سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
سنگینی بر شانه های پایتخت
پس از سامان یابی ماجرای خودروهای فرسوده و واگذاری مسئولیت از رده خارج كردن این خودروها به وزارت كشور كه البته یك موفقیت و حركت به جلو تلقی می شود، این بار مجری طرح جامع آلودگی هوای تهران سخن از اجرای قوانین جدید برای حفظ محیط زیست و ارتقای سطح كیفی محصولات تولید داخل به میان آورد.
آلودگی هوای تهران، شاید در روزهای نه چندان دور موجب مشكلات فراوان شد. بسیاری از شهروندان از شدت آلودگی ها، در روزهای اضطراری از خانه هایشان بیرون نیامدند و حتی به شهرهای اطراف پناه بردند. شاید این پیش بینی برای روزهای آینده كه البته چندان هم دور نیست موجب شده است تا مجری طرح جامع كاهش آلودگی هوا، از وادار كردن، خودروسازان داخلی برای افزایش كیفیت زیست محیطی محصولاتشان خبر دهد.
به گفته این مقام مسئول ورود سالانه ۳۰۰ هزار خودرو به تهران و تحمیل بار سنگینی بر سیستم حمل و نقل شهری و به ویژه زیست بوم این شهر، موجب نگرانی است و چه چاره جز این كه تولیدكنندگان داخلی با توجه به استانداردهای جهانی، محصولاتشان را روانه بازار كنند.
البته مسبوق به سابقه است كه بسیاری از تولیدات خودروسازان به دلیل عدم رعایت استانداردهای محیطی از چرخه صادرات خارج شده اند و حتی بسیاری از بازارهای گشوده به رویشان، بسته شده است. به عبارتی محصولاتی كه امروزه تولید می شود از نظر آلایندگی محیطی در سطح مطلوب استانداردهای جهانی نیست.
این نكته كه ما سالانه شاهد ورود چیزی در حدود ۳۰۰ هزار خودرو با كیفیت پایین به خیابان های تهران هستیم، موجب نگرانی است. شاید اندكی سختگیری از سوی مقام های مسئول چندان بیراه نباشد.
بی تردید، زیست بوم تهران به لحاظ اقلیم، تحمل این حجم از آلایندگی را ندارد و تحمل این میزان از آلایندگی به تدریج باعث فروپاشی اقلیم شهری می شود كه روزگاری به خوش آب و هوایی شهره بود.از سویی شهردار تهران نیز بارها رفع مشكل ترافیك شهری را نه در گرو گسترش بزرگراه ها و ساخت پروژه های بزرگ عمرانی كه در یافتن راه حلی برای ورود این تعداد خودرو مطرح كرده است. در واقع ورود این تعداد از خودرو به تهران در حالی كه هنوز راهكاری دقیق برای خروج خودروهای فرسوده از خیابان های پایتخت پیدا نشده است، باری سنگین بر دوش مدیریت شهری است؛ باری كه از مهمترین عوارض بروز ترافیك، آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، ناكارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی و تزاحم و تراكم در محدوده شهری است.
عباس ثابتی راد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست