چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بشری تنها
نگاهی به نمایش گیلگمش تولید کشور ترکیه
گیلگمش یکی از اسطورههای حماسی بسیار کهن منطقه خاورمیانه است. این نمایش توسط «جلال مورد نیز» کارگردانی میشود. بازیگران آن عبارتند از «اردن شنوجاک» و «ایکله یگت».
«جلال مورد نیز» دارای مدرک کارشناسی فلسفه است و در حال حاضر دانشجوی دکتری است. وی با گروههای تئاتر دانشآموختگان دانشکده فنی فعالیت تئاتریاش را با گیلگمش به عنوان یک روایت نمایشی آغازکرده است.
داستان نمایش به شرح جستوجوی گیلگمش برای یافتن پادشاه شهر (اوروک) میپردازد. گیلگمش قدرتمندترین و هوشمندترین انسان است و به همین دلیل بشری تنهاست و «انکیدو» به عنوان دوست او آفریده میشودو نهایتاً از یک موجود وحشی به انسان بدل میشود. در هنگام ملاقات با گیلگمش او را به مبارزهای مرگبار میخواند اما از آنجا که هیچ کدام پیروز میدان نمیشوند، با یکدیگر دوست میشوند و...
گروه در تلاش بود تا داستان را بر مبنای مخاطب محوری هدایت کند. در نهایت نمایش حدود یک ساعت به طول انجامید بدون آنکه طراحی صحنه و یا نور ویژهای داشته باشد و تنها با یک بازیگر و یک هم آوا به اجرای نمایش میپردازد.از دیگر ویژگیهای این نمایش ریتم کند و فقدان تصویرسازیهای نمایشی بود. به نحوی که به نظر میرسید شاید اجرای رادیویی آن مناسبتر است. اما در واقع نمایش نوعی پردهخوانی سنتی کشور ترکیه است که به آن مداحی میگویند. در این نوع نمایش روایتگر و یا قصهگو مدت بسیار زیادی، قریب به دو ساعت، در یک استراحتگاه و یا قهوهخانه به نقل روایت میپردازد و تنها تلاش میکند با حرکات دست مفهوم و منظور خود را برساند که این ویژگی در بازی روایتگر این نمایش هم مشهود بود. او به وسیله حرکات دست مفاهیم مدنظرش را بیان میکرد. اما این نمایش صرفاً به این روش نیست و گروه در تلاش بودند تا با استفاده از پردهخوانی ایران از تعداد بازیگر بکاهد و البته به نمایشهای مشابه در کشورهای دیگر نیز توجه داشته است. اما نکته قابل توجه حضور یک بازیگر زن در نقش پردهخوان و یا مداح است.اما پردهخوان و یا مداح یک همآوا هم دارد که مقابل صحنه در میان تماشاگران و در هیأت یک تماشاگر حضور داشت که به همخوانی آوازها با بازیگر می پرداخت. به نظر میرسد همآوایی ذکر شده گاهی از تمرکز بازیگر و حتی تماشاگران میکاهد و سبب آشفتگی نمایش میشود. اما به لحاظ سمبولیکی شاید بتوان گفت نشانگر بعد مردانه پرسوناژ در کنار بعد زنانه و نهایتاً تکمیل وجود یک انسان با هویت دوگانه باشد. بنابراین گاه در حین خواندن یک شعر از زبان مداح زن، همخوان مرد نیز به طور موازی آن شعر را میخواند. اما یکی از بارزترین ویژگیهای این نمایش بازیهای زبانی و کلامی است. مداح زن، حین ایفای نقشهای مختلف گاهی به کندی و گاهی با تندی دیالوگها و گاهی به صورت مقطع مقطع بریده بریده بیان میکند. همچنین گاهی واجهای صدادار را کشیده و یا دفعتاً تکرار میکند که برگرفته از نحوه بیان پردهخوان در ایران و برخی از نمایشهای چینی و ژاپنی، همچنین مداح در کشور ترکیه است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست