سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
فلسفه وجود متشابهات در قرآن
یكی از شبهات دیرین درباره قرآن كریم، مسأله وجود آیاتِ متشابه در این كتاب آسمانی است. گویند: چرا بخشی از آیات قرآن كریم كه كتاب هدایت و میزان شناخت حق از باطل به شمار میرود، متشابه است، با این كه هدایتگری عامِ قرآن اقتضا میكند معارف آن در عباراتی روشن، رسا و قابل فهم برای همه عرضه شود چرا با تشابه شماری از آیات، زمینه لغزش در فهم قرآن فراهم آمده و این امر، سبب بروز اختلاف و ظهور مذاهب گوناگون شده است؟ در پاسخ به این شبهه و بیان فلسفه وجود متشابهات در قرآن، آرا و نظرات گوناگونی ابراز شده است.(۱) برخی از آرای مزبور در حدی ضعیف و سست است كه ارزشِ عرضه و نقد و بررسی را ندارد. لذا در این جا تنها مهمترین اقوال را بیان میكنیم و مورد بررسی قرار میدهیم.
برسی آرا دیدگاه شیخ محمد عبده
شیخ محمد عبده در این باره سه وجه بیان نموده كه اساس آن آرایی است كه پیشینیان در این موضوع اظهار داشته اند:(۲)
الف) خدای سبحان متشابهات را برای آزمودن ایمان و تسلیم دلها نازل كرده است زیرا اگر همه معارف قرآن برای كلیه افراد واضح و بدون شبهه بود ایمان به آنها نمی توانست به معنای خضوع و تسلیم در برابر كلام خدا باشد. به معنای خضوع و تسلیم در برابر كلام خدا باشد.(۳)
این توجیه، پذیرفته نیست؛ زیرا خضوع وتسلیم نسبت به خداوند، یك انفعال درونی است كه به دنبال شناخت خداوند و ادراك عظمت او در جان آدمی پدید میآید و مبتنی بر تشابه آیات نیست، لذا در فرض واضح بودن مفاد كلیه آیات نیز خضوع و تسلیم در كسانی كه خداوند را شناخته باشند، تحقق مییابد و آثار آن در رفتار ایشان ظاهر میگردد و عرصه عمل، خود میدان امتحان الهی است كه مرتبه خضوع و تسلیم اشخاص را نسبت به خداوند آشكار میسازد. با این حال، تردیدی نیست كه آشكار شدن انحراف اهل زیغ و تسلیم اهل ایمان در برابر متشابهات را میتوان یكی از آثار وجود متشابهات در قرآن دانست، ولی با توجه به این كه برای آشكار شدن ماهیت اهل زیغ و اهل ایمان زمینههای دیگری نیز وجود دارد، این امر نمیتواند وجود تشابه در قرآن را ایجاب كند.
ب) بر خلاف مطالب سهلالوصول و آسان كه زمینهای برای كاركرد عقل در آن وجود ندارد، متشابهاتِ قرآن، عقل مؤمنان را به فعالیت وامیدارد تا به ضعف و مردگی نگراید. از آنجا كه عقل، ارزشمندترین ركن وجود انسان میباشد، تربیت و رشد آن لازم است. از سوی دیگر، دین ارزشمندترین چیز برای انسان است و اگر عقل در زمینه دین به كار گرفته نشود، میمیرد و زمینههای دیگر موجب حیات آن نمیگردد.(۴)
تردیدی نیست كه تأمل و تفكر برای فهمیدن متشابهات و مشكلات قرآن كریم موجب پرورش عقل میگردد، لیكن خدای سبحان بشر را به تفكر در زمینههای فراوانی مانند: آفرینش آسمانها و زمین و انسان و احوال گذشتگان واداشته است. بدیهی است كه تفكر در امور یادشده، برای پرورش و حیاتِ عقل كفایت میكند. لذا این امر، مستلزم وجود متشابهات در قرآن نمیباشد.(۵) در عین حال، فایده مزبور را به عنوان یكی از آثار طبیعی وجود متشابهات نمیتوان انكار كرد؛ ولی این امر، وجود تشابه در قرآن را ایجاب نمیكند.
ج) دعوت انبیا علیهمالسلام به دین، همگانی است و همه افراد را؛ اعم از عالم و جاهل، تیزهوش و متوسط و... دربرمیگیرد. با این حال، برخی از حقایق قرآن، معارف عالی و حكمتهای دقیقی است كه نمیتوان آن را به گونهای بیان كرد كه برای همه مخاطبان خاص و عام، به وضوح قابل ادراك باشد، لیكن این حقایق برای خواص قابل فهم است؛ اگرچه از راه بهكارگیری كنایه و تعریض باشد. و عامه مردم در این خصوص، موظف به واگذار نمودن حقیقت امر به خداوند و توقف در حد محكمات میباشند. بدینسان، هركس به قدر استعداد خود از معارف دینی بهرهمند میگردد.(۶) این توجیه در خصوص متشابهاتی كه دربردارنده معارف عالی و دقیقند، و این امر سبب تشابه آنها شده، صحیح و پذیرفته است؛ مانند آیه شریفه «و ما تشاؤون الاّ ان یشاء اللّه رب العالمین»(تكویر/ ۲۹) كه ناظر به مسأله «امر بین الامرین» است. بیگمان، دریافت این نوع از مفاهیم دقیق، تنها برای خواص، قابل فهم است و عامه مردم در دریافت آن دچار اشكال میگردند. ولی برخی از آیات، با این كه مسائل پیچیده و دور از ذهن را در برندارد، از مصادیق متشابه به شمار میرود؛ زیرا قابلیت حمل بر بیش از یك وجه معنایی را دارد. در اینگونه موارد، نمیتوان گفت كه دقت و ظرافت معنی در حدی است كه برای عامه مردم قابل فهم نیست؛ مثلاً مفاد آیه شریفه «وجوه یومئذٍ ناضرة الی ربها ناظره»(قیامت/ ۲۳-۲۲) این است: در آن روز، چهرههایی شاد و خرمند و رحمت پروردگار خود را انتظار میكشند. یقینا این معنی برای عامه مردم به راحتی قابل فهم است، ولی آنچه موجب میشود عامه مردم در فهم مراد آیه مزبور دچار لغزش گردند، اشتراك تعبیر «الی ربها ناظرة» بین دو معنای گوناگون است:
۱. نگاه كردن.
۲. انتظار داشتن و چشمداشت.
با توجه به انس بیشتر عامه مردم با مفاهیم حسی، زمینه لغزش در فهم آیه مزبور برای آنان فراهم است. اكنون روشن شد كه توجیه سوم در بیان فلسفه وجودی متشابهات، تنها نسبت به برخی از آیات، صحیح است. علامه طباطبایی رحمهالله توجیه اخیر شیخ محمد عبده را نیز مانند دو توجیه پیشین وی نپسندیده و به نقد آن پرداخته است. در مقابل، یكی از محققان معاصر، ردّ مقبولی بر نقد ایشان نگاشته است.(۷)
دیدگاه علامه شعرانی
كلام متشابه در همه كتب علم و ادب و سِیَر هست كه باید اهل فن و بصیرت آن را شرح و تفسیر كنند و به نظر دیگران، غلط یا متناقض میآید، خصوصا در علم حدیث و علم حكمت... اگر گویی علت وجود متشابه در كتابها چیست؟ گوییم از آن كه مردم در ادراك، مختلفند و نویسنده كتاب ملزم نیست در تألیف خود بدان اكتفا كند كه همه آسان دریابند و مطالب دشوار ننویسند، بلكه آن را هم باید نوشت برای گروهی خاص، خدای تعالی در قرآن همان كرده است كه طریقه مردم است در تألیف، چون قرآن به طریق مكالماتِ مردم نازل شده است.(۸)
بر اساس این دیدگاه، سبب وجود تشابه در قرآن كریم؛ مانند هر كتاب علمی دیگر، دربرداشتن معارف عالیه و تفاوت انسانها از حیث ادراك است. این توجیه به وجه سومی كه شیخ محمد عبده بیان نموده، بسیار نزدیك است و در آیاتی كه ناظر به معارف عالی و دقیق میباشد، صحیح به نظر میرسد، ولی چنان كه گفتیم، تشابه در همه موارد آن، ناشی از علو و ظرافت معنی نیست، بلكه در برخی از موارد، منشأ تشابه، صرفا جهات لفظی است.
دیدگاه علاّمه طباطبایی
علامه طباطبایی رحمهالله پس از ردّ آرای مختلف درباره حكمت وجود متشابهات در قرآن، میفرماید: آنچه شایسته گفتن است، این است كه وجود متشابه در قرآن، ضرورتی است كه از وجود تأویل به معنایی كه بیان نمودیم و نیز مفسِّر بودن آیات نسبت به یكدیگر نشأت گرفته است.(۹)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل شهرداری تهران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس قتل
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو کارگران سایپا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات چین بانک مرکزی
تلویزیون سریال رسانه سینمای ایران مقام معظم رهبری سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام تسلا همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری