چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اهمیت تربیت شنوائی در كودكان
رشد وتوسعه مهارتهای شنیداری روندی است كه در آن كودك بازشناسی و درك سیگنالهای شنیداری را می آموزد. در برنامه تربیت شنیداری كودكان با باقی مانده شنوائی ناچیز برای كسب و یادگیری زبان گفتاری باید از طریق تقویت مهارتهای شنیداری ، استفاده بهینه از باقی مانده شنوائی با استفاده از وسایل كمك شنوائی تقویت گردد.
استفاده مطلوب از باقی مانده شنوائی مستلزم برقراری چهار ركن اساسی است :
۱-شناسائی بموقع كم شنوائی
۲- استفاده مناسب ومنظم از سمعك
۳- اعتقاد والدین به روند تربیت شنوائی
۴- استفاده از برنامه تربیت شنوائی تحت نظارت ادیولوژیست
اولین نشانه ای كه والدین را نسبت به وجود كم شنوائی كودك خردسالشان متوجه می سازد عدم پاسخ به محركات محیطی است تحقیقات نشان میدهد كه سن تشخیص كم شنوائی در آمریكا حدود ۱۹ ماهگی بوده و بطور متوسط بعداز شش ماه از سن تشخیص كم شنوائی نسبت به تجویز سمعك اقدام نموده اند یعنی در واقع تا دو سالگی اقدام به توانبخشی شنیداری می نمایند در حالیكه اكثر متخصصین شنوائی بر این باورند كه اقدامات تربیت شنوائی باید از حدود هفت ماهگی و در سن زی دو سال شروع شود بنابراین هرچقدر از سن زبان آموزی كودك بالا تر برویم روند پیشرفت تربیت شنوائی كندتر خواهد بود . شواهد موجود نشان میدهد كه هرچه تجویز سمعك و تربیت شنوائی زودتر شروع شود صرف نظر از میزان كم شنوائی احتمال كسب موفقیت در جهت ارتباط زبان گفتاری بیشتر میگردد در واقع عدم تجویز سمعك و تربیت شنوائی در كودكان زیر دو سال صدمات جبران ناپذیری را به كودك و خانواده ایشان تحمیل خواهد نمود.
تعریف توانبخشی شنوائی از نظر ASHA :
توانبخشی شنوائی عبارتست از مجموعه خدمات وشیوه هائی كه برای تسهیل نمودن ارتباط دریافتی و بیانی از طریق تمامی امكانات و وسایل جهت افراد مبتلا به ضایعه شنوائی ارائه میگردد
مجموعه این خدمات كه در واقع جهت جلوگیری از صدمات حاصل از ضایعه شنوائی در نظر گرفته می شود عبارتنداز :
۱- تجویز سمعك مناسب ، آموزش های زبان در حیطه های دریافتی ، بیانی و كاربردی آموزش مهارتهای شنوائی ،آموزش های صداساز ، تولید گفتار واصلاح تلفظ ،آموزش راهبردهای ارتباطی ، آموزش روشهای ارتباطی ، مشاوره های ادیولوژیكی و تخصصی دیگر.
۲- مشاوره در زمینه های پذیرش نقص شنوائی ، بهداشت روانی خانواده ، اهمیت و نقش خانواده در توانبخشی كودك نا شنوا ، برخورد صحیح با كم شنوایان ، جلوگیری از افسردگی ، گوشه گیری و عدم اعتماد بنفس ، پرخاشگری و اضطراب ، اطمینان به موفقیت در كا ر توانبخشی كودك .
۳- انجام مراحل زبان آموزی ، اصلاح تلفظ گفتار از طریق گفتار درمانی ونهایتا افزایش خزانه لغات و مفاهیم كودك همراه با آموزش لبخوانی
اهمیت ویژه ای كه در شنوائی كودكان بیشتر مد نظر می باشند عبارتند از :
۱- سرعت بخشیدن به روند زبان آموزی
۲-كمك به درك شنیداری گفتار
۳- استفاده صحیح از كلمات در نوشتن ، دستور زبان و نحو كلمات
۴-تشخیص اجزاء زنجیره ای وزبر زنجیر ه ای گفتار
۵- بكارگیری شنوائی و بینائی به طور همزمان جهت برقراری ارتباط
۶- بالا بردن ظرفیت تولید گفتار
عوامل موثر در روند تربیت شنوائی :
۱- همكاری فرد كم شنوا
۲- همكاری والدین كم شنوا
۳- سن شروع آموزش تربیت شنوائی
۴- میزان افت شنوائی
۵- تجربه شنیداری
۶- آموزشهای قبلی
۷- سن شروع كاهش شنوائی و سن كودك
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست