چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
تگ چه دارد؟ - Whats in a Tag
Whats in a Tag یکی از کارگاههای آموزشی برگزار شده در کنفرانس وب ۲ بود که توسط یک گروه ۵ نفره از صاحبنظران ارایه شد.
خلاصه مباحث مطرح شده از این قرار بود: تگینگ چیست؟ چرا تگینگ یک گام به جلو برای کاربران در شیوه به یادآوری شده است؟ چرا اطلاعات تولیدی کاربران و آنچه که عموم می اندیشد مهم است؟ و مواردی دیگر.
تگ را می توانید یک کلمه کلیدی یا یک گروه بدانید که همانند یک کانال عمل می کند و کاربر را به اطلاعات مرتبط به تگ راهنمایی می کند. تگ لزوما یک کلمه تنها نیست و ممکن یک جمله تگ شود. خانه دوست کجاست؟ می تواند یک تگ باشد. با کلیک کردن بر این تگ در یکی سایت ادبی مطمئنا یک از گزینه های مرتبط سهراب سپهری و اشعار اوست. همین تگ در یک سایت یا وبلاگ سینمایی ما را به فیلمی سینمایی در کنار سایر موارد راهنمایی می کند. مطمئنا در یک سایت با موضوع عمومی همین تگ دو مورد مطرح شده و موارد دیگری را نشان خواهد داد.
تگها از کجا می آیند؟
تگها با توجه به رفتار کاربران ایجاد می شوند. هر کاربر می تواند برای موضوعی که می خواند تگ تعریف کند تا هم به خود و هم به دیگر کاربران در جستجوی اطلاعات کمک کند.
تگ در نقطه مقابل گروه بندی و فهرستها قرار می گیرد. در یک دایرکتوری ویراستار است که تعیین می کند چه سایتی در کدام گروه قرار گیرد. اما به کمک تگینگ این کاربران هستند که تعیین می کنند آن سایت در چه گروه و یا گروههایی قرار می گیرد. خیلی سخت است تا موضوعی را تنها با یک تگ تعریف کرد اما تعامل کاربران و سایتها و تفاوت دیدگاههای کاربران یک موضوع را با چندین تگ معرفی می کند و این یعنی همان وب ۲.
زیبایی وب ۲ هم همینجاست. لشکر کاربران وب بدون برنامه ریزی و هماهنگی خاص در حالیکه وبگردی می کنند و اطلاعات خود را می جویند در فرایندی گسترده ای شرکت دارند: دنیا چگونه فکر می کند؟
کلماتی که بیشتر جستجو می شوند درشت تر نشان داده می شوند. اگر کلمه ای را بسیار درشت تر از بقیه می بینید شک نکنید که هوادارن بسیاری دارد.
تگینگ به کاربران کمک می کند تا از تجربه های موفق و یا ناموفق همه کاربران بهره گیرند و زودتر و بهتر به آنچه می خواهند برسند.
شاید ما نتوانیم دقیقا بگوییم چه می خواهیم اما مطمئنا قبل از ما گروهی دیگر خواسته ما را بیان کرده اند و می توانیم از تجربه آنها کمک بگیریم.
ما می توانیم برای ترانه ها، تصاویر، اخبار، پست وبلاگها، کتابها، فیلمها و موارد بسیاری دیگر تگ تعریف کنیم.
تگینگ در سایتهای نظیر Flickr, Technorati, Del.icio.us مورد استفاده قرار گرفته است و اقبال بسیاری نیز به آنها شده است.
من تگهای زیر را برای این مقاله تعریف می کنم، تگهای شما کدامند؟
تگ، تگینگ، وب ۲، رودکی، حاتمیان
با تشکر از آقایان رودکی و حاتمیان
www.HataMo.com
وب سایت شرکت فهم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست