سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
موج جدید جنگ مرورگرها با نوآوری برافروخته می شود
مرورگرها، به عنوان دریچهای رو به افق گستردهی وب، در حال یافتن تزئینات جدید و زیبایی هستند.
موزیلا، طراح مرورگر شورشی که از خاکستر نت اسکیپ برخاسته است، ماه جاری و پس از سالها طراحی و شش ماه آزمایش عمومی، فایرفاکس ۳.۰ را منتشر خواهد کرد.
این نسخهی جدید دارای معدودی ترفند است که میتوانند نحوهی سازماندهی و یافتن سایتهایی که کاربران اغلب از آنها بازدید میکنند را تغییر دهند.
مایکروسافت نیز به تازگی اولین نسخهی آزمایشی عمومی از جدیدترین ویرایش اینترنت اکسپلورر که مورد استفادهی حدود ۷۵ درصد از کل صاحبان رایانه است را منتشر کرده است.
نسخهی نهایی اینترنت اکسپلورر ۸ ممکن است تا پایان سال میلادی جاری منتشر شود و انتظار می رود صاحب ویژگیهای بیشتری شده باشد.
اپل هم که سابقا مرورگر سفاری خود را در داخل مرز دستگاههای ساخت خود نگه می داشت در حال اقدام جدالآمیز برای راه یافتن به رایانهی کاربرانی است که از رایانههای ویندوز استفاده میکنند.
به عبارت دیگر جنگ مرورگرها، کشمکشی که مایکروسافت را در دهه ی ۹۰ با مشکلات آنتیتراست مواجه کرد، دوباره در حال بالا گرفتن است.
مرورگرها همواره به عنوان نقطهی آغازین مهم در وب دانسته شدهاند. با این همه پس از محو شدن نت اسکیپ، مایکروسافت، اولین طراح مرورگر تجاری، پیش از عرضهی ششمین نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر در سال ۲۰۰۶ پنج سال انتظار کشید.
دین هاچاموویچ، مدیر کل گروه اینترنت اکسپلورر مایکروسافت معتقد است که این شرکت در طول این مدت در حال ترمیم حفرههای امنیتی بوده است.
اما آمریکن آنلاین که شرکت نت اسکیپ را به دست آورد، در سال ۲۰۰۳ بنیاد غیرانتفاعی موزیلا را تشکیل داد. مرورگر فایر فاکس این بنیاد به زودی الهامبخش جنبش منبع بازی شد که مورد حمایت مشتاقان رایانه قرارگرفت.
اولین نسخههای فایرفاکس ویژگیهایی مانند مسدود کنندهی پنجرههای تبلیغاتی برای متوقف کردن تبلیغات و مرور فهرستبندی شده که به کاربران اجازه میدهد در پنجرههای وب حرکت کنند را دربرداشت.
فایرفاکس اکنون ۱۷۰ میلیون کابر در سراسر جهان و ۱۸ درصد از سهم بازار مرورگرها را دارد. بیشتر کاربران فایرفاکس به طور اختیاری این نرمافزار را دانلود کردهاند در حالی که اینترنت اکسپلورر در بیشتر رایانههای شخصی در کارخانه نصب شده است.
فایرفاکس علاوه بر این که در رقابت به مایکروسافت تلنگری وارد کرد برای صنعت فنآوری نیز ارزش مالی و استراتژیک مرورگر را تقویت کرد.
گوگل در سال ۲۰۰۴ قراردادی را با موزیلا منقعد کرد تا نوار جستوجوی گوگل را در گوشهای از مرورگر فایرفاکس جای دهد.
براساس جدیدترین اسناد مالیاتی موزیلا، گوگل در سال ۲۰۰۶ بابت ترافیکی که از این مرورگر به سایتش هدایت شده بود به موزیلا ۶۵ میلیون دلار پرداخت کرد.
به اعتقاد تحلیلگران، اکنون با مهاجرت اعمالی مانند ایمیل و پردازش ورد از رایانه به اینترنت، مرورگر به زودی با ارزشتر و از لحاظ استراتژیکی مهمتر خواهد شد. این ایده کمک کرده تا جنگ مرورگرها مجددا افروخته شود و به جدیدترین موج از نوآوریها منتهی شده است.
فایر فاکس ۳.۰ به عنوان مثال بنا بر اعلام موزیلا دو برابر سریعتر از نسخهی قبلی کار کرده و در ضمن از حافظه کمتری استفاده میکند.
این مرورگر همچنین هوشمندتر بوده و بهمنظور تلاش برای پیشبینی سایتی که کاربر ممکن است مایل به بازدید از آن باشد سه ماه از سابقهی مرور کاربر را نگهداری میکند.
به عنوان مثال با تایپ واژه ی فوتبال در مرورگر، به سرعت فهرستی از سایتهای بازدید شده که اسم یا تشریحی از فوتبال را دارند ایجاد می شود.
فایرفاکس اعلام کرده این نوار میتواند برای کاربران جایگزین فهرستهای طولانی و آشفتهی بوک مارکها شود و همچنین میتواند مرورگر را برای یک کاربر شخصیسازی کند.
اینترنت اکسپلورر ۸ مایکروسافت نیز مجموعه ترفندهای متعلق به خود را وعده میدهد. یک ابزار جدید به نام Web Slices به کاربر امکان میدهد یک بخش دینامیک از یک وبسایت مانند یک حراجی آنلاین یا یک امتیاز ورزشی را بوک مارک کرده و آن را در حاشیهی مرورگر و در جایی که کاربر میتواند تغییرات آن را مشاهده کند، ذخیره نماید.
یک ویژگی دیگر به نام فعالیتها به کاربران امکان میدهد متن را در یک صفحه برجسته ساخته، برروی آن کلیک کرده و سپس آن را فورا به سایت دیگری مانند یک سرویس نقشه، ایمیل و وبلاگ ارسال کنند.
اما اپل در ماه مارس رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و با استفاده از بهروزرسانی خودکار نرمافزاری که در داخل پلیر موسیقی آیتیونز قرار داشت، ارسال سفاری به رایانههای کاربران ویندوز را آغاز کرد و کاربران در صورتی که مایل نبودند سفاری به رایانهشان دانلود شود، مجبور بودند مشخص کنند.
روش مذکور در کنار رقیبان اپل طرفداران آن را هم خشمگین ساخت. اما دست کم تا اندازهای موفقیتآمیز بود، به طوری که بر طبق آمارها سهم بازار اپل در رایانههای ویندوز از ماه مارس سه برابر شده است.
اپل در بیانیهای در ماه گذشته و در پاسخ به اظهار نظرات در مورد این مانور اعلام کرد که با این کار تمایز بین بهروزرسانیهای جزئی را از برنامههای جدید ارسال شده از طریق بهروزرسانی نرمافزاری سادهتر کرده است.
تحلیلگران عقیده دارند جسارت اپل اهمیت جدید مرورگر وب را در دنیایی که بهطور فزاینده به سمت آنلاین شدن پیش میرود را مورد تاکید قرار می دهد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا شهادت رئیس جمهور خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان سایپا
سینمای ایران تلویزیون سینما لیلا حاتمی داریوش ارجمند سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی جشنواره کن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان باتری تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین ترکیه امیرعبداللهیان اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه چین ولادیمیر پوتین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی لیورپول منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان سزارین قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی فشار خون