شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
راه های ساده برای تشخیص مارک های تقلبی از اصل

شاعر گفته: «نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» و راست هم گفته ولی ما فکر میکنیم لباس میتواند تا حدی نشان موفقیت باشد. نگویید نه! کسانی که شلخته و بههم ریخته لباس میپوشند حتی اگر آدمهای خیلی توانایی هم باشند در همان برخورد اول مخاطبشان را پس میزنند و اصلا فرصتی پیدا نمیکنند که استعدادهایشان را عرضه کنند. خوشپوشی و مرتببودن بهخودی خود میتواند برای داشتن یک ظاهر آراسته کافی باشد ولی بعضیها معتقدند هیچچیز مارک اصل نمیشود و خودمانی بخواهیم بگوییم «مارکباز» هستند. مارکباز حرفهای باشید یا نه به هر حال برای خرید لباسهای مارکدار بهتر است اطلاعات درست و دقیقی از برندی که سراغش میروید داشته باشید. راههای شناخت مارک اصلی، راههای خرید ارزان، اطلاعات محرمانهای(!) درباره زمان حراجها و راههای نظارت شما بر قیمتها از آن قسمتهایی هستند که احتمالا در این گزارش مورد توجه شما قرار خواهند گرفت.
● رازهای شناخت یک برند واقعی
هر نام تجاری را نمیتوان یک برند دانست. برای اینکه یکنام تبدیل به برند شود، باید دشواریهایی را از سر بگذراند. باید سالها در عرصه تولید محصولاتش حضور فعال داشته باشد تا مشتریها به آن اعتماد کنند و نامش اعتبار یک محصول باشد. برای همین، برندهای خاص هیچوقت این ۵ نکته را فراموش نمیکنند:
۱- یک برند باید بتواند ویژگیهای خاصی را به ذهن خریدارش بیاورد، مثل مشخصات محصول، طرح و مدل.
۲- برند مشهور باید به چیزی معروف باشد. نشاندهنده یک یا چند مزیت کلیدی باشد.
۳- برند باید در ذهن خریدارانش تصویر ویژهای داشته باشد؛ انگار که این برند، یک شخص است.
۴- برند باید نشاندهنده چیزی درباره ارزشهای آن شرکت باشد؛ اینکه آیا شرکت نوآور و در برابر محصولاتش به خریدارانش پاسخگو و مسئول است یا میتواند فرهنگها را در قالب محصولاتش به مردم معرفی کند؟
۵- یک برند متفاوت و موفق باید نشاندهنده تصویر استفادهکنندگان از برند باشد. آیا آنها جوان، علاقهمند، مشتاق یا پیر و باثبات هستند؟
● ۲+۱۰ نکته برای اینکه خوب مارک بخرید
خریدکردن هم مثل هر کار دیگر آدابی دارد. البته به شرط اینکه شما از آن دسته آدمها باشید که برای هر کاری برنامهریزی میکنند وگرنه ممکن است هر لحظه و هر جا، از هر چیزی که خوشتان آمد، آن را بخرید و ببرید! این دسته دومیها که تکلیفشان روشن و مشخص است. کارشان درست است و راهنما را هم توی جیبشان گذاشتهاند! اما آنها که با حساب و کتاب و برنامهریزی قبلی عازم خرید میشوند، باید حواسشان به خیلی «چیزها» جمع باشد. مجموعه این «چیزها» میشود همین راهنمایی که قدم به قدم شما را در یک خرید خوب همراهی میکند.
یادتان باشد که لباسها ۲ فصل دارند که یکی آخر تابستان و یکی آخر زمستان شروع میشود. اگر لباسهای بهار و تابستان را بخواهید، بعد از حراج آخر زمستان میرسد. لباسهای پاییز و زمستان هم بعد از حراج آخر تابستان ارائه میشوند.
برندهای معتبر معمولا از نظر کیفیت، جنس و دوخت و... شما را راضی میکنند. ایستایی و زیباییشان هم اغلب راضیتان میکند؛ گرچه ممکن است از لحاظ قیمت ناراضی باشید! به هرحال انتخاب با شماست اما توصیه ما این است که خرید از نمایندگیهای معتبر را به خرید از فروشگاههای معمولی ترجیح بدهید. از قدیم هم گفتهاند که هر چقدر پول بدهی، همانقدر آش میخوری!
پیش از خرید کالای مورد نظرتان، شناسنامه کالا را که باید درون آن باشد کنترل کنید. روی این شناسنامه، شمارهای هست که مربوط به آن کالاست. شما با اینکار علاوه بر اینکه از اصل یا بدلیبودن جنس مورد نظرتان مطمئن میشوید، میتوانید قیمت کالا را هم با همان شماره از سایت جایی که از آن خرید میکنید، چک کنید. این هم راهنمایی برای کنترل قیمت!
هنگام خرید به سایز و اندازه کالا دقت کنید تا بعد دچار مشکل نشوید. البته اگر به هر دلیلی کمدقتی کردید و آنچه خریدید به دردتان نخورد، اصلا نگران نباشید. تا ۲۴ ساعت فرصت دارید کالای مورد نظرتان را تعویض کنید یا حتی آن را پس بدهید اما در این میان یکی، ۲ شرط هم وجود دارد. یکی اینکه تگ کالا را نکنده باشید و دیگر اینکه رسید خریدتان را هم همراه داشته باشید.
نگهداشتن رسید کالا در خرید از نمایندگیهای معتبر شرکتها فایدههای دیگری هم دارد. ممکن است خرید شما عیب و ایرادی داشته باشد که نه شما و نه فروشنده متوجه آن نشوید اما مدتی بعد ناگهان به این ایراد پی میبرید. حالا اگر رسید خریدتان را پیدا کنید، مثل آبخوردن میتوانید خریدتان را عوض کنید یا پس بدهید. البته به شرطی که این ایراد از اول در جنس بوده باشد و بعدا ایجاد نشده باشد.
ممکن است خرید شما برای دیگران باشد. یعنی مثلا بخواهید چیزی را به کسی هدیه بدهید. در این صورت از صندوقدار بخواهید رسید هدیه برایتان صادر کند. در این رسید، قیمت کالا نمیآید و اگر اندازه آن مناسب دریافتکنندهاش نباشد، با همان رسید میتواند آن را عوض کند. البته اگر حواسش به تگ کالا باشد! در مورد سقف زمانی تعویض هدیه هم میتوانید با فروشنده به تفاهم برسید.
این درست که شما معمولا از خرید از برندها پشیمان نمیشوید اما اگر حواستان به تقویم و پول توی جیبتان باشد، میتوانید با هزینه کمتر خرید بیشتر بکنید. برندهای بزرگ معمولا ۲بار در سال حراج میگذارند و این حراج گاهی به ۷۰ درصد هم میرسد. هنگام حراجها حواستان به چند نکته باید باشد؛ اول اینکه فروشگاهها و شعبهها در طول حراج خیلی شلوغ هستند. پس اگر میخواهید خرید خوبی بکنید باید در نخستین دقایق حراج خودتان را به فروشگاه برسانید و مسئله مهمتر اینکه تمامی موارد مرتبط با هدیه، تعویض و پسدادن را در طول حراج فراموش کنید! یعنی امکان تعویض یا پسدادن اجناسی که در طول حراج میخرید وجود ندارد.
اصل بر این است که برندها فروشگاههایشان را در مراکز خرید شناختهشده و معتبر تاسیس کنند. بنابراین در هر شهری که زندگی میکنید، نمایندگی برندها را میتوانید در پاساژهای معتبر و خیابانهای معروف پیدا کنید.
بعضی برندها خودشان هدیه شما را کادو میکنند. در این فروشگاهها، فروشنده خودش قیمت را جدا میکند اما اگر قرار شد خودتان هدیه را کادو کنید، قیمت را جوری جدا کنید که تگ کالا جدا نشود.
اینکه شما چقدر از یک لباس مارکدار استفاده میکنید، نشان میدهد که شما مارکباز و مارکپوش منطقی هستید یا نه. یعنیچه؟ یعنی اینکه اگر شما یک لباس را فقط بهخاطر مارکبودنش خریده باشید، ممکن است پس از یکی، ۲بار استفاده، دیگر آن را از کمدتان درنیاورید اما اگر مارکپوش باشید، از کالایی که خریدهاید بهخوبی استفاده میکنید. حالا خودتان کلاهمارکدارتان را قاضی کنید و ببینید که چکارهاید؟!
ممکن است شما بر پوشیدن لباس مارکدار اصرار داشته باشید و بخواهید سر تا پایتان مارک باشد. خب، در این حالت دیگر کاری از دست ما برنمیآید جز اینکه از شما بخواهیم دخلتان را با خرجتان هماهنگ کنید؛ یعنی نشود که بهخاطر رخت و لباس زیر بار قرض بروید! مطمئن باشید که با خرید از مارکهای ارزانتر هم خوشتیپ و مارکباز خواهید ماند و هم حساب جیبتان را خواهید داشت.
شما که حتما میخواهید لباس مارکدار بپوشید، لطفا از فروشگاههای معتبر خرید کنید. شناسایی این فروشگاهها کار چندان سختی نیست، ضمن اینکه نمایندگیهای معتبر برخی شرکتها در حال حاضر در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور فعال هستند.
● نوآوری، رمز موفقیت
برندها هم چرخه زندگی یا دوره عمر دارند. وقتی برندهای خاصی مثل شلوار جین لوی یا کفشهای نایک یا ساعتهای سواچ برای نخستینبار عرضه شوند، ممکن است خوششانس باشند، هیجان ایجاد کنند و خیلی زود رشد کنند و به تولید انبوه برسند اما بعد از مدتی، وقتی محصولاتشان برای مردم عادی شد یا مردم به سمت محصولات جدید حرکت کردند، محبوبیت و شهرت این برندها کم میشود و این زمان بحرانیترین اوضاع یک برند است. اگر برندی بخواهد به فراموشی تاریخ سپرده نشود، باید هر روز ابداع کند و خریدارانش را با چیزهای متفاوت و جدید به سمت خودش بکشاند.
هر برند برای عرضه کالاهایش، فروشگاه و چیدمان خاصی را در نظر میگیرد که هرچندوقت یکبار تغییر میکند و در سراسر جهان از الگوی واحدی پیروی میکند. مثلا در یک دوره ۲ساله باید کل چیدمان و تجهیزات فروشگاههای یک برند در سراسر جهان عوض شود و یکسان شود. معمولا ویترین هر فصل را افراد متخصص همان برند که از دفتر مرکزی معرفی میشوند، میچینند و مجسمه مانکنها هم در همه جای دنیا یک شکل است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست