جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

به انگیزه شروع فصل جدید مسابقه های «فرمول یك» چه كسی جلوی «شیطان ژرمن» را می گیرد


میشاییل شوماخر هشتمین مقام قهرمانی اش را در رقابت های اتومبیلرانی «فرمول یك» هدف گرفته است كه بهبوددهنده ركورد هفت قهرمانی خود او خواهد بود

اما در حالی كه این راننده ژرمن آماده ستیزی جدید و بزرگ می شود، ورزش خطرناكی كه او طی سال های اخیر آن را قبضه كرده، در یكی از عمیق ترین بحران های خود گرفتار آمده است.اما اینها فقط نقطه هایی كوچك از اختلافات موجود هستند زیرا سایر تیم های حاضر در مسابقات فرمول یك كه از ادامه نفوذ و ریاست برنی اكلستون و استمرار حاكمیت فراری به ستوه آمده اند، همچنان طرح دایر كردن یك دوره مسابقه متفاوت وجدید و اختصاصی را به رغم مشكلات و ركودها و توقف های اولیه تعقیب می كنند و دیگر حاضر نیستند كه همه چیز به حساب اكلستون ریخته شود و فراری عناوین را همچون ۶ سال اخیر قبضه كند و برای شروع این رقابت های جدید، سال ۲۰۰۸ را درنظر گرفته اند.«فیا» (فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی) نیز رقابت های زمان گیری و «تعیین خط» را از این پس طی روزهای شنبه و یكشنبه انجام می دهد و زمان ها را جمع می بندد و این در حالی روی می دهد كه در گذشته یكشنبه مختص خود مسابقات بود و تعیین خط در روزهای جمعه و شنبه صورت می گرفت.تغییر دیگر استفاده از یك تایر ثابت در كل روزهای فوق است و در مورد تغییر موتور اتومبیل ها نیز محدودیت هایی اعمال شده است و هر كس این قانون را زیر پا بگذارد مجازات هایی شامل حالش خواهد شد. همه اینها كه گفتیم، یك سری اصول و حرف جاری شده روی كاغذ است اما آیا شوماخر كه پنج مقام قهرمانی پیاپی جهان را تصاحب كرده و او را یك «شیطان حاكم» برای این رشته توصیف كرده اند، نگران شده است؟ پاسخ: خیر، حتی یك ذره!

كار دشوارتر شده است، اما...

شوماخر كه در این فصل ۱۹ تورنمنتی (یك تورنمنت بیشتر از فصل پیش) با یك مدل تعدیل شده از ماشین سال ۲۰۰۴ فراری شركت خواهد جست، می گوید: «نمی توان گفت كه دلایلی برای بدبینی در این زمینه وجود ندارد. به هرحال قواعد و زمینه های كار را عوض كرده و سایر تیم ها نیز بسیار تقویت و بسیج شده اند. شاید كار دشوارتر شده باشد، اما همین تست های سخت است كه بر جذابیت كار می افزاید. من با اشتیاق و شوق بیشتری در انتظار شروع فصل هستم زیرا رقابت جویی را دوست دارم و خوشم می آید كه مورد تهدید و تهاجم رقبا قرار گیرم.»شومی افزوده است: «هیچكس فكر نمی كرد ما در سال ۲۰۰۴ قوی تر از گذشته ظاهر شویم و همه از این بابت غافلگیر شدند. همان مسئله هوشیاری لازم را به حریفان ما بخشیده است و آنها می خواهند از تكرار باورها و اشتباهات قبلی شان پرهیز كنند و احتمالاً نیز شاهد تكرار چنین قضیه ای نخواهیم بود. در عین حال ما نیز بسیار پرتجربه و برای تقابل با حالات و خطرهای متفاوت مهیا شده ایم و مایل نیستیم حكومتی را كه با سختی های فراوان و پرشمار برای خود فراهم آورده ایم، به این آسانی از دست بدهیم، من فكر می كنم حفظ این حاكمیت برای ما امكان پذیر است.»یك نكته مهم كه توجه زیادی را برانگیخته مسئله تایرهای مورد استفاده در رقابت ها است و تیم فراری كه مارك بریجستون را بر میشلن ترجیح می دهد، معتقد است كه در این زمینه نیز نسبت به رقبا دست پیش را دارد. راس براون مدیر فنی فراری می گوید: «مك لارن و رنو در حال حاضر بسیار قوی هستند و میشلن نیز توانسته است یك متاع خوب به آنان نشان بدهد. ولی اگر نظر ما را بخواهید، ما بریجستون را ترجیح می دهیم. این تایری است كه مقاوم تر است و همیشه می توانید روی آن حساب كنید. همین طور روی سازندگان آن و همكاری با شركت مربوطه.» در هر حال به هر وسیله و امكان و برنامه ای شوماخر و رقبایش فصلی طولانی را در پیش دارند. با این كه احتمال هایی در مورد لغو و فسخ گراندپری های بریتانیا، فرانسه و سن مارینو به وجود آمده بود، هر سه جان سالم به در برده و ابقا شده اند و یك مسابقه جدید را نیز در تركیه در ماه آگوست خواهیم داشت. برخی آدم های جدید را نیز پشت فرمان اتومبیل ها می بینیم.

مهمترین خطر

شاید مهمترین خطر برای فراری توسط تیم مك لارن و راننده های آن رایكونن و مونتویا خلق شود. نفر دوم همان راننده كلمبیایی است كه تورنمنت آخر فصل را در پاییز ۲۰۰۴ در برزیل فتح كرد و آن تورنمنت آخرین مرتبه ای بود كه مونتویا همراه با تیم ویلیامز به میدان آمد.بر این اساس بسیاری از نگاه ها به یك دوئل بین شوماخر و مونتویا معطوف شده است. این دو در گذشته دوئل های بسیاری داشته اند كه آخرین آن در موناكو و طی ماه «مه» (اردیبهشت) گذشته بود. شوماخر در آن زمان هر ۵ تورنمنت آغازین فصل را برده بود ولی «مونتویا»ی نترس در برخوردی محكم و سریع و خطرناك با او نوار پیروزی های راننده ژرمن را قطع كرد. در آن زمان شومی گفت: «فكر می كنم این فقط یك برخورد اتفاقی بوده باشد و مونتویا هیچ منظوری نداشته است. ولی در هر حال رویداد احمقانه ای بود.»آن اتفاق هرچه بوده باشد، خیلی ها معتقدند برای زنده شدن رقابت های فرمول یك و ایجاد جذابیت هایی تازه در آن، به چنین برخوردهایی حقیقتاً احتیاج است.