر کدام مدعی آن باشند که نماینده انحصاری هریک از این سه برند باشند. البته این عدم حضور معایبی را برای وارد کنندگان در بر داشت؛ زیرا زمانی که این کالا به شدت دچار نوسان قیمت می شود شرکت مادر مزایایی را برای نمایندگان خود و کاهش ضرر آنان در نظر می گرفت اما در ایران تمامی این ضررها بر عهده وارد کنند و توزیع کننده بود. البته در این میان شرکت های کره ای که کمتر در زمینه تحریم با آمریکا همکاری می کردند توانستند در ایران سازو کار مناسبی را برای ورود و فروش کالای خود پیاده کنند اما به دلیل محبوبیت و اعتماد مردم به رقبای غربی خود نتوانستند به توفیق چشمگیری برسند.

● تقلبی های پر فروش

یکی از آثار بسیار مخرب نبود نمایندگی های اصلی برندهای محبوب بازار ورود کالاهای تقلبی به طور گسترده و با نام و نشان برندهای پر فروش بود. کلاهبرداران با خریدار برندهای بی کیفیت چینی و هک کردن نام های معتبر تولید کنندگان RAM صدمات جبران ناپذیری را به تعدادی از برندهای خوش نامی زدند که در بازار دارای سهم عمده ای از فروش را داشتند. همانطور که گفته شد وجود سود بالا در فروش این کالا و عدم نظارت قانونی شرکت های تولید کننده موجب شد تا در این کالا به شتر شاهد وجود کالاهای تقلبی باشیم اما در این میان افرادی بودند که با توجه به سختی ورود کالا به طور قانونی و کاهش سود هیچ گاه اقدام به ورود کالاهای تقلبی نکردند. امید است با رشد دانش فناوری اطلاعات در میان جامعه شاهد خریده ای آگاهانه و البته نظارت های بیشتر ارگان های مربوطه نسبت به ورود کالاهای اصل باشیم.

نویسنده: حامد گل جان اکبری