دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
موج جدید جنگ مرورگرها با نوآوری برافروخته می شود
مرورگرها، به عنوان دریچهای رو به افق گستردهی وب، در حال یافتن تزئینات جدید و زیبایی هستند.
موزیلا، طراح مرورگر شورشی که از خاکستر نت اسکیپ برخاسته است، ماه جاری و پس از سالها طراحی و شش ماه آزمایش عمومی، فایرفاکس ۳.۰ را منتشر خواهد کرد.
این نسخهی جدید دارای معدودی ترفند است که میتوانند نحوهی سازماندهی و یافتن سایتهایی که کاربران اغلب از آنها بازدید میکنند را تغییر دهند.
مایکروسافت نیز به تازگی اولین نسخهی آزمایشی عمومی از جدیدترین ویرایش اینترنت اکسپلورر که مورد استفادهی حدود ۷۵ درصد از کل صاحبان رایانه است را منتشر کرده است.
نسخهی نهایی اینترنت اکسپلورر ۸ ممکن است تا پایان سال میلادی جاری منتشر شود و انتظار می رود صاحب ویژگیهای بیشتری شده باشد.
اپل هم که سابقا مرورگر سفاری خود را در داخل مرز دستگاههای ساخت خود نگه می داشت در حال اقدام جدالآمیز برای راه یافتن به رایانهی کاربرانی است که از رایانههای ویندوز استفاده میکنند.
به عبارت دیگر جنگ مرورگرها، کشمکشی که مایکروسافت را در دهه ی ۹۰ با مشکلات آنتیتراست مواجه کرد، دوباره در حال بالا گرفتن است.
مرورگرها همواره به عنوان نقطهی آغازین مهم در وب دانسته شدهاند. با این همه پس از محو شدن نت اسکیپ، مایکروسافت، اولین طراح مرورگر تجاری، پیش از عرضهی ششمین نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر در سال ۲۰۰۶ پنج سال انتظار کشید.
دین هاچاموویچ، مدیر کل گروه اینترنت اکسپلورر مایکروسافت معتقد است که این شرکت در طول این مدت در حال ترمیم حفرههای امنیتی بوده است.
اما آمریکن آنلاین که شرکت نت اسکیپ را به دست آورد، در سال ۲۰۰۳ بنیاد غیرانتفاعی موزیلا را تشکیل داد. مرورگر فایر فاکس این بنیاد به زودی الهامبخش جنبش منبع بازی شد که مورد حمایت مشتاقان رایانه قرارگرفت.
اولین نسخههای فایرفاکس ویژگیهایی مانند مسدود کنندهی پنجرههای تبلیغاتی برای متوقف کردن تبلیغات و مرور فهرستبندی شده که به کاربران اجازه میدهد در پنجرههای وب حرکت کنند را دربرداشت.
فایرفاکس اکنون ۱۷۰ میلیون کابر در سراسر جهان و ۱۸ درصد از سهم بازار مرورگرها را دارد. بیشتر کاربران فایرفاکس به طور اختیاری این نرمافزار را دانلود کردهاند در حالی که اینترنت اکسپلورر در بیشتر رایانههای شخصی در کارخانه نصب شده است.
فایرفاکس علاوه بر این که در رقابت به مایکروسافت تلنگری وارد کرد برای صنعت فنآوری نیز ارزش مالی و استراتژیک مرورگر را تقویت کرد.
گوگل در سال ۲۰۰۴ قراردادی را با موزیلا منقعد کرد تا نوار جستوجوی گوگل را در گوشهای از مرورگر فایرفاکس جای دهد.
براساس جدیدترین اسناد مالیاتی موزیلا، گوگل در سال ۲۰۰۶ بابت ترافیکی که از این مرورگر به سایتش هدایت شده بود به موزیلا ۶۵ میلیون دلار پرداخت کرد.
به اعتقاد تحلیلگران، اکنون با مهاجرت اعمالی مانند ایمیل و پردازش ورد از رایانه به اینترنت، مرورگر به زودی با ارزشتر و از لحاظ استراتژیکی مهمتر خواهد شد. این ایده کمک کرده تا جنگ مرورگرها مجددا افروخته شود و به جدیدترین موج از نوآوریها منتهی شده است.
فایر فاکس ۳.۰ به عنوان مثال بنا بر اعلام موزیلا دو برابر سریعتر از نسخهی قبلی کار کرده و در ضمن از حافظه کمتری استفاده میکند.
این مرورگر همچنین هوشمندتر بوده و بهمنظور تلاش برای پیشبینی سایتی که کاربر ممکن است مایل به بازدید از آن باشد سه ماه از سابقهی مرور کاربر را نگهداری میکند.
به عنوان مثال با تایپ واژه ی فوتبال در مرورگر، به سرعت فهرستی از سایتهای بازدید شده که اسم یا تشریحی از فوتبال را دارند ایجاد می شود.
فایرفاکس اعلام کرده این نوار میتواند برای کاربران جایگزین فهرستهای طولانی و آشفتهی بوک مارکها شود و همچنین میتواند مرورگر را برای یک کاربر شخصیسازی کند.
اینترنت اکسپلورر ۸ مایکروسافت نیز مجموعه ترفندهای متعلق به خود را وعده میدهد. یک ابزار جدید به نام Web Slices به کاربر امکان میدهد یک بخش دینامیک از یک وبسایت مانند یک حراجی آنلاین یا یک امتیاز ورزشی را بوک مارک کرده و آن را در حاشیهی مرورگر و در جایی که کاربر میتواند تغییرات آن را مشاهده کند، ذخیره نماید.
یک ویژگی دیگر به نام فعالیتها به کاربران امکان میدهد متن را در یک صفحه برجسته ساخته، برروی آن کلیک کرده و سپس آن را فورا به سایت دیگری مانند یک سرویس نقشه، ایمیل و وبلاگ ارسال کنند.
اما اپل در ماه مارس رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و با استفاده از بهروزرسانی خودکار نرمافزاری که در داخل پلیر موسیقی آیتیونز قرار داشت، ارسال سفاری به رایانههای کاربران ویندوز را آغاز کرد و کاربران در صورتی که مایل نبودند سفاری به رایانهشان دانلود شود، مجبور بودند مشخص کنند.
روش مذکور در کنار رقیبان اپل طرفداران آن را هم خشمگین ساخت. اما دست کم تا اندازهای موفقیتآمیز بود، به طوری که بر طبق آمارها سهم بازار اپل در رایانههای ویندوز از ماه مارس سه برابر شده است.
اپل در بیانیهای در ماه گذشته و در پاسخ به اظهار نظرات در مورد این مانور اعلام کرد که با این کار تمایز بین بهروزرسانیهای جزئی را از برنامههای جدید ارسال شده از طریق بهروزرسانی نرمافزاری سادهتر کرده است.
تحلیلگران عقیده دارند جسارت اپل اهمیت جدید مرورگر وب را در دنیایی که بهطور فزاینده به سمت آنلاین شدن پیش میرود را مورد تاکید قرار می دهد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست