پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
در آمدی بر سیره قرآنی امام حسین ع
امام حسین(ع) گوهر تابناك و چراغ درخشانی است كه هماره بر تارك تاریخ درخشیده و خواهد درخشید. طالبان هدایت و انسانهای خسته از ظلم و تبعیض و ذلت و ستیزه، نامردمی و ناجوانمردی را به حق رهنمون ساخته و بیدار نموده است. عنصر جاودانهای كه به یقین رمز ماندگاریش را در الهی بودنش باید جُست. سیرهی ارجمندش را در قرآن باید نگریست تا به حقیقتش یا شمهای از حقیقتش دست یافت. امام حسین(ع) نه تنها شاگرد مكتب قرآن كه عِدْل و شریك قرآن است از اینروست كه در فرازی از زیارتنامهی شریفش میخوانیم: «السَّلامُ عَلَیكَ یا شریكَ القُران؛(۱) سلام بر تو ای شریك قرآن» و در حدیث «ثقلین» نیز همدوشی امام به عنوان قرآن ناطق و قرآن به عنوان امام صامت گردیده است.
رسولُ اللَّه(ص) فرمودند: «انی تاركٌ فیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كتابَ اللَّه و عترَتی اهلَ بَیْتی فَأِنَّهُمَا لَنْ یَفتَرِقا حتَّی یَردِا عَلَیّ الحوض»(۲) حال كه ائمه(ع) بطور عام و امام حسین(ع) به طور خاص چنین نسبت و خویشاوندی محكمی با قرآن دارند باید تفسیر قرآن را در آنان جُست كه در «وجود آنها كرامتها و فضیلتهای قرآن و گنجهای الهی نهفته است.» «فیِهْم كوائِمُ القرآن و هُمْ كُنوُز الرَّحمان»(۳) در این نوشتار بر آنیم كه فرازهایی از آیات نورانی قرآن را در سیرهی علمی و عملی آن امام همام جستجو كنیم و آیات این كتاب صامت را با نور وجود این پرتو درخشنده به نطق آوریم.
اگر چه ما را هرگز یارای آن نیست كه عمق شخصیت آن دریای علم و معرفت و اخلاق و معنویت را بپیماید ولی از باب عرض ارادات به پیشگاه آن شفیع روز محشر چند جملهای را به تحریر در میآوریم.
۱) انس با قرآن
انس آدمی با هر چیز ریشه در ارج و اهمیتی دارد كه انسان برای آن چیز قائل است رهپویان راه یقین و سالكان وادی علم و معرفت از آنجا كه محبوبترین محبوب را ذات اقدس خداوند میدانند و فقط دل در گرو او دارند، كتاب او را كه پرتوی از ذات او و واسطه سخن خداوند با بندگان است - پر منزلت و تنها طریق هدایت میدانند از اینرو با آن انس ویژهای داشته و قلب و جان و اعمال خویش را با آن گوهر حیاتبخش خدایی میكنند.
قرآن كریم به لزوم این انس اشاره كرده است. از مؤمنان میخواهد با تلاوت آیات آن، اولین مرحلهی انس را بپیمایند. «فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَان؛(۴) هر آنچه برایتان امكان دارد قرآن بخوانید».
در آیهی دیگر آنانكه در قرآن اندیشه نمیكنند مورد نكوهش قرار داده، میفرماید: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛(۵) آیا به آیات قرآن نمیاندیشند؟ یا بر دلهایشان قفلهایی نهاده شده است؟»
امام حسین(ع) انس ویژهای با قرآن داشت چون منزلتی بزرگ برای آن قائل بود. نمونهای از این منزلت را میتوان در حكایت زیر مشاهده كرد:
«عبدالرحمان» به فرزند امام حسین(ع) «الحمدللَّه رب العالمین» را آموخت، وقتی كه آن را بر پدر خواند، حضرت هزار دینار را به او بخشید و دهان او را پر از طلا كرد. از آن حضرت دلیل آن سؤال شد. حضرت پاسخ دادند: «چگونه میتوان كار او را [تعلیم قرآن ]با این پاداش مقایسه كرد؟!»(۶)
انس امام حسین با قرآن را میتوان در تمام زوایای زندگیش ملاحظه كرد، نصایح و مواعظش، سیرهی علمی و عملیاش و حماسه خونینش همه و همه در قرآن و الهام گرفته از آن بود. بنابراین كوتهبینانی كه شخصیت حماسی و قیام مردانهاش را زیر سؤال میبرند و گاه بر چسب خشونتطلبی، عدم توجه به مصالح، بیسیاستی، انتقامجویی و... را به آن حضرت نسبت میدهند اگر ریشههای قرآنی عمل آن بزرگوار را بدانند و واقعاً در پی حق و یقین باشند نه بهانهجویی، به حقیقت رهنمون خواهند شد.
آری، اهلبیت و بویژه امام حسین(ع) فرزندان پیامبر و شاگرد مكتب قرآنند پس چگونه گفتار و مواعظشان متكی به قرآن نباشد حركت و قیام حسینی از همان آغاز بر مبنای قرآن همراه بود. نه تنها ریشههای این حماسه را میتوان با قرآن بدست آورد بلكه امام(ع) خود با استناد به آیات قرآن حركت خود را الهام گرفته از آن میدانست كه نمونههایی از آن را ذكر میكنیم.
الف) در نخستین برخورد با والی مدینه، خود و اهلبیت را معدن رسالت و... معرفی میكند و میفرماید: «در حالیكه یزید مردی فاسق و شرابخوار و... است پس چگونه امام را شایسته است كه با او بیعت كند.»(۷)
ب) هنگامی كه مروان اصرار میكند كه والی مدینه از امام حسین(ع) بیعت بگیرد امام(ع) او را پلید و خود را با استناد به قرآن «مُطهّر» بیان میدارد: «اِلَیك عَنّی، أَنا مِنْ بَیْتِ الطَّهارهِٔ الّذین أنْزلَ اللَّهُ فیهم عَلی نَبیّه: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»(۸)
ج) آنگاه كه با كاروان خود از مدینه بیرون آمد این آیه را تلاوت فرمود: «رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین»(۹) و این همان دعایی است كه حضرت موسی(ع) به هنگام خروجش با بنیاسرائیل آن را بر زبان جاری ساخت.
د) آنگاه كه به مكه رسید این آیه را تلاوت نمود: «وَ لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسَی رَبِّی أَن یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیل»(۱۰) به این ترتیب هجرت خود را به هجرت موسی كه هر دو در جهت كوبیدن بیداد و ظلم بود تشبیه میكند.
ه) پس از ورود به مكه نامهای برای سران قبایل بصره نوشت و آنان را به كتاب خدا دعوت كرد: «وَ اَنا ادعوكم اِلی كتابِ اللَّه و سُنهٔ نبیّهِ»(۱۱)
و) وقتی كه عصر پنجشنبه نهم محرّم عمر بن سعد فرمان حمله داد و لشكر به حركت در آمد از برادرش اباالفضل(ع) درخواست میكند كه یك شب از امویان مهلت بگیرید تا در آن شب فقط دعا، نماز، تلاوت قرآن، استغفار و راز و نیاز با خدا داشته باشد:
«فَهُوَ یَعْلَمُ أنّی كُنتُ قَدْ اُحِبُّ الصَّلوهٔ و تلاوهٔ كتابِهِ و كثرهٔ الدَّعاء و الاستغفار» و خداوند میداند كه من نماز برای خدا و تلاوت قرآن و بسیاری دعا و استغفار را دوست میداشتم» امام آن شب به خیمه باز میگردد و تمام شب را چنین میكند.(۱۲)
اُنس امام با قرآن به دوران حیات جسمی محدود نمیشود بلكه بعد از شهادت نیز ادامه دارد: «منهال بن عمرو» گوید، چون سر مطهّر امام(ع) را به دمشق آورده بر نی حمل میكردند، من پیش روی او بودم. شخصی سورهی كهف را میخواند تا رسید به آیهی شریفهی «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِیمِ كَانُواْ مِنْ ءَایَتِنَا عَجَبًا؛(۱۳) آیا پنداشتی كه داستان اصحاب كهف و رقیم از آیات شگفت ماست؟!» به خدا سوگند ناگاه آن سر مطهر به سخن آمد و با زبان فصیح فرمود: «شگفتتر از اصحاب كهف، واقعهی شهادت و بردن من بر نی است»(۱۴)
«سلمهٔ بن كهیل» گوید: سر مطهّر را دیدم كه بر نی این آیه را میخواند «فَسَیَكْفِیكَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم؛(۱۵) خداوند شما را از شر ایشان نگه خواهد داشت و او شنوای داناست».(۱۶)
۲) اخلاص و رضایت الهی
اكسیر حیاتبخشی كه به كارها و افكار رنگ جاودانگی میبخشد اخلاص و انجام عمل برای رضای الهی است خداوند در قرآن از بندگان مؤمن خویش خواسته است كه كارها را فقط برای رضای او انجام دهند.
«صِبْغَهَٔ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهٔ؛(۱۷) رنگ الهی بگیرید و چه چیز از رنگ الهی نیكوتر است».
و در آیهی دیگر خداوند به پیامبر میفرماید: «أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنَی وَ فُرَ دَی؛ دو دو به تنهایی برای خدا به پا خیزید»
قرآن در ستایش طبقهای از مجاهدان راه حق و تشویق آنها میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهٔ؛(۱۸) در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهای ]اینكه بهشت برای آنان باشد خریده است».
چنانكه ملاحظه میشود خداوند در این آیه بهشت را بهای جان و مال مؤمنان جهادگر میشمارد اما در آیهای دیگر در ستایش تعدادی از انسانهای بلند پرواز میفرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّه»(۱۹) در این آیه آنانكه جانشان را با عشق به خدا میفروشند هدفشان در بهشت فقط رضای الهی است.(۲۰)
امام حسین(ع) هدف اصلی سفر به كربلا را تحصیل رضای الهی میداند از اینرو در آغاز سفر و كنار قبر جدّ بزرگوارش(ص) از خداوند میخواهد كه او را به این همه موفق بدارد و راهی در پیش رویش بگذارد كه رضای او و رضای رسولش در آن است.(۲۱)
این معنا در خطابههای دیگر آن بزرگوار نیز كاملاً مشهود است.(۲۲)
۳) اخلاق كریمانه
سخاوت، عفو و گذشت، احسانگری و دستگیری بینوایان نمودهایی از اخلاق كریمانهای است كه در جای جای قرآن میتوان آنها را جست و امام حسین، شاگرد مكتب قرآن تجسم عینی این صفات و اوصاف دیگر قرآنی است و ما در اینجا به عنوان نمونه به ذكر پارهای از آنها میپردازیم.
پینوشتها:
۱. بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۳۵۵.
۲. منبع پیشین، ج ۲۳، ص ۱۳۳: مرحوم سید هاشم بحرینی در كتاب غایهٔ المرام این حدیث را با سی و نه سند از دانشمندان اهل تسنن و با هشتاد سند از دانشمندان شیعه نقل كرده است.
۳. نهج البلاغه، خطبهی ۱۵۴.
۴. مزمل/ ۲۰.
۵. محمد/ ۲۴.
۶. تفسیر البرهان، ج ۱، ص ۱۰۰.
۷. الفتوح، ج ۵، ص ۱۴.
۸. احزاب/ ۳۳.
۹. قصص/ ۲۱ و ۲۲.
۱۰. قصص/ ۲۲ ؛ الفتوح، ج ۲، ص ۲۵.
۱۱. تاریخ طبری، ج ۳، ص ۲۸.
۱۲. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۹۲ و ج ۴۵، ص ۳.
۱۳. كهف/ ۹.
۱۴. بحار الانوا، ج ۴۵، ص ۳۲ و ۱۸۸.
۱۵. بقره/ ۱۳۷.
۱۶. معالی السبطین، ج ۲، ص ۱۱۵.
۱۷. بقره/ ۱۳۸.
۱۸. توبه/ ۱۱۱.
۱۹. بقره/ ۲۰۷.
۲۰. حماسه و عرفان/ ۲۴۷.
۲۱. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۸.
۲۲. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۷۷.
۲۳. بقره/ ۲۳۷.
۲۴. فصلت/ ۳۴.
۲۵. سفینهٔالبحار، مادّهی خ ل ق، ج ۲، ص ۱۱۶.
۲۶. اسراء/ ۳۷.
۲۷. زمر/ ۷۲.
۲۸. فرقان/ ۶۳.
۲۹. شعراء/ ۲۱۵.
۳۰. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۱۸۹.
۳۱. حشر/ ۹.
۳۲. انسان/ ۸ و ۹.
۳۳. پرتوی از عظمت حسین(ع)، به نقل از سمعوالمعنی، ص ۱۵۰ - ۱۵۱.
۳۴. پرتوی از عظمت حسین(ع)، ص ۱۶۸ - ۱۶۹، به نقل از سمعوالمعنی، ص ۱۵۱.
۳۵. نساء/ ۸۶.
۳۶. آل عمران/ ۱۰۴.
۳۷. ر.ك: «نصیحتگری و خیرخواهی» در همین مقاله.
۳۸. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹.
۳۹. بقره/ ۲۰۷.
۴۰. انسان/ ۸ و ۹.
۴۱. حماسه عرفان، ص ۲۴۶.
۴۲. مجله نور دانش، سال دوم، ش ۳.
۴۳. تاریخ سیاسی اسلام، ج ۱، ص ۴۵۱.
۴۴. طلاق/ ۳.
۴۵. ابراهیم/ ۱۲.
۴۶. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۶؛ تاریخالطبری، ج ۳، ص ۳۱۸، برگرفته از آیات: اعراف۱۹۶/ و یونس/ ۷۱.
۴۷. اسراء/ ۷۹.
۴۸. توبه/ ۳۶.
۴۹. دعای عرفه، مفاتیج الجنان.
۵۰. اعیان الشیعه/ ۵۸۱.
۵۱. بحار الانوار، ج ۱۷، ص ۲۱۳.
۵۲. مقتل مقرم، ص ۳۹۷ - ۳۹۸.
۵۳. قرآن،حسین،شهادت، ص ۱۱۸.
۵۴. بقره/ ۱۲۱.
۵۵. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج ۲، ص ۲۳۶، نقل از میزان الحكمه، ج ۱۰، ص ۴۸۲۴.
۵۶. كامل الزیارات، ص ۳۷۱.
۵۷. تاریخ الطبری، ج ۳، ص ۳۱۵.
۵۸. حاقه/ ۵۱.
۵۹. مائده۴۸/.
۶۰. بحار الانوار/ ج ۱۰۰، ص ۲۹۴ و ۲۰.
۶۱. بقره/ ۱۸۵.
۶۲. حماسه و عرفان، ص ۲۲۹ - ۲۳۰.
۶۳. توبه/ ۱۰۵.
۶۴. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۱.
۶۵. احزاب/ ۳۹.
۶۶. مفاتیح الجنان، دعای عرفه.
۶۷. رعد/ ۲۸.
۶۸. نور/ ۳۷.
۶۹. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۰.
۷۰. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۷۹.
۷۱. پیشین، ص ۳۸۱.
۷۲. پیشین، ج ۴۵، ص ۶.
۷۳. بقره/ ۱۵۳.
۷۴. آلعمران/ ۱۸۶.
۷۵. صافات/ ۱۰۲.
۷۶. صافات/ ۱۰۲.
۷۷. حماسه و عرفان، ص ۲۵۸.
۷۸. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۳۰.
۷۹. معانی الاخبار، ص ۲۸۹.
۸۰. مقتل مقرّم، ص ۲۸۳.
۸۱. ذاریات/ ۵۶.
۸۲. پرتوی از عظمت حسین(ع)، ص ۱۶۵، به نقل از اسدالغابه، ج ۲، ص ۲۰.
۸۳. منبع پیشین، به نقل از: ابوالشهداء/ ۷۳.
۸۴. پیشین.
۸۵. فاطر/ ۱۰.
۸۶. بقره/ ۱۲۰.
۸۷. بقره/ ۱۲۰.
۸۸. فصّلت/ ۴۱ - ۴۲.
۸۹. لهوف، ص ۱۳۹، مقتل الحسین للخوارزمی، ص ۹ و ۱۰.
پاسدار اسلام ـ ش۲۶۷-۲۶۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست